• asdfgh

Korsbandsoperation

Är det någon som gjort en korsbandsoperation och kan berätta lite om hur ni mått den första månaden eller så efter?

Som jag tolkat läkaren bör min operation hamna framåt sommaren så frågan är ju lite vad man kan tänkas våga planera in, både privat och via jobbet.

Är det ett alternativ att flyga (med mellanlandning på en större flygplats)? Minst ett flyg innebär buss och trappa.

Vandring/mountainbiking är kanske inte ett alternativ den här sommaren?

Bada? Både att kunna simma och att hoppa i vågor.

Vi är en aktiv familj och tyvärr måste ju mycket roliga aktiviteter bokas in ett antal månader i förväg för att inte bli snordyra.

När det gäller jobbet behöver jag meddela om jag inte kan skickas på resor under en period efter sjukskrivningen.

• Svar på tråden Korsbandsoperation
  • burleskburkläsk

Hur illa är skadan?
    Är det något som gått av?

• asdfgh

Främre korsbandet är av och man tänker även fixa till en skada på menisken.

Jag har försökt få till det med sjukgymnastik/träning över 1,5 år men kan fortfarande inte träna min sport.

• burleskburkläsk
    asdfgh skrev 2025-03-16 17:42:00 följande:

Främre korsbandet är av och man tänker även fixa till en skada på menisken.

Jag har försökt få till det med sjukgymnastik/träning över 1,5 år men kan fortfarande inte träna min sport.

Jag tänkte att om det inte var av av kanske jag hade en lösning.

Nåt som kostar men är himla bra, många atleter använder det är: BPC-157

Läs på om det, återhämtning och stärker leder och ligament och annat...jag tror att när du gjort operationen så kan du återhämta dig fort som fan med detta så du får sporta igen snarast möjligt!
  • asdfgh

Någon som har erfarenhet hur de upplevt tiden efter operation?

Har testat att googla men inte fått fram så mycket konkret

• burleskburkläsk
    asdfgh skrev 2025-03-16 18:03:44 följande:

Någon som har erfarenhet hur de upplevt tiden efter operation?

Har testat att googla men inte fått fram så mycket konkret

Skriv på chatgpc.com
    Du kan även skriva frågor där på Svenska.
  • Anonym (Har gjort en för 2 år sedan)

Hej, räkna med att gå på kryckor ca 4-6 v, inte köra bil på kanske 2 månader. Simma tror jag var 6 månader, men sen tror jag man fick bada tidigare, men just simma var 6 månader. 

Hade aldrig kunnat vandra eller klättrat, och då mådde jag rätt bra tycker jag. Första dagarna var ju lite morfin dimma, men har aldrig haft jätteont förutom dagen efter när jag skulle till sjukgymnasten. 

Var sjukskriven 4 månader, men var tillbaka mycket tidigare, ca 2 månader. Beror ju på vad man har för jobb.. 

Lycka till! 

• burleskburkläsk
    burleskburkläsk skrev 2025-03-16 18:08:37 följande:
    Skriv på chatgpc.com
    Du kan även skriva frågor där på Svenska.
    Chatgpt.com
  • cosinus

Jag har gjort det men jag misstänker att det är preskriberat då det snart är 30 år sen.

Men det lär ju knappast vara värre iaf :)

Jag opererades i mars och fick gå på kryckor i 5 veckor. Sen en jäkla massa rehab. Lagom till sommaren (tog studenten det året) så funkade jag normalt i vardagen. Jag sommarjobbade hela den sommaren med parkarbete och cyklade mellan ställen så det funkade men jag for ju inte runt och klättrade och sprang och såna saker.

Angående att flyga så tror jag du kan göra det relativt fort. Tror det är rätt vanligt att folk där jag bor skickas till sthlm med flyg för just korsbandsoperationer och då stannar de nog inte särskilt länge. Sonen opererade knät i sthlm för några år sen (dock inte korsband utan de flyttade knäskålen och stabiliserade den) och han sattes på ett flyg samma eftermiddag. Vaknade ur narkosen typ 14, skrevs ut 16 och in i taxi mot arlanda. Sen hade han ju då hjälp på arlanda. Fick en rullstor och sen som körde den och specialväg genom säkerhetskontrollen och såna saker. 

Det är ju såklart skillnad på att flyga själv och med assistans men det går ju boka assistans även själv och även om man inte gör det anpassa så man har gott om tid att förflytta sig och kan hitta lösningar om man inte kan röra sig längre sträckor.

• asdfgh

Ledsen för sent svar, jag är bara inne på familjeliv på helgerna.

Mitt jobb är ett skrivbordsarbete och med undantag för enstaka resor så jobbar jag hemifrån. När det blir resor är de dock med flyg och kräver mellanlandning på någon av Europas större flygplatser (oftast München eller Frankfurt) med en mellanlandning på 1-2.5h

Som referens kan jag säga att när jag först skadade mig så använde jag två kryckor i under 24h och 1 krycka i ytterligare någon dag.

Svar på tråden Korsbandsoperation