• Anonym (förtvivlad pappa)

Ska jag gå på min sons bröllop?

Hej 
    Jag skiljde mig för över tio år sedan då min son var i tonåren. Han uppfattade det som om det berodde på att jag träffade en yngre kvinna, men mitt äktenskap hade varit dött i många år. Därför har han inte velat umgås med min hustru och hon är inte heller välkommen till hans bröllop i sommar. Jag har alltid gått på bröllop med mina parters och det skulle kännas extra olustigt att gå utan min fru. Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Ska jag gå på min sons bröllop?
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2025-03-14 08:11:14 följande:

Hel tråden är fake. Ts lyser iaf med sin frånvaro. Troligen skriven av En man som velat skapa debatt kring tabun som vi kvinnor hatar; att överge sin familj pga yngre kvinna, svika sina barn och sen agera toffel kring en ny kvinnas slaveri. Ts har inte kommenterat efter sin ts? han är ingen förtvivlad pappa hade han varit förtvivlad så hade han snällt pallrat sig iväg på bröllopet, nej nej han ett ett litet troll. 

Eller så har TS tröttnat på alla spekulationer kring hans tidigare äktenskap. Tycker nog inte att råden är så fantastiska.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (förtvivlad pappa) skrev 2025-03-13 16:25:43 följande:
    Ska jag gå på min sons bröllop?

Hej 
    Jag skiljde mig för över tio år sedan då min son var i tonåren. Han uppfattade det som om det berodde på att jag träffade en yngre kvinna, men mitt äktenskap hade varit dött i många år. Därför har han inte velat umgås med min hustru och hon är inte heller välkommen till hans bröllop i sommar. Jag har alltid gått på bröllop med mina parters och det skulle kännas extra olustigt att gå utan min fru. Hur ska jag göra?

Jag tycker att när man är gammal nog att gifta sig så får man svälja stoltheten och börja agera som en vuxen människa. Själv skulle jag avstå från att komma om min fru inte var välkommen, men jag skulle ändå skicka en present och ett telegram. 

Som någon påpekade, jag tror inte att din son skulle vilja att hans fru blev utesluten från familjesammankomster i framtiden. Det borde han tänka på. 
  • Mrs Moneybags
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-14 10:06:32 följande:
    Det beror väl på. Sonen är lojal mot sin mamma, kanske just för att hon varit lojal mot honom, och tagit hand om honom i ur och skur i 18-20 år.  Troligtvi.
    Bodde sonen inte med pappan fram till skilsmässan då, menar du?

Sonen var ju tonåring när de skilde sig. 

Man kan som barn inte bestämma vem ens föräldrar är kär i eller vill leva med. Det gör ont, men man måste komma över det för sin egen skull. Särskilt när man står i begrepp att starta en egen familj med allt vad det innebär. Det är så lätt att döma när man inte har varit där själv. Om 10-15 år kanske det är dags för skilsmässa för sonen och då kanske tankarna går lite annorlunda. 
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (synd) skrev 2025-03-14 09:34:50 följande:
    Barn och tonåringar är ju inte dumma i huvudet, de fattar ju vad som pågår även om de inte får vet alla detaljer. Man märker ju om pappa flyttar ut och ett par månader senare "träffar" en ny kvinna.

Den vuxna pappan har i detta fall inte skött det på bästa sätt, och nu skördar han frukterna av detta genom att sonen inte vill träffa hans nya. 
    Såklart att de inte är. Men föräldrar bör inte förstärka vilket ofta sker. Och hur det är här vet varken du eller jag, det står inte ordagrant att han var otrogen och sen lämnade. Bara att sonen uppfattade det som att skilsmässan orsakades av att pappan träffade en ny kvinna.
    Kan lika gärna ha varit så att pappan och mamman skilde sig pga som står i TS  att äktenskapet "hade varit dött i många år". SEN kom en ny kvinna in i bilden som råkar vara yngre .
  • Anonym (synd)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-03-14 10:48:01 följande:
    Såklart att de inte är. Men föräldrar bör inte förstärka vilket ofta sker. Och hur det är här vet varken du eller jag, det står inte ordagrant att han var otrogen och sen lämnade. Bara att sonen uppfattade det som att skilsmässan orsakades av att pappan träffade en ny kvinna.
    Kan lika gärna ha varit så att pappan och mamman skilde sig pga som står i TS  att äktenskapet "hade varit dött i många år". SEN kom en ny kvinna in i bilden som råkar vara yngre .
    Nej precis. Varken du eller jag vet vad någon vuxen sagt eller vad tonåringen har listat ut på egen hand. 

Och TS verkar ju ha lämnat tråden, så det blir nog inte mycket mer info i den frågan heller. 
  • Anonym (..)
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-14 10:40:22 följande:
    Jag tycker att när man är gammal nog att gifta sig så får man svälja stoltheten och börja agera som en vuxen människa. Själv skulle jag avstå från att komma om min fru inte var välkommen, men jag skulle ändå skicka en present och ett telegram. 

