• Anonym (Sajens)

Kopplingen mellan Asperger/autism och frekvensen av näsblod

Hm, funderar. 
    Finns den en sådan koppling. 
    Jag tror att det gör det: hear me out:
    Jag själv har diagnosen. Jag har jämnt och ständigt näsblod. Har haft det hela livet. 
    Det måste finnas en koppling? Det gör det väl. Astma och asperger finns det definitivt en koppling. 

• Svar på tråden Kopplingen mellan Asperger/autism och frekvensen av näsblod
  • Anonym (Sajens)
    Anonym (kk) skrev 2025-04-13 13:26:28 följande:

Det vet inte du. Bara för att det inte forskats tillräckligt kring ämnet (säkert av PK-skäl) så betyder det inte att det ej finns en koppling.

Jag googlade lite kring frågan på engelska och det kom upp flera svar. Bland annat att personer med autism har lättare att utveckla tics och att det visst fanns en möjlighet att autistiska människor får mer näsblod pga detta. 

Jag hade en manlig klasskamrat med autism som också blödde ur näsan ofta. Alla vet att han var där och grävde jämt. Och ja, han hade även en nedsatt intellektuell förmåga.

Bra, tack.Skål
  • EpicF
    Anonym (kk) skrev 2025-04-13 13:26:28 följande:

Det vet inte du. Bara för att det inte forskats tillräckligt kring ämnet (säkert av PK-skäl) så betyder det inte att det ej finns en koppling.

Jag googlade lite kring frågan på engelska och det kom upp flera svar. Bland annat att personer med autism har lättare att utveckla tics och att det visst fanns en möjlighet att autistiska människor får mer näsblod pga detta. 

Jag hade en manlig klasskamrat med autism som också blödde ur näsan ofta. Alla vet att han var där och grävde jämt. Och ja, han hade även en nedsatt intellektuell förmåga.

Och du gör ingen koppling mellan nedsatt intellektuell förmåga och att peta i näsan? 

Många med autism har ingen nedsatt intellektuell förmåga, utan är tvärtom om väldigt smarta. 
  • Anonym (kk)
    EpicF skrev 2025-04-14 16:52:49 följande:
    Och du gör ingen koppling mellan nedsatt intellektuell förmåga och att peta i näsan? 

Många med autism har ingen nedsatt intellektuell förmåga, utan är tvärtom om väldigt smarta. 
    Jag gör en koppling till autism då tråden handlar om detta och jag föredrar att hålla mig till ämnet.

Många personer med autism är också nedsatta i intellektet. Var fjärde har en IF. Betydligt vanligare än bland neurotypiska.
  • RaYzLeR

Nåt jag har märkt är att många med Asperger har varit öronbarn. Jag var det och flera av mina kompisar med samma diagnos.

• Anonym (Maria)

Nej, det finns ingen sådan koppling. Min vän och hennes dotter blödde näsblod jämt innan de brände bort blodkärl i näsan. De har inte ens i närheten av asperger. 

• FtS70

Hade jag blivit tillfrågad som psykiater hade jag inte svarat nej tvärsäkert. Vi pratade om det på en konferens 2018 kanske och sade ungefär så här: autism orsakar inte näsblod men flera indirekta faktorer gör att många inom AST upplever problem med epistaxis. De är ofta stimulikänsliga, komorbiditet med ex ADHD och EDS, påverkan av mediciner, stereotypa beteenden. 

• EpicF
    Anonym (kk) skrev 2025-04-15 01:31:51 följande:
    Jag gör en koppling till autism då tråden handlar om detta och jag föredrar att hålla mig till ämnet.

Många personer med autism är också nedsatta i intellektet. Var fjärde har en IF. Betydligt vanligare än bland neurotypiska.
    Och ändå så är långa med autism smartare än dig och har definitivt inte IF. 
  • EpicF
    RaYzLeR skrev 2025-04-15 01:51:37 följande:

Nåt jag har märkt är att många med Asperger har varit öronbarn. Jag var det och flera av mina kompisar med samma diagnos.

Båda mina bröder var öronbarn. Ingen asperger. Min son var öronbarn. Ingen asperger. Så nej, ingen koppling där heller. 
  • Anonym (nej men)

Nej, det tror jag inte, på samma sätt som jag inte tror att det finns någon direkt koppning mellan margaringförsäljning och skilsmässotal i Main, USA. Det är förmodligen en felaktig kausalitet. 

Att det finns något annat som kopplar ihop autism och näsblod i nästa eller nästnästa led kan vara riktigt, men det betyder ju inte att det är just autismen och näsblodet som är sammankopplat.

Jag har också autism och blöder nästan aldrig näsblod. När jag väl gör det beror det inte på att jag har autism, utan att något hänt med näsan.

Min lillebror, också autism, hade ofta näsblod som liten. Det berodde på att han ofta var där och petade, vilket i sin tur berodde på trånga näsgångar som gjorde att han ständigt kände sig täppt och han kunde inte/glömde/hände inget när han smyta/snöt sig.

Ser ni skillnaden? Autism, inte direkt kopplat. Näsans tillstånd, direkt kopplad.

• Anonym (kk)
    EpicF skrev 2025-04-15 17:49:48 följande:
    Och ändå så är långa med autism smartare än dig och har definitivt inte IF. 
    Fast du vet ju noll och intet om min intelligens. Barnsligt svar och personangrepp mot mig, vilket vittnar en del om din egen oförmåga. Skärp dig.
  • EpicF
    Anonym (kk) skrev 2025-04-15 21:49:16 följande:
    Fast du vet ju noll och intet om min intelligens. Barnsligt svar och personangrepp mot mig, vilket vittnar en del om din egen oförmåga. Skärp dig.
    Att du trackar ner på de med autism säger mycket om din intelligens. 
  • Anonym (kk)
    EpicF skrev 2025-04-15 22:08:50 följande:
    Att du trackar ner på de med autism säger mycket om din intelligens. 
    Nej, snarare säger det något om din egen bristande läsförmåga. Jag har inte rackat ner på någon alls. Ren lögn från ditt håll. Lägg ner.
Svar på tråden Kopplingen mellan Asperger/autism och frekvensen av näsblod