• Anonym (Nn)

Kompis tar men ger inget tillbaka

Jag har en väninna som har varit hos mig och min familj under några års tid och ätit kvällsmat för att hon har haft det tufft med mycket. Vi har då bjudit hit henne och hennes kid för att underlätta för dem så att de ska få mat. Det är alltså inte pengarna eller materiella ting jag hänger upp mig på utan att jag har gjort det av omtanke för dem. Hon har alltid gjort rätt för sig ekonomiskt, eller iaf erbjudit sig.
    Häromdagen var maken sjuk och jag mådde inte alls bra heller, hade en dålig dag helt enkelt. Jag ringde och kollade hur ett möte på hennes jobb hade gått och då sa hon att hon stod och lagade mat, typ nån gryta eller nåt.. jag berättade då att vi inte ens visste hur vi skulle få maten till att gå ihop den dagen eftersom vi mådde som vi gjorde.. då avslutade hon samtalet med att hon var tvungen att avsluta samtalet för att hennes dotter varbskitsur för hon var hungrig.. är det bara jag som känner att detta känns lite okamratligt?

• Svar på tråden Kompis tar men ger inget tillbaka
  • Aliona

Jag håller med dig, ts! Jättetråkigt med folk som inte är omtänksamma och hjälpsamma, ens mot dem som hjälpt i flera år. Du var också tydlig, så hade hon varit omtänksam så hade hon erbjudit mat utan att du skulle behöva be om det - det behöver man inte vara tankeläsare för. Tyvärr är det rätt vanlig attityd här, som du ser på svaren. 

Nu var det här ju ett enda tillfälle så om du vill snälltolka så var hon kanske trött och hungrig och hade bara kagat mat så att det räckte en omgång. Hade hon vetat i förväg så hade hon kanske gjort till er alla. Hon hade visserligen kunnat säga det. Hoppas iaf att hon visar mer vänskap andra gånger. 

• Anonym (Nn)
    NinniQX skrev 2025-03-27 07:26:53 följande:

Hon är ingen tankeläsare, om du behövde hjälp så ber du om hjälp. Du kan inte anklaga henne för att inte ställa upp om du inte är mer tydligt vad du behöver hjälp med. 

Nä, ser man inte hur den andra mår eller har det eller behöver? Hon ber aldrig mig men får ändå! Jag är ingen tankeläsare heller men jag kan känna mig in i hur en annan människa har det och vad den behöver hjälp med och ge det UTAN att någon ska behöva be mig.. Inte så svårt att förstå att man vill att det ska vara ömsesidigt
  • Anonym (Nn)
    Aliona skrev 2025-03-27 07:37:42 följande:

Jag håller med dig, ts! Jättetråkigt med folk som inte är omtänksamma och hjälpsamma, ens mot dem som hjälpt i flera år. Du var också tydlig, så hade hon varit omtänksam så hade hon erbjudit mat utan att du skulle behöva be om det - det behöver man inte vara tankeläsare för. Tyvärr är det rätt vanlig attityd här, som du ser på svaren. 

Nu var det här ju ett enda tillfälle så om du vill snälltolka så var hon kanske trött och hungrig och hade bara kagat mat så att det räckte en omgång. Hade hon vetat i förväg så hade hon kanske gjort till er alla. Hon hade visserligen kunnat säga det. Hoppas iaf att hon visar mer vänskap andra gånger. 

Tack! Äntligen nån med lite empati och tanke! Här verkar var och en sköta sitt och skita i andra.

Vi har börjat pika henne lite nu när hon är här och sätta upp gränser.. har hon ringt innan och frågat om vi bjuder på kaffe så har vi alltid frågat om de vill ha mat. Nu gör vi som hon gör, svarar att de får komma när vi har ätit.

Fast egentligen är det inte ens det som irriterar mig, man måste inte ge och ta varannan gång hela tiden men när man hör hur en vän säger att hon inte orkar laga mat borde man väl känna omtanke och iaf säga typ, jag önskar att jag hade kunnat göra nåt men vi har tyvärr bara så att det räcker till oss
  • Dexter dot com
    Anonym (Nn) skrev 2025-03-27 07:34:53 följande:
    Jag ringde för att jag brydde mig om henne och jag visste att mötet var viktigt för henne! Självklart lagade jag mat till min familj så de fick mat men jag reflekterade samtidigt på varför inte jag fick tillbaka den givmildhet jag alltid ger henne, dagar då hon inte ens mår dåligt utan kanske bara jobbat länge!
    Då var ju din beskrivning av situationen väldigt felformulerad. Ställer hon inte upp annars heller och är omtänksam om du bortser från just den här händelsen?
  • Anonym (Nn)
    Dexter dot com skrev 2025-03-27 07:57:28 följande:
    Då var ju din beskrivning av situationen väldigt felformulerad. Ställer hon inte upp annars heller och är omtänksam om du bortser från just den här händelsen?
    Jo, hon ställer upp och är omtänksam men att sträcka ut en hand när det gäller att bjuda igen på mat var tydligen svårt. Fast egentligen är det brist på omtanke som sårar mest. Hade hon bara sagt att hon hade gjort mat men det räckte tyvärr inte till oss också så hade det känts helt annorlunda
  • Dexter dot com
    Anonym (Nn) skrev 2025-03-27 08:18:16 följande:
    Jo, hon ställer upp och är omtänksam men att sträcka ut en hand när det gäller att bjuda igen på mat var tydligen svårt. Fast egentligen är det brist på omtanke som sårar mest. Hade hon bara sagt att hon hade gjort mat men det räckte tyvärr inte till oss också så hade det känts helt annorlunda
    Då får du ju ta en funderare om hennes omtänksamhet räcker för att fortsätta vara vänner. Jag accepterar att jag och mina vänner är olika inkännande och glad över att dom finns för mig på olika sätt. En vän har aldrig bjudit mig på mat tex men kommer gladeligen och hjälper mig i trädgården och jag bjuder på mat och vin för att visa min uppskattning.
  • beli
    Varför pratar du inte med henne om detta?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Nn) skrev 2025-03-27 07:14:04 följande:
    Eller inte.. det var ju hon som hade smittat honom när hon var här...
    Hur ska vi kunna veta det?
  • Anonym (Anonym)

Du kan inte bara ta för givet att alla ska funka som dig och tänka som dig. Är det ett problem, så ta upp det med henne.  Och hon har varit omtänksam på andra sätt säger du, det kanske är hennes sätt att visa omtanke. 

• Anonym (LB)
    Låter som en ganska överdriven reaktion från dig, att börja ifrågasätta vänskapen, särskilt med tanke på att det bara verkar ha varit en engångsföreteelse. Hon kanske överhuvudtaget inte fick någon tanke på att bjuda. Varken jag eller mina vänner håller på så rent spontant bara för att vi råkar prata i telefon med varandra. Själv brukar jag sällan göra massvis med mat, ifall jag inte vet innan att en kompis ska komma på besök.
  • Poison82

Det är ju skillnad att laga mat som ska räcka till 2 personer och mat som ska räcka till 4-6 personer , hur många ni nu är. Har hon bara så det räcker till dom så kan hon ju inte bjuda in helt enkelt och känner sig själv kanske lite rutten över att hon inte kunde hjälpa.

Svar på tråden Kompis tar men ger inget tillbaka