• Anonym (2)

Autism/Asperger och festande osv

Funderar på kvällen.
    Påverkar denna störning om man går på nattklubb och festar, dricker osv?
    Tänker på hur jag var som ung: det gjorde jag definitivt inte. 
    Hade noll intresse av det. 
    Jag känner mig väldigt efterbliven för att jag inte har gjort det. 
    Känner mig äcklig som inte gör det man "ska". 

• Svar på tråden Autism/Asperger och festande osv
  • Anonym (Inte festat)

Alla gillar inte samma saker. Jag har aldrig festat. Ett fåtal gånger varit ut på nattklubb etc i samband med någon tillställning som student eller after work. Inte mer än så. 

Du hade inget intresse av att festa och då var det bra att du inte gjorde det. Alla är inte lika och behöver inte heller vara det. Mycket vettigt att inte falla för grupptryck och göra saker man inte vill. 

Sedan är det en annan sak att en del tyckte man var fel. Minns en klassfest i gymnasiet då det verkade som att alla var välkomna. Det var alla i princip, men vi var tre stycken som inte drack och det fick vi höra mycket om. Att vi var jättetråkiga, att vi inte vågade etc. Det var tråkigt, men fick mig inte för en sekund att tänka på att dricka som ett alternativ. Och jag tyckte både då och tycker det nu att det är modigare att låta bli att dricka när man får skit för det än att ta sig en öl eller ett glas vin.

• AndreaBD

Det finns ingen anledning att känna sig mindre värd för det. Alla människor festar inte. En del gör det, andra inte. Och ju äldre man blir, desto mindre blir det. 

En del tål inte alkohol så bra, andra tål inte oväsendet. Jag har själv problem med båda, så varför skulle jag festa? Du kanske är ljudkänslig, det är ganska vanligt vid autism. Och då är det ju bara plågsamt att vara på fester. 

• Anonym (2)
    AndreaBD skrev 2025-03-13 10:51:05 följande:

Det finns ingen anledning att känna sig mindre värd för det. Alla människor festar inte. En del gör det, andra inte. Och ju äldre man blir, desto mindre blir det. 

En del tål inte alkohol så bra, andra tål inte oväsendet. Jag har själv problem med båda, så varför skulle jag festa? Du kanske är ljudkänslig, det är ganska vanligt vid autism. Och då är det ju bara plågsamt att vara på fester. 

Fast alla gör det, iallafall fall ungdomar. 
    Jag känner stor sorg över det. Visst jag har en diagnos, men samtidigt väldigt stor sorg att jag aldrig fått uppleva det. Varför kan jag inte vara normal? 
    Jag har gått miste om tonårslivet.
    Samtidigt har jag svårt att förstå varför ungdomar tycker att det är så roligt. Varför är det då himla kul? Jag vet inte. 
  • Freddie K
    Anonym (2) skrev 2025-03-16 14:24:43 följande:
    Jag känner stor sorg över det. Visst jag har en diagnos, men samtidigt väldigt stor sorg att jag aldrig fått uppleva det. Varför kan jag inte vara normal? 
    Samtidigt har jag svårt att förstå varför ungdomar tycker att det är så roligt. Varför är det då himla kul? Jag vet inte. 
    Jag har också en diagnos och festat en väldigt massa i mina år. Fast det var mest hemmafester och så. Du missar ingenting, jag lovar, men jag förstår känslan av att inte vara normal.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-16 14:31:15 följande:
    Jag har också en diagnos och festat en väldigt massa i mina år. Fast det var mest hemmafester och så. Du missar ingenting, jag lovar, men jag förstår känslan av att inte vara normal.
    Jag håller med.

Inget missas!

Går man ut med en partner och dansar och har det mysigt så funkar det...men för det behövs verkligen ingen alkohol!
  • Freddie K
    burleskburkläsk skrev 2025-03-16 15:41:25 följande:
    Jag håller med.

Inget missas!

Går man ut med en partner och dansar och har det mysigt så funkar det...men för det behövs verkligen ingen alkohol!
    Nej, det är sant. Man kan faktiskt ha roligt utan alkohol Hur knäppt det än låter.
  • Anonym (Partyprinessan)

Nu är jag 50 fyllda och har lärt mig att det är ingen idé att grubbla över allt man inte gjort eller gjort.
    Nej alla unga är inte ute och festar, alkohol är inte så roligt.
    Så TS börja göra saker du vill göra, grubbla inte så mycket.
    Jag har en vuxen dotter som festar mycket, hennes kompis med lätt autism upplever att hon blir mer öppen med alkohol, men enligt min dotter blir hon oberäknelig. Min släkting med autism har inte provat att festa.

• Aniiee

Äh, man missar inget på det stora hela.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (2)
    Aniiee skrev 2025-03-17 20:54:50 följande:

Äh, man missar inget på det stora hela.

KyssKyss
  • Aniiee
    Anonym (2) skrev 2025-03-17 20:58:15 följande:
    KyssKyss
    Ok, det är du. Men det förändrar ju ingenting. Man missar inget på det stora hela.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (2)
    Aniiee skrev 2025-03-17 21:01:18 följande:
    Ok, det är du. Men det förändrar ju ingenting. Man missar inget på det stora hela.
    I agree to disagree.
  • AndreaBD
    Anonym (2) skrev 2025-03-16 14:24:43 följande:
    Det är inte så kul. Några få gillar det och många hänger bara på för att de känner att de borde. Av samma anledning som du. Du skulle inte gilla det. 
  • Mayjel

Jag har autismdrag. Har själv bara besökt uteställen ett par gånger i mitt liv och jag ser ingen större mening med dessa. Ljudvolymen är för hög, trumhinnorna tar stryk och man får skrika åt folk istället för att ha en normal konversation.

Drinkarna är dyra och undermåliga också. Jag kan göra mycket godare och billigare drinkar här i min tysta lägenhet om kvällar och nätter. 

• Freddie K
    Mayjel skrev 2025-03-17 23:25:58 följande:

Jag har autismdrag. Har själv bara besökt uteställen ett par gånger i mitt liv och jag ser ingen större mening med dessa. Ljudvolymen är för hög, trumhinnorna tar stryk och man får skrika åt folk istället för att ha en normal konversation.

Drinkarna är dyra och undermåliga också. Jag kan göra mycket godare och billigare drinkar här i min tysta lägenhet om kvällar och nätter. 

Det var därför jag hade så mycket hemmafester. Jag avskydde att gå på krogen och det hände inte ofta på grund av det nu nämnde.
  • Mayjel
    Freddie K skrev 2025-03-18 04:10:03 följande:
    Det var därför jag hade så mycket hemmafester. Jag avskydde att gå på krogen och det hände inte ofta på grund av det nu nämnde.
    Känns bara ologiskt att betala pengar för öronskärande oljud och mediokra drinkar. Allt blir bättre när man gör det själv. 
  • Freddie K
    Mayjel skrev 2025-03-18 04:21:56 följande:
    Känns bara ologiskt att betala pengar för öronskärande oljud och mediokra drinkar. Allt blir bättre när man gör det själv. 
    Ja, det är sant och så slipper man trängas med andra fulla människor och man man lyssna på den musik man vill.
Svar på tråden Autism/Asperger och festande osv