• Anonym (Danshil)

Skiljsmässa anledning

Jag har mått dåligt i flera år i relationen och har funderat länge på och brottats med frågan om att vilja skilja mig. I höstas sa jag att jag vill skilja mig och det kom som en fullständig överraskning för honom. Han vill ha en anledning och förklaring från mig varför jag ville skilja mig. Jag tycker att jag har en mängd anledningar men han fortsätter att fråga mig om en förklaring, det jag har sagt har inte varit "tillräckligt" bra som anledningar. Han har väldigt svårt för att acceptera den här nya situationen. Finns det någon som varit i liknande situation? Där mannen vill ha förklaringar till varför kvinnan ville skilja sig?

• Svar på tråden Skiljsmässa anledning
  • Anonym (Anna)
    Anonym (J) skrev 2025-02-28 14:35:04 följande:

Nej, skyldig är man inte. Men nu för tiden verkar folk tänka bara på sig själva. Okej om det är en otrogen nisse . Men om man bara väljer att dra från en dag till en annan Kan det vara schysst att iallafall säga varför. Lite. Varför är folk så rädda för det? Konflikträdsla? 

Har själv sett folk på nära håll vara ledsna pga gamla förhållanden i sådär 20 år. Inte personen i sig. De har gått vidare. Där är en vanlig missuppfattning, man tror direkt att den har känslor kvar. Men de undrar Varför de blev lämnade, varför dög man inte? Vad gjorde man för fel? 

Den funderingen är inte snäll att lämna någon med. Har man varit tillsammans en längre tid så kan man väl åtminstone vara lite schysst. Berötta varför, sen gå. Blir det diskussion, sura miner, gråt vad som, jamen säg bara att Nej! Jag har bestämt mig. Hejdå. 

Så.

Hon har ju skrivit redan i trådstarten att hon gett honom anledningar. Men han köper inte dem eller tycker inte att de räcker...
    Det ska räcka så. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-28 14:56:13 följande:
    Hon har ju skrivit redan i trådstarten att hon gett honom anledningar. Men han köper inte dem eller tycker inte att de räcker...
    Det ska räcka så. 
    Jo, jag tolkade bara ditt svar som att man inte behöver säga någon anledning alls. 
  • ledsen71

Läs en  del, enligt psykologer är det inte ovanligt att man vill ha en förklaring, även naturligt. En av psykologerna jag har mött i denna långa resan, sade till mig. du har ett ansvar: att lämna med värdighet. Pesonen som lämnar dig har två ansvar:
    - lämna dig ordenlligt inte tvifrvla på att göra det. Snabbt det bara går utan att söka onödigt konakt utan avstånd. Inga halvseparationer
    - Att respektera den andra personens smärta

Alla stora beslut som förändrar livet kommer att såra folk iblan djupt. Att din sambo vill veta svar är inte ovanligt även för kvinnor, inget nytt under solen. Jag blir förvånad på att du skriver "Där mannen vill ha förklaringar till varför kvinnan ville skilja sig?" 

Alla vill ha förklaringar...det är priset man betalar innan man går vidare, så din fråga är överflödig och lite brist på empaty när det gäller din mans smärta.

• ledsen71

Mitt råd lämna din man ASAP, på det sättet visar du respekt och empaty. De gjorde inte samma sak med mig, vilket ledde till ett jobbigt år, själv fick jag ta beslutet att flytta ut trots att jag blev lämnad, dock den som lämnar skall göra det snabbt så att den andra förstår och kan börja sorgprocessen.

Jag är på andra sidan, dvs blir lämnad, och har lärt mig att det bästa är att bli lämnad snabbt och att den som lämnar inte börjar med söka kontakt utan låt folk har sin sorgprocess alla har det, både den som lämnar och blir lämnad. Om din man inte förstår just är inte ovanligt, undrar om folk läser,...bara man läser lite i litteraturen så kommer det fram att mannen blir för det mesta lämnad när paret är över 50 och för det mesta så förstår man inte varför, att kunna söka en vettig förklaring ligger i vår natur. Dock har jag mig också något HÅRT:

"Det finns inga förklaringar till att någon slutar älska dig" (om det inte finns otroghet eller svek)

• ledsen71
    Dexter dot com skrev 2025-02-27 10:25:42 följande:

Jag tycker det är helt naturligt att man vill ha en förklaring på varför ens partner lämnar relationen men accepterar han inte dina anledningar så är det ju hans problem. Skönt att du tänker ta dig ur en relation som inte gör dig lycklig!

du har rätt, här finns en länk om vad som händer när folk blir lämnad:

bokapsykolog.se/att-bli-lamnad

Det gäller att ha empaty eftersom vi pratar om en partner som man fick barn med. Det jag menar lämna nu imorgon....
  • Ikaros12

Ja det är inte snällt att inte ge en anledning. Men det är heller inte snällt att inte acceptera anledningen, oavsett vad den är. Det är jättesvårt att lämna en person om man inte får tycka, tänka och känna någonting som går emot den andras känslor. Vissa människor ger inte den andra möjligheten till ett avslut. Ibland måste den som avslutar en relation acceptera att det finns de personerna som inte gör det. Det är alldeles för många som far illa i relationer för att de kämpar med just att få till ett bra avslut eller tillfälle till avslut. Om de inte lyckas med det så bryts de ner mer och mer. Om ts sambo inte accepterar hennes orsaker som tillräckliga så är det faktiskt hans problem. Man kan mycket väl koppla det till samtyckeslagen till exempel. 

