• Anonym (Trött)

Varför vägrar vården ge mig det skriftligt?

Idag har jag telefontid med läkaren om mina provresultat. Jag har bett flera gånger om att de bara ska skicka brev så hör jag av mig om något är oklart, men de vägrar trots att jag varit tydlig med att jag inte vill få nyheter muntligt.

Någon som kan förklara varför de inte respekerar patienens vilja? Jag har redan en hyfsat klar bild av vad det kommer visa, det är ingen chock för mig.

• Svar på tråden Varför vägrar vården ge mig det skriftligt?
  • EpicF
    Anonym (hur) skrev 2025-03-18 09:05:27 följande:
    Jag tror det finns nåt sätt att göra att osignerade provsvar och liknande inte syns på 1177. Just för att patienter inte ska se dem innan vården tolkat dem och sedan meddelat patienten.

Men jag vet inte om det går att göra med allt, eller om alla mottagningar gör det. 
    Ja, det finns en sådan funktion. Men det krävs en aktiv handling av läkaren. 
  • Anonym (Gurkan)
    Lynx123 skrev 2025-03-18 08:00:27 följande:
    Så du menar att du blir lika påläst som en person som har genomgått en hel läkarutbildning genom att fråga AI?

Håller med om att det finns dåliga läkare men det finns också helt fantastiska sådana. Oavsett så har de genomgått en lång och gedigen utbildning som vi lekmän inte kan komma i närheten av på egen hand.

Visst kan man utforska olika alternativ om man vill men det är ju inte så smart innan det ens satts igång. En sak i sänder.

Nu verkar det vara så att TS inte får tillgång till sin journal innan mötet så då är det ju bara att bita i det sura äpplet så att säga. Jobbigt, absolut, men man får inte alltid som man vill.
    Har man återkommande problem och är en smula skärpt så blir man fort mer kunnig än slumpvis allmänläkare på VC. Det är otroligt irriterande att tvingas informera dem om basfakta om sina diagnoser så fort det kommer en ny läkare i högen. Och sen görs det relativt ofta fel, både med förskrivning av läkemedel och med provsvar.

Under mitt liv har jag fått informera läkare om t.ex.:

- att man inte brukar förskriva antibiotika vid CRP 15
    - att det går utmärkt att koka fysiologisk koksaltlösning själv hemma för behandling av lindrig ögoninflammation
    - att jag inte får ta prednisolon (står med stora röda bokstäver i min journal)
    - i akut läge: att min man kan dö av en viss antibiotika  (står med stora röda bokstäver i hans journal)
    - att man visst kan vara överkänslig mot tvättmedel
    - att man visst kan reagera på vete på andra sätt än bara celiaki.

Bara under pandemin: 
    - att läkaren tolkat provsvaret helt tvärtom som det skulle tolkas, och missat att mina värden var utanför referensintervall.
    - att labbet tolkat provsvaret fel och skrivit ner galen slutsats, vilket inte heller läkaren fångat.

Jag har fått recept skrivna två gånger i år och båda gångerna har det blivit fel så jag måste skriva till läkaren att de missat halva uppgiften.

Du kan välja att lita på dagens vård- men då kan du råka illa ut.
  • Anonym (hur)
    EpicF skrev 2025-03-20 16:39:04 följande:
    De flesta patienter med olika kroniska sjukdomar har mer koll på sjukdomen och sjukdomsförloppet än vad läkaren har... 
    Fast det är ändå vården som håller koll och samordnar olika åtgärder som behöver göras. Annars kan ju patienten sköta det helt själv utan att blanda in vården alls. 
  • Anonym (hur)
    EpicF skrev 2025-03-20 16:41:31 följande:
    Ja, det finns en sådan funktion. Men det krävs en aktiv handling av läkaren. 
    Och de flesta gör nog så när det handlar om allvarliga eller svårtolkade svar som behöver förklaras för patienten.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (hur) skrev 2025-03-21 08:43:36 följande:
    Fast det är ändå vården som håller koll och samordnar olika åtgärder som behöver göras. Annars kan ju patienten sköta det helt själv utan att blanda in vården alls. 
    Jag har inte sagt att jag inte vill prata med dem alls, bara att jag vill få det skriftligt först så jag hinner smälta det och fundera kring fortsatt behandling innan jag behöver ta det muntligt.
  • Anonym (hur)
    Anonym (Trött) skrev 2025-03-21 09:04:28 följande:
    Jag har inte sagt att jag inte vill prata med dem alls, bara att jag vill få det skriftligt först så jag hinner smälta det och fundera kring fortsatt behandling innan jag behöver ta det muntligt.
    Ja, men nu kanske inte vården kan erbjuda det till just dig, utan går efter sina rutiner och arbetssätt. Att författa ett brev kan ta mycket tid om det är komplicerade saker som ska förklaras, otydligheter eller motsägelser i proverna. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (hur) skrev 2025-03-21 09:10:37 följande:
    Ja, men nu kanske inte vården kan erbjuda det till just dig, utan går efter sina rutiner och arbetssätt. Att författa ett brev kan ta mycket tid om det är komplicerade saker som ska förklaras, otydligheter eller motsägelser i proverna. 
    Är inget som är komplicerat att förklara med mitt, jag vet precis vad det handlar om.
  • Anonym (hur)
    Anonym (Trött) skrev 2025-03-21 09:24:05 följande:
    Är inget som är komplicerat att förklara med mitt, jag vet precis vad det handlar om.
    Det är ändå någon som ska författa brev till dig. Och sen ringa, istället för att bara ringa. Dubbelarbete. 

