Cheers skrev 2025-04-05 08:53:25 följande:
Lagom är nästan alltid bäst. Sans och balans.
Du kan naturligtvis inte se det positiva i om en nära vän eller anhörig dör. Om något tråkigt händer kan du ju inte heller gräva ner dig i svårmod och depression.
Men det är alltid bra att ha perspektiv på det som händer. Inte överdriva eländet vid motgångar. Positiva tankar är inte fel. Jag brukar se mig i spegeln och tänka f-n vad jag är snygg...
I TV intervjuade de ett lalvt dussin 100-åringar nyligen och på frågan om vad som gör att de är still going strong är att de har en positiv livssyn. ALLA sa att det är det som är förklaringen.
Couémetoden:
Lagom är absolut bäst, men depression är sällan något man väljer. Självklart handlar en depression om att hamna i en negativ spiral och ofta handlar det om att ta sig ur det tankesättet och hitta det positiva. Men så som du utrycker sig låter det som att man gör ett aktivt val att bli deprimerad och så enkelt är det inte. Även normalt sett positiva människor kan drabbas av depression. Vet flera omkring mig som varit såna där klämkäcka människor, som anser att man alltid ska tänka positivt och tro på bästa möjliga utfall, som idag kämpar med depression.
Positiva tankar är ju heller inte riktigt samma sak som överdriven optimism. Jag tror nog även de flesta som får kommentarer om att vara pessimister ofta har positiva tankar också.
Sen är ju frågan vad man menar med en positiv livssyn? För jag tror inte orimlig eller överdriven optimism är vad som menas. Däremot att faktiskt se till att stanna upp och njuta av de stunder som är bra, att njuta av det som får en att må bra osv. Men för att klara av det behöver man inte vara en optimist. Enligt mig är faktiskt många utav de jag känner som av många anses vara pessimistiska, som jag ser mer som realistiska med möjligtvis en pessimistisk ton, i många lägen sådana som lägger stor vikt vid att njuta av de små sakerna. Man måste ju ha en balans där, man måste ju acceptera att de stunderna som verkligen är bra och njutbara kan vara få och små, för att också kunna förstå att det är de man måste ta vara på.
Sen har vi det faktum att alla har olika förutsättningar, både biologiska, fysiska, materiella och ekonomiska. För vissa är verkligen de bra stunderna få, medan en annan person har många sådana stunder. Lite förståelse för olika förutsättningar kommer man långt med. Och i det samhället vi lever i idag är det många som inte gör annat än kämpar bara för att få livet att gå ihop sig.