• Anonym (...)

Jag trivs inte i Sverige

Men kommer inte kunna ta mig härifrån på säkert 10 år. 

Har slutat att leva p ga den falska samt icke handlingskraftiga befolkningen. 
    Min mentalitet är något helt annat än vad man har här. 
    Min syn på saker och ting går inte överens med mångas värderingar och syn här.

Vill bara ta mig bort. Man ska leva som en robot i det här samhället och man ska snacka skit bakom ryggen och fejk le. Finns inget av riktigt värde här ur ett existentiellt synsätt samt personligt, om man inte är homosexuell eller en hen då samt har lätt till fejk gråta.

Är så trött på det här att jag har slutat leva. Stängt in mig själv och vill inte ha med folk med att göra. 

Livet ska inte få hända här. Det ska vara så tyst, pipig och fjolligt konstant överallt här.

Läste en tråd att man till och med blir livrädda om en pappa ryter ifrån. Alltså , är nästa steg att gå utomhus endast inkapslad i en sådan där plastboll som man kan kliva in i?

• Svar på tråden Jag trivs inte i Sverige
  • Anonym (???)

Du låter som en väldigt naiv svensk som tror att allt är så mycket bättre på andra platser.

Så du blir irriterad över hela Sverige bla för du läst i en tråd att barn kan bli rädda om pappa ryter ifrån?
    Kan lova dig att jag och mina syskon blev rädda som fan när vår far röt ifrån ordentligt. Det blev vi även innan vi flyttade till Sverige, så har inte alls att göra med var man bor.
    Du säger att du själv har en trasig uppväxt, så det är väl inte svårt för dig att förstå att barn kan blir rädda när föräldrar ryter och skäller?

Vad är så fjolligt och pipigt i Sverige?

Låter mer som att du inte trivs med ditt liv och med dig själv än att det är fel på landet.
    Många hade gärna bytt medborgarskap med dig om det hade gått.

• Anonym (...)

Behöver att komma till en plats där folk mår dåligt och förstår varandra lättare genom det. Inte som här där alla ska tala om hur fel man har, är osv.

Hade gärna bytt mitt medborgarskap med någon annan när den jag tar hand om går bort då jag inte platsar in här.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (...)
    Anonym (???) skrev 2025-03-30 23:49:35 följande:

Du låter som en väldigt naiv svensk som tror att allt är så mycket bättre på andra platser.

Så du blir irriterad över hela Sverige bla för du läst i en tråd att barn kan bli rädda om pappa ryter ifrån?
    Kan lova dig att jag och mina syskon blev rädda som fan när vår far röt ifrån ordentligt. Det blev vi även innan vi flyttade till Sverige, så har inte alls att göra med var man bor.
    Du säger att du själv har en trasig uppväxt, så det är väl inte svårt för dig att förstå att barn kan blir rädda när föräldrar ryter och skäller?

Vad är så fjolligt och pipigt i Sverige?

Låter mer som att du inte trivs med ditt liv och med dig själv än att det är fel på landet.
    Många hade gärna bytt medborgarskap med dig om det hade gått.

Okej. Jag är i alla fall adopterad och skyddade min riktiga mamma från min pappa som slog henne, redan när jag var runt 2 års åldern. Där kan vi snacka om att få problem, då jag fick andningsproblem efter det och hade svårt att tala p ga det. 

Därefter blev jag såld, kidnappad, kidnappad igen och såld till att växa upp i ett helvete rent ut sagt här.
  • Anonym (...)
    Fridolini skrev 2025-03-31 00:34:15 följande:

Vart vill du flytta då?

Till utkanten av någon by i något asiatiskt land i första hand. Finner jag någon glädje inom mig så kanske Brasilien.
  • Anonym (...)
    Anonym (???) skrev 2025-03-30 23:49:35 följande:

Absolut. Folk får väl må dåligt över det dom mår dåligt över. Men att någon har skrikit på mig är det minsta problemet jag har haft i alla fall.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (...)
    Fridolini skrev 2025-03-31 00:42:19 följande:
    Ja, har du möjligheterna och vill så är det väl inget som hindrar dig. Om du inte kommer dina nära & kära för mycket förståss 
    Mm. Men tror inte det då vi alla är splittrade. Men man vet ju aldrig.

