• Anonym (sfgaqsdggwrq)

Trädgårdsmöbler inomhus. Röd flagg?

En fråga mest riktad till heterosexuella män men eventuellt även till kvinnor som gillar kvinnor. Övriga får givetvis svara de med. Om en kvinna har mestadels trädgårdsmöbler som möbler, alltså fina trädgårdsmöbler. Soffbord, matsalsbord, stolar, soffa är trädgårdsmöbler, solstol istället för fåtölj. Givetvis har jag tv-och dator samt en säng. En liten 2:a med altan, trädgårdsmöbler på den med och vardagsrummet är kombinerat gym och tv-rum. Med en träningsbänk, stång, hantlar och vikter, chinsräcke. Är en lägenhet inredd så en röd flagg?  

• Svar på tråden Trädgårdsmöbler inomhus. Röd flagg?
  • Anonym (E)
    Anonym (Fult) skrev 2025-03-26 01:38:54 följande:

Obekvämt, hårt, rangligt, fult. Möbler ska vara sköna, behagliga och inbjudande. Äldre människor kan du inte bjuda, de vill sitta bekvämt. Ska du inte ha ett ordentligt och stadigt matsalsbord?                                                                                                                                                       Vill du ha det luftigt är glasbord perfekt, även om de kräver en del puts. En ordentlig öronlappsfåtölj och en inbjudande soffa  gärna en svängd Howard, dyr, men outslitlig. Lampor Svenskt Tenn och konstverk från gallerier, kända konstnärer. Litografier kan man få för 5000-10 000. Inga affischer och Gud förbjude - Carpe Diem-fjant.                                                                                                                                                                           Hellre några få, dyra och vackra inredningsdetaljer än en massa konstiga julklappsvaser och prydnadsföremål. Inga släktfoton på väggarna och inte fula filtar och plädar i stolar och fåtöljer. Gärna bokhyllor, konst- och historieböcker. Gärna en skulptur, golvformat, eller en golvvas för större buketter, kolla något Auktionsverk. Trädgårdsmöblerna är en övergående fas, den går över. 

Du tror verkligen att alla andra har exakt samma smak som du? 
  • Anonym (Heterokvinna)
    Anonym (E) skrev 2025-03-26 06:50:46 följande:
    Eller lika mycket pengar. 
  • Anonym (Heterokvinna)
    Anonym (Lol) skrev 2025-03-26 06:46:04 följande:

Fast det stämmer inte. Sommartid använder vi våra trädgårdsmöbler varje dag. Inget är rangligt. 

Jag reagerade också på detta med rangligheten, som några nämnt. Vi har använt vårt trädgårdsbord som byggställning när vi fixat nåt med huset, just för att det är så stadigt. 
  • Anonym (sfgaqsdggwrq)

Obekvämt, hårt, rangligt, fult. Möbler ska vara sköna, behagliga och inbjudande. Äldre människor kan du inte bjuda, de vill sitta bekvämt. Ska du inte ha ett ordentligt och stadigt matsalsbord?                                                                                                                                                       Vill du ha det luftigt är glasbord perfekt, även om de kräver en del puts. En ordentlig öronlappsfåtölj och en inbjudande soffa  gärna en svängd Howard, dyr, men outslitlig. Lampor Svenskt Tenn och konstverk från gallerier, kända konstnärer. Litografier kan man få för 5000-10 000. Inga affischer och Gud förbjude - Carpe Diem-fjant.                                                                                                                                                                           Hellre några få, dyra och vackra inredningsdetaljer än en massa konstiga julklappsvaser och prydnadsföremål. Inga släktfoton på väggarna och inte fula filtar och plädar i stolar och fåtöljer. Gärna bokhyllor, konst- och historieböcker. Gärna en skulptur, golvformat, eller en golvvas för större buketter, kolla något Auktionsverk. Trädgårdsmöblerna är en övergående fas, den går över. 

Jag hade en "carpe diem- fas" men den tog sig aldrig riktigt, var i planeringsstadiet bara. Det började med ett linne med en varg på och så fick jag idéer kring det. Som idé tycker jag det är ganska så kul att gå all in med "carpe diem" i inredning och kläder. 
  • Anonym (Lol)
    Anonym (Heterokvinna) skrev 2025-03-26 06:56:00 följande:
    Jag reagerade också på detta med rangligheten, som några nämnt. Vi har använt vårt trädgårdsbord som byggställning när vi fixat nåt med huset, just för att det är så stadigt. 
    Precis. Och äldre har också trädgårdsmöbler hemma, så varför skulle de inte kunna sitta i dom?

Nu gillar inte jag trädgårdsmöbler inomhus, men att totalt dissa möbler som alla med hus använder, unga som gamla, som obekväma och rangliga är ju bara löjligt. 
  • Anonym (Rosie)

Jag har jobbat för ett ställe som sålde relativt lyxiga utemöbler. Ett set kunde lätt gå på ca 40-50k så det var rätt dyrt och i bra material. Men inget av det skulle se bra ut inomhus eller fungera bra som vanliga inomhusmöbler. För mig skulle det vara en udda sak att se hemma hos någon, oavsett hur mycket de gillar en beach look.

