• Anonym (Märkligt)

Hur kan vi ha så stora skillnader på barn i Sverige?

Jag har nu jobbat på flera skolor runt om i landet. Samma åldersgrupp men olika typer av område och sociala skillnader.

Jag blir helt chockad över skillnaderna jag kan se i ett klassrum. Att i vissa skolor läser man som lärare högt ur kapitelböcker för barnen när dom är i årskurs 1. I andra sitter man och läser högt ur en bilderbok och kapitelböcker finns inte. Andra skolor läser barnen själva böcker som Lasse Maja medan i andra skolor läser barnen böcker med kanske 4 ord per sida och detta är när barnen är 7 år gamla.  

Hur kan detta vara en så enormt stor skillnad? 

• Svar på tråden Hur kan vi ha så stora skillnader på barn i Sverige?
  • Anonym (Förklarar inte helt)
    Anonym (?) skrev 2025-03-15 08:11:19 följande:
    Vad har du lärt dig om segregering, social miljö, föräldrarnas roll?
    Förklarar inte fenomenet helt det heller, även om det gör det till stor del. Det kan vara skillnad på skola och skola trots att det är jämförbart socioekonomiskt.
  • Anonym (Uppväxt)

Det handlar förstås om socioekonomisk bakgrund.

Skolan kan omöjligen kompensera för allt. Fem timmar om dagen räcker inte.

Men min personliga erfarenhet, jag är upp i ett socioekonomiskt svagt område med välutbildade föräldrar, är att förväntningarna också är lägre i socioekonomiskt svaga områden. Där fick man höra att man inte behövde t ex lära sig fler multiplikationstabeller än 10:an, att man inte behövde läsa mera än egg lågt satt krav och i slutändan blev man rådd att gå ett yrkesgymnasium. Tur man inte lyssnade på det.

• Anonym (Blöt)

Menar du på allvar att du inte förstår vad det kan bero på eller vill du ha en diskussion om social segregation och miljöns betydelse för barns utveckling? 

• Anonym (?)
    Anonym (Förklarar inte helt) skrev 2025-03-15 08:16:38 följande:
    Förklarar inte fenomenet helt det heller, även om det gör det till stor del. Det kan vara skillnad på skola och skola trots att det är jämförbart socioekonomiskt.
    Jag är mer förundrad över hur ts som jobbar inom skolan och troligtvis är utbildad inte förstår det

Har ts gått en lärarutbildning så förstår jag varför vi har problem i skolan.  
  • Anonym (Blöt)
    Anonym (Uppväxt) skrev 2025-03-15 08:17:34 följande:

Det handlar förstås om socioekonomisk bakgrund.

Skolan kan omöjligen kompensera för allt. Fem timmar om dagen räcker inte.

Men min personliga erfarenhet, jag är upp i ett socioekonomiskt svagt område med välutbildade föräldrar, är att förväntningarna också är lägre i socioekonomiskt svaga områden. Där fick man höra att man inte behövde t ex lära sig fler multiplikationstabeller än 10:an, att man inte behövde läsa mera än egg lågt satt krav och i slutändan blev man rådd att gå ett yrkesgymnasium. Tur man inte lyssnade på det.

Jag känner en som fick höra på högstadiet av sin lärare att eftersom hon kom från Xxxx behövde hon inte bry sig så mycket om betygen. Hon skulle ju ändå gå något yrkesförberedande sen. Det är ett bra antal år sedan, men ändå. (Hon har numera en masterexamen och lite till.) 
  • TvillingmammaVästgöte

Nu när  ärligt många  barn tillbringar mer vaken tid på förskola och skola och fritids än de är hemma, så borde skolans kompensatoriska uppdrag underlättas?

Troligen beror problemen idag på att det skiljer mer i kvalitet mellan skolor och förskolor än det gjorde förr. 
    När skolan var statlig var det större likhet mellan skolor. Idag är det väldigt olika mellan olika kommuner hur de satsar på skolan..

Den stora invandringen har naturligtvis också satt en hård press på hela skolsystemet,  Vi har idag 2 miljoner utlandsfödda och 800 000 utöver det med utländsk bakgrund, dvs minst en förälder är född utomlands.

• Anonym (Märkligt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-15 08:22:46 följande:

Nu när  ärligt många  barn tillbringar mer vaken tid på förskola och skola och fritids än de är hemma, så borde skolans kompensatoriska uppdrag underlättas?

Troligen beror problemen idag på att det skiljer mer i kvalitet mellan skolor och förskolor än det gjorde förr. 
    När skolan var statlig var det större likhet mellan skolor. Idag är det väldigt olika mellan olika kommuner hur de satsar på skolan..

Den stora invandringen har naturligtvis också satt en hård press på hela skolsystemet,  Vi har idag 2 miljoner utlandsfödda och 800 000 utöver det med utländsk bakgrund, dvs minst en förälder är född utomlands.

Dessa skolor med hög invandring har jag inte inte räknat med utan jag jämför skolor med svenska barn och där någon enstaka förälder är typ från Norge eller Polen. 

Så alla barn har svenska som första språk. 

