• Anonym (Kvinna 40)

"Alla" är utmattade, vad är det som händer?

Det är oerhört många trådar på sista tiden om utmattningssyndrom, jag valde att starta en egen tråd då jag inte vill trampa någon på tårna eller ifrågasätta ts, men jag måste fråga er andra, hur kan detta ha exploderat så kraftigt? Jag är medveten om att själva "diagnosen" eller vad dom är korrekt att kalla den har funnits länge, jag skulle väl säga att det blev allmänt känt för sådär 25 år sen, iaf för mig, men det kan ha att göra med att det var då jag började arbetslivet ordentligt.

Nu känns det som att det nästan har blivit en "trend", återigen så vill jag inte trampa någon på tårna men undrar genuint, är detta en generationsgrej, är det bara lättare att bli sjukskriven, har vi för mycket press, här tänker jag ofta sociala medier som gör att allt blir lite av en tävling om vem som gör bäst, är snyggat, rikast osv... är folk latare eller, ja vad handlar det om i grunden, god ton tack, jag vill diskutera och inte argumentera:)

• Svar på tråden "Alla" är utmattade, vad är det som händer?
  • Postman
    Anonym (Frodi) skrev 2025-03-08 20:22:59 följande:
    Problemet är svaga människor, inte sociala medier.

Många unga gör inte det som de inte vill. Vissa går ju inte ens i skolan. Och med tiden så blir dessa individer fruktansvärt svaga.

Förr i tiden tvingade samhället människor att göra det som är obekvämt på ett helt annat sätt. Därför kunde fler hålla sunda rutiner och bygga sig starka.
    Håller med. Föräldrar som curlar sina barn så de vågar i vuxen ålder inte ringa ett enkelt samtal. Få vågar göra det som är obekvämt och tar det emot så skiter man i det istället. 
  • Anonym (Frodi)
    Anonym (Ine) skrev 2025-03-08 23:06:20 följande:

Till skillnad från andra i tråden hittills, ser jag inte att det beror på att folk är "svaga", är i dålig fysisk form, sociala medier eller att det är svårt att leva bra i vårt samhälle.

Även den som är i väldigt bra fysisk form kan gå in i väggen. Likaså den som inte har några sociala medier. Och vi lever i världshistoriens bästa tidsålder med mat i överflöd, bra hem som skyddar oss mot väder och vind, smärtstillande mediciner, rent vatten i kranen osv osv, så nog går det att leva väldigt bra i vårt samhälle... 
    Svaga människor tror jag faktiskt sällan går in i väggen då dom ger upp långt innan dom kör in i den. Tvärtom, brukar det vara dom ambitiösa som kraschar, inklusive mig själv. 

Den gemensamma faktorn för utbrända människor är dock att dom saknar ett syfte och ett mål med det dom arbetar med. Vet man inte varför man gör det man gör, eller vad målet med det är, då tappar man snabbt motivationen att fortsätta. Det gäller allt i livet, såsom viktnedgång, studier osv.

Den inre motivationen är en underskattad superkraft. 

Att du är ambitiös betyder inte att någon är stark. De som går in i väggen är ofta ambitiösa och svaga.
  • Anonym (Ine)
    Anonym (Frodi) skrev 2025-03-08 23:10:26 följande:
    Att du är ambitiös betyder inte att någon är stark. De som går in i väggen är ofta ambitiösa och svaga.
    Din tes håller inte. 

Exempel:
    Ponera att du ramlat överbord och tvingas simma för att ta dig i land. Du ser land en bit bort och har därför som mål att simma dit och ta dig i säkerhet. Men när du närmar dig så inser du att du såg i syne. Du skymtar land ännu en gång, men även det visade sig vara en synvilla, och en till, och en till. Nu är du så trött att du inte orkar hålla dig flytande längre.

