• Anonym (Paradigmskifte?)

Börjar monogami och tvåsamhet bli "inne" igen?

Jag hör ofta en del säga att yngre numer är trötta på äldre (föräldragenerationen främst) som ska vara så frisinnade när det gäller sex och relationer och att det verkar som om unga är mer nykonservativa idag, och längtar efter med stabila ideal, som kärnfamiljen och kärleken och troheten till en enda partner. Om vi ser till FL t.ex. så har ju sajten innan varit en sorts "högborg" för sexualliberalism, öppna förhållanden, tillfälligt sex med olika sexpartners framför stabila förhållanden, polyamori, gränslösa sexfantasier m.m. Men nu ser man inte alls lika mycket av det här.

Går vi mot ett paradigmskifte när det gäller synen på sex och förhållanden?

• Svar på tråden Börjar monogami och tvåsamhet bli "inne" igen?
  • Anonym (Agnes)

Jag är äldre men monogami är det enda som gäller för mig. Tycker mig snarare se mer förespråkare för otrohet, och att ligga runt med alla.

Man ser antagligen det som man (inte) vill se.

• Anonym (d)

Öh. Antalet nedåttummar när någon pratar om att swinga, att öppna förhållandet etc här har varit koncist under åren som jag varit här. Ingen förändring.

• Anonym (Patricia)

Som med allt annat så går det i vågor och FL är väl inte riktigt heller ett slags genomsnitt på befolkningen utan hör samlas väldigt många likasinnade . Skulle man tro på FL skulle varannan människa vara otrogen swinger med extrem hög sexlust,  som badar nakna på allmänna stränder där alla är exakt 179 cm långa, blonda och snudd på mager , .... men så ser ju inte verkligheten ut.  

Monogam tvåsamhet är fortfarande en allmän norm och även om alla får älska vem dom vill är det fortfarande tvåsamhet man utgår ifrån och något nästan alla fortfarande vill ha och strävar efter.  Regnbågsfamiljer och polyamorösa är fortfarande i minoritet och folk BLIR ledsen av otrohet fortfarande.  

• Fjäril kär

Nej tvärtom.  Det har aldrig varit ute.. 

Snarare är det folk med tveksam moral som skriker högst och vill få oss att tro att det är normalt att ligga runt, vara otrogen etc för att finna en ursäkt i att fortsätta med sitt liv och slippa ansvar och konsekvenser av att vara en skitstövel.  I synnerhet här på FL.

• Anonym (???)
    Anonym (d) skrev 2025-03-30 13:13:50 följande:

Öh. Antalet nedåttummar när någon pratar om att swinga, att öppna förhållandet etc här har varit koncist under åren som jag varit här. Ingen förändring.

Antalet nedåttummar man får när man klagar/kritiserar/informerar om skadorna av "Jag vill att min fru ligger med flera män" överstiger det antalet med råge.
  • Anonym (Agnes)

Jag bryr mig inte om folk vill swinga eller ha öppna förhållanden. Det är inget för mig bara.

Det som bekymrar mig är hur många som verkar ok med otrohet på fl, och skrriker om man tycker sånt är fel. Jag kommer aldrig vika en tum att det är fult att ljuga och bedra. Precis som jag inte kommer vika en tum om att det är fult att mobba.

Jag är den äldre generationen, men känner inte igen mig i ts beskrivning. Alls!

Anonym (d) skrev 2025-03-30 13:13:50 följande:

Det har dock sett annorlunda ut innan.
    Fjäril kär skrev 2025-03-30 14:04:50 följande:

Nej tvärtom.  Det har aldrig varit ute.. 

Snarare är det folk med tveksam moral som skriker högst och vill få oss att tro att det är normalt att ligga runt, vara otrogen etc för att finna en ursäkt i att fortsätta med sitt liv och slippa ansvar och konsekvenser av att vara en skitstövel.  I synnerhet här på FL.

Ja, det finns verkligen de som "lobbar" för att det ska bli allmänt accepterat att vara sådan.
  • Tecum

Monogamin har aldrig varit "ute", den är fortfarande norm och det är relativt få men högljudda personer som lever på ett annat sätt. Monogamin finns i våra gener och kommer att vara norm under överskådlig framtid. Däremot ser monogamin annorlunda ut och är seriell istället för livslång, det är okej att byta partner men man är monogam med varje partner.

Men det stämmer att ungdomar är mer konservativa idag, man vill tillbaka till gamla könsroller där mannen är drivande i dejting, tjejen mer feminin, man vill ha färre sexpartners som singel och att gifta sig står högre i kurs än samboliv.

• Anonym (Delat)

Tvåsamhet har varit norm. Men i Sverige t ex. Är det ju väldigt vanligt att folk bor ensamma, flest singel hushåll. Nu är väl en del av dessa i särbo relationer.

Och det börjar bli vanligare med folk som slutar dejta har jag märkt av och tappar intresse för romantiska relationer. Är väl inte så ovanligt med det numera.

Dessutom såg jag i en annan tråd, att någon skrivit om att allt fler kvinnor väljer bort barn. Att det ligger på ungefär 25% nu. Så även det verkade vanligare.

Sen kan man ju fråga sig hur framgångsrikt det är. Det är sjukt mycket varannan vecka föräldrar och en hel del skilsmässor. Så det är väl ingen vidare reklam för just tvåsamhet och familj.

Det verkar vara lite mer spridda skurar numera i samhället.

