• Anonym (Tillit)

Skapa förtroende till mannens barn?

Min man har varit allvarligt sjuk nu en längre period och varit inlagd i flera veckor på sjukhus. Trots detta så hör hans vuxna barn inte av sig till mig trots att dom varit oroliga över sin pappa utan dom pratar med sin mamma, som inte pratar med min man. 

Jag kan ju inte be dom att kontakta mig, men jag vet inte varför dom inte ringer mig då jag är den som besöker deras pappa på sjukhuset? 

Har hört på omvägar att dom haft olika skräckbilder över hur han ska se ut just nu och allt möjligt? dom vem ju inget om hans tillstånd. Jag har vid ett tillfälle berättat för hans ena barn vad vi vet om min mans sjukdom, men trots detta trodde inte hans barn på mig utan gick fortfarande på deras mammas linje som hon typ hört av min mans bästa kompis och bästa kompisen fått informationen av mig, men extremt ytligt och det har liksom inte blivit korrekt. Om jag säger att det är mjälten säger vi så säger kompisen att det är benet? 

Varför pratar dom inte med mig om dom är oroliga? 

• Svar på tråden Skapa förtroende till mannens barn?
  • Jemp

1) är det information eller stöd de är ute efter? 

2) vad har ni för relation?

3) kan pappan alltså inte kommunicera i nuläget?

• Anonym (MM)

Kan ni skapa en whatsapp-grupp där du kan skicka uppdateringar när du har hälsat på din man och kanske skicka något foto och liknande då och då, så att de känner sig informerade?

Hoppas din man mår bättre snart!

• Anonym (M)

Men låt dom tro vad de vill, på vilket sätt angår det dig? 

Hur kan du ha sådan insyn i vad de pratar om om du inte pratar med dom? 

• Anonym (Tillit)
    Jemp skrev 2025-03-28 10:16:46 följande:

1) är det information eller stöd de är ute efter? 

2) vad har ni för relation?

3) kan pappan alltså inte kommunicera i nuläget?

Han är för orkeslös för att kunna kommunicera på ett begripligt sätt. 

Dom vill ju veta vad han är för sjuk och lever just nu i en total ovisshet om vad deras pappa är för sjuk?.

Jag har ingen djupare relation till hans barn jag är 5 och 7 år äldre än barnen så misstänker att dom finner vår relation rätt så olustig om jag ska vara ärlig. 

• Anonym (Tillit)
    Anonym (M) skrev 2025-03-28 10:27:41 följande:

Men låt dom tro vad de vill, på vilket sätt angår det dig? 

Hur kan du ha sådan insyn i vad de pratar om om du inte pratar med dom? 

Jag har folk nära familjen som berättar.

Hade det varit min pappa så hade jag väldigt gärna veta varför han ligger på en intensivvårdsavdelning.
  • Anonym (Tillit)
    Anonym (MM) skrev 2025-03-28 10:25:02 följande:

Kan ni skapa en whatsapp-grupp där du kan skicka uppdateringar när du har hälsat på din man och kanske skicka något foto och liknande då och då, så att de känner sig informerade?

Hoppas din man mår bättre snart!

Blir ju svårt om dom inte vill ha kontakt med mig. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tillit) skrev 2025-03-28 10:29:33 följande:
    Jag har folk nära familjen som berättar.

Hade det varit min pappa så hade jag väldigt gärna veta varför han ligger på en intensivvårdsavdelning.

Vem ljuger för barnen?

• Anonym (MM)
    Anonym (Tillit) skrev 2025-03-28 10:30:10 följande:
    Blir ju svårt om dom inte vill ha kontakt med mig. 
    Då får de acceptera att de inte vet något. Det är ju inte ditt problem. 
  • Anonym (Anonym)

Får de inte besöka honom själva på sjukhuset?

• Anonym (Tillit)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-28 10:38:12 följande:

Får de inte besöka honom själva på sjukhuset?

Jo, men dom är tydligen så rädda så dom inte går dit? 
  • Anonym (Lia)

Men det är väl andra som frågar om hur han mår?
    tex hans nära vänner som du skriver om och dom kan ju berätta för hans barn om dom inte vill ha kontakt med dig!
    eller har din man syskon eller andra släktingar som får information om din man som pratar med hans barn? 
    Är det bara du som har information om din mans tillstånd? 

Barnen kan väl också själva få samma information som du får ifrån sjukhuset? 
    barnen har ju lika rätt som dig att få info om inte mannen sagt till om att ingen annan än du ska få info.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Tillit) skrev 2025-03-28 10:39:25 följande:
    Jo, men dom är tydligen så rädda så dom inte går dit? 
    Ok.
  • Anonym (Tillit)
    Anonym (Lia) skrev 2025-03-28 10:41:34 följande:

Men det är väl andra som frågar om hur han mår?
    tex hans nära vänner som du skriver om och dom kan ju berätta för hans barn om dom inte vill ha kontakt med dig!
    eller har din man syskon eller andra släktingar som får information om din man som pratar med hans barn? 
    Är det bara du som har information om din mans tillstånd? 

Barnen kan väl också själva få samma information som du får ifrån sjukhuset? 
    barnen har ju lika rätt som dig att få info om inte mannen sagt till om att ingen annan än du ska få info.

