Lynx123 skrev 2025-03-18 08:00:27 följande:
Så du menar att du blir lika påläst som en person som har genomgått en hel läkarutbildning genom att fråga AI?
Håller med om att det finns dåliga läkare men det finns också helt fantastiska sådana. Oavsett så har de genomgått en lång och gedigen utbildning som vi lekmän inte kan komma i närheten av på egen hand.
Visst kan man utforska olika alternativ om man vill men det är ju inte så smart innan det ens satts igång. En sak i sänder.
Nu verkar det vara så att TS inte får tillgång till sin journal innan mötet så då är det ju bara att bita i det sura äpplet så att säga. Jobbigt, absolut, men man får inte alltid som man vill.
Har man återkommande problem och är en smula skärpt så blir man fort mer kunnig än slumpvis allmänläkare på VC. Det är otroligt irriterande att tvingas informera dem om basfakta om sina diagnoser så fort det kommer en ny läkare i högen. Och sen görs det relativt ofta fel, både med förskrivning av läkemedel och med provsvar.
Under mitt liv har jag fått informera läkare om t.ex.:
- att man inte brukar förskriva antibiotika vid CRP 15
- att det går utmärkt att koka fysiologisk koksaltlösning själv hemma för behandling av lindrig ögoninflammation
- att jag inte får ta prednisolon (står med stora röda bokstäver i min journal)
- i akut läge: att min man kan dö av en viss antibiotika (står med stora röda bokstäver i hans journal)
- att man visst kan vara överkänslig mot tvättmedel
- att man visst kan reagera på vete på andra sätt än bara celiaki.
Bara under pandemin:
- att läkaren tolkat provsvaret helt tvärtom som det skulle tolkas, och missat att mina värden var utanför referensintervall.
- att labbet tolkat provsvaret fel och skrivit ner galen slutsats, vilket inte heller läkaren fångat.
Jag har fått recept skrivna två gånger i år och båda gångerna har det blivit fel så jag måste skriva till läkaren att de missat halva uppgiften.
Du kan välja att lita på dagens vård- men då kan du råka illa ut.