• Anonym (Hetero kvinna)

Svarar även om jag inte är målgruppen :)

Lite annorlunda skulle jag väl tycka att det är och nog antagit att det är möbler man liksom har fått och har istället för att köpa nytt, men röd flagg skulle jag definitivt inte kalla det

• Anonym (Fult)
    Anonym (E) skrev 2025-03-26 06:50:46 följande:
    Nej  det tror jag inte, tur att vi alla är olika. Vissa dyrare inredningsdetaljer får man spara till; det är en prioriteringsfråga, detta ett svar på ett annat inlägg. Nu vill jag också poängtera att klassiska lampor till exempel, Svenskt Tenn, jag har många, har ett andrahandsvärde. De är så välgjorda och vackra att d är värda varje krona.  En golvlampa inklusive skärm ligger runt 20.000.-                                                                                                                
    Det absolut fulaste hem jag varit i var hos en granne i mitt hus. Hallen var full av gamla kassar med tidningar, en döende krukväxt på en avskavd byrå och massor av kartonger och väggarna tapetserade med klädkrokar där fula kläder hängde. I vardagsrummet en jättestor soffa, del i av nån sorts modul och som.påminde bänkarna på en järnvägsstation. Över allt svävade konstiga mobiler, vissa hade barnbarnen gjort och fula teckningar hängde på väggarna tillsammans med Carpe-Diemtramset. Väggarna var ordentligt sönderhackade så det blir väl att renovera inför en eventuell flytt. Hemvirkade plädar i soffan och en handknuten rya i någon orange färg. Golvlampor med skärmarna på sned. Rester av gårdagens hämtpizza på det kladdiga soffbordet. 5 minuter i det hemmet räckte.
  • Anonym (Nomenklatur)

Det är mer en röd flagg om hemmet (via utemöblerna) anses rörigt eller omöblerat. Skulle gissa att hundvakterna bidrar till skapandet av det.

• Anonym (Nomenklatur)
    Anonym (Nomenklatur) skrev 2025-03-26 15:25:46 följande:

Det är mer en röd flagg om hemmet (via utemöblerna) anses rörigt eller omöblerat. Skulle gissa att hundvakterna bidrar till skapandet av det.

*gymsakerna lol
  • Anonym (f)
    Anonym (Heterokvinna) skrev 2025-03-26 06:56:00 följande:
    och då undrar jag vad det är för typ av bord? För jag har aldrig mött ett utebord som jag skulle tolerera inne även om de används till mycket på sommaren.
  • Anonym (Hetero kvinna)
    Anonym (f) skrev 2025-03-26 16:06:34 följande:
    och då undrar jag vad det är för typ av bord? För jag har aldrig mött ett utebord som jag skulle tolerera inne även om de används till mycket på sommaren.
    Nu var det inte till mig du skrev men så här ser mitt ut, det är riktigt stadigt, sen brukar väl de lite äldre borden i trä vara stabila, plast eller bord som man kan fälla ihop kan ju dock lätt välta
  • Anonym (f)
    Anonym (Hetero kvinna) skrev 2025-03-26 16:36:26 följande:
    Nu var det inte till mig du skrev men så här ser mitt ut, det är riktigt stadigt, sen brukar väl de lite äldre borden i trä vara stabila, plast eller bord som man kan fälla ihop kan ju dock lätt välta
    Ah. Ser att jag tänkte skriva om glasbord i mitt första inlägg men inte gjorde det, hade blivit galen på glaset som material :P Och resten... samt ser lite tippbart ut ändå hehe
    De stabilare större träborden funkar ute men inne, nej inte tillräckligt.  Jag har inga problem att klättra runt på ostabila bord ute men inne nope
  • Aniiee

Heller julklappvaser, släktfoton och filtar och plädar än att leva i en katalog från Svenskt Tenn...

Jag vill att mitt hem känns som hemma och att det är ok att leva i det än att vara rädd för att en litografi hägger en halv grad på sniskan.

Trädgårdsmöbler vill inte jag heller ha inne men nog har jag bode udda bokhyllor (fyllda med böcker som faktiskt blir lästa, och många är rejält slitna också), prydnatspryttlar från alla världens hörn, bilder på diverse släktingar, filtar i den väldigt slitna gamla en gång vita lädersoffan, och det ena med det fjärde. Tydligen har jag en tom toarulle i filmhyllan också.... borde kanske slänga den....
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Hetero kvinna)
    Anonym (f) skrev 2025-03-26 16:44:40 följande:
    Ah. Ser att jag tänkte skriva om glasbord i mitt första inlägg men inte gjorde det, hade blivit galen på glaset som material :P Och resten... samt ser lite tippbart ut ändå hehe
    De stabilare större träborden funkar ute men inne, nej inte tillräckligt.  Jag har inga problem att klättra runt på ostabila bord ute men inne nope
    Nää det där tippar inte, vi bor i USA och den har klarat några orkaner ;) glaset är väl inte det roligaste att hålla på och torka rent men det funkar, vi fick ärva bordet så inget jag själv köpt och tror inte att det är vad jag hade valt heller men det funkar, att du inte gillar det rör mig inte så mycket, det var mest som svar på att det faktiskt finns stabila trädgårdsbord, jag har sett flera som skulle kunna funka inne, även om jag själv inte skulle vilja ha det förutom i väntan på nya möbler typ :)
  • Anonym (Gode tid)

Men hjälp vilken mardröm att bo i ett hem utan gräsliga filtar och foton på barn och barnbarn och minnen från resor. Jag älskar mina plädar och min egna stil. En lampa från Svenskt Tenn kommer aldrig över min tröskel, så mycket kan jag säga. 
Svar på tråden Trädgårdsmöbler inomhus. Röd flagg?