• Anonym (Linda)

Vilken eller vilka mataffärer handlar du i?

Ica/Coop/Hemköp/Willys/Lidl? Fördelar och nackdelar med den/de du handlar i?
    Jag handlar mest på Coop och Hemköp pga närmast (har ej bil) Tycker båda affärerna har endel bra erbjudanden men Coop har nog lite bättre bonussystem

• Svar på tråden Vilken eller vilka mataffärer handlar du i?
  • Postman

Willys oftast, tråkigt utbud men okey priser. Hemköp när man behöver handla lite snabbt. Lidl enstaka gånger.  

• Anonym (Reklamish)

En av oss passerar Lidl på väg till/från jobb varje dag.
    En av oss passerar Hemköp på väg till/från förskola dagligen.
    Vi har gångavstånd 5-6 min till Willys och Ica.
    Så vi går igenom veckobladen och handlar det vi behöver där det är bäst pris. Bygger också veckomeny utifrån detta.
    Coop har vi längre till men om vi är ute och åker och jag vet att vi passerar så kollar jag även dem, om de har något bra just den veckan.
    Bonussystemen är för oss sekundära, vi är medlemmar och det är alltid tacksamt med rabatter såklart. Men vi väljer inte var vi handlar utifrån det.

• Anonym (K)

Nästan enbart Willys, låga priser och ok utbud men knappt. Enstaka ggr på Hemköp som har mindre butiker på gångavstånd, ibland på ICA som har det proteinpulver jag gillar bäst. Undviker ICA så mkt jag kan av princip, dom drar in grova pengar och det gillar jag inte när matpriserna har stigit så mkt. Men utbudet är bäst där så det är synd.

• Anonym (xz)
    Anonym (K) skrev 2025-02-28 08:17:34 följande:

Nästan enbart Willys, låga priser och ok utbud men knappt. Enstaka ggr på Hemköp som har mindre butiker på gångavstånd, ibland på ICA som har det proteinpulver jag gillar bäst. Undviker ICA så mkt jag kan av princip, dom drar in grova pengar och det gillar jag inte när matpriserna har stigit så mkt. Men utbudet är bäst där så det är synd.

Varje ICA-handlare äger och driver sin egen butik och väldigt många har stora problem med att få det att gå runt.
  • Anonym (Man 9)

Ica, de är de som satsar mest lokalt på ungdomar, och ägarna bor i kommunen,  så hoppas de ger något tillbaka!

• Anonym (K)
    Anonym (xz) skrev 2025-02-28 08:25:54 följande:
    Varje ICA-handlare äger och driver sin egen butik och väldigt många har stora problem med att få det att gå runt.
    I min region har dom inte problem att få sina jättelika butiker att gå runt. Sen kan du se vilket omsättning ICA gruppen har och enskilda butiker, det är mkt bra resultat. För enskilda butiker låg vinsten 2023/2024 som högst på mellan 60-70 miljoner kr. Det är inte dåligt.
  • Anonym (xz)
    Anonym (K) skrev 2025-02-28 08:39:09 följande:
    I min region har dom inte problem att få sina jättelika butiker att gå runt. Sen kan du se vilket omsättning ICA gruppen har och enskilda butiker, det är mkt bra resultat. För enskilda butiker låg vinsten 2023/2024 som högst på mellan 60-70 miljoner kr. Det är inte dåligt.
    Nu är ju inte alla ICA butiker jättelika, det finns ju en hel del mindre butiker i mindre samhälle som har stora problem.
  • Anonym (Patrik)

Här finns ICA och Lidl och ytterligare Willys 10 km bort. Är medlem och kollar veckobladen. ICA är klart dyrast på många av de varor vi ofta köper. Vi har under åren börjat uppskatta Lidl mer och mer. Willys åker vi till när det finns flertal varor vi använder och som vi dessutom kan bunkra.

• TvillingmammaVästgöte

ICA MAXI har bra utbud, delikatess och någorlunde vettiga priser. 
    Lidl är billigt och OK.
    Jag veckohandlar på ICA MAXI och kompletterar på Willys.

Hemköp tycker jag är jättedyrt. 

• student2013

Willys kör jag förbi till och från jobbet varje dag. Kör jag en höger sväng istället för rakt fram i en rondell och en vänster så har jag ica kvantum. Så kollar om kvantum har bra erbjudanden. 

Ibland kan jag om jag har ärenden i stan handla på lidl, maxi och stora coop. 
    Ca 15 min hemifrån med bil. Ligger ett större Willys bredvid lidl också om lidl har många bra erbjudanden 🙂

Svar på tråden Vilken eller vilka mataffärer handlar du i?