• MeraMia

Hjälp mig hitta recept till vegan och allergiker!!

Hej! Jag ska laga middag åt några vänner och det skulle va kul om alla kan äta samma sak för en gångs skull. Det är en vegan i gänget och en med ganska många allergier.
    Jag har googlat och inser att jag måste byta ut ganska mycket från de recept jag hittar men någon här kanske kan hjälpa mig?

Jag vill helst göra nån pastagratäng eller soppa. 

Krav: veganskt recept
    Får inte innehålla: morot, paprika, tomat, nötter, chili, citrusfrukter, äpple, jordgubbar, hallon, päron 

Svårt... men inte omöjligt, eller hur? 🙂

• Svar på tråden Hjälp mig hitta recept till vegan och allergiker!!
  • Anonym (Matglad)

Gör annars buffé istället och låt alla plocka bland ugnsrostade grönsaker och ta sås till som de vill?
    Hummus eller baba ganoush för veganen och någon yoghurtsås  eller chilivariant för övriga.

Rostade kikärtor med kryddor är gott som snacks (om man inte bränner dem- passa väl!) Inspo:

alltommat.expressen.se/recept/rostade-kikarter-med-granatapple-och-koriander/

Ett annat förslag kanske vore jordärtskockssoppa med hembakat bröd, och då kan de som äter kött få serranoskinkchips i ugn, och veganen får stekt portabellosvamp i sin.

• MeraMia

Tack för tips!
    Det är just buffé-upplägget jag vill undvika av flera anledningar. 
    Vill laga en rätt som alla tar av. Det känns också trevligare att äta samma tycker jag. Vi blev bjudna på samma maträtt en gång för flera år sen och alla blev så imponerande av kocken. Skulle va kul att imponera på dem igen 🙂

Fick veta nu att hon inte heller tål kikärter, sötpotatis, rödbetor eller selleri.

• Anonym (Bo)

Vegansk taco kanske? göra linser, krydda med bl a kummin, (ej chili) kanske en bönröra, grönsaksplock, vegansk créme fraîche 

• Anonym (Umi)

Pasta med krämig svamp- och spenatsås: fräs lök, svamp och vitlök, tillsätt ev lite mjöl för redning när de är lagom stekta, späd med kokosmjölk eller annan vegansk mjölk/grädde samt grönsaksbuljong. Låt koka ihop och tillsätt spenat innan du blandar med nykokt pasta. Oregano, näringsjäst och chili kan vara bra kryddor. 

En quinoasallad med rostad blomkål och andra rostade godkända grönsaker och rotsaker. Gurka, lök, ärtskott och kanske rädisor (ta från listan av allt hon kan äta). Dressing med olivolja, balsamvinäger, spiskummin och kanske något knaprigt, som pumpakärnor på toppen.

Riv zucchini och blanda med mosade vita bönor, linfrömjöl, mjöl, kryddor. Forma små plättar och stek i olivolja. Servera med vegansk creme fraiche eller vegansk yoghurtsås.

Frasig baguette som tillbehör till alla ovanstående.

• Lönnsirap

Spontant tänker jag att man nästan får sitta ner och skriva upp vilka ingredienser som alla tål och äter och sen komponera utifrån detta. 

För det är väl så man lagar mat? Eller?

Att låta bli
    Kött, ägg, mjölk, honung och morot, paprika, tomat, nötter, chili, citrusfrukter, äpple, jordgubbar, hallon, päron,  kikärter, sötpotatis, rödbetor eller selleri.

Är ju svårare än att fundera över vad man kan laga med
    potatis, soja, spenat, ättika, peppar, barn, ris, bovete, majs, ananas, socker, havre, råg, korn, olja,, tångkaviar, alger, solrosfrön, osv....

• Lönnsirap
    Lönnsirap skrev 2025-03-05 16:36:00 följande:

Är ju svårare än att fundera över vad man kan laga med
    potatis, soja, spenat, ättika, peppar, barn, ris, bovete, majs, ananas, socker, havre, råg, korn, olja,, tångkaviar, alger, solrosfrön, osv....

Förtydligar att jag menade banan, inte barn. Men det förstod väl alla, eftersom det skulle passa en vegan
  • MeraMia

Tack för tipsen! Jag plockar inspiration från alla svar men har inte bestämt mig för vad jag ska bjuda på än.

Grönsaksbuljong innehåller oftast morot och paprika och ibland tomat så det går inte.
    Svamp avskyr jag men alla andra äter det 🙈
    Nu när jag läser tipsen så har jag för mig att allergikern inte tål ananas eller rädisor.

Största utmaningen tycker jag är att ersätta kött med den där umamismaken som jag tycker ofta saknas i vegansk mat. Och buljong utan morot, citron eller paprika är svårt att hitta.
    Har nån tips på vegansk creme fraiche eller grädde som smakar bra? Tycker det jag testat smakar skit 😬

• Auriela

Jag tycker du ska strunta i ersättningsprodukter till grädde osv för de är inte lika goda som originalet?säger jag som mestadels äter veganskt. Jag föreslår asiatisk mat som enkelt kan lagas utan allt du behöver undvika. Finns massor av recept på nätet förstås men min favoritkryddning är: saké, risvinäger, soja, mirin och färsk  ingefära. Kan göras med exakt de grönsaker som önskas. Om ni äter tofu så tycker jag det är gott att skära i kuber som man typ panerar med majsstärkelse och sen steker så de blir krispiga. Då först häller man på rejält med de kryddor jag nämnde ovan och låter det koka in nästan helt. Det blir kladdig men ändå krispig yta då. Sen serverar jag tofun separat och grönsaker separat, annars blir ytan uppblött. Grönsakerna kan ju blandas med goda nudlar så blir det nästan som en pastarätt ? 

obs du behöver helst tillgång till riktig mirin, det finns ofta nån slags sockerlösning som kallas mirin i affärer och den är inte alls så god 

• Anonym (Umi)
    MeraMia skrev 2025-03-05 22:38:17 följande:

Tack för tipsen! Jag plockar inspiration från alla svar men har inte bestämt mig för vad jag ska bjuda på än.

Grönsaksbuljong innehåller oftast morot och paprika och ibland tomat så det går inte.
    Svamp avskyr jag men alla andra äter det 🙈
    Nu när jag läser tipsen så har jag för mig att allergikern inte tål ananas eller rädisor.

Största utmaningen tycker jag är att ersätta kött med den där umamismaken som jag tycker ofta saknas i vegansk mat. Och buljong utan morot, citron eller paprika är svårt att hitta.
    Har nån tips på vegansk creme fraiche eller grädde som smakar bra? Tycker det jag testat smakar skit 😬

Kanske något med aubergine för umamin om du inte gillar svamp? Oliver kan också ge lite oumpf åt veganska rätter.
  • Anonym (Soppa)

Indisk dal utan tomat, om allergikeren tål röda linser. Servera med bröd på vatten istället för nan.

Vegetarisk ärtsoppa. Serveras också med bröd. 

Svar på tråden Hjälp mig hitta recept till vegan och allergiker!!