Hade varit så mycket lättare om jag kunde få tillbaka mitt ursprungspass, iallafall passnumret. Men de får jag ju inte av den enda föräldern som lever fortfarande. /såklart är det den dåliga föräldern också.)
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (...)
    Anonym (Varför kan du inte?) skrev 2025-03-30 10:18:29 följande:

Ok såg ditt svar efter att jag skrivit, antar att det är en förälder du inte vill lämna som är sjuk och äldre.

Har du ingen annan släkt eller vänner?
    Vilket/vilka länder tror du att du skulle trivas i?
    Har du bott i dessa länder tidigare eller spenderat mycket tid i så du vet att du skulle trivas bättre där.
    Känner du folk där eller skulle du bli lika ensam där?

Ibland är det dåligt mående som gör att man bara ser allt negativt, tror du att du skulle må bättre i andra länder, skulle en flytt fixa så att du mår bättre?

Låter som du skulle behöva ha hjälp med ditt mående så att du inte kommer att må ännu sämre innan du kan flytta om ca 10 år.
    Du skulle ju heller troligtvis inte gå ifrån så dåligt mående du har nu till lycklig bara pga av en flytt till ett annat land.

Jag kommer antagligen bli väldigt ensam till en början där ja. Men samtidigt så ser jag fler möjligheter på att få LEVA. Ett tag arbeta som ris odlare, sedan verkstad, sedan med djur... Känns som att möjligheterna är oändliga egentligen att få göra nya saker och inte bli så fast inrutad som man blir här.

Även så är det lite mer påtvingat socialt. Så kanske man mår lite bättre och de gånger man inte mår bra så kan man ju säga det på svenska så förstår ingen det ändå utan man kan få den sociala biten till att endast vara i positivt mående och interaktioner / samtal.

Finner allt så långsamt här i Sverige. Och så grått och allt ska vara så stabilt hela tiden när det kommer till utbildningar osv. Medan i andra länder så finns det mekaniker som inte har varit tvungna att gå fordonsprogrammet i 3 år som ex.

Som du ser så har jag inte jättehöga ambitioner på att nå toppen av societeten, utan att få omge mig av människor som inte dömer en dåligt bara för att man mår dåligt. Är inte någon kvinno, barn eller djur misshandlare men uppfattar mig som hatad, åtminstone p internet här. 

Var i mitt hemland 2 månader en gång. Fick på den korta tiden erbjudande om att gifta mig med en jättesöt tjej. Hon verkade väldigt intresserad också. Här springer kvinnorna så fort dom ser en komma gående 200 meter bort.
    Visst, att jag "kom från Sverige" hade säkert en liten del i det. Men de var vänligare och mer öppna och inte dömande mot mig som man är här. Har även fått erbjudande inom Europa om giftermål med. Men i Sverige finns ingen i vettig ålder som är intresserad överhuvudtaget (längre). Fick en hel del giftförfrågningar av unga kvinnor förr några gick till och med ner på knä för mig (invandrare faktiskt) men även från svenskar, men mådde för dåligt för att se att jag skulle klara av det då. 

Min plan är som sagt, leva kvar här för den jag lever för här, Går plus minus noll på lönen i princip. Sedan dra till Norge, arbeta hårt 2 år. Betala av så mycket jag kan andra året och spara första året. Sedan dra ner till Asien och se vart jag kan landa lite och lära känna folk, sedan dra tillbaka till Norge och jobba 1 år och sedanpendla sådär genom åren lite tills jag kan landa helt i Asien. Och på vägen så kanske jag hinner gifta mig och skaffa barn. 

