• Anonym (Förälder)

Nedlagd förening, vad händer med avgifterna?

En av barnets idrottsföreningar har bestämt sig för att lägga ner verksamheten. De kör terminen ut (några veckor kvar bara). Vi, och flera med oss, betalade medlemsavgiften för året när terminen startade (vi betalar medlemsavgift per år och terminsavgift per termin). Nu lägger föreningen ner mitt under året.

Vad händer med de inbetalade medlemsavgifterna? Kan man kräva återbetalning? Klubben kommer fortsätta existera, bara inte med den här verksamheten. 

• Svar på tråden Nedlagd förening, vad händer med avgifterna?
  • Anonym (Skojare.)
    Anonym (året) skrev 2025-04-03 08:36:57 följande:
    Årsabonnemang är inte jämförbart, eftersom det är det man betalar för själva tjänsten. Medlemskap i föreningen är mer en over head kostnad som man betalar oavsett hur man utnyttjar tjänsten. 

Säg att medlemskapet kostar 300 kr per år, och sen en terminsavgift för själva aktiviteten på 1000 kr. Då kostar medlemsavgiften per år oavsett om man inte köper själva aktiviteten mer än en termin.  
    Har du själv ett företag där din affärsidé går ut på att du lurar på folk medlemskap för icke existerade tjänster?
  • Anonym (året)
    Anonym (Skojare.) skrev 2025-04-03 13:02:07 följande:
    Har du själv ett företag där din affärsidé går ut på att du lurar på folk medlemskap för icke existerade tjänster?
    Nej, varför frågar du det?

Medlemskapet är en sak, aktiviteten är en annan. 
  • Anonym (J)

TS:
    Jag tror du har svårt att få tillbaka medlemsavgift via en rättslig process. Dels är det en förening, inte ett vinstdrivande företag. Medlemsavgift ger dig rätt att delta i olika aktivieteter, rösta på möten mm. Om en aktivitet försvinner har jag svårt att tro att det skulle ge dig rätt att få tillbaka avgiften. 

Det fanns att fall för några år sedan när någon vill ha tillbaka gymavgiften när de sliutade med ett pass av många med argumentet att det bara var det passet som funkade. Lyckade inte få tillbaka årsavgiften.

Orkar du sen inte driva allt internt, via revisor, extra årsmöte mm börjar dina alternativ ta slut

• EpicF
    Anonym (Förälder) skrev 2025-04-03 12:45:18 följande:
    Kallelse ska ske på lämpligt sätt. Det innebär i praktiken att man lägger det på ologiskt ställe på en hemsida som ingen hänvisat till. 
    Det anses dock inte som "lämpligt sätt". Mail/sms/brev är däremot ett lämpligt sätt att skicka ut en kallelse till ett årsmöte. Då får alla kallelsen och kan själv bestämma om man vill delta eller inte. 
  • EpicF
    Anonym (året) skrev 2025-04-03 08:36:57 följande:
    Årsabonnemang är inte jämförbart, eftersom det är det man betalar för själva tjänsten. Medlemskap i föreningen är mer en over head kostnad som man betalar oavsett hur man utnyttjar tjänsten. 

Säg att medlemskapet kostar 300 kr per år, och sen en terminsavgift för själva aktiviteten på 1000 kr. Då kostar medlemsavgiften per år oavsett om man inte köper själva aktiviteten mer än en termin.  
    Om man har en årsavgift som man måste betala för att då ta del i en viss verksamhet, och denne sedan lägga ner då kan man faktiskt inte neka återbetalning av resterande avgift. Eftersom tjänsten man betalat för inte existerar längre. 

Och jo, det går alldeles utmärkt att jämföra med ett årsabonnemang på ett gym eftersom den årsavgiften ger en tillgång att träna på det specifika grymt. Lägga då själva gymmet ned, men föreningen finns kvar, så har man inte längre tillgång till den tjänsten man faktiskt har betalat för. 
  • Anonym (året)
    EpicF skrev 2025-04-03 13:59:19 följande:
    Om man har en årsavgift som man måste betala för att då ta del i en viss verksamhet, och denne sedan lägga ner då kan man faktiskt inte neka återbetalning av resterande avgift. Eftersom tjänsten man betalat för inte existerar längre. 

