• Anonym (Helst goda minnen)

Rädd att andra ska tycka att parfymen är hemsk

Ens doftsinne är ju minst sagt subjektivt. Jag vet att man gillar en parfym mer eller mindre eller inte alls. I värsta fall tycker man att den luktar vidrigt.

Så jag som alltid övertänker funderar på om det är bättre att inte dofta något alls än en parfym som någon kanske tycker luktar illa?

Nu tänker jag inte på närmaste familjen som skulle säga till om dom avskydde ens parfym utan bekanta, arbetskamrater och vänner som man kanske kommer så nära ibland att dom känner doften av ens parfym.

I min drömvärld så tycker alla att jag doftar gott men tänk om dom tycker att jag luktar hemskt?!

Så, jag antar att min fråga är hur ofta du tycker att någon- som du ger en kram säger vi -luktar illa pga dennes parfym? Väldigt sällan eller ofta? Är det bättre att inte ha en parfym alls?

(Hel och ren är självklart och astmatiker ingår inte diskussionen även om parfym kan vara hemskt för dom men av andra orsaker än att den luktar illa

• Svar på tråden Rädd att andra ska tycka att parfymen är hemsk
  • Anonym (Helst goda minnen)
    Anonym (m) skrev 2025-03-17 14:03:43 följande:
    Artificiell? Då är det nog billiga parfymer utan äkta ingredienser du har känt
    Håller med. Vi får nog inse att vissa människor aldrig har haft någon finare parfym än en bodymist från HM som dom använde halva flaskan av för att gå på lokala pizzerian en gång. Dessutom hade dom garanterat billigaste sköljmedlet från ÖB, olika parfymerade tvål och deo och glöm inte en vidrig hårspray från mataffären som dom sprayade rejält av för att få frisyren att hålla. Så vi får nog ha lite förståelse ändå för att dom inte spelar i samma liga och helt enkelt inte vet hur man använder parfym på ett vettigt sätt.
    Anonym (m) skrev 2025-03-17 13:43:20 följande:
    Förstår om du inte får sympatier om du kallar andra för idioter för att de inte gör som du vill.

Och dessutom anklagar andra för att dränka sig i parfym som känns på 25 meters håll utan att veta ett skvatt om hur det egentligen ligger till. Mamma Mia...
  • Anonym (Love)
    Anonym (m) skrev 2025-03-17 14:03:43 följande:
    Artificiell? Då är det nog billiga parfymer utan äkta ingredienser du har känt

Givetvis kan det ju vara så att precis alla människor som använt parfym i min närhet, använt billiga parfymer. Oavsett har jag aldrig träffat en parfymerad människa som luktat gott, och tyvärr är ju de flesta parfymerade.

Absolut värst är dom som använder parfymerat sköljmedel/tvättmedel eller parfymerad hudkräm, det är ju högst artificiella lukter som tar  över precis allt.  

Själv använder jag ingen parfym alls, på något. 

• Anonym (m)
    Anonym (Love) skrev 2025-03-17 14:45:26 följande:

Givetvis kan det ju vara så att precis alla människor som använt parfym i min närhet, använt billiga parfymer. Oavsett har jag aldrig träffat en parfymerad människa som luktat gott, och tyvärr är ju de flesta parfymerade.

Absolut värst är dom som använder parfymerat sköljmedel/tvättmedel eller parfymerad hudkräm, det är ju högst artificiella lukter som tar  över precis allt.  

Själv använder jag ingen parfym alls, på något. 

Fast att en lukt inte faller dig i smaken är en annan sak än om det är artificiellt eller äkta. Kanske känner du inte skillnaden.
  • Anonym (Love)
    Anonym (m) skrev 2025-03-17 16:44:52 följande:
    Fast att en lukt inte faller dig i smaken är en annan sak än om det är artificiellt eller äkta. Kanske känner du inte skillnaden.

Jag tycker alltid att man känner den där lite kemiska lukten av parfym, men det kan säkert vara så att det finns vissa som har helt naturliga parfymer utan några hjälpämnen och som sedan i övrigt bara använder parfymfritt shampoo, tvättmedel osv osv, bara att jag aldrig träffat någon  

Bästa lukten är ju dock när människor luktar människa, inte parfym

• Anonym (urs)
    Anonym (Helst goda minnen) skrev 2025-03-17 14:25:53 följande:
    Håller med. Vi får nog inse att vissa människor aldrig har haft någon finare parfym än en bodymist från HM som dom använde halva flaskan av för att gå på lokala pizzerian en gång. Dessutom hade dom garanterat billigaste sköljmedlet från ÖB, olika parfymerade tvål och deo och glöm inte en vidrig hårspray från mataffären som dom sprayade rejält av för att få frisyren att hålla. Så vi får nog ha lite förståelse ändå för att dom inte spelar i samma liga och helt enkelt inte vet hur man använder parfym på ett vettigt sätt.
    Anonym (m) skrev 2025-03-17 13:43:20 följande:
    Förstår om du inte får sympatier om du kallar andra för idioter för att de inte gör som du vill.