Var det din brist på styrka som gjorde att du aldrig tog dig fram till målet, eller var det avsaknaden av ett konkret mål som var orsaken till ditt misslyckande? 
  • Anonym (Frodi)
    Anonym (Ine) skrev 2025-03-08 23:24:58 följande:
    Din tes håller inte. 

Exempel:
    Ponera att du ramlat överbord och tvingas simma för att ta dig i land. Du ser land en bit bort och har därför som mål att simma dit och ta dig i säkerhet. Men när du närmar dig så inser du att du såg i syne. Du skymtar land ännu en gång, men även det visade sig vara en synvilla, och en till, och en till. Nu är du så trött att du inte orkar hålla dig flytande längre.

Var det din brist på styrka som gjorde att du aldrig tog dig fram till målet, eller var det avsaknaden av ett konkret mål som var orsaken till ditt misslyckande? 
    Ett fullständigt irrelevant argument.

Du förstår inte att en stark person inte överarbetar för att vara andra till lags. Den starka kommer även värdera att ta hand om sig själv och sköta kroppen och återhämtning.
  • Anonym (Frodi)
    Anonym (Frodi) skrev 2025-03-08 23:31:44 följande:

Du förstår inte att en stark person inte överarbetar för att vara andra till lags. Den starka kommer även värdera att ta hand om sig själv och sköta kroppen och återhämtning.
    Den svaga å sin sida sätter sig i en offerroll och kör slut på sig själv.
  • Anonym (Ine)
    Anonym (Frodi) skrev 2025-03-08 23:31:44 följande:

Återigen, din tes håller inte. 

Du kan utåt sett jobba pyttelite och ändå bli utbränd. Likväl kan du utåt sett jobba jämt, men ändå inte bli utbränd. Skillnaden ligger i hur mycket inre motivation man har när det gäller ens arbete, inte i själva arbetet i sig. 
  • Anonym (MKS)

Kvinnor är överrepresenterade när det gäller utmattningssyndrom och tillväxten av denna sjukdom har stigit i takt med att alltfler kvinnor satsar på karriäryrken.

På alla mina arbetsplatser har jag sett en tydlig tendens att kvinnor tar sina jobb på alltför stort allvar och det finns väldigt tydliga skillnader.

Många män stänger av eller lämnar sin jobb telefon på kontoret när dom åker hem medans kvinnorna alltid ska va anträffbara och jobbar gladeligen på helger och kvällar.

Männen är bättre på att strunta i menlösa administrativa uppgifter och lägger minimalt med tid på sånt eller struntar helt i det medans kvinnorna ska va ordentliga och gör allt till punkt och pricka trots att ledningen själva inte verkar bry sig särskilt mycket om många administrativa uppgifter.
    I flera exempel har jag sett att kvinnorna på avdelningen lägger 3 - 4 ggr mer tid på vissa detaljer än männen.
    För rapportering lägger jag själv ner kanske 30 min en gång per månad medans medan flera av mina kvinnliga kollegor lägger ner 6 - 8 hr.

Många kvinnor tar alldeles för stort ansvar för sånt som dom kanske inte ska ta ansvar för. Män är bättre på att backa och inte ta på sig sånt som ej hör till deras roll, detta kan också vara en strategi att man backar och försöker undkomma tråkiga arbetsuppgifter och ser om någon annan tar på sig det. Män verkar vara bättre på att prioritera och lägga tid och energi på det som faktiskt är viktigt.

I privatlivet är kvinnor också dåliga på att skaffa sig "avstressande" aktiviteter, nästan alla män i min bekantskapskrets har olika hobbys och fritidsintressen som dom lägger mycket tid och pengar på. Typiskt är detta intressen som ger avkoppling och är positiva för hälsan. Av någon anledning verkar dom flesta kvinnorna ha svårt att skaffa sig fritidsintressen vilket är märkligt. Istället skaffar dom sig "jobb" på fritiden med sånt som inte är avkopplande utan tvärtom genererar mer stress. Som ex så fiskar många män, även om det inte genererar något resultat och dom är dåliga på att fiska så gör man det för det finns ett så stort hälsovärde att sitta helt tyst vid ett vattendrag i flera timmar utan distraktioner, Eller modellbyggande där man måste fokusera helt på små detaljer och allt utanför per automatik kopplas bort. Det blir en meditation. Extremt få kvinnor lägger sin fritid på den typen av avkopplande aktiviteter.