Och jo, det går alldeles utmärkt att jämföra med ett årsabonnemang på ett gym eftersom den årsavgiften ger en tillgång att träna på det specifika grymt. Lägga då själva gymmet ned, men föreningen finns kvar, så har man inte längre tillgång till den tjänsten man faktiskt har betalat för. 
    Ett medlemskap i en förening är inte detsamma som att vara med på aktiviteter. Medlemskapet är i föreningen, inte just aktiviteten, även om den var grundorsaken att just TS var medlem.

Föreningen existerar fortfarande, så den kan TS vara med i om hon vill. Däremot finns inte just den aktivitet som de vill göra längre, och då kommer de troligen inte att förnya medlemskapet i föreningen heller. 

Det är som att gymmet finns kvar, men just den maskinen eller passet som du gillar är borta. Du kan träna där om du vill, eller låta bli. Men medlemsavgiften är för att träna på gymmet, inte kopplad till just den maskinen eller passet. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (året) skrev 2025-04-03 14:14:01 följande:
    Ett medlemskap i en förening är inte detsamma som att vara med på aktiviteter. Medlemskapet är i föreningen, inte just aktiviteten, även om den var grundorsaken att just TS var medlem.

Föreningen existerar fortfarande, så den kan TS vara med i om hon vill. Däremot finns inte just den aktivitet som de vill göra längre, och då kommer de troligen inte att förnya medlemskapet i föreningen heller. 

Det är som att gymmet finns kvar, men just den maskinen eller passet som du gillar är borta. Du kan träna där om du vill, eller låta bli. Men medlemsavgiften är för att träna på gymmet, inte kopplad till just den maskinen eller passet. 
    Inom föreningen försvinner den här verksamheten helt och hållet. De håller i övrigt inte alls på med den här idrotten. I föreningens andra verksamheter tillåts inte barn att delta. Så barnen, som är de som är medlemmar, har verkligen ingen som helst nytta av medlemsskapet. De kan inte nyttja det alls. Så jämförelsen stämmer bättre med att gymmet försvinner helt och hållet. All verksamhet som barnen kan delta i, försvinner ju. Vill jag som förälder delta i vuxenverksamheten, får jag lösa eget medlemsskap. 
  • Anonym (året)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-04-03 14:25:48 följande:
    Inom föreningen försvinner den här verksamheten helt och hållet. De håller i övrigt inte alls på med den här idrotten. I föreningens andra verksamheter tillåts inte barn att delta. Så barnen, som är de som är medlemmar, har verkligen ingen som helst nytta av medlemsskapet. De kan inte nyttja det alls. Så jämförelsen stämmer bättre med att gymmet försvinner helt och hållet. All verksamhet som barnen kan delta i, försvinner ju. Vill jag som förälder delta i vuxenverksamheten, får jag lösa eget medlemsskap. 
    Det är ändå på årsvis som medlemsavgiften betalas, så då är barnen medlemmar året ut och därefter förnyar ni inte medlemskapet om ni inte vill vara med i föreningen längre. 

Ni får väl kolla i stadgarna om det står nåt om att medlemsavgiften bara ska betalas om man även går på aktiviteter. För det är väl en separat terminsavgiften och det är den som är kopplad till aktiviteten, och den betalar ni ju bara för den tid som aktiviteten erbjuds. 
  • Anonym (J)
    Då får du driva det, internt via föreningen eller rättsligt via domstol.
  • Anonym (Skojare.)

Och medlemskapet betalar man för att kunna delta i aktivitetet.

Det är absolut bedrageri moraliskt att erbjuda medlemskap för att få delta i en aktivitet om aktivitetet inte är tillgänglig.

Att det är inte värt att anmäla är det en annan sak.

Anonym (året) skrev 2025-04-03 13:10:54 följande:
    Nej, varför frågar du det?

Medlemskapet är en sak, aktiviteten är en annan. 
  • Anonym (Mia)

Hade varit intressant för hela diskussionen hur stor medlemsavgift det rör sig om. En av våra barns klubbar har en avgift på 100 kronor per år (sedan tillkommer träningsr och tävlingar med en egen avgift). 

