• Anonym (Ledsen)

En fredagseftermiddag berättar min chef att jag måste byta arbetsplats i höst.

Jobbar som fsk lärare. Har varit ca 1 år på min arbetsplats. Barngruppen är tuff. Jag har kämpat och slitit för att få ordning och struktur. De föds lite barn och det kan hända att 1 utav 2 de två förskolorna i mitt rektorsområde läggs ner. I dag kom chefen å ville prata med mig. Erbjud mig en annan tjänst. "Så du känner att du lyckats" "vi måste tänka på barnens tryggehet" jag vet att kanske fler får sluta pgr av att vi är för många. Men hennes sätt gjorde mig så ledsen. Om de inte tycker jag gör ett bra jobb, prata med mig då (innan). Eller om de tycker jag gjort något fel, säg de vid de tillfället då? Hur ska jag kunna ändra på mig utan att jag veta vad? Jag blev så himla ledsen och tappade allt självförtroende. Behövde bara få skriva av mig 

• Svar på tråden En fredagseftermiddag berättar min chef att jag måste byta arbetsplats i höst.
  • Anonym (Sin)

Tyvärr har LAS nyligen ändrats genom lagändring,  och ger numera mycket mindre skydd. Men läs på om de nya reglerna i alla fall.

• klyban
    Anonym (Sin) skrev 2025-03-02 18:42:36 följande:

Tyvärr har LAS nyligen ändrats genom lagändring,  och ger numera mycket mindre skydd. Men läs på om de nya reglerna i alla fall.

Men nu handlar ju det inte om ett skydd, utan ändrad platsen där det ska jobbas.

Och sen ser vi också ett skydd här, och när anställningen fortsätter, men bara på en annan plats och som jag förstår det pga av mindre barn.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ledsen)
    klyban skrev 2025-03-02 19:56:40 följande:

Men nu handlar ju det inte om ett skydd, utan ändrad platsen där det ska jobbas.

Och sen ser vi också ett skydd här, och när anställningen fortsätter, men bara på en annan plats och som jag förstår det pga av mindre barn.

Ja men är under en annan rektor
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nip) skrev 2025-03-02 18:25:22 följande:

Alltså ett ännu mer säkert ställe att flytta dig till för att undvika uppsägning, med andra ord. 

Har du någon koll på arbetsrätt? Jag får intrycket att du inte riktigt vet hur sånt här går till. Kanske förstår du bättre om du läser på lite om LAS och MBL. 

Ja kanske, jag vet ingenting. Hon kallade ju bara in mig utan förberedelser eller nånting. Vet inte ens om de handlar om mindre barn 
  • klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-02 20:18:54 följande:
    Ja men är under en annan rektor

Vad skulle de ha för betydelse i skyddet man har anställningen, för den försvinner ju inte och det är vad skyddet betyder.
    Och ganska klart att man också får en ny chef om man flyttar till annan ställe.

Jag tycker du också ska gå och fråga vad trygghet för barnen betyder, kanske det betyder att man har anställda som varit där mycket längre än ett år.
    Och kanske kan betyda annat, men frågar du inte så får du inga svar.
    Och tolka själv fungerar inte, då deras uppsåt kan vara ett helt annat.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-02 20:20:28 följande:
    Ja kanske, jag vet ingenting. Hon kallade ju bara in mig utan förberedelser eller nånting. Vet inte ens om de handlar om mindre barn 

Vid en punkt så kommer det alltid utan förvarning.
    Vad alternativet skulle vara vet jag inte riktigt, att man ge/skickar brev och säga man ska prata om ens anställning och förflyttning?

Själv skulle jag finna detta bättre att man får reda på när det sker och utan att vänta.

Men vad menar du skulle gjort på annat vis?

• Anonym (Ledsen)
    klyban skrev 2025-03-02 21:06:50 följande:

Vid en punkt så kommer det alltid utan förvarning.
    Vad alternativet skulle vara vet jag inte riktigt, att man ge/skickar brev och säga man ska prata om ens anställning och förflyttning?

Själv skulle jag finna detta bättre att man får reda på när det sker och utan att vänta.

Men vad menar du skulle gjort på annat vis?

Ja för det första inte ta det spontant en fredag eftermiddag. Jag har medarbetarsamtal nästa vecka. Kunde exempelvis ha tagit det då.
  • Anonym (Förmodligen)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-01 04:01:41 följande:
    För att de flyttar mig och  ingen annan? För att hon sa "vi måste tänka på barnens trygghet"?  För att hon sa " ta rygg på två outbildade " men inte jag som satt in mig i en grupp med två som inte är outbildade 
    Antagligen flyttar de dig för att du är sist in på arbetsplatsen, därav frasen att "tänka på barnens trygghet". 

Om de var missnöjda med dig jade de, som någon skrev, oassat på att säga upp dig med hänvisning till arbetsbrist. 
  • klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-03 06:52:30 följande:
    Ja för det första inte ta det spontant en fredag eftermiddag. Jag har medarbetarsamtal nästa vecka. Kunde exempelvis ha tagit det då.

Jag har varit i arbetslivet i över 30 år, och har aldrig varit med om att man bokar möten innan om detta.
    Utan det tas direkt när man vet utan fördröjning, och kalla det för spontant ja, vad ska det ge en?