Dom få kvinnor som har fritidsintressen ägnar sig gärna åt prestationshetsande aktiviteter som hälsa & träning där ska mätas och presteras vilket bara ger mer stress!

Så det är inte alls konstigt att utmattningssyndrom ökar och att kvinnor är överrepresenterade.

• Anonym (Frodi)
    Anonym (Ine) skrev 2025-03-08 23:57:32 följande:
    Återigen, din tes håller inte. 

Du kan utåt sett jobba pyttelite och ändå bli utbränd. Likväl kan du utåt sett jobba jämt, men ändå inte bli utbränd. Skillnaden ligger i hur mycket inre motivation man har när det gäller ens arbete, inte i själva arbetet i sig. 
    Du har förvisso rätt i att vissa kan jobba väldigt mycket utan problem medan andra knappt klarar någonting, Fast du är ute och cyklar rörande orsaken. 

Något av det mest grundläggande för att skapa sig ett bra liv är att lära sig att negligera motivation. Det är fullständigt irrelevant om man är motiverad att göra någonting. Man gör det man ska göra oavsett. Punkt slut.

Att människor kan ha extremt olika arbetskapacitet beror på hur mentalt och fysiskt förberedda de är.
  • Anonym (G)

? Det är mer krav på föräldraskapet nu än på tidigare generationer 
    ?Vår generations föräldrar får inte alls samma avlastning av den tidigare generationen som de själva fick, de har själva gjort karriär och ska leva livet på ålderns höst 
    ?Kvinnor står fortfarande för det mesta med barnen och markservice och även på arbetsplatsen förväntar man sig att kvinnor ska ta på sig mer, man vågar inte kräva detta på samma sätt av män, som är duktiga på att ducka att ta på sig 

• Anonym (Frodi)
    Anonym (MKS) skrev 2025-03-09 07:15:48 följande:

Kvinnor är överrepresenterade när det gäller utmattningssyndrom och tillväxten av denna sjukdom har stigit i takt med att alltfler kvinnor satsar på karriäryrken

På alla mina arbetsplatser har jag sett en tydlig tendens att kvinnor tar sina jobb på alltför stort allvar och det finns väldigt tydliga skillnader.

Många män stänger av eller lämnar sin jobb telefon på kontoret när dom åker hem medans kvinnorna alltid ska va anträffbara och jobbar gladeligen på helger och kvällar.

Männen är bättre på att strunta i menlösa administrativa uppgifter och lägger minimalt med tid på sånt eller struntar helt i det medans kvinnorna ska va ordentliga och gör allt till punkt och pricka trots att ledningen själva inte verkar bry sig särskilt mycket om många administrativa uppgifter.
    I flera exempel har jag sett att kvinnorna på avdelningen lägger 3 - 4 ggr mer tid på vissa detaljer än männen.
    För rapportering lägger jag själv ner kanske 30 min en gång per månad medans medan flera av mina kvinnliga kollegor lägger ner 6 - 8 hr.

Många kvinnor tar alldeles för stort ansvar för sånt som dom kanske inte ska ta ansvar för. Män är bättre på att backa och inte ta på sig sånt som ej hör till deras roll, detta kan också vara en strategi att man backar och försöker undkomma tråkiga arbetsuppgifter och ser om någon annan tar på sig det. Män verkar vara bättre på att prioritera och lägga tid och energi på det som faktiskt är viktigt.