Som någon påpekade, jag tror inte att din son skulle vilja att hans fru blev utesluten från familjesammankomster i framtiden. Det borde han tänka på. 

Du är inte mycket till man om du skulle svika dina egna barn för en kvinna! 

• Anonym (..)

Dubbelmoralen i tråden är fruktansvärd.
    Om sonen hade skrivit, jag har valt att inte bjuda min pappa på bröllopet för vi har ingen bra relation, hade alla klappat och tyckt att det är hans rättighet!
    Samma om han inte bjöd sin egen mamma, hans bröllop, hans rättighet!
    Men nu när Han inte bjuden pappas nya/ älskarinnan, nu har världen gått under och sonen är omogen!
    Varför då ? Är det inte hans eget bröllop som han själv betalar ? Han känner förmodligen inte ens denna älskarinnan, varför ska han tvinga sig på henne på sin viktigaste dag i livet? 
    Är ni som skriver i denna tråd så starkt identifierade med rollen älskarinna/ nya kvinna och den otrogna maken? 
    För Jag ser ingen annan anledning till att nya kallar sonen för olycka namn! 

• TvillingmammaVästgöte
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-14 10:42:49 följande:
    Bodde sonen inte med pappan fram till skilsmässan då, menar du?

Sonen var ju tonåring när de skilde sig. 

Man kan som barn inte bestämma vem ens föräldrar är kär i eller vill leva med. Det gör ont, men man måste komma över det för sin egen skull. Särskilt när man står i begrepp att starta en egen familj med allt vad det innebär. Det är så lätt att döma när man inte har varit där själv. Om 10-15 år kanske det är dags för skilsmässa för sonen och då kanske tankarna går lite annorlunda. 
    Om pappan brytt sig om sonen innan skilsmässan och byggt en stark relation med sonen som barn kanske han inte tagit ensidigt parti för mamman.
    Lojalitet måste förtjänas.
  • Jemp
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-14 10:40:22 följande:

Så sorgligt.
    Varför kan du inte vara utan frun en dag/kväll?
  • septembermamma2022

Såklart går du på din sons bröllop, utan din nya partner. Detta handlar om din son och hans stora dag så försök inte få det att handla om dig. Gå dit, ha trevligt och gör det du kan för att hans dag ska bli fantastisk!

• Anonym (..)
    Jemp skrev 2025-03-14 12:40:03 följande:
    Så sorgligt.
    Varför kan du inte vara utan frun en dag/kväll?
    Hon måste hålla honom i handen, han kan inte klara sig själv ute i samhället! 
    Precis som vilket litet Barn som helst, mamsen ska hålla handen När Man passerar ett övergångsställ.🤣🤣
  • Anonym (B)

Någon måste väl torka hans röv vid behov? 
    Vem skulle göra det om han tvingades att gå själv?

Anonym (..) skrev 2025-03-14 21:29:13 följande:
    Hon måste hålla honom i handen, han kan inte klara sig själv ute i samhället! 
    Precis som vilket litet Barn som helst, mamsen ska hålla handen an passerar ett övergångsställ.🤣🤣
  • Anonym (Barnen först!)

Vilken vattendelare?

Förvånad över alla i mina ögon skeva reaktioner men låt oss starta med att situationen i sig skriker om att något inte är bearbetat på rätt sätt. Det är egentligen den enda slutsats man kan dra. Så vad ska du göra? Du ska acceptera situationen och förändra det du kan. Dvs. Din egen inställning. Ta av dig offerkoftan och sätt ditt ego åt sidan. Att känna lite olust har ingen dött av. Det är DIN son och HANS stora dag. Hur jäkla olustigt och än mer infekterat blir det inte om du väljer att inte gå?! Det blir aldrig ogjort och du häller bensin på eld. 

Därefter när tillfälle ges ska du ta initiativ att reparera skadan som gör att du nu befinner dig i denna situation. Så att ni framöver kan umgås alla tillsammans. 

• chrico

Jag tycker som flera andra att du såklart ska gå på bröllopet ! Han är ju mkt sårad , framöver kanske det ordnar sig m kontakt dem emellan.
    Lycka till

• Anonym (Sol)

Du ska självklart gå på din sons bröllop. Annars tar du ett tydligt ställningstagande, och din son kommer att notera det - på sin stora dag. 
    Du har trots allt fått en inbjudan. 
    Du kommer att ångra sedan om du inte var där. 
    Sträck på dig och gå dit bara. Det är en viktig dag för din son. Det är det som ska vara i fokus (inte du). 

• Anonym (menförf...)
    chrico skrev 2025-07-13 22:47:33 följande:

Jag tycker som flera andra att du såklart ska gå på bröllopet ! Han är ju mkt sårad , framöver kanske det ordnar sig m kontakt dem emellan.
    Lycka till

TS var inte ens aktiv i mars. Låt oss gissa vilken typ av tråd du dragit upp.
Svar på tråden Ska jag gå på min sons bröllop?