• Anonym (grow and learn)

Har du ett hushållsapotek? Vad har du i det?

Jag försöker bli vuxen (är 20) och bygga upp ett bra, tryggt hem för mitt eget barn som kommer om några månader. Har inga föräldrar i livet sedan länge och skickats runt mellan familjehem mm så vänder mig till er.

Jag vill ha tips och råd för saker att ha hemma för en vuxen och en bebis i händelse av sjukdom eller skada osv. Skulle bli hemskt tacksam.

• Svar på tråden Har du ett hushållsapotek? Vad har du i det?
  • Anonym (grow and learn)

Tack för svaren. Ska beställa en del. Jag bor lite avigt, inte helt hopplöst men har bara en liten mataffär och ombud här och ca 30-40 minuter till närmaste riktiga apotek och sjukhus så jag tänkte att det kan vara bar att ha saker hemma. 

• Anonym (Jaha)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-12 22:41:52 följande:
    Om det är av nivån att det behöver sys åker jag troligen till akuten. 
    Absolut, men det har väl inte med ett hemma-apotek att göra??
    Det är väl på en annan nivå, nu gällde ju tråden hemma-apotek - inte kapade senor i en tumme, eller hur?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-03-12 22:39:32 följande:
    För att du har skrivit till mig!
    ok, väldigt märkliga svar. 
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-03-12 22:06:23 följande:
    Vänta tills barnet är fött.
    Ett ofött barn behöver inget hemma-apotek, eller hur?
    Vad är ditt problem?
    TS barn är inte fött än fattar du väl! Det är det vi diskuterar. MITT barn är fött gör länge sen!
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (grow and learn) skrev 2025-03-12 22:45:07 följande:

Tack för svaren. Ska beställa en del. Jag bor lite avigt, inte helt hopplöst men har bara en liten mataffär och ombud här och ca 30-40 minuter till närmaste riktiga apotek och sjukhus så jag tänkte att det kan vara bar att ha saker hemma. 

Okej, då är det en annan sits. Jag tycker att det som varit viktigt är koksaltlösning då när jag haft bebis. Bebisen kan ju inte själv snyta sig så att spruta i lite koksalt i näsan är smidigast, finns mer avancerade saker som man kan använda, men det är mer krångligt Än att ta fram koksaltsprayen.  
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-03-12 22:06:23 följande:
    Vänta tills barnet är fött.
    Ett ofött barn behöver inget hemma-apotek, eller hur?
    Vad är ditt problem?
    JAG har inte påstått att ett ofött barn behöver ett hemma-apotek! Vad är ditt problem!
  • Anonym (Kitty)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-12 22:41:52 följande:
    Om det är av nivån att det behöver sys åker jag troligen till akuten. 

Och om det inte behöver sys? 

Och hur gör du med ditt skärsår tills du får tid för att sys? Virar en strumpa? 

Om du ramlat och skavt bort hud på knät. Låter du det bara vara och blodar ner tills det läkt (med byxludd i)? 

Jag blir seriöst förvånad över att en del inte ens tycker att man behöver ha plåster hemma. Småsår i vardagen, låter ni dem bara vara eller går ni runt med diverse nödlösningar av trasor, tejp mm på er? Vill ni inte kunna stoppa blodflödet på väg till akuten, skydda brännskador på rätt sätt mm? 

Jag har tejpat ihop sår på både mig, min man och mina barn. Åker ni andra till akuten för sånt så förstår jag att de är överbelastade! 

• Anonym (Y)

Jag har aldrig varit på akuten med mina barn (peppar peppar). Men ja, jag hittar lösningar allteftersom problem uppstår på vägen. Det har funkat bra hittills. 

• Anonym (Kitty)

Litet tips bara. Röda korset har bra info om första hjälpen och tips vid skador på barn. Finns på deras hemsida och i en liten bok: 
    https://www.kronansapotek.se/forsta-hjalpen-barn/p/680784/?utm_campaign=shopping&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD3bL_RHk6MM54l6XbRTLZr1Gg6LK&gclid=EAIaIQobChMI3LKc4LeGjAMVcQCiAx3SuzqmEAQYAiABEgKT9PD_BwE 

De håller kurser också. 