Om du redan vet så spelar det väl ingen roll. Du hinner smälta det du redan vet innan telefonsamtalet.
  • EpicF
    Anonym (Gurkan) skrev 2025-03-20 19:59:02 följande:
    Har man återkommande problem och är en smula skärpt så blir man fort mer kunnig än slumpvis allmänläkare på VC. Det är otroligt irriterande att tvingas informera dem om basfakta om sina diagnoser så fort det kommer en ny läkare i högen. Och sen görs det relativt ofta fel, både med förskrivning av läkemedel och med provsvar.

Under mitt liv har jag fått informera läkare om t.ex.:

- att man inte brukar förskriva antibiotika vid CRP 15
    - att det går utmärkt att koka fysiologisk koksaltlösning själv hemma för behandling av lindrig ögoninflammation
    - att jag inte får ta prednisolon (står med stora röda bokstäver i min journal)
    - i akut läge: att min man kan dö av en viss antibiotika  (står med stora röda bokstäver i hans journal)
    - att man visst kan vara överkänslig mot tvättmedel
    - att man visst kan reagera på vete på andra sätt än bara celiaki.

Bara under pandemin: 
    - att läkaren tolkat provsvaret helt tvärtom som det skulle tolkas, och missat att mina värden var utanför referensintervall.
    - att labbet tolkat provsvaret fel och skrivit ner galen slutsats, vilket inte heller läkaren fångat.

Jag har fått recept skrivna två gånger i år och båda gångerna har det blivit fel så jag måste skriva till läkaren att de missat halva uppgiften.

Du kan välja att lita på dagens vård- men då kan du råka illa ut.
    Så det brukar man inte? För du har bestämt det?

Finns många tillfällen när an förskrivar antibiotika även om CRP är låg. Jag har fått antibiotika vid 1.3 i crp (eller under 5 som man då säger). 
    Crp-värden styr inte huruvida en patient behöver antibiotika eller inte. 

En allmänläkare borde dock känns till att veteallergi inte nödvändigt betyder celiaki. 
  • EpicF
    Anonym (hur) skrev 2025-03-21 08:43:36 följande:
    Och oftast vet patienten själv vilka åtgärder som behövs... 

Jag tror de flesta patienter med kroniska sjukdomar hade önskat att de kunde samordna alla åtgärder själv. Men nu funkar inte det helt. 
  • EpicF
    Anonym (hur) skrev 2025-03-21 08:45:01 följande:
    Och de flesta gör nog så när det handlar om allvarliga eller svårtolkade svar som behöver förklaras för patienten.
    Nej, faktiskt inte. Man kan önska det, men det är inte så tyvärr. 
  • EpicF
    Anonym (hur) skrev 2025-03-21 10:33:23 följande:
    Det är ändå någon som ska författa brev till dig. Och sen ringa, istället för att bara ringa. Dubbelarbete. 

Om du redan vet så spelar det väl ingen roll. Du hinner smälta det du redan vet innan telefonsamtalet.
    Det är precis det ts inte kan eftersom inte får vet något före samtalet.... 
  • Anonym (Hmmmmmmm)
    Anonym (hur) skrev 2025-03-21 08:45:01 följande:
    Vanliga blodprover syns där automatiskt men inte röntgen och sånt är själv cancerpatient. Naturligtvis ska dom ringa men jag får även skriftligt brev hem en sammanfattning av allt. Vissa saker passar sig inte att ta på.teledon sen kan dom omöjligt anpassa sig efter alla har du missat att våren får på knäna? Varför skapa ett problem som inte finns?

• EpicF
    Anonym (Hmmmmmmm) skrev 2025-03-21 20:17:14 följande:
    Vanliga blodprover syns där automatiskt men inte röntgen och sånt är själv cancerpatient. Naturligtvis ska dom ringa men jag får även skriftligt brev hem en sammanfattning av allt. Vissa saker passar sig inte att ta på.teledon sen kan dom omöjligt anpassa sig efter alla har du missat att våren får på knäna? Varför skapa ett problem som inte finns?

Jo, även röntgen svar kan ligga där. 
  • Anonym (hur)
    EpicF skrev 2025-03-21 19:06:25 följande:
    Det är precis det ts inte kan eftersom inte får vet något före samtalet.... 
    Fast TS påstår ju att hon redan vet svaret som kommer och hur planeringen utifrån svaret kommer att bli.
Svar på tråden Varför vägrar vården ge mig det skriftligt?