• Anonym (Blöt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-15 08:22:46 följande:

Troligen beror problemen idag på att det skiljer mer i kvalitet mellan skolor och förskolor än det gjorde förr. När skolan var statlig var det större likhet mellan skolor. Idag är det väldigt olika mellan olika kommuner hur de satsar på skolan..

Ja, ett förstatligande av skolan skulle vara jättebra. Ett av de sämsta besluten i modern politisk historia att kommunalisera den. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Blöt) skrev 2025-03-15 08:34:54 följande:
    Ja, ett förstatligande av skolan skulle vara jättebra. Ett av de sämsta besluten i modern politisk historia att kommunalisera den. 
    Hur ska vi göra med friskolorna?
  • Anonym (Likvärdiga)

Men är områdena socioekonomiskt likvärdiga? Det är stor skillnad på studievana hem både gällande förväntningar från föräldrarna och faktiska förutsättningar (för det mesta).
    Är dina områden likvärdiga ang detta så beror det väl på kulturen på skolan/i lärarlagen/rektorer i så fall och då borde du som lärare verkligen lyfta frågan.

Anonym (Märkligt) skrev 2025-03-15 08:34:21 följande:

Dessa skolor med hög invandring har jag inte inte räknat med utan jag jämför skolor med svenska barn och där någon enstaka förälder är typ från Norge eller Polen. 

• Anonym (?)
    Anonym (Märkligt) skrev 2025-03-15 08:34:21 följande:

Så, vad tror du är huvudorsaken?  Socioekonomiska skillnad, skolledning, lärare? 
  • Anonym (Pk)
    Anonym (?) skrev 2025-03-15 08:39:29 följande:
    Avveckla. 
  • Anonym (Pk)

Jag har senaste 10 åren varit kontaktfamilj till en handfull barn i åldrarna 5-8 år. Normen har varit att de aldrig läses sagor hemma eller på andra sätt övar bokstäver eller läser någonting. Ingen av de 5 barnen har kunnat skriva sitt namn eller kunnat bokstäverna i alfabetet. Det inkluderar 8 åringen. Samtliga barn har haft svenskfödda föräldrar. Finns många barn där ute som inte kan vad som förväntas av dem. Kommer till skolan med väldigt svaga kunskaper och börjar halka efter dag ett. Förstår att man tittar på lagstadgad förskola från tidig ålder för att möjliggöra bättre förutsättningar till många barn som inte får det hemma. 

• Anonym (?)
    Anonym (Pk) skrev 2025-03-15 08:51:21 följande:
    Avveckla. 
    Politisk självmord. För många föräldrar gillar friskolor där deras barn går
  • TvillingmammaVästgöte
    Vi kan behålla alla som drivs av stiftelser utan vinstintresse men de skall också lyda under de  regler som staten har för skolan .
  • Anonym (?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-15 09:04:12 följande:
    Vi kan behålla alla som drivs av stiftelser utan vinstintresse men de skall också lyda under de  regler som staten har för skolan .
    Lyder de inte under de regler som staten har för skolor idag?
  • Jemp

Sociala skillnader och troligen också brister i att anpassa efter varje barns behov. 

• Anonym (E)

Ja du, min son fick höra att han läste för mycket i lågstadiet. Han läste en massa faktaböcker och läraren förbjöd honom att göra det. Han fick bara låna skönlitteratur bestämde hon.

Sedan sa hon under ett utvecklingssamtal att sonen inte skulle läsa så mycket för det blir så ?fullt i hjärnan?. Jag höll på att trilla av stolen . Jag fattar inte hur en lärare kunde säga något så idiotiskt. 

Så ibland beror det på läraren. Självklart handlar det TS beskriver om segregation och sociala skillnader, jag var fattig men akademiker, fast man ska inte underskatta lärarens roll heller.  

Barn känner av lärarens förväntningar och det är lärarens roll att väcka läslusten och tro på sina elever. 

• Anonym (galenskap)
    Anonym (E) skrev 2025-03-15 10:46:57 följande:

Ja du, min son fick höra att han läste för mycket i lågstadiet. Han läste en massa faktaböcker och läraren förbjöd honom att göra det. Han fick bara låna skönlitteratur bestämde hon.

Sedan sa hon under ett utvecklingssamtal att sonen inte skulle läsa så mycket för det blir så ?fullt i hjärnan?. Jag höll på att trilla av stolen . Jag fattar inte hur en lärare kunde säga något så idiotiskt. 

Så ibland beror det på läraren. Självklart handlar det TS beskriver om segregation och sociala skillnader, jag var fattig men akademiker, fast man ska inte underskatta lärarens roll heller.  

Barn känner av lärarens förväntningar och det är lärarens roll att väcka läslusten och tro på sina elever. 

Detta som du beskriver är ju hårresande.

Tyvärr var min upplevelse av skolan på 90-talet också att begåvning och ambition inte togs tillvara alls. I bäst fall fick man en svårare bok och fick läsa själv, alternativt vara hjälfröken åt nån mindre "studiemotiverad" kamrat. Komplett kunskapsfientligt och destruktivt.
  • Anonym (Blöt)
    Det påverkar inte dem att de offentliga skolorna drivs av staten istället för kommunen. 
Svar på tråden Hur kan vi ha så stora skillnader på barn i Sverige?