• ledsen71
    Ikaros12 skrev 2025-03-06 11:55:41 följande:

Ja det är inte snällt att inte ge en anledning. Men det är heller inte snällt att inte acceptera anledningen, oavsett vad den är. Det är jättesvårt att lämna en person om man inte får tycka, tänka och känna någonting som går emot den andras känslor. Vissa människor ger inte den andra möjligheten till ett avslut. Ibland måste den som avslutar en relation acceptera att det finns de personerna som inte gör det. Det är alldeles för många som far illa i relationer för att de kämpar med just att få till ett bra avslut eller tillfälle till avslut. Om de inte lyckas med det så bryts de ner mer och mer. Om ts sambo inte accepterar hennes orsaker som tillräckliga så är det faktiskt hans problem. Man kan mycket väl koppla det till samtyckeslagen till exempel. 

Delvis, men har du barn så vill du att dina barn skall må bra. Barn mår absolut inte bra när det ser att en annan förälder lider att tro något annat vore dumt. Empati, jag lider när jag ser min ex, men är en man med värdighet, vi är snälla mot varandra eftersom vi har barn och var tillsammans i 29 år. Det jag inte förstår är att om man vill lämna varför inte lämna! Flytta ut så snabbt det går, då visar man att man bryr sig och att man vill att den andra skall gå vidare, varför gå på terapi när du vill lämna, vill man så kan man, fixade en tillfällig bostad på mindre än en månad. Orsaken till att man slutar älska kan vara många, man vill ha en föklaring även om det inte finns. Tänk se personen du älskar varje dag! Båda personer behöver avstånd då rensar man sina tankar....och kanske kommer närmare en djupare sanning om varför det gick fel...alla vill ha förklaringar, naturligt, men om du inte kan ge det så gå lämna, just nu bor jag tillfälligt in i förorterna där det pågår saker, men det är det bästa jag kunde göra...inte dröja. Lämna, det som är elakt är att stanna kvar när du vill lämna tänk på barnen! Har man barn så tyvärr så måste man ta hänsyn till dem när man separerar...då skall man gå vidare så att barn inte tror att ett förhållande skall vara på ett visst sätt.
  • Anonym (laserkvinnan)

Massa svammel och handhjärtan här som vanligt och jag håller inte med om knappt något som skrivits.

1 Man behöver ingen anledning alls annat än att man inte vill fortsätta relationen. Den andra parten kan acceptera det eller låta bli, det är slut ändå. De får ta resten med psykolog i så fall.

2 Jag ifrågasätter starkt nyttan av att gå i parterapi om man inte har barn och redan har bestämt sig. Det är bara slöseri med både tid och pengar.
    Avsluta och låt den andra leva livet vidare istället för att älta gammal skit och behålla hoppet.

3. Män säger ofta att de ska ändra sig, när de äntligen för första gången i relationen har lyckats höra vad kvinnan säger (att hon inte vill ha relationen  längre). De flesta kvinnor som lämnat efter ett sådant försök kan intyga att mannen ytterligt sällan gör detta, det håller som mest i 1-2 månader innan det är samma skit igen. Slöseri med tid, än en gång.

What you see is what you get med män och om det du ser inte duger så kommer det aldrig att göra det.

4. Män som får för sig att böna om en ny chans ska veta att den genomsnittliga tiden från att en kvinna börjar fundera på separation tills det händer är 4 år.
    4 år! Så hon är färdig med dig då. Ganska ofta urless. Kanske får ni till nåt halvdant som varar nåt år om kvinnan är för snäll för att kunna begripa sitt eget bästa, men sen är du finito.

• Anonym (Separerad)
    Anonym (laserkvinnan) skrev 2025-03-30 20:21:06 följande:

Massa svammel och handhjärtan här som vanligt och jag håller inte med om knappt något som skrivits.

1 Man behöver ingen anledning alls annat än att man inte vill fortsätta relationen. Den andra parten kan acceptera det eller låta bli, det är slut ändå. De får ta resten med psykolog i så fall.