Kommer även få ett arv på 65% av lånet som jag har. Så det kanske inte behöver ta så många år efter att den jag tar hand om har gått bort tills att jag har skaffat mig en familj ändå.

Vill starta upp en liten mek-verkstad, eller hjälpa djur / kanske båda? Sedan lära mig programmering eller utbilda mig inom djurvård.
    Nu håller jag på att avsluta det sista av gymnasiet och blir förmodligen klar till sommaren så jag kan alltid hoppa tillbaka för utbildning som jag kan ha nytta av sen där i Asien.
  • Anonym (...)
    Fridolini skrev 2025-03-31 00:58:16 följande:
    Eh, hur gammal är du?
    Vad får dig att undra? 
  • Aniiee

Jag har bott i.... alldeles för många länder, och det jag vet är att man kan inte flytta ifrån sig själv.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2025-03-31 01:42:07 följande:
    så stabilt hela tiden 
    Stelt*
  • Anonym (...)
    Aniiee skrev 2025-03-31 01:46:14 följande:

Jag har bott i.... alldeles för många länder, och det jag vet är att man kan inte flytta ifrån sig själv.

Har inte tänkt flytta från mig själv. Snarare till mig själv.
  • Anonym (???)
    Anonym (...) skrev 2025-03-31 00:35:37 följande:
    Okej. Jag är i alla fall adopterad och skyddade min riktiga mamma från min pappa som slog henne, redan när jag var runt 2 års åldern. Där kan vi snacka om att få problem, då jag fick andningsproblem efter det och hade svårt att tala p ga det. 

Därefter blev jag såld, kidnappad, kidnappad igen och såld till att växa upp i ett helvete rent ut sagt här.
    Det låter väldigt mörkt.

Gissar att du menar att du blev lämnad till ett barnhem, en adoptionsförmedling som förmedlade adoption för att få komma till en familj här som ville ha dig? Även om den familjen inte var bra?

Hur tror du att din biologiska familj hade varit om de inte kunde ta hand om dig? Förmodligen fanns det tyvärr en hel del problem även hos dem. Men mindre mat och mindre pengar.

Hör av dig till tv-programmet som letar upp biofamiljer till adopterade om din förälder inte vill ge ditt ursprungliga pass. Eller kontakta föräldern, kanske via jurist?
  • Anonym (...)
    Anonym (???) skrev 2025-03-31 01:49:06 följande:
    Det låter väldigt mörkt.

Gissar att du menar att du blev lämnad till ett barnhem, en adoptionsförmedling som förmedlade adoption för att få komma till en familj här som ville ha dig? Även om den familjen inte var bra?

Hur tror du att din biologiska familj hade varit om de inte kunde ta hand om dig? Förmodligen fanns det tyvärr en hel del problem även hos dem. Men mindre mat och mindre pengar.

Hör av dig till tv-programmet som letar upp biofamiljer till adopterade om din förälder inte vill ge ditt ursprungliga pass. Eller kontakta föräldern, kanske via jurist?
    Jag menade det jag skrev och ingenting annat.
    Har redan kollat upp det ang tv programmet. Finns för lite information för att dom skulle ta i mitt fall. 
  • Anonym (...)
    Eller kontakta föräldern, kanske via jurist?
    Märker att du nu inte vet vad du pratar om.

Svensk lag stöttar att adoptivbarn aldrig ska få rätt till sina ursprungshandlingar förrän båda föräldrarna har gått bort. Så varken adoptions företag, polis, stadsarkivet eller någon jurist kan göra någonting åt saken.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (...) skrev 2025-03-31 01:42:07 följande:
    Jag kommer antagligen bli väldigt ensam till en början där ja. Men samtidigt så ser jag fler möjligheter på att få LEVA. Ett tag arbeta som ris odlare, sedan verkstad, sedan med djur... Känns som att möjligheterna är oändliga egentligen att få göra nya saker och inte bli så fast inrutad som man blir här.

