• Anonym (Lisa)

Varför höjs aldrig bostads och barnbidraget?

Jag är ensamstående och ja jag arbetar men har ej så hög lön. Min hyra har gått upp med närmare 20 procent under de senaste 3 åren men jag har ej fått höjt bostadsbidrag utan nu ska jag tom få sänkt pga något regeringsbeslut. Barnbidraget har ju legat kvar på samma nivå i evigheter medans ALLT gått upp- maten, abonnemang etc. Jag pallar snart inte längre. 

• Svar på tråden Varför höjs aldrig bostads och barnbidraget?
  • Anonym (Lönen då?)
    Anonym (Alla ska med.) skrev 2025-03-24 21:28:36 följande:
    Många var vi som röstade på bl.a. SD i förra valet och som i nästa val kommer att rösta på något röd-grönt parti. I mitt fall så gör jag det enbart för att många som är lojala mot Tidö-partier har visat sig ha bedrövliga personligheter. Klassiska besserwissrar som sitter på priviligerade positioner i samhällshierarkin och som tjänar på nuvarande utveckling. Förhoppningsvis så slår pendeln tillbaka vid kommande maktskifte. 

Vilka är dessa besserwisser som du pratar om? 

tycker varken röd, blå eller grönt är något att hurra för samma sak i slutändan är det något du har funderat på? 

• Anonym (Alla ska med.)
    Anonym (Lönen då?) skrev 2025-03-24 22:01:48 följande:

Vilka är dessa besserwisser som du pratar om? 

tycker varken röd, blå eller grönt är något att hurra för samma sak i slutändan är det något du har funderat på? 

Det behövs lite röd-grönt nu så att pretentiösa Tidö-röstare tas ner något på jorden. Skattehöjningar eller återinförsel av tidigare skatter är välkomna. Förmögenhetsklyftan har växt sig för stor i Sverige. Alla ska med.
  • Anonym (Offentlig sektor vs näringslivet)
    Anonym (Lönen då?) skrev 2025-03-24 21:17:24 följande:
    Låter som en perfekt samhälls/sats slav. Har man för liv om allt i livet handlar om att vara den perfekta arbetare?? Bara nyfiken..
    Jodå vars, fritid har vi allt haft, vi finansmänniskor. Då har vi gått på konserter och operaföreställningar eller också läser vi böcker. Vi äter också, god mat och dricker goda viner. Det går ingen nöd på oss, alla blir inte jätterika, men lite resor här och tvärs kostar vi på oss.                                                                                                                                                                                      Kanske vi inte tog ut svängarna så mycket under arbetslivet, men vi slipper bli fsttigpensionärer. Sedan kan det kanske vara dumt att spara alltför mycket till ålderns höst, för vem vet hur gammal man blir? Jag har rest mycket men kom aldrig till Japan, det grämer mig lite. Nu är jag för gammal för att orka med den långa resan. 
  • Anonym (Johan)

Ekonomin drabbar även oss i villor. Att vi får ROT för att underhålla våra hus bidrar mycket till att få igång ekonomin och motverkar svartjobb vilket gynnar alla. Att vissa vill återgå till bidragssamhället där färre och färre jobbar och genuskonst prioriteras i budgetar är obegripligt. Enda området där sittande regering misslyckats är energipolitiken där de tydligt gynnar företagen före medborgarna.

Sen har regeringen höjt bostadstillägget och bidraget för de med lägst inkomster med flera tusenlappar (sjukpenning i särskilda fall).

• Anonym (Y)

Har det likadant. Ensamstående med två barn på heltid. Högutbildad och jobbar men tjänar inte så mycket. Har det tufft varje månad. Har börjat söka pengar i olika fonder och hoppas på det bästa. Vet inte hur jag ska få ekonomin att gå runt. 

• Anonym (Y)
    Anonym (Linn) skrev 2025-03-23 10:53:57 följande:

Det är inte bara och skaffa en massa ungar och räkna med att man ska bli försörjd av bidrag. Om man är svensk vill säga. 

Utbildning, bra ekonomi och sen barn är det som gäller. Man ska ha den ekonomin att man klarar sig utan bidragen, då kan man skaffa barn.

Det här landet är ruttet. Vill inte politikerna att barn ska födas längre? De verkar varken vilja att barn föds i landet eller ha hit barn från andra länder. Vem ska jobba i framtiden hade de tänkt?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Johan) skrev 2025-03-25 06:40:36 följande:

Ekonomin drabbar även oss i villor. Att vi får ROT för att underhålla våra hus bidrar mycket till att få igång ekonomin och motverkar svartjobb vilket gynnar alla. Att vissa vill återgå till bidragssamhället där färre och färre jobbar och genuskonst prioriteras i budgetar är obegripligt. Enda området där sittande regering misslyckats är energipolitiken där de tydligt gynnar företagen före medborgarna.

Sen har regeringen höjt bostadstillägget och bidraget för de med lägst inkomster med flera tusenlappar (sjukpenning i särskilda fall).