2 Jag ifrågasätter starkt nyttan av att gå i parterapi om man inte har barn och redan har bestämt sig. Det är bara slöseri med både tid och pengar.
    Avsluta och låt den andra leva livet vidare istället för att älta gammal skit och behålla hoppet.

3. Män säger ofta att de ska ändra sig, när de äntligen för första gången i relationen har lyckats höra vad kvinnan säger (att hon inte vill ha relationen  längre). De flesta kvinnor som lämnat efter ett sådant försök kan intyga att mannen ytterligt sällan gör detta, det håller som mest i 1-2 månader innan det är samma skit igen. Slöseri med tid, än en gång.

What you see is what you get med män och om det du ser inte duger så kommer det aldrig att göra det.

4. Män som får för sig att böna om en ny chans ska veta att den genomsnittliga tiden från att en kvinna börjar fundera på separation tills det händer är 4 år.
    4 år! Så hon är färdig med dig då. Ganska ofta urless. Kanske får ni till nåt halvdant som varar nåt år om kvinnan är för snäll för att kunna begripa sitt eget bästa, men sen är du finito.

1) förstår din tanke och håller till stor del med men det är fullständigt naturligt att vilja ha en förklaring, speciellt om man varit tillsammans länge.

2) det är även hyfsat slöseri med tid och pengar även om man har barn. Att däremot gå i familjeterapi för att gå till ett samarbete är en annan sak. I vårt fall hade jag flertalet gånger tidigare föreslagit parterapi för att vi skulle kunna bryta mönster och få en bättre relation men blev totalt nedskjuten varenda gång. När separationen väl var ett faktum (många år senare) så är jag boven eftersom jag vägrade parterapi... 

3) i mitt fall hörde han inte ens att jag sa att jag inte orkade längre, 4 månader innan det brakade ordentligt åt skogen. 

4) oh ja! Det var under många år innan den faktiska separationen som tankarna kom. Tyvärr var jag då för svag och nedbruten mentalt för att orka...  Det krävdes extraordinära omständigheter för att jag skulle lyckas ta mig därifrån.
  • Anonym (Danshil)

1) förstår din tanke och håller till stor del med men det är fullständigt naturligt att vilja ha en förklaring, speciellt om man varit tillsammans länge.

2) det är även hyfsat slöseri med tid och pengar även om man har barn. Att däremot gå i familjeterapi för att gå till ett samarbete är en annan sak. I vårt fall hade jag flertalet gånger tidigare föreslagit parterapi för att vi skulle kunna bryta mönster och få en bättre relation men blev totalt nedskjuten varenda gång. När separationen väl var ett faktum (många år senare) så är jag boven eftersom jag vägrade parterapi... 

3) i mitt fall hörde han inte ens att jag sa att jag inte orkade längre, 4 månader innan det brakade ordentligt åt skogen. 

4) oh ja! Det var under många år innan den faktiska separationen som tankarna kom. Tyvärr var jag då för svag och nedbruten mentalt för att orka...  Det krävdes extraordinära omständigheter för att jag skulle lyckas ta mig därifrån.

Mina tankar:
    1: Jag har gett olika förklaringar men de har inte varit tillräckligt bra för honom.

2: Vi har barn och jag valde att gå med på familjerådgivning för att få till ett bra samarbete och att samtidigt försöka reda ut vad som gick tokigt i relationen (det känns bra oavsett hur det slutar).

3: Nu har han äntligen efter 4-5 månader förstått anledningen till varför det gick åt skogen och nu vill han försöka igen och att han har ändrat sig...Jag är väldigt tveksam och vågar inte lita på att det har hänt en förändring.

4: Jag har tänkt på att lämna i många år så jag har bearbetat det länge. Så när jag väl kom fram till punkten då jag sa att jag vill skilja mig, ja då var jag färdig helt enkelt. Jag vill inte att det ska bli något halvdant...då får det vara helt enkelt. Jag bor själv nu i egen lägenhet och det är en sådan otrolig frihet som jag inte tänker ge upp i första taget.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-27 10:19:51 följande:

Du är inte skyldig att förklara någonting.
    Han kan förstås vilja det, men du är väl inte livegen?
    Du har rätt att känna och må precis som du vill. Vill du inte dela ditt liv med vederbörande så är det så.

Man har inga skyldigheter men att inte kunna berätta tyder på en stor känslomässig omognad. Då bör man nog gå till en psykolog för att reda ut varför man har svårt detta. Det för sin egen skull.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Danshil) skrev 2025-04-01 09:23:02 följande:

Mina tankar:
    1: Jag har gett olika förklaringar men de har inte varit tillräckligt bra för honom.

2: Vi har barn och jag valde att gå med på familjerådgivning för att få till ett bra samarbete och att samtidigt försöka reda ut vad som gick tokigt i relationen (det känns bra oavsett hur det slutar).