För få reda på det så snabbt som möjligt är vad vårt företag pysslar med, och känns logiskt att även andra gör det med.
    Och med tanke på att detta är någon man vill få reda på så snabbt som möjligt, för sen och mest troligtvis om man inte gör, så kommer istället rykten starta.
    Och hur det skulle vara bättre vet jag inte.

En fråga är varför vill du ha väntat med att få reda på att du blir förflyttad för, för INGENTING ändrar sig om de väntar.
    Så nej, varför skulle man vilja vänta till ett medarbetarsamtal för?

Det kommer ju förstöra det mötet i så fall och speciellt hur du nu reagerat.
    För det samtalet är ju till grund för fortsättningen.

En fråga som finns, är du sist in på den arbetsplatsen.
    För om du är, så måste du väl förstå ett par saker.
    Ett varför det är du som får först gång.
    Och Två att trygghet för barnen är då att de har varit längst med dom.

Men passa på att i medarbetarsamtalet fråga om detta och vad det betydde, än att göra egna tolkningar.
    För jag ser framför mig att om din tolkning hade varit korrekt, är att de hade avskedat dig istället.

• Anonym (fsk lärare)
    Anonym (e) skrev 2025-03-01 14:56:06 följande:
    Du menar att alla andra trådar där exakt detta scenario varit på tapeten redan dvs att din chef har haft ev planer på att flytta dig, svår barngrupp, sjukskrivning inte skulle vara dina? jahapp..
    Tror inte det var sjukskrivning, utan att hon ville ha anpassningar, jobba deltid och liknande?
  • Anonym (Marie)

Hur har det gått idag, TS? Har du fått klara besked om vad din chef menade?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Marie) skrev 2025-03-03 17:48:49 följande:

Hur har det gått idag, TS? Har du fått klara besked om vad din chef menade?

Ja, hon erkände att det blev fel att berätta en fredag. Det kommer bli en ganska stor omorganisation och hon ville ge min en chans att få utvecklas ordentlig i en grupp som inte är så krävande
  • Anonym (tänk)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-28 15:57:08 följande:
    En fredagseftermiddag berättar min chef att jag måste byta arbetsplats i höst.

Jobbar som fsk lärare. Har varit ca 1 år på min arbetsplats. Barngruppen är tuff. Jag har kämpat och slitit för att få ordning och struktur. De föds lite barn och det kan hända att 1 utav 2 de två förskolorna i mitt rektorsområde läggs ner. I dag kom chefen å ville prata med mig. Erbjud mig en annan tjänst. "Så du känner att du lyckats" "vi måste tänka på barnens tryggehet" jag vet att kanske fler får sluta pgr av att vi är för många. Men hennes sätt gjorde mig så ledsen. Om de inte tycker jag gör ett bra jobb, prata med mig då (innan). Eller om de tycker jag gjort något fel, säg de vid de tillfället då? Hur ska jag kunna ändra på mig utan att jag veta vad? Jag blev så himla ledsen och tappade allt självförtroende. Behövde bara få skriva av mig 

Jag tycker egentligen att det låter som att din chef visar omsorg om dig. Barngruppen är tuff, du har slitit (och kanske inte lyckats helt), men chefen ser din potential och vill ge dig en mer rimlig barngrupp där du kan komma mer till din rätt och kanske slippa gå in i väggen.  

Även utifrån barngruppens behov, är det en tuff grupp så kanske det ska vara de tuffaste och mest erfarna pedagogerna som jobbar där? För barnen skull men även för pedagogerna, så att de orkar och klarar av påfrestningen. 

På mitt jobb försöker vi alltid sätta de erfarna på de mest krävande uppgifterna. Både för klienterna men även för personalens bästa. 

Och om en förskola måste läggas ner, då är ju du ändå en av dem som chefen vill ha kvar? 
  • klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-03 19:14:59 följande:
    Ja, hon erkände att det blev fel att berätta en fredag. Det kommer bli en ganska stor omorganisation och hon ville ge min en chans att få utvecklas ordentlig i en grupp som inte är så krävande

Och vilken dag hade det blivit rätt då?
    För nu allt jag hör hur en klappar dig medhårs och att du gick på det.

Och en intressant fråga hur kunde du missat detta?

Och en fråga jag börjar bli mer och mer intresserad av, och det är om det var du som hade den kortaste anställningen där på den arbetsplatsen.

• Anonym (Ledsen)
    klyban skrev 2025-03-04 14:15:59 följande:

Och vilken dag hade det blivit rätt då?
    För nu allt jag hör hur en klappar dig medhårs och att du gick på det.

Och en intressant fråga hur kunde du missat detta?

Och en fråga jag börjar bli mer och mer intresserad av, och det är om det var du som hade den kortaste anställningen där på den arbetsplatsen.

Varför så elakt svar? Ja jag hat jobbat där kortast tid 
  • klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-05 08:52:02 följande:
    Varför så elakt svar? Ja jag hat jobbat där kortast tid 

Det är inte elakt och inse de klappade dig medhårs, utan jag kan inte se någon dag i veckan som varken bra eller dåligt att få en omplacering.
    Och när jag tänker på mig själv, så kan nog ett veckoslut vara bra och tänka lite på och om så behövs, än arbeta och bara distraherad.

Och nästan alla svar finns i att du har varit där kortast.

Jag bara antar allt är bra nu när du fått svaren du ville ha?

Svar på tråden En fredagseftermiddag berättar min chef att jag måste byta arbetsplats i höst.