Jag pratar inte med hans övriga familj. Så jag pratar med hans kompis, som gett felaktig information till barnens mamma. 

Så jag är den som har direktkontakt med min man, som är där. Barnen är rädda och söker inte upp korrekt information själva. 

• Anonym (T)

Har du deras nummer? I så fall kan du ju skriva till dem och uppdatera dem om deras pappas tillstånd. 

Om de undrar varför du kontaktar dem så berätta att du fått intrycket av att uppstått många missförstånd när de fått information i tredje och fjärde hand.

• Anonym (M)
    Anonym (Tillit) skrev 2025-03-28 10:50:37 följande:

Jag pratar inte med hans övriga familj. Så jag pratar med hans kompis, som gett felaktig information till barnens mamma. 

Så jag är den som har direktkontakt med min man, som är där. Barnen är rädda och söker inte upp korrekt information själva. 

Och hur vet du att han ljuger, har han sagt det till dig? Och vad säger han när du frågar varför han ljuger?

Hur får kompisen sin info om din man?
  • Anonym (Anonym)

De får väl steppa upp lite och bete sig som vuxna människor och kommunicera på ett vuxet sätt, lägga andra känslor åt sidan när deras pappa är allvarligt sjuk.

• Anonym (Anonym)

Jag antar att de är vuxna?

• Anonym (omvägar)
    Anonym (Tillit) skrev 2025-03-28 10:13:19 följande:
    Skapa förtroende till mannens barn?

Min man har varit allvarligt sjuk nu en längre period och varit inlagd i flera veckor på sjukhus. Trots detta så hör hans vuxna barn inte av sig till mig trots att dom varit oroliga över sin pappa utan dom pratar med sin mamma, som inte pratar med min man. 

Jag kan ju inte be dom att kontakta mig, men jag vet inte varför dom inte ringer mig då jag är den som besöker deras pappa på sjukhuset? 

Har hört på omvägar att dom haft olika skräckbilder över hur han ska se ut just nu och allt möjligt? dom vem ju inget om hans tillstånd. Jag har vid ett tillfälle berättat för hans ena barn vad vi vet om min mans sjukdom, men trots detta trodde inte hans barn på mig utan gick fortfarande på deras mammas linje som hon typ hört av min mans bästa kompis och bästa kompisen fått informationen av mig, men extremt ytligt och det har liksom inte blivit korrekt. Om jag säger att det är mjälten säger vi så säger kompisen att det är benet? 

Varför pratar dom inte med mig om dom är oroliga? 

Hur vet du vad de pratar med sin mamma om, om de inte pratar med dig? Vad du hör på omvägar behöver ju inte överensstämma med verkligheten, det vet du ju själv.

Det låter också som att de inte själva ha besökt pappan, och då tolkar jag det som att deras relation med pappan inte varit så bra även innan pappan blev sjuk. Och att de inte har någon relation med dig heller. 

Att de inte pratar med dig beror säkert på att de inte vill prata med dig eller uppfattar dig som en person de har i sitt liv. 

Att du uppfattar att de är oroliga är inte ditt problem, utan de kan lösa sin oro på annat sätt. Troligen får de mer stöd i sina känslor från mamman även om inte alla fakta kring pappans tillstånd är helt korrekta. 

Skapat förtroende till hans barn är väl nåt som borde skett långt innan att pappan nu är sjuk. Det är lite sent för det, och troligen kommer ni aldrig att ses mer när pappan gått bort. 
  • Anonym (omvägar)
    Anonym (Tillit) skrev 2025-03-28 10:50:37 följande:

Du pratar inte med din mans familj?

Du pratar med din mans kompis, och vet då att han gett felaktig info till barnens mamma. Har han sagt det, har han alltså medvetet gett felaktig info till mamman?

Hur vet du att barnen är rädda, och vad är de rädda för? Att se pappan, att träffa dig? Hur vet du vad de har för information och vilken information de söker?
  • Anonym (Grabb)

Känns som att det saknas lite mer omgärdande information här...

Hur länge har ni varit tillsammans? Hur har er relation till din mans barn sett ut tidigare och hur har ni eventuellt utvecklat er relation till hans barn?

Du skriver ju själv att ni inte har någon djupare relation, att du rent åldersmässigt ligger ganska nära barnen i ålder, och att er relation - din och din mans - inte möts av några direkt positiva vibbar.

Hur länge har din man varit frånskild? Hur upplever du att hans relation till sina egna barn är?

Någonting säger mig att din man kanske inte har en supertajt relation med sina barn, han verkar ju inte direkt ha någon kontakt med sitt ex (vilket i sak är helt ok). Ej heller så verkar barnen och deras mor vara så upptagna kring att besöka eller söka information kring hur det står till med deras pappa. Vilket ju i sak är tragiskt och ledsamt... men sånt kan hända...

Vad säger din make? Skulle han vilja ha ett besök av sina barn?

Tyvärr så blir du nog lite av "femte hjulet" här. 

Du har väl i sak inget ansvar. Men vill du, orkar du, känner du för det. Skicka ett sms, förklara läget. Sen är det upp till de vuxna barnen att agera, eller inte...

Svar på tråden Skapa förtroende till mannens barn?