Även så är det lite mer påtvingat socialt. Så kanske man mår lite bättre och de gånger man inte mår bra så kan man ju säga det på svenska så förstår ingen det ändå utan man kan få den sociala biten till att endast vara i positivt mående och interaktioner / samtal.

Finner allt så långsamt här i Sverige. Och så grått och allt ska vara så stabilt hela tiden när det kommer till utbildningar osv. Medan i andra länder så finns det mekaniker som inte har varit tvungna att gå fordonsprogrammet i 3 år som ex.

Som du ser så har jag inte jättehöga ambitioner på att nå toppen av societeten, utan att få omge mig av människor som inte dömer en dåligt bara för att man mår dåligt. Är inte någon kvinno, barn eller djur misshandlare men uppfattar mig som hatad, åtminstone p internet här. 

Var i mitt hemland 2 månader en gång. Fick på den korta tiden erbjudande om att gifta mig med en jättesöt tjej. Hon verkade väldigt intresserad också. Här springer kvinnorna så fort dom ser en komma gående 200 meter bort.
    Visst, att jag "kom från Sverige" hade säkert en liten del i det. Men de var vänligare och mer öppna och inte dömande mot mig som man är här. Har även fått erbjudande inom Europa om giftermål med. Men i Sverige finns ingen i vettig ålder som är intresserad överhuvudtaget (längre). Fick en hel del giftförfrågningar av unga kvinnor förr några gick till och med ner på knä för mig (invandrare faktiskt) men även från svenskar, men mådde för dåligt för att se att jag skulle klara av det då. 

Min plan är som sagt, leva kvar här för den jag lever för här, Går plus minus noll på lönen i princip. Sedan dra till Norge, arbeta hårt 2 år. Betala av så mycket jag kan andra året och spara första året. Sedan dra ner till Asien och se vart jag kan landa lite och lära känna folk, sedan dra tillbaka till Norge och jobba 1 år och sedanpendla sådär genom åren lite tills jag kan landa helt i Asien. Och på vägen så kanske jag hinner gifta mig och skaffa barn. 

Kommer även få ett arv på 65% av lånet som jag har. Så det kanske inte behöver ta så många år efter att den jag tar hand om har gått bort tills att jag har skaffat mig en familj ändå.

Vill starta upp en liten mek-verkstad, eller hjälpa djur / kanske båda? Sedan lära mig programmering eller utbilda mig inom djurvård.
    Nu håller jag på att avsluta det sista av gymnasiet och blir förmodligen klar till sommaren så jag kan alltid hoppa tillbaka för utbildning som jag kan ha nytta av sen där i Asien.
    Mitt råd är då, att du i väntan på flytt:
    1. Jobbar på din mentala hälsa. Sverige har i princip gratis vård, det får du inte på många andra ställen. Det kan ta tid att komma fram i kön och det kan ta tid att hitta en typ av behandling (och en person) som funkar, men du har 10 år på dig och du jobbar mot ett mål. Även om du testat förut och inte tycker du har fått bra hjälp, försök igen. 
    2. Bestämmer vart du ska flytta och lär dig språket. Det låter som du vill bo på landet och där kan det vara svårt med enbart engelska i många länder. 
    3. Om du vill lära dig programmera, börjar redan nu. Det finns massor med gratiskurser för att lära sig grunderna. I Sverige har du ett stabilt elnät och tillgång till datorer. Det är inte säkert det är lika lätt dit du flyttar. (Jag har haft kollegor i stor stad i Indien, de hade strömavbrott och "brownouts" i princip varje dag. Rätt svårt att få något vettigt gjort då). När du är klar med gymnasiet kan du söka universitetskurser som också är gratis. Få andra länder har det så bra. 
    4. Försöker hitta något i vardagen som ger dig positiv energi. Vandra i naturen, sjung i duschen, laga god mat bara till dig själv eller vad som passar. 
Svar på tråden Jag trivs inte i Sverige