Anonym (Lisa) skrev 2025-03-25 07:57:10 följande:
Vad är det för bidrag som höjts med flera tusenlappar, vad pratar du om? Vadå färre och färre jobbar? Det är högre arbetslöshet nu med Tidöregeringen än på länge. Deras nerdragningar har gjort att folk i tex sjukvården blir av med jobbet. Mitt extrajobb rök pga besparingar (Regeringen tillförde regioner och kommuner typ en femtedel mot vad som behövts) I och med att folk ej har något konsumtionsutrymme kvar dras även ekonomin ner färre går på fik bio, restaurang, reser = ännu högre arbetslöshet
De som har "sjukersättning i särskilda fall" har fått höjd bostadstillägg och bidrag med totalt flera tusen. De är den gruppen som haft absolut lägst inkomst (skamligt lågt) och som förra regeringen vägrade höja. Du kan alltid googla det om du inte tror mig.
Vad jag menar med färre och färre jobbar är att socialdemokraternas politik bygger på bidragsberoende vilket ger färre incitament för arbete. Att vi är i en lågkonjunktur med en enorm osäkerhet i omvärlden vilket leder till arbetslöshet är inte enbart regeringens fel. Vi hade en av Europas högsta arbetslöshet även under högkonjunktur när tidigare regering styrde.
Jag gillar inte heller neddragningar i sjukvården, skola och barnomsorg vilket både kort- och långsiktigt är ett självmål. Tyvärr finns det numera grupper som belastar samhället väldigt mycket då de inte är arbetsföra och kräver mycket resurser vilket kostar ovanstående områden väldigt mycket.