Sedan finns det klubbar inom andra sporter som har en betydligt dyrare medlemsavgift på några tusenlappar där å andra sidan all träning och sådant ingår (tror ex golfklubben här har nåt sådant system) . 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Mia) skrev 2025-04-03 16:47:46 följande:

Hade varit intressant för hela diskussionen hur stor medlemsavgift det rör sig om. En av våra barns klubbar har en avgift på 100 kronor per år (sedan tillkommer träningsr och tävlingar med en egen avgift). 

Sedan finns det klubbar inom andra sporter som har en betydligt dyrare medlemsavgift på några tusenlappar där å andra sidan all träning och sådant ingår (tror ex golfklubben här har nåt sådant system) . 

Medlemsavgiften är inte så hög. Terminsavgiften är desto högre. Men föreningen har ändå dragit in omkring 20 000-30 000 kronor på inbetald medlemsavgift från barnen och det är så klart ett tillskott till en idrottsförening. 
  • EpicF
    Anonym (året) skrev 2025-04-03 14:14:01 följande:

Nu gjorde jag dock ingen jämförelse om att en specifik maskin på gymmet hade tagits bort, utan att gymmet var nedlagt men att föreningen fortfarande fanns kvar. 
  • EpicF
    Då ska ni definitivt kräva resterande medlemsavgift tillbaka. 
  • Anonym (året)
    EpicF skrev 2025-04-03 21:17:44 följande:
    Nu gjorde jag dock ingen jämförelse om att en specifik maskin på gymmet hade tagits bort, utan att gymmet var nedlagt men att föreningen fortfarande fanns kvar. 
    Och jag tyckte inte att din jämförelse höll. 

Föreningen finns kvar, den erbjuder aktiviteter, bara inte den som TS vill ha. 

TS är medlem årsvis, och har betalat årets medlemsavgift. Terminsagviften som tillkommer för själva aktiviteten betalar hon bara så länge aktiviteten erbjuds. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (året) skrev 2025-04-04 08:21:16 följande:

TS är medlem årsvis, och har betalat årets medlemsavgift. Terminsagviften som tillkommer för själva aktiviteten betalar hon bara så länge aktiviteten erbjuds. 
    Vill? Barnet, som är medlem, kan inte nyttja aktiviteterna som finns, eftersom barn inte är tillåtna i de verksamheterna. 
  • Anonym (Skojare.)

Du borde ha börjat posta idag...
    Du är rätt ensam med att tycka att folk ska betala medlemsavgift om de inte kan ta nytta av medlemskapet.

Är du själv medlem i massa föreningar bara för att kunna bli av med överflödig pengar? 

• EpicF

De er erbjuder inte längre någon aktivitet för barnet som är medlem. Ts är inte medlem, men hennes barn är medlem i en förening som numera valt att lägga ner den enda verksamheten som finns för barn. Detta gjorde dem EFTER att barnens betalat medlemsavgiften. Men andra ord fanns aldrig valet att låta bli eftersom allt skedde utan medlemmarnas vetskap. 
  • Anonym (året)
    EpicF skrev 2025-04-04 11:56:09 följande:
    De er erbjuder inte längre någon aktivitet för barnet som är medlem. Ts är inte medlem, men hennes barn är medlem i en förening som numera valt att lägga ner den enda verksamheten som finns för barn. Detta gjorde dem EFTER att barnens betalat medlemsavgiften. Men andra ord fanns aldrig valet att låta bli eftersom allt skedde utan medlemmarnas vetskap. 
    De erbjuder ju aktiviteten terminen ut, så halva året blir det ju aktivitet.

Medan medlemsskapet löper för hela året oavsett.

Jag skulle inte idas bråka om nåt sånt här, men om man är så upprörd så får man väl dra det till rätten och få tillbaka sina pengar. 
  • EpicF
    Anonym (året) skrev 2025-04-04 12:50:54 följande:
    De erbjuder ju aktiviteten terminen ut, så halva året blir det ju aktivitet.

Medan medlemsskapet löper för hela året oavsett.

Jag skulle inte idas bråka om nåt sånt här, men om man är så upprörd så får man väl dra det till rätten och få tillbaka sina pengar. 
    Och andr halvan av året erbjuda inte aktiviteten och barnet borde självklart då tillbaka resterande del av medlemsavgiften. 
Svar på tråden Nedlagd förening, vad händer med avgifterna?