• Anonym (007)

Världskrig?

Står vi inför ett nytt världskrig? 

• Svar på tråden Världskrig?
  • AndreaBD
    Anonym (Kn) skrev 2025-03-03 12:22:40 följande:
    Så ska vi bomba Kaliningrad?
    Det skulle räcka med att blockera det. 
  • Anonym (nope)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-03 12:18:47 följande:
    Ja, det skulle innebära ett krig mellan Europa och Ryssland. Om USA engagerar sig har vi då ett världskrig, precis som Trump sa. 
    Nä.

Det innebär att Ryssland blir arga och svär och har sig men inget mer än så.

Det blir inget världskrig eftersom det blir inget ryskt anfall om en europeisk styrka ställer sig på gränsen.

Zelinski vet att det är hopplöst att försöka ta tillbaka allt territorium nu. Den biten får tiden och politiken lösa.

Ställer sig en tredje-part med auktoritet emellan kommer inte Ryssland att börja om.

Det ENDA som Ryssland och ryssar förstår är MAKT.

De skräms gärna och många veka viker sig då men de har ALLTID backat när de upptäcker att det inte går att pressa fram något med hot.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nope) skrev 2025-03-03 13:10:15 följande:
    Nä.

Det innebär att Ryssland blir arga och svär och har sig men inget mer än så.

Det blir inget världskrig eftersom det blir inget ryskt anfall om en europeisk styrka ställer sig på gränsen.

Zelinski vet att det är hopplöst att försöka ta tillbaka allt territorium nu. Den biten får tiden och politiken lösa.

Ställer sig en tredje-part med auktoritet emellan kommer inte Ryssland att börja om.

Det ENDA som Ryssland och ryssar förstår är MAKT.

De skräms gärna och många veka viker sig då men de har ALLTID backat när de upptäcker att det inte går att pressa fram något med hot.
    Ingen vågar ställa sig där på gränsen om inte USA finns som säkerhetsgarant. Särskilt vi i Sverige har nu redan sagt detta tydligt.Vi ger ingen militär hjälp eller fredsbevarande styrkor om vi inte har USA bakom oss. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kn) skrev 2025-03-03 12:21:56 följande:
    Så ska vi offra Ukraina för en tillfällig fred och sen Baltikum, Finland, Sverige, Ungern, Polen?
    Ukraina är inte med i Nato. Baltikum är vi skyldiag att försvara , genom vårt NATO-avtal. 
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-03 12:02:42 följande:
    Trump vill ha fred nu men det vill inte Zelensky. Just nu har Putin tagit stora delar av Ukraina. En fred nu skulle därför innebära att Ukraina förlorar mycket av sitt territorium, därför vill Zelensky ha mer stöd och fortsätta kriget, för att ta tillbaks territorium. 
    Det finns ingen fred utan säkerhets garantier. Putin har brutit mot vapenvilor som kommits överens om 25 gånger.

Trump sa att freden inte behövde någon garanti, vad som helst kan hända, so what om Ryssland släpper en bomb över Ukraina efter den så kallade freden. 

Trump har brått att rädda Putin - vars Ryssland inte har en ekonomi som klarar av mer än kanske ett år till av krig enligt Vance - med en fred och nya handelsavtal som bygger upp Ryssland igen. 
  • Anonym (?)

Det jag läst på nyheterna ikväll ger ju inget större hopp.
    Trump ska "säga som det är" och Ryssland gottar sig åt sprickor i väst-världen.
    Europa står enat bakom Ukraina så man kan ju undra vem som orsakat sprickorna?
    Låt Trump försöka göra America great again men håll honom lååååångt borta från internationell politk. 
    Har ställt frågan förut - vad tillverkar USA som resten av världen INTE klarar sig utan?
    Väldigt många framstående forskare på amerikanska universitet är inte amerikaner.
    Ok, Biden rasade rätt fort in i demens men hur kan man fortsätta att välja gamla gubbjävlar till president gång på gång på gång.
    Sägs ju att definitionen av en idiot är att göra samma sak hela tiden och tro att man ska få ett annat resultat.
    Min gissning är att han kommer att ytterligare skämma ut sig och sitt land i morgon under sitt anförande.