I privatlivet är kvinnor också dåliga på att skaffa sig "avstressande" aktiviteter, nästan alla män i min bekantskapskrets har olika hobbys och fritidsintressen som dom lägger mycket tid och pengar på. Typiskt är detta intressen som ger avkoppling och är positiva för hälsan. Av någon anledning verkar dom flesta kvinnorna ha svårt att skaffa sig fritidsintressen vilket är märkligt. Istället skaffar dom sig "jobb" på fritiden med sånt som inte är avkopplande utan tvärtom genererar mer stress. Som ex så fiskar många män, även om det inte genererar något resultat och dom är dåliga på att fiska så gör man det för det finns ett så stort hälsovärde att sitta helt tyst vid ett vattendrag i flera timmar utan distraktioner, Eller modellbyggande där man måste fokusera helt på små detaljer och allt utanför per automatik kopplas bort. Det blir en meditation. Extremt få kvinnor lägger sin fritid på den typen av avkopplande aktiviteter.

Dom få kvinnor som har fritidsintressen ägnar sig gärna åt prestationshetsande aktiviteter som hälsa & träning där ska mätas och presteras vilket bara ger mer stress!

Så det är inte alls konstigt att utmattningssyndrom ökar och att kvinnor är överrepresenterade.

Du har många poänger i ditt inlägg. Det var välskrivet.

Individer med stort kontrollbehov lägger dessutom massa tid på att kontrollera vad andra gör. Detta tar inte bara tid utan leder dessutom till konflikter som tar nnu mer energi. Kvinnor är definitivt överrepresenterade även i denna grupp 
  • Anonym (Beror nog mycket på "behandlingen"?)

Jag tror det beror mycket på behandlingen, hur man hanterar sin utmattning. Jag tror grejen är att man behöver färre saker att göra, färre måsten och att man behöver vara sjukskriven.

Men istället så rekommenderas man mindfulness, se över sin sömnhygien (Inga skärmar före sänggåendet osv), terapi, träning. Ingen sjukskrivning utan fprtsatt arbete med ytterligare måsten ovanpå det.

Utav dem är träning inget dåligt, resten är mer tveksamma, men när träning läggs som en sak man ytterligare skall göra, ett till måste, istället för att ersätta någonting annat, (kanske jobba 2h mindre och träna istället för det...inte träna 2h utöver!)  det blir sten på börda. Så behandlingen mot utmattning blir kontraproduktiv, den förvärrar utmattningen.

Det var bättre när folk blev sjukskrivna och tom förtidspensionerade för det här på 90-talet. Det är något som fungerar. 

• Anonym (Frodi)
    Anonym (Beror nog mycket på "behandlingen"?) skrev 2025-03-09 15:00:31 följande:

Jag tror det beror mycket på behandlingen, hur man hanterar sin utmattning. Jag tror grejen är att man behöver färre saker att göra, färre måsten och att man behöver vara sjukskriven.

Men istället så rekommenderas man mindfulness, se över sin sömnhygien (Inga skärmar före sänggåendet osv), terapi, träning. Ingen sjukskrivning utan fprtsatt arbete med ytterligare måsten ovanpå det.

Utav dem är träning inget dåligt, resten är mer tveksamma, men när träning läggs som en sak man ytterligare skall göra, ett till måste, istället för att ersätta någonting annat, (kanske jobba 2h mindre och träna istället för det...inte träna 2h utöver!)  det blir sten på börda. Så behandlingen mot utmattning blir kontraproduktiv, den förvärrar utmattningen.

Det var bättre när folk blev sjukskrivna och tom förtidspensionerade för det här på 90-talet. Det är något som fungerar. 

Även om du har rätt vad gäller förtidspension är det ingen bra lösning för samhället att låta andra göra jobbet för de som inte vill och sedan dra andra med ner i fallet.
  • Anonym (H)

Tror det handlar om att vi ofta jobbar på kontor nu för tiden. Jag har aldrig varit så stressad som på kontor. Arbetade tidigare inom restaurang och hotell. 

Svar på tråden "Alla" är utmattade, vad är det som händer?