• Anonym (Delat)
    Tecum skrev 2025-03-30 17:24:21 följande:

Monogamin har aldrig varit "ute", den är fortfarande norm och det är relativt få men högljudda personer som lever på ett annat sätt. Monogamin finns i våra gener och kommer att vara norm under överskådlig framtid. Däremot ser monogamin annorlunda ut och är seriell istället för livslång, det är okej att byta partner men man är monogam med varje partner.

Men det stämmer att ungdomar är mer konservativa idag, man vill tillbaka till gamla könsroller där mannen är drivande i dejting, tjejen mer feminin, man vill ha färre sexpartners som singel och att gifta sig står högre i kurs än samboliv.

Det är inte vad som visar sig bland kvinnor dock. Allt fler verkar t ex avstå barn. Och jag tror inte att dom flesta kvinnorna ör sugna på att gå tillbaka till ideal som 1800 talet. Om vi nu ska tala traditionella könsroller.

Detta är en våg som sveper igenom Europa bland främst höger konservativa män och extremister med USA i spetsen. Män blir alltid nojiga när dom tycker att dom håller på att tappa kontrollen och makten. För män handlar det om att kontrollera kvinnor. När det inte går. Då måste man förtrycka kvinnor och börja ta ifrån deras rättigheter. Det har börjat i USA redan.

Dom flesta kvinnor som är friska I huvudet och vet sitt eget värde som människa. Vill inte ha med dessa hatiska och kontrollerande män att göra. 
  • Anonym (Lisa)

Tycker inte att det har varit ute, är äldre och monogami är det som gäller. Inget annat. 

• Anonym (f)
    Tecum skrev 2025-03-30 17:24:21 följande:

Monogami är norm och kommer säkerligen fortsätta vara det inom överskådlig tid som du säger, men genetiskt sett är vi inte strikt programmerade för monogami. Det kanske förklarar en del av variansen i beteende mellan olika individer tänker jag.

Jag håller med dig om ungdomarnas beteende, utifrån egna observationer
  • Anonym (nn)

Monogami är det vi är gjorda för. Hade naturen/Gud/evolutionen ämnat för oss att vara promiskuösa så hade den inte straffat oss med dåligt samvete, sorg eller könssjukdomar. 

• Anonym (f)
    Anonym (nn) skrev 2025-03-31 02:32:38 följande:

Monogami är det vi är gjorda för. Hade naturen/Gud/evolutionen ämnat för oss att vara promiskuösa så hade den inte straffat oss med dåligt samvete, sorg eller könssjukdomar. 

Menar du att Gud straffar alla som inte håller sig till en partner hela livet? För man behöver ju inte vara promiskuös för att få en könssjukdom.

Tänker du så om alla sjukdomar, att de är guds straff?
  • Anonym (nn)
    Anonym (f) skrev 2025-03-31 02:37:49 följande:
    Menar du att Gud straffar alla som inte håller sig till en partner hela livet? För man behöver ju inte vara promiskuös för att få en könssjukdom.

Tänker du så om alla sjukdomar, att de är guds straff?
    Ligger man med en promiskuös person så ökar risken för könssjukdomar ja, och då blir straffet i andra hand så att säga. För att man inte var mer omsorgsfull i sitt partnerval.

De flesta sjukdomar orsakas av ett dåligt leverne så ja, det tror jag definitivt på.
  • Anonym (libra)
    Anonym (Paradigmskifte?) skrev 2025-03-30 13:03:08 följande:

Jag hör ofta en del säga att yngre numer är trötta på äldre (föräldragenerationen främst) som ska vara så frisinnade när det gäller sex och relationer och att det verkar som om unga är mer nykonservativa idag, och längtar efter med stabila ideal, som kärnfamiljen och kärleken och troheten till en enda partner. Om vi ser till FL t.ex. så har ju sajten innan varit en sorts "högborg" för sexualliberalism, öppna förhållanden, tillfälligt sex med olika sexpartners framför stabila förhållanden, polyamori, gränslösa sexfantasier m.m. Men nu ser man inte alls lika mycket av det här.

De flesta generationen går väl lite emot sin föräldrageneration. Och dagens unga har väl sett baksidorna av sina föräldrars alla skilsmässor och lösa förhållanden med styvbarn, halvsyskon, exfruar, nya fruar och vill försöka leva på ett annat sätt. 
  • Anonym (libra)
    Anonym (Paradigmskifte?) skrev 2025-03-30 13:03:08 följande:

De flesta generationen går väl lite emot sin föräldrageneration. Och dagens unga har väl sett baksidorna av sina föräldrars alla skilsmässor och lösa förhållanden med styvbarn, halvsyskon, exfruar, nya fruar och vill försöka leva på ett annat sätt. 
  • KimLinnefeldt

Äktenskapet verkar vara på modet. Gift vid första ögonkastet. Blind date (som ska leda till vigsel). Amerikanska sedvänjor som att pappan ska leda sin dotter till brudgummen (= nästa husbonde). Bröllopsbutiker. Bröllop som får kosta enorma summor.

Samtidigt seriemonogami. Och att vara särbo verkar vanligt. I statistiken heter det att vi svenskar är så ensamma, men i realiteten har många singelhushåll en vän i viken. 

Någon som har bra statistik?

Anonym (libra) skrev 2025-03-31 16:57:04 följande:
    Ja, det har blivit alltmer tydligt. Unga sportar och tränar mer idag också och dricker inte alls lika mycket alkohol och berusar sig som tidigare generationer. Så det kan ju komma en riktigt städad generation nu och efteråt.
Svar på tråden Börjar monogami och tvåsamhet bli "inne" igen?