Anonym (Fult) skrev 2025-03-26 01:38:54 följande:
Obekvämt, hårt, rangligt, fult. Möbler ska vara sköna, behagliga och inbjudande. Äldre människor kan du inte bjuda, de vill sitta bekvämt. Ska du inte ha ett ordentligt och stadigt matsalsbord? Vill du ha det luftigt är glasbord perfekt, även om de kräver en del puts. En ordentlig öronlappsfåtölj och en inbjudande soffa gärna en svängd Howard, dyr, men outslitlig. Lampor Svenskt Tenn och konstverk från gallerier, kända konstnärer. Litografier kan man få för 5000-10 000. Inga affischer och Gud förbjude - Carpe Diem-fjant. Hellre några få, dyra och vackra inredningsdetaljer än en massa konstiga julklappsvaser och prydnadsföremål. Inga släktfoton på väggarna och inte fula filtar och plädar i stolar och fåtöljer. Gärna bokhyllor, konst- och historieböcker. Gärna en skulptur, golvformat, eller en golvvas för större buketter, kolla något Auktionsverk. Trädgårdsmöblerna är en övergående fas, den går över.
Heller julklappvaser, släktfoton och filtar och plädar än att leva i en katalog från Svenskt Tenn...
Jag vill att mitt hem känns som hemma och att det är ok att leva i det än att vara rädd för att en litografi hägger en halv grad på sniskan.
Trädgårdsmöbler vill inte jag heller ha inne men nog har jag bode udda bokhyllor (fyllda med böcker som faktiskt blir lästa, och många är rejält slitna också), prydnatspryttlar från alla världens hörn, bilder på diverse släktingar, filtar i den väldigt slitna gamla en gång vita lädersoffan, och det ena med det fjärde. Tydligen har jag en tom toarulle i filmhyllan också.... borde kanske slänga den....