• Anonym (Tid med barnen)

Ett barn och hemma på heltid eller två och jobba heltid

Upplever ni att ni har för lite tid med era barn?
    om ni fick välja.
    1) att ha ett barn och då kunna vara hemma på heltid med barnet under hela dess uppväxt.
    2 fler barn men då måste båd föräldrar jobba, stress vid hämtning, ses bara någon timme på morgonen och någon timme på kvällen på vardagarna.

vad hade ni valt?

• Svar på tråden Ett barn och hemma på heltid eller två och jobba heltid
  • Jemp

Era livsval bryr jag mig inte om, men det lite tragikomiska är att du framställer det som att alla kan och bör leva som ni om man bryr sig om sitt barn. 

I obelånat hus, halvtid med en lön som motsvarar ca 80/mån i heltidslön, en make som försvårar sina chanser att separera osv, ett (nu litet) barn med lågt socialt behov, inga andra behov själv, samhälle där många verkar vara hemma dagtid (var finns det?) och oförståelse för hur samhället skulle fungera om
    alla är hemma och varken jobbar eller betalar skatt. Och aldrig sova efter natt/kvällsjobb.

• Anonym (?)
    Anonym (Tid med barnen) skrev 2025-03-17 16:46:38 följande:

Jag får 27000 + 1200 i barnbidrag. Maken har 0 kronor- bara utgifter - nä skämt å sido. Men han har 0 kronor. 

Driftkostnader huset 3500 kronor ( el, sopor, amortering)

(El specifikt  ca 1500 utslaget på 12 månader- varierar så klart, knappt något på sommaren, mer på vintern) 

Inget internet- låga mobilabbonnemang. Makens 199 + mitt 150 tillsammans 30 gb till internet.

Mat ca 5000

Kläder obefinligt- ärver, seconhand, får kläder

Värme- ingår i el ovan. Egen ved. 

Bilen- den är dyr. 1500- 2000 kronor i månaden. 

Då får vi över när allt är betalt ca 10 000

Så lägger vi sparkontot 7000 och övriga nöje kostnader mm 3000

Så ett barn till ger plus minus noll ungefär.  +1000 på barnbidrag och -1000 på mat. På sikt kanske lite minus då nöje blir dyrare. Men ni har god marginal så det borde vara lugnt. 
    Jemp skrev 2025-03-17 16:51:47 följande:

Era livsval bryr jag mig inte om, men det lite tragikomiska är att du framställer det som att alla kan och bör leva som ni om man bryr sig om sitt barn. 

I obelånat hus, halvtid med en lön som motsvarar ca 80/mån i heltidslön, en make som försvårar sina chanser att separera osv, ett (nu litet) barn med lågt socialt behov, inga andra behov själv, samhälle där många verkar vara hemma dagtid (var finns det?) och oförståelse för hur samhället skulle fungera om
    alla är hemma och varken jobbar eller betalar skatt. Och aldrig sova efter natt/kvällsjobb.

Vi är ju två, så jag får sova :D Maken är morgonpigg. Jag tar vid efter 10.00

Som jag skrev ovan, skatten drar mycket, så jag får inte ut mer än kanske 10 000 mer om jag skulle jobba heltid. Heltidslönen är 44000 i månaden. Det går inte att räkna dubbelt så mycket. 

Men jobbar jag halvtid, så dras mindre skatt och mer ut i lön. Än heltid. 

Varför skulle min man vilja separera? :D

De som vill jobba får jobba- å det är väl bra att det finns de som vill de. De som inte vill jobba kan få göra vad de vill- utifrån sina ekonomiska tillgångar. 

Och man anpassar sig otroligt bra utifrån den ekonomi man har. 

Anonym (Tid med barnen) skrev 2025-03-17 16:57:59 följande:

Som jag skrev ovan, skatten drar mycket, så jag får inte ut mer än kanske 10 000 mer om jag skulle jobba heltid. Heltidslönen är 44000 i månaden. Det går inte att räkna dubbelt så mycket. 

De som vill jobba får jobba- å det är väl bra att det finns de som vill de. De som inte vill jobba kan få göra vad de vill- utifrån sina ekonomiska tillgångar. 

Jag har inte tvingat maken, vill han jobba så får han göra det :D Men det vill han inte och det förstår jag :D
  • Anonym (E)

Så heltidslönen är 44 000 i månaden, vilket gör halvtidslönen till 22 000. Men du får ut 27000?
    Anonym (E) skrev 2025-03-17 17:07:58 följande:
    Så heltidslönen är 44 000 i månaden, vilket gör halvtidslönen till 22 000. Men du får ut 27000?

Det går inte att räkna så som sagt. Skatten dras olika- det dras mindre skatt på lägre lön. Därför får jag ut 27000. 

Jag ska återkomma med rätt uträkning från skatteverket/lönespec så får ni se

• Jemp

Nej, det har i så fall med ditt ob att göra, inte att skatten äter upp halva heltidslönen. 

Han (liksom alla) bör ha friheten att kunna göra det, för att inte leva med dig enbart för dina pengar. 

• Jemp

Nej, det har i så fall med ditt ob att göra, inte att skatten äter upp halva heltidslönen. 

Han (liksom alla) bör ha friheten att kunna göra det, för att inte leva med dig enbart för dina pengar. 

• Anonym (E)
    Anonym (Tid med barnen) skrev 2025-03-17 17:16:44 följande:

Det går inte att räkna så som sagt. Skatten dras olika- det dras mindre skatt på lägre lön. Därför får jag ut 27000. 

Jag ska återkomma med rätt uträkning från skatteverket/lönespec så får ni se

Du förstår inte mitt argument. Jag är väl medveten om det. Men om HELTIDSLÖNEN är 44 000 innan skatt, är HALVTIDSLÖNEN 22 000. Då är det orimligt att få ut 27 000 ja. Men du har OB som du inte räknar med då?
  • Anonym (E)

Gjorde en uträkning på vilken lön jag skulle behöva ha för att få ut 27 000, det var i min kommun 34 000. Om jag dubblar den lönen skulle jag istället få ut 47 600. Ja, det är högre skatt, men inte en så liten skillnad som du påstår att det är.

Anonym (E) skrev 2025-03-17 17:35:36 följande:

Gjorde en uträkning på vilken lön jag skulle behöva ha för att få ut 27 000, det var i min kommun 34 000. Om jag dubblar den lönen skulle jag istället få ut 47 600. Ja, det är högre skatt, men inte en så liten skillnad som du påstår att det är.

Grundlönen är 38000 sen har jag ett ob på ca 7500 .

Jag får faktiskt inte ihop det heller, men jag kollade tillbaka på lönespecarna nu och jag får ut mellan 24-27000 beroende på lite övertid också. Men sen får jag semesterersättning utbetald också. 

Så vissa månader har vi bara 22000 men klarar oss bra på det också :D

Svar på tråden Ett barn och hemma på heltid eller två och jobba heltid