• Anonym (kanelbullebajs)

Vem bajsar på min altan?

Ja, nu när jag skulle ta ut dynorna för årets första solstund på altanen så ligger det bajs på min soffa...en perfekt snurrad kringla, ungefär som en obarkad kanelsnurra. Ljust gråbrun och kanske 6 cm i diameter. Jag har googlat men hittar inget djurbajs som kan stämma. Förra året hade jag gjort misstaget att lägga min stora parasoll i soffan över vintern och då fanns samma typ av bajs fast många, gästen hade uppenbarligen använt min parasoll som personlig toalett, alla bajstollar i samma fina kanelbulleform...

Vem är det? Känns inte som katter som det finns gott om här annars.

• Svar på tråden Vem bajsar på min altan?
  • Anonym (Poop)
    Anonym (kanelbullebajs) skrev 2025-04-03 17:51:52 följande:
    Att jag inte tror att det är en katt är väl mest pga formen på bajset. Jag har sett mycket kattbajs, men aldrig i en sådan här perfekt form av en kanelbulle, det är verkligen en perfekt rund form med typ 3-4 varv. Mycket konstigt tycker jag
    Som sagt - en bild hade kunnat säga 1000 ord ....
  • Anonym (Mjau)
    Anonym (kanelbullebajs) skrev 2025-04-03 11:35:01 följande:
    Vem bajsar på min altan?

Ja, nu när jag skulle ta ut dynorna för årets första solstund på altanen så ligger det bajs på min soffa...en perfekt snurrad kringla, ungefär som en obarkad kanelsnurra. Ljust gråbrun och kanske 6 cm i diameter. Jag har googlat men hittar inget djurbajs som kan stämma. Förra året hade jag gjort misstaget att lägga min stora parasoll i soffan över vintern och då fanns samma typ av bajs fast många, gästen hade uppenbarligen använt min parasoll som personlig toalett, alla bajstollar i samma fina kanelbulleform...

Vem är det? Känns inte som katter som det finns gott om här annars.

Mest troligt en katt som hittat dit.
    Förra sommaren fick vi en inte alltför trevlig "racerbajs" nedanför farstun. Det var björn. Hängde runt torpet ett par dagar meb sket i skogen. Vi har även stött varg och det såg ut som hundbajs men med ben i mockan.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Bellis)
    Sprattelfisken skrev 2025-04-04 06:03:01 följande:

Du har nog en grävling på besök.

Njä. Grävlingar gräver toalettgropar som de bajsar i. 
  • Anonym (Förlåt)

Förlåt, jag har på väg hem från krogen och blev akut nödig. Ber om ursäkt, ska inte upprepas. 

• FtS70

Jag vet inte själv så jag frågade chatgpt. Håll till godo!

Djuret du tänker på är vombaten (wombat)!

Wombater är pungdjur från Australien, och de är kända för att deras bajs är kubformat ? ja, alltså fyrkantigt. Det liknar små kanelbullar eller tärningar, vilket är ganska unikt i djurvärlden. Formen hjälper bajset att inte rulla bort.

• Anonym (Poop)
    FtS70 skrev 2025-04-04 20:25