Kan också tipsa om appen 112. Den kan tex automatiskt meddela var du befinner dig när du ringer efter hjälp (om du gör det genom appen) 

Och när man bor ensam med barn (och annars också!) kan det vara guld värt att ha lite kontakt med grannar. Det räcker med att prata om vädret ibland. Det viktiga är att man har någon sorts kontakt så att det är lättare att be om hjälp om något händer. Ibland är andra människor den bästa första hjälpen. 

Stort lycka till med allt, TS! 

• Anonym (Kitty)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-13 07:35:24 följande:

Jag har aldrig varit på akuten med mina barn (peppar peppar). Men ja, jag hittar lösningar allteftersom problem uppstår på vägen. Det har funkat bra hittills. 

Du använder aldrig plåster? 
  • Anonym (Kitty)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-13 07:35:24 följande:

Aldrig känt att det hade varit skönt att bara gå till badrumnet, göra rent såret och sen ta fram förbandslådan och plåstra om istället för att fnatta omkring för att uppfinna en nödlösning med blodet  rinnande? 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Kitty) skrev 2025-03-13 07:46:46 följande:
    Du använder aldrig plåster? 
    Extremt sällan. 
  • Anonym (Mia)

Nu är mina barn vuxna, men jag har bara plåster hemma. Har ett första-hjälpen kit i bilen. 
    Använder inga läkemedel, salvor, tabletter. Har aldrig tänkt tanken att behöva ett mindre apotek hemma, eftersom inget har hänt. 

• Anonym (E)

Helt otroligt hur otrevliga folk kan vara emot varandra i en helt harmlös tråd

• Kvittning

En sak som jag tycker är bra att ha hemma är olika typer av kompresser och plåstertejp så man alltid kan hitta eller klippa till något i rätt storlek när der väl behövs. Och sårtvätt. 

Sedan har det kanske inte använts så mycket på barnen utan mest på mig själv...

En sak som varit bra för barnen är att jag hittat en spray man kan använda när man tar bort plåster så det inte gör lika ont.

Vad gäller tabletter så alvedon, ipren och för mask i magen är sådant jag tyckt varit bra. Och tabletter mot gaser i magen när de blivit äldre (om man har barn som lätt får problem med magen).

Men jag har inget minne av att jag direkt behövde något när barnen var spädbarn, det är mer när de är äldre och börjat springa runt utomhus som det behövts omvårdnad av den typen.

• Agda90
    Anonym (grow and learn) skrev 2025-03-12 18:19:29 följande:
    Har du ett hushållsapotek? Vad har du i det?

Jag försöker bli vuxen (är 20) och bygga upp ett bra, tryggt hem för mitt eget barn som kommer om några månader. Har inga föräldrar i livet sedan länge och skickats runt mellan familjehem mm så vänder mig till er.

Jag vill ha tips och råd för saker att ha hemma för en vuxen och en bebis i händelse av sjukdom eller skada osv. Skulle bli hemskt tacksam.

Jag har en man som har konstanta projekt igång där han arbetar med både lättare och tyngre verktyg samt två aktiva barn och så är jag själv i farten en hel del. 

Vårt hushållsapotek är uppdelat i fyra delar. 
    1. Allergimedciner då alla har någon form av pollen medicin.
    2. Smärtlindring, typ alvedon eller ipren och något för min makes migränanfall
    3. Sår hantering. Allt från små sår som endast kräver en liten plåsterbit till skoskav som klarar sig med compeed och stora sår som ska läggas om inför en akut tur till akuten eller vårdcentralen om de har öppet. 
    4. Kunna ta hand om sportskador av olika slag, mest stukade fötter

Sedan har jag en stor kunskap inom det som naturen erbjuder och kan göra egen hostmedicin och vet vilka örter som är bra mot feber, huvudvärk osv. 

Har vid ett par gånger tvingats plåstra om min man och kört honom till akuten. Så förstahjälpen är alltid uppdaterad. 
Svar på tråden Har du ett hushållsapotek? Vad har du i det?