• Anonym (Undrar bara)

Sexlösa äktenskap (stämmer detta?)

Det här rör inte mig personligen men jag har hört att män i sexlösa äktenskap inte försöker vänstra eller inte skiljer sig för att "Om inte ens min egen fru vill ligga med mig, så vill ingen annan det heller".

Helt enkelt gett upp på det sättet? Stämmer detta att om inte ens frun vill så vill ingen annan det heller?

• Svar på tråden Sexlösa äktenskap (stämmer detta?)
  • Anonym (.)

Ofta stämmer det nog att de tror att det är svårt att hitta någon annan som vill ha sex med dem (i vissa fall kan det säkert också ligga något i det). I andra fall kan det vara för barnens skull som de stannar kvar och inte vill vara otrogna eftersom de är rädda att det skulle komma fram förr eller senare.

• Anonym (aa)
    Anonym (Hylle) skrev 2025-03-09 21:16:11 följande:
    Aldrig hört talas om. Låter som någon som pratar i nattmössan.
    Gäller mig.Så det finns.
  • Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2025-03-09 15:14:38 följande:

Det här rör inte mig personligen men jag har hört att män i sexlösa äktenskap inte försöker vänstra eller inte skiljer sig för att "Om inte ens min egen fru vill ligga med mig, så vill ingen annan det heller".

Helt enkelt gett upp på det sättet? Stämmer detta att om inte ens frun vill så vill ingen annan det heller?

Det stämde definitivt inte på mig. När mitt ex inte ville längre, började jag att träffa andra kvinnor. Jag fick ligga hur mycket som helst under några års tid, tills jag stadgade mig på nytt med en kvinna med samma energi och sinnelag som mig själv.

Är man i sitsen att man inte känner sig attraktiv, tycker jag att man får ta sig i kragen och förändra sig själv lite.
  • Anonym (Gängad)

Mycket lite sex men vi har ett bra liv tillsammans och jag skulle aldrig vara otrogen. Det skulle vara idiotiskt att bryta upp äktenskapet bara för att vi inte har samma sexlust.

• Snälla Killen
    Anonym (aa) skrev 2025-03-09 21:10:30 följande:
    Det förutsätter givetvis att andra vill ligga med en, annars är det en bra lösning, det håller jag med om.
    Det finns tonvis med villiga människor (oavsett ålder) som vill ligga 🙃.

Så länge man sätter upp tydliga regler och tillåter alla inblandade att njuta av livet, så är halva inne 😉
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (45an)

Det är väl klart att självförtroendet får en knäck när ens partner inte vill ha sex eller vara intim längre. Det är något jag själv har känt sedan frun tappade sexlusten. Men jag vet ju att problemet ligger hos henne och inte hos mig. Och man får ju tänka att resten av samlivet fungerar ju bra och att det vore dumt att offra allt det som är bra för sex. 

• Anonym (Sextio)

Väldigt tråkigt när sexet försvinner men vi har det väldigt bra och tryggt liv tillsammans så jag ingen anledning till att vi skulle dela på oss. Men visst saknar jag sexet ibland men man lär sig samtidigt att bli självförsörjande på det intima. 

• Anonym (.)
    Snälla Killen skrev 2025-03-10 22:28:39 följande:

Så länge man sätter upp tydliga regler och tillåter alla inblandade att njuta av livet, så är halva inne 😉
    Fast de flesta vill nog känna någon slags attraktion till den de har sex med, och där har vissa lättare eller svårare att attrahera sexpartners än andra.
  • Anonym (man51)

Det finns nog män (och kvinnor!) som lever i sexlösa äktenskap/relationer. Eller åtminstone där det är väldigt lite sex (kanske någon gång per år om ens det).

Har bekanta som har pratat om detta (tidigare) som hört det från andra, och jag tror det handlar mycket om att man blivit bekväm i sin relation, man har kanske "ersatt" sex med att ägna sig frekvent åt en hobby, man engagerar sig enormt i sina barn och deras aktiviteter. Man nöjer sig med att kunna vara med i sociala sammanhang tillsammans med sin fru/make. Man håller en "fasad", för det kanske utåt sett ser bra ut på bild, på sociala media, i bekantskapskretsar. Man är rädd att ekonomin och "livsstilen" kommer ändras om man går isär och skall leva på en "inkomst". Man är rädd för att vara själv... tappa socialt umgänge etc.

• Anonym (Free use)

I vår relation har vi en regel och det är free use! Vi har ett kodord att använda om det absolut inte känns bra. 

Men vi har upptäckt att i torrperioden kan ett bra knull väcka lusten till liv igen. Så när frugan är på torren så knullar jag henne som mest. Ger henne allt jag har för hennes skull och det brukar alltid väcka liv i henne igen. Därefter följer ett par månader med otroligt bra sex innan hon sakta torkar till under en period igen. Låter henne vara ett tag, sedan på't igen. 

Det fungerar bra för oss och vi kilar stadigt sen 22 år nu. 

• Anonym (aa)
    Snälla Killen skrev 2025-03-10 22:28:39 följande:

Det finns det säkert, men inte med vem som helst. Varför skulle jag bli vald när det finns hundratals alternativ som är mer attraktiva?
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Undrar bara) skrev 2025-03-09 15:14:38 följande:

Nej, sån slutsats kan man inte dra. Det behöver inte alls vara så, han kan ibland hitta någon som han passar bättre ihop med.
  • Anonym (On point)

Tror att det är väldigt enkelt. Vi har så många olika behov och betydelsen av dem varierar under livet. 

När man är ung och i en ny relation är oftast det sexuella behovet som störst, Beroende på hur många andra behov partnern tillfredsställer håller relationen även efter barnafödandet.  De övriga behoven växer sakta men säkert på bekostnad av det sexuella behovet.

Hos många kommer kommer det tillslut att helt försvinna när alla de andra behoven tillfredsställs av partnern.  Förhoppningsvis är båda parter tillfreds med detta, om inte, då har man problem.  Det är då separation kommer på tal.

• Anonym (Vole)

Tror frun inte vill ligga med mannen i många fall för att han inte agerar som en ansvarsfull vuxen. Så om han skulle vilja vänstra så krävs det att frun skulle styra upp det åt honom också. Därför händer ingenting.

• Anonym (Göran)
    Anonym (Gängad) skrev 2025-03-10 16:26:07 följande:

Mycket lite sex men vi har ett bra liv tillsammans och jag skulle aldrig vara otrogen. Det skulle vara idiotiskt att bryta upp äktenskapet bara för att vi inte har samma sexlust.

Tänker som du jag och tänker på ungarna och barnbarnen. Samma trall med ny hustru när åren gått. Man vet vad man har men inte vad man får. Gemenskapen väger tyngre jämfört med ligga runt med nån man inga eller få gemensamma intressen har. 
  • Anonym (Göran)

Kan också sägas jag ingen längtan har efter en ny kvinna när jag älskar min hustru med eller utan sex.

Svar på tråden Sexlösa äktenskap (stämmer detta?)