Vad är det för bidrag som höjts med flera tusenlappar, vad pratar du om? Vadå färre och färre jobbar? Det är högre arbetslöshet nu med Tidöregeringen än på länge. Deras nerdragningar har gjort att folk i tex sjukvården blir av med jobbet. Mitt extrajobb rök pga besparingar (Regeringen tillförde regioner och kommuner typ en femtedel mot vad som behövts) I och med att folk ej har något konsumtionsutrymme kvar dras även ekonomin ner färre går på fik  bio, restaurang, reser = ännu högre arbetslöshet
  • Anonym (Maja)

Lösningen när man har det sämre ekonomiskt är att jobba, höja sin lön, gå upp i arbetstid, utbilda sig, byta jobb. Det är så trist att i Sverige tänker många att det är bidragen som ska höjas när man får det ekonomiskt svårare. Nej alla borde få behålla mer av sin lön och försörja sig själva. Om man är ensamstående, ensam försörjare med barnen på heltid måste den automatiska frågan ändå vara varför betalar inte den andra föräldern för barnen. Tyvärr har många svenskar växt upp med att samhället tar hand om en när det skiter sig och därigenom har man inte lärt sig vad eget ansvar betyder. Bidrag borde enbart vara en tillfällig nödlösning när livet blir extra svårt, inte ett sätt att försörja sig. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-25 07:37:03 följande:

Har det likadant. Ensamstående med två barn på heltid. Högutbildad och jobbar men tjänar inte så mycket. Har det tufft varje månad. Har börjat söka pengar i olika fonder och hoppas på det bästa. Vet inte hur jag ska få ekonomin att gå runt. 

Man är förtvivlad 💔  Planerad om min mathållning kommer äta gröt eller soppa ex mycket mer. Prioriteringar bäst mat till dottern. Köper aldrig nya kläder bara secondhand. Tar nog bara 2 veckors semester om ens det. Såhär ska tydligen många ha det vi "får skylla oss själva" medans ex riskkapitalister nu ska få sänkt skatt
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Maja) skrev 2025-03-25 07:57:12 följande:

Lösningen när man har det sämre ekonomiskt är att jobba, höja sin lön, gå upp i arbetstid, utbilda sig, byta jobb. Det är så trist att i Sverige tänker många att det är bidragen som ska höjas när man får det ekonomiskt svårare. Nej alla borde få behålla mer av sin lön och försörja sig själva. Om man är ensamstående, ensam försörjare med barnen på heltid måste den automatiska frågan ändå vara varför betalar inte den andra föräldern för barnen. Tyvärr har många svenskar växt upp med att samhället tar hand om en när det skiter sig och därigenom har man inte lärt sig vad eget ansvar betyder. Bidrag borde enbart vara en tillfällig nödlösning när livet blir extra svårt, inte ett sätt att försörja sig. 

Som jag skrev tidigare i tråden rök mitt extrajobb pga kommunens nerdragningar. Det kryllar inte direkt av massa jobb att ta när arbetslösheten är över 10 procent och kommuner och regioner tvingats till nerdragningar. Vem betalar min hyra om jag ska skaffa utbildning för annat yrke??Är för gammal för csn. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Maja) skrev 2025-03-25 07:57:12 följande:

Så det ska inte räcka att jobba heltid i dagens Sverige? Underbar barndom mitt och andras barn får med föräldrar som jobbar dygnet runt. Vilket pissamhälle, för att de rika ska bli rikare och vi ej ska ha fördelningspolitik 
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-03-25 07:57:10 följande:
    Vad är det för bidrag som höjts med flera tusenlappar, vad pratar du om? Vadå färre och färre jobbar? Det är högre arbetslöshet nu med Tidöregeringen än på länge. Deras nerdragningar har gjort att folk i tex sjukvården blir av med jobbet. Mitt extrajobb rök pga besparingar (Regeringen tillförde regioner och kommuner typ en femtedel mot vad som behövts) I och med att folk ej har något konsumtionsutrymme kvar dras även ekonomin ner färre går på fik  bio, restaurang, reser = ännu högre arbetslöshet
    De som har "sjukersättning i särskilda fall" har fått höjd bostadstillägg och bidrag med totalt flera tusen. De är den gruppen som haft absolut lägst inkomst (skamligt lågt) och som förra regeringen vägrade höja. Du kan alltid googla det om du inte tror mig. 

Vad jag menar med färre och färre jobbar är att socialdemokraternas politik bygger på bidragsberoende vilket ger färre incitament för arbete. Att vi är i en lågkonjunktur med en enorm osäkerhet i omvärlden vilket leder till arbetslöshet är inte enbart regeringens fel. Vi hade en av Europas högsta arbetslöshet även under högkonjunktur när tidigare regering styrde. 

Jag gillar inte heller neddragningar i sjukvården, skola och barnomsorg vilket både kort- och långsiktigt är ett självmål. Tyvärr finns det numera grupper som belastar samhället väldigt mycket då de inte är arbetsföra och kräver mycket resurser vilket kostar ovanstående områden väldigt mycket.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-03-25 08:06:58 följande:
    Så det ska inte räcka att jobba heltid i dagens Sverige? Underbar barndom mitt och andras barn får med föräldrar som jobbar dygnet runt. Vilket pissamhälle, för att de rika ska bli rikare och vi ej ska ha fördelningspolitik 
    Jo det ska räcka att jobba heltid. Sänkt skatt för de som jobbar så man får behålla mer av lönen och kan försörja sig själv utan bidrag. Bidrag som nödlösning när man är sjuk eller arbetslös. Inte jobba heltid plus bidrag, jobbar man heltid ska det gå att leva drägligt på lönen. Vill man ha det ännu bättre byta jobb eller utbilda sig. Båda föräldrar betalar för barnen, dvs inte samhället. Eget ansvar i kombination med lägre skatt på arbete och bidrag i nödlägen. Inte bidrag som sätt att försörja sig om man jobbar eller kan jobba. 
Svar på tråden Varför höjs aldrig bostads och barnbidraget?