• Anonym (Alltså seriöst?)

Nekad att köpa för att jag inte hade leg - sjukt löjligt

Vid kassan står det "om du ser ung ut, visa leg", det gäller givetvis sånt som är 18+. Nog för att jag fått höra att jag ser ung ut, men inte SÅ ung och jag blev nekad att köpa energidryck!? Som är femtonårsgräns på. 

Får de ens göra så? Det är ju helt sjukt fånigt att neka en uppenbart vuxen människa att köpa nåt sånt!

• Svar på tråden Nekad att köpa för att jag inte hade leg - sjukt löjligt
  • Anonym (f)

Är det 15 på den butiken? Vissa har 18.

Anonym (f) skrev 2025-03-11 14:02:23 följande:

Är det 15 på den butiken? Vissa har 18.

Det finns mig veterligen inte ens någon lagstadgad åldersgräns, bara rekommendationer. Och ja, det är 15 år där. Även 18 var en jäkla massa år sen.
  • Anonym (Zvb)
    Lynx123 skrev 2025-03-11 13:57:25 följande:

Såklart att de inte kan sälja till dig om du inte kan visa leg. Ofta blir de som sitter i kassan instruerade att ha en liten äldre åldersgräns i sinnet så i det här fallet kanske den var 20 eller 25. När du då inte kunde bevisa din ålder var de skyldiga att neka. Inte mer komplicerat än så.

Fast det är ju inte så att dom frågar alla som köper en energidryck hur gamla dom är? Han hade egentligen ingen anledning att bevisa sin ålder om han ser ut att vara mycket äldre än 15 år. (Tycker jag, vet att regler är regler men det min åsikt)

Säger det igen. Någon känsla kan man väl för om någon går i 8:an eller möjligtvis kan köra lastbil med två släp och kan tänkas äga en villa och kan tänkas ha barn i samma ålder som åldersgränsen.

Men nu struntar jag i den här diskussionen som jag råkade fastna i. 

Allt gott till alla i tråden.
  • Anonym (f)
    Anonym (Alltså seriöst?) skrev 2025-03-11 14:04:27 följande:
    Det finns mig veterligen inte ens någon lagstadgad åldersgräns, bara rekommendationer. Och ja, det är 15 år där. Även 18 var en jäkla massa år sen.

Ja? De får sälja men väljer själva åldergränsen.

Jag fick visa vid 30.

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Alltså seriöst?) skrev 2025-03-11 13:30:00 följande:
    Det är stor skillnad mot att bli tagen för att vara ett BARN.
    DU säger att du ser äldre ut. Du vet inte hur andra uppfattar dig. Det hela är väldigt enkelt. Blir man krävd på leg så ska man visa annars riskera man bli nekad. Inget konstigt med det alls. Och har man glömt legget hemma så får man gå och hämta och försöka igen. Det är ett icke problem.
  • Lynx123
    Anonym (Alltså seriöst?) skrev 2025-03-11 14:00:27 följande:
    Hur många vuxna känner du som blivit leggade för energidryck?
    Vad har det med saken att göra? Trodde att tråden handlade om dig? Det var väl dig de misstog för en fjortis?

Men visst kan jag svara på den frågan - känner inga vuxna som dricker sådant trams så svar: noll.
    Anonym (Wtf) skrev 2025-03-11 14:23:23 följande:
    DU säger att du ser äldre ut. Du vet inte hur andra uppfattar dig. Det hela är väldigt enkelt. Blir man krävd på leg så ska man visa annars riskera man bli nekad. Inget konstigt med det alls. Och har man glömt legget hemma så får man gå och hämta och försöka igen. Det är ett icke problem.
    Jag är närmare 40 än 20, blir ofta tagen för att vara runt 30, så inte så att jag ser superung ut precis. Jag är en sliten trebarnsmamma och det syns.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Alltså seriöst?) skrev 2025-03-11 14:29:34 följande:
    Jag är närmare 40 än 20, blir ofta tagen för att vara runt 30, så inte så att jag ser superung ut precis. Jag är en sliten trebarnsmamma och det syns.
    En trebarnsmamma som dricker energidryck??? 
  • Anonym
    Anonym (Alltså seriöst?) skrev 2025-03-11 14:04:27 följande:
    Det är precis den gränsen som affären själv bestämmer som gäller och de inte bara får utan bör naturligtvis följa sina egna regler.

Vad är det ens för fråga? Om de får följa sin gräns ...?
    Ett ställe som har valt 21 års ålder som gräns för inträde, tror du att de får följa den regeln?
  • OlgaElvira
    Anonym (Alltså seriöst?) skrev 2025-03-11 11:36:03 följande:
    Nekad att köpa för att jag inte hade leg - sjukt löjligt

Vid kassan står det "om du ser ung ut, visa leg", det gäller givetvis sånt som är 18+. Nog för att jag fått höra att jag ser ung ut, men inte SÅ ung och jag blev nekad att köpa energidryck!? Som är femtonårsgräns på. 

Får de ens göra så? Det är ju helt sjukt fånigt att neka en uppenbart vuxen människa att köpa nåt sånt!

Det har hänt mig, fast på systemet. Jag hade då redan barn och barnbarn. Jag bara tackade för komplimangen och bad min son som stod efter mig att köpa istället. Han stod där med sitt barn på armen och sa, javisst mamma. Det blev lite fnitter i kön. 
    Anonym (Ann) skrev 2025-03-11 14:35:54 följande:
    Nu var den inte ens till mig, utan min man, men vadådå? Får man inte tycka att det är gott?
  • cosinus
    Anonym (Ann) skrev 2025-03-11 14:35:54 följande:
    Det är väl ändå inte så ovanligt?

Jag känner gott om fäder som dricker energidryck. Med allt från 1 till 4 barn. Varför skulle inte föräldrar kunna dricka det? Det är ju inte som att de serverar sina ungar det i nappflaska vid matbordet.

Vad vuxna människor gör är ju liksom deras ensak och få personer gör alla val i livet helt enligt vad som är bäst för dem själva i alla lägen. De som gör det är dessutom oftast ganska tråkiga typer.
    Virriga Vera skrev 2025-03-11 15:41:33 följande:

Var du ensam eller du hade med dig någon ungdom?

Inget av det, hade en treåring och en femåring i släptåg.
Svar på tråden Nekad att köpa för att jag inte hade leg - sjukt löjligt