• Anonym (nope)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-03 13:27:16 följande:
    Ingen vågar ställa sig där på gränsen om inte USA finns som säkerhetsgarant. 
    Jodå. UK och Frankrike är kärnvapenmakter själva. Det finns tillräckligt med militära muskler i Europa för att stoppa Ryssland - om Europa vill.

"Coalition of willing" talar Starmer om. Sverige kommer garanterat att vara med där.

Ryssland kommer aldrig att våga utmana om det står brittiska trupper där. Ryssarna angriper allt som är svagt och backar för allt som är starkt.

Det enda vi behöver vara oroliga för är att Europas länder inte kommer överens och drar fötterna efter sig (svaghet) och att man därför utlämnar ett land som Moldavien, som garanterat är Rysslands nästa mål.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nope) skrev 2025-03-04 08:34:50 följande:
    Jodå. UK och Frankrike är kärnvapenmakter själva. Det finns tillräckligt med militära muskler i Europa för att stoppa Ryssland - om Europa vill.

"Coalition of willing" talar Starmer om. Sverige kommer garanterat att vara med där.

Ryssland kommer aldrig att våga utmana om det står brittiska trupper där. Ryssarna angriper allt som är svagt och backar för allt som är starkt.

Det enda vi behöver vara oroliga för är att Europas länder inte kommer överens och drar fötterna efter sig (svaghet) och att man därför utlämnar ett land som Moldavien, som garanterat är Rysslands nästa mål.
    Vi får se. 
    Jag är tveksam till om UK och Frankrike vågar nu när USA drar sig tillbaka. 
  • AndreaBD
    Anonym (?) skrev 2025-03-03 20:27:35 följande:

Det jag läst på nyheterna ikväll ger ju inget större hopp.
    Trump ska "säga som det är" och Ryssland gottar sig åt sprickor i väst-världen.
    Europa står enat bakom Ukraina så man kan ju undra vem som orsakat sprickorna?
    Låt Trump försöka göra America great again men håll honom lååååångt borta från internationell politk. 
    Har ställt frågan förut - vad tillverkar USA som resten av världen INTE klarar sig utan?
    Väldigt många framstående forskare på amerikanska universitet är inte amerikaner.
    Ok, Biden rasade rätt fort in i demens men hur kan man fortsätta att välja gamla gubbjävlar till president gång på gång på gång.
    Sägs ju att definitionen av en idiot är att göra samma sak hela tiden och tro att man ska få ett annat resultat.
    Min gissning är att han kommer att ytterligare skämma ut sig och sitt land i morgon under sitt anförande.

Jag tänker ungefär i samma banorna - vi får inte vara beroende av USA heller. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-04 10:39:15 följande:
    Vi får se. 
    Jag är tveksam till om UK och Frankrike vågar nu när USA drar sig tillbaka. 
    Hittills har de ju tagit över i viss utsträckning. Jag hoppas i alla fall att de fortsätter så. Och att Tyskland också gör vad de kan. 
  • Anonym (?)

Inte utan att man är nyfiken på vilken/vilka hållhakar Putin har på Trump?
    Det har på flera ställen antytts att det skulle vara något personligt.

• AndreaBD
    Anonym (?) skrev 2025-03-04 19:55:25 följande:

Det är det man skulle tro om det vore någon annan. Men när det är Trump - det kanske handlar om pengar...
  • longwalkhome
    Anonym (?) skrev 2025-03-04 19:55:25 följande:

Trump i sig är både enkel och förutsägbar men hans tillvägagångsätt är oförutsägbart pga. sin personlighetsstörning.

Den enkla delen handlar om hans motivation och den är samma som den varit sedan barnsben. "JAG". ALLT han gör har en till synes enkel agenda - hur gynnar det här mig själv. Vad tjänar jag på detta?

Tror faktiskt inte det finns någon hållhake. Han ser affärsmöjligheter i en "fred" och tror stenhårt på en diktatur där han själv roffar åt sig ALLT. Han är på god väg att montera ner hela USA (dels som hämnd men primärt av egna intressen) och fort som fan går det. Någon återbäring till skattebetalarna blir det naturligtvis inte tal om. Allt skall till Trump.

Den svåra delen är att han saknar konsekvenstänk och har personlighetsstörningar. Receptet är historiskt välkänt och smakar extremt illa. 
Svar på tråden Världskrig?