Kvinnor är överrepresenterade när det gäller utmattningssyndrom och tillväxten av denna sjukdom har stigit i takt med att alltfler kvinnor satsar på karriäryrken.
På alla mina arbetsplatser har jag sett en tydlig tendens att kvinnor tar sina jobb på alltför stort allvar och det finns väldigt tydliga skillnader.
Många män stänger av eller lämnar sin jobb telefon på kontoret när dom åker hem medans kvinnorna alltid ska va anträffbara och jobbar gladeligen på helger och kvällar.
Männen är bättre på att strunta i menlösa administrativa uppgifter och lägger minimalt med tid på sånt eller struntar helt i det medans kvinnorna ska va ordentliga och gör allt till punkt och pricka trots att ledningen själva inte verkar bry sig särskilt mycket om många administrativa uppgifter.
I flera exempel har jag sett att kvinnorna på avdelningen lägger 3 - 4 ggr mer tid på vissa detaljer än männen.
För rapportering lägger jag själv ner kanske 30 min en gång per månad medans medan flera av mina kvinnliga kollegor lägger ner 6 - 8 hr.
Många kvinnor tar alldeles för stort ansvar för sånt som dom kanske inte ska ta ansvar för. Män är bättre på att backa och inte ta på sig sånt som ej hör till deras roll, detta kan också vara en strategi att man backar och försöker undkomma tråkiga arbetsuppgifter och ser om någon annan tar på sig det. Män verkar vara bättre på att prioritera och lägga tid och energi på det som faktiskt är viktigt.
I privatlivet är kvinnor också dåliga på att skaffa sig "avstressande" aktiviteter, nästan alla män i min bekantskapskrets har olika hobbys och fritidsintressen som dom lägger mycket tid och pengar på. Typiskt är detta intressen som ger avkoppling och är positiva för hälsan. Av någon anledning verkar dom flesta kvinnorna ha svårt att skaffa sig fritidsintressen vilket är märkligt. Istället skaffar dom sig "jobb" på fritiden med sånt som inte är avkopplande utan tvärtom genererar mer stress. Som ex så fiskar många män, även om det inte genererar något resultat och dom är dåliga på att fiska så gör man det för det finns ett så stort hälsovärde att sitta helt tyst vid ett vattendrag i flera timmar utan distraktioner, Eller modellbyggande där man måste fokusera helt på små detaljer och allt utanför per automatik kopplas bort. Det blir en meditation. Extremt få kvinnor lägger sin fritid på den typen av avkopplande aktiviteter.
Dom få kvinnor som har fritidsintressen ägnar sig gärna åt prestationshetsande aktiviteter som hälsa & träning där ska mätas och presteras vilket bara ger mer stress!
Så det är inte alls konstigt att utmattningssyndrom ökar och att kvinnor är överrepresenterade.