• Leiben

Hur får ni era barn att avsluta spelande?

Hej!

Det svåra är inte att begränsa spelandet i sig. Han frågar alltid om han får och jag svarar ja eller nej. Vid nej är det inget tjat. Problemet är att avsluta spelandet. Ofta går jag in och börjar förvarna om att det är dags att avsluta när det är lämpligt, typ när "runen" är klar eller vid save. Där är problemet att detta inte görs och att det också är omöjligt att stå och övervaka tills denna möjlighet dyker upp. Jag har ju massa annat att göra så det blir att jag liksom säger till igen efter kanske 5-10 minuter och sedan igen och det här gör mig GALEN. Min son är 14 år. Hur får ni dem att stänga ner?!

• Svar på tråden Hur får ni era barn att avsluta spelande?
  • Anonym (Agnes)

Kanske det är bättre att ha en dag i veckan där han får spela obegränsat men att allt annat runtomkring med pauser för mat etc också skall skötas?

Jag är själv ingen spelare eller har barn som är intresserade men jag själv tycker om att koppla av vid nätet emellanåt och lägger det på en helgdag när det finns mer tid och inte påverkar någon annan.

• Anonym (Mamma)

Jag brukade först säga till, varna för att jag bryter internet snart och slutligen skrika att nu går jag till knappen.

• Anonym (E)

När du säger att han ska avsluta, är det i samband med middag tex eller är tiden bara slut? Min är också 14, gnäller inte vid avslut men jag brukar ta det samband med att något annat ska göras, "du får börja avslutar nu för maten är klar om 10/ när du är klar med den här banan kan du vara snäll att mata hunden tex....Han får absolut inte spela obegränsat men jag går liksom inte in och säger att han bara ska stänga av, utan jag bakar liksom in det I att det finns en anledning även om det är något minimalt 

• Leiben

Nej jag varnar och säger att när det är lämpligt att bryta från och med nu vid ex saveplats eller så och jag säger alltid innan dess att: Nu är det typ 15 minuter till max. Jag vill inte bara slå av. Har spelat en del TV-spel själv och man vill ju avsluta när det passar så man inte förlorar för mycket. Problemet är att de här spelen är designade så att det ÄR svårt att bara slå av. 

• Leiben
    Ascendere skrev 2025-03-09 11:39:34 följande:

Spelar han online så är det bara att stänga ner wi-wi:t

Ja jag kan också bara rycka musen eller dra ur kontakten men det är inte sådant jag efterfrågar.
  • Anonym (Konsekvent)
    Leiben skrev 2025-03-09 13:43:29 följande:
    Ja jag kan också bara rycka musen eller dra ur kontakten men det är inte sådant jag efterfrågar.
    Problemet är kanske att tonåringen inte avslutar vid första tillfället efter att du har förvarnat, utan att när hen kommer fram till en punkt där hen skulle kunna sluta, tänker "jag hinner lite till" och därför fortsätter för att få spela så länge som möjligt?

Jag tror att man måste vara hård här. Har man sagt åt tonåringen att de ska avsluta vid nästa tillfälle, ska de inte komma undan med att spela längre än så. Om de vet att du låter dem spela på utan konsekvenser, kommer de inte att bry sig om när du säger till.

Du behöver visa att du menar allvar, genom att tex stänga av wifi eller rycka kontakten eller på annat sätt avbryta mitt i om de inte lyssnat på dig. Även om han då förlorar sådant hen gjort hittills i spelet. Ett par sådana gånger, och hen kommer att veta att du menar det du säger.

Mitt förslag är att du pratar med tonåringen och säger att det inte är okej att hen fortsätter förbi saveoints efter att du har sagt att det är dags att avsluta, och att du därför från och med nu kommer att rycka kontakten oavsett om de sparat eller inte. Sedan måste du hålla detta. Tonåringen lär sig snart.
  • PH76
    Leiben skrev 2025-03-09 11:35:02 följande:
    Hur får ni era barn att avsluta spelande?

Hej!

Det svåra är inte att begränsa spelandet i sig. Han frågar alltid om han får och jag svarar ja eller nej. Vid nej är det inget tjat. Problemet är att avsluta spelandet. Ofta går jag in och börjar förvarna om att det är dags att avsluta när det är lämpligt, typ när "runen" är klar eller vid save. Där är problemet att detta inte görs och att det också är omöjligt att stå och övervaka tills denna möjlighet dyker upp. Jag har ju massa annat att göra så det blir att jag liksom säger till igen efter kanske 5-10 minuter och sedan igen och det här gör mig GALEN. Min son är 14 år. Hur får ni dem att stänga ner?!

Vad är det du vill att han ska göra istället? Mni äldsta är 12 och han får spela hur mycket han vill utanför sportaktiviteter/instrument/läxor, och det gör han. Det är ju där barnen träffas nu för tiden, han sitter och tjoar och skrattar med sina vänner.

Känns konstigt om jag tar bort det.
  • Anonym (Q)

Vi hade snacket om skärmtid och att det att kunna stänga av är en viktig del av det. Om det blir tjafs vid avstängning så kommer skärmtiden i framtiden att förkortas med motsvarande "tjafs-tid". Om det blir dåligt uppförande och om han gör det otrevligt för resten av familjen så kan han skippa skärmtid tills han går med på vad vi anser vara hyfsat uppförande vid avstängning.

Kan låta hårt, men efter det snacket har vi haft noll problem och inte behövt använda oss av några konsekvenser. Vi är noga med att visa respekt för hans intressen och tid, inklusive skärmtid, och förväntar oss givetvis att han försöka göra det samma tillbaka.

• Tom Araya
    PH76 skrev 2025-03-09 14:24:19 följande:
    Vad är det du vill att han ska göra istället? Mni äldsta är 12 och han får spela hur mycket han vill utanför sportaktiviteter/instrument/läxor, och det gör han. Det är ju där barnen träffas nu för tiden, han sitter och tjoar och skrattar med sina vänner.

Känns konstigt om jag tar bort det.
    För mig känns det konstigt att låta en 12-åring spela obegränsat, vilket skulle kunna vara fram till kl 03.30 före en vanlig skoldag.
  • Studentpappa

Nu är det dags att stänga av om fem min, avsluta annars stänger jag av. Eftersom jag inte kommer med tomma hot, så vet dom att det är bättre att avsluta själva.

Mina spelar inte men det går ju att applicera på mobil, tv eller vad som helst.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Tom Araya skrev 2025-03-09 17:05:54 följande:
    För mig känns det konstigt att låta en 12-åring spela obegränsat, vilket skulle kunna vara fram till kl 03.30 före en vanlig skoldag.
    Många i den åldern är vakna långt in på nätterna, brukade kolla tiderna på äldsta dotterns mobil när klasskamraterna skickat mess/snap och det är ofta 01-02 på vardagar. 

Vi tar bort telefonen för dottern på natten och mutar den helt. 
    Ride it like you stole it
  • PH76
    Tom Araya skrev 2025-03-09 17:05:54 följande:
    Han har givetvis en sovtid, eller hur tänkte du? Spelande är bara ok så länge allt annat fungerar, skulle han börja få sämre betyg så kommer han snabbt få en begränsad speltid för att kunna lägga mer på skolan. Men så länge han håller ett B-snitt, får på simningen, teatern, och gitarren så är det ok.
Svar på tråden Hur får ni era barn att avsluta spelande?