3: Nu har han äntligen efter 4-5 månader förstått anledningen till varför det gick åt skogen och nu vill han försöka igen och att han har ändrat sig...Jag är väldigt tveksam och vågar inte lita på att det har hänt en förändring.

4: Jag har tänkt på att lämna i många år så jag har bearbetat det länge. Så när jag väl kom fram till punkten då jag sa att jag vill skilja mig, ja då var jag färdig helt enkelt. Jag vill inte att det ska bli något halvdant...då får det vara helt enkelt. Jag bor själv nu i egen lägenhet och det är en sådan otrolig frihet som jag inte tänker ge upp i första taget.
    4. Hur kan du gå runt i flera år utan ens prata om det med din partner? Har man en bra och mogen känslomässig relation till sig själv och sin partner så pratar man givetvis om detta tidigt.
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-04-01 09:29:12 följande:
    4. Hur kan du gå runt i flera år utan ens prata om det med din partner? Har man en bra och mogen känslomässig relation till sig själv och sin partner så pratar man givetvis om detta tidigt.
    - För att man varken blir lyssnad på eller tagen på allvar i något samtal alls.
    - För att man blir "nedskjuten" i sitt resonemang när man försöker påtala att saker känns fel, så till den milda grad att man börjar tvivla på sig själv och sina känslor.
    - För att man hoppas på att den jobbiga perioden ska gå över och att det ska återgå till när det var bra.
    - För att man inte vill "ge upp utan att kämpa" och den andre tycker att allt är "rosa fluff och sockervadd" så man tvivlar ännu mer på sig själv.
    - För att man känner sig girig som vill att det ska vara "mer" i en relation. 
    - För att kärleken chippats bort bit för bit och till slut står man där utan något kvar.

Några av mina egna anledningar till att jag hade tankarna långt innan det gick åt skogen med exet. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Danshil) skrev 2025-04-01 09:23:02 följande:
    Mina tankar:

Förändringar på kort sikt ser alltid bra ut. Nu måste han ju visa att de är permanenta. 
  • Kirenaj68
    Jag håller med. Här har det varit noll kommunikation från TS. Hon må ha plausibla skäl till att skiljas, men han har ju inte fått en chans att förändra saker. 
  • Anonym (Danshil)
    Jag håller med. Här har det varit noll kommunikation från TS. Hon må ha plausibla skäl till att skiljas, men han har ju inte fått en chans att förändra saker. 

Mina tankar:
    Jag har försökt prata med honom, jag har uttryckt att jag inte orkar ha det så här, jag har försökt få honom att förstå men det har ändå inte gått in det jag har försökt att kommunicera. Jag har brottats med tanken att skilja mig och den exakta tanken har jag inte delat. Men han har ju inte tyckt att det har varit något fel på relationen. Tillslut kommer man till en punkt då man får nog och ger upp då man känner att man inte blir lyssnad på och det inte blir någon förändring.
    Sen finns det ju alltid saker man kan bli bättre på absolut och det gäller ju båda parter. Men noll kommunikation har det inte varit från min sida.
  • Ikaros12
    Anonym (Danshil) skrev 2025-04-02 09:16:08 följande:

Mina tankar:
    Jag har försökt prata med honom, jag har uttryckt att jag inte orkar ha det så här, jag har försökt få honom att förstå men det har ändå inte gått in det jag har försökt att kommunicera. Jag har brottats med tanken att skilja mig och den exakta tanken har jag inte delat. Men han har ju inte tyckt att det har varit något fel på relationen. Tillslut kommer man till en punkt då man får nog och ger upp då man känner att man inte blir lyssnad på och det inte blir någon förändring.
    Sen finns det ju alltid saker man kan bli bättre på absolut och det gäller ju båda parter. Men noll kommunikation har det inte varit från min sida.
    Jag förstår Verkligen att man kan hamna där du är. Det finns så mycket människor som faktiskt inte klarar av att kommunicer. Några som du beskriver dig själv, som gör allt för att ha en helt vanlig konversation om saker som är viktiga för dem. Men det upplevs som hot eller slås bort av den andra. Det ges aldrig utrymme för helt vanliga konversationer kring relationen. Känslor förminskas och behov hånas. Till slut känner man att det inte finns något kvar av sig själv i relationen. När den som faktiskt under många år velat prata om det som inte fungerar men inte fått det och vill avsluta relationen, ja då vill man ändra sig. Min erfarenhet är tyvärr att dessa människor faktiskt bara ändrar sig så lite och så kort tid som möjligt för att få tillbaka personen. Till de som anser att du inte gjort tillräcklig, kanske ska fundera på din mans ansvar också. Är man i en relation med någon så tycker jag att det är självklart att man inte bara lyssnar på den andra, man tar även reda på hur den andra mår i relationen med jämna mellanrum och inte bara när den andra vill avsluta relationen.
Svar på tråden Skiljsmässa anledning