Och dessutom anklagar andra för att dränka sig i parfym som känns på 25 meters håll utan att veta ett skvatt om hur det egentligen ligger till. Mamma Mia...

Ett skvatt om hur vad ligger till? Min nästa känner hur det ligger till. Du stinker.

Jag ska börja ta med min hund in i matbutiker, bio etc. Ska totalt skita i att det finns allergiker... Hade det varit okej? Förmodligen inte. Samma sak med dig och din äckliga parfym. Håll dig hemma eller knyt fast dig i en stolpe utanför butiken.

• Anonym (m)
    Anonym (urs) skrev 2025-03-18 12:55:52 följande:

Ett skvatt om hur vad ligger till? Min nästa känner hur det ligger till. Du stinker.

Jag ska börja ta med min hund in i matbutiker, bio etc. Ska totalt skita i att det finns allergiker... Hade det varit okej? Förmodligen inte. Samma sak med dig och din äckliga parfym. Håll dig hemma eller knyt fast dig i en stolpe utanför butiken.

För min del får du gärna ta med hund i matbutiker

De äckligaste varelserna är människor. Tex tvättar inte händerna efter toan och sen tar i kundvagnarna och fingrar på allt i matbutiken, ställer tillbaka i hyllan det de kommer på de inte ska ha. Är allergisk mot människor men får ta det och kräver inte att andra ska hålla sig hemma
  • Anonym (urs)
    Anonym (m) skrev 2025-03-18 13:24:11 följande:
    För min del får du gärna ta med hund i matbutiker

De äckligaste varelserna är människor. Tex tvättar inte händerna efter toan och sen tar i kundvagnarna och fingrar på allt i matbutiken, ställer tillbaka i hyllan det de kommer på de inte ska ha. Är allergisk mot människor men får ta det och kräver inte att andra ska hålla sig hemma

Det säger ju rätt mycket om dig som människa. Du är ju precis lika ego som de du ogillar.

Självklart tar jag inte med mig hunden eftersom det finns de som är allergiska! Du kanske skulle tycka om omvärlden lite mer om du var lite mer sympatisk.

• Anonym (m)
    Anonym (urs) skrev 2025-03-18 13:56:57 följande:

Det säger ju rätt mycket om dig som människa. Du är ju precis lika ego som de du ogillar.

Självklart tar jag inte med mig hunden eftersom det finns de som är allergiska! Du kanske skulle tycka om omvärlden lite mer om du var lite mer sympatisk.

Ego för att jag säger att jag får ta det även om jag inte gillar läget? Det var en konstig slutsats.
  • Cheers
    Anonym (Hel) skrev 2025-03-15 17:43:05 följande:
    Hur vet du att din parfym bara känns när man kramas om du inte har någon att testa den på?
    Åker du aldrig buss t ex?
    Jag får huvudvärk av parfymdoft, de flesta har på sig mer än de tror.
    Hel och ren som sagt, det duger bra.
    Det är absolut bättre att inte använda något alls än att splasha över med knock-out-droppar som kväver omgivningen.
  • Anonym (urs)
    Anonym (m) skrev 2025-03-19 09:11:05 följande:
    Ego för att jag säger att jag får ta det även om jag inte gillar läget? Det var en konstig slutsats.
    Det finns liksom ingen logik i det du skriver så lägg ned.
  • Anonym (m)
    Anonym (urs) skrev 2025-03-19 11:21:13 följande:
    Det finns liksom ingen logik i det du skriver så lägg ned.
    Jo det finns det. Logiken är att jag får ta det fast jag inte gillar det. Finns inget som är ego med det.
  • Anonym (urs)
    Anonym (m) skrev 2025-03-19 21:06:28 följande:
    Jo det finns det. Logiken är att jag får ta det fast jag inte gillar det. Finns inget som är ego med det.
    Jag förstår inte ens vad du säger. Vad är det du får ta som du inte gillar?
  • Anonym (m)
    Anonym (urs) skrev 2025-03-20 10:48:37 följande:
    Jag förstår inte ens vad du säger. Vad är det du får ta som du inte gillar?
    Det jag skrev om att jag tycker människor är äckliga. Det får jag ju ta ändå om jag ska gå in i en affär tex. Jag kräver alltså ingenting om att andra ska anpassa sig efter mig. Men då svarade du att jag är ego.
  • Anonym (urs)
    Anonym (m) skrev 2025-03-20 12:59:01 följande:
    Det jag skrev om att jag tycker människor är äckliga. Det får jag ju ta ändå om jag ska gå in i en affär tex. Jag kräver alltså ingenting om att andra ska anpassa sig efter mig. Men då svarade du att jag är ego.
    Ja, om du häller på dig parfym innan du går in i en affär så är du ego, går du in med hunden på apoteket så är du ego
  • Anonym (m)
    Anonym (urs) skrev 2025-03-20 14:53:24 följande:
    Ja, om du häller på dig parfym innan du går in i en affär så är du ego, går du in med hunden på apoteket så är du ego
    Fast jag har inte gjort det? Det var inte vad jag skrev men du svarar att jag är ego?
Svar på tråden Rädd att andra ska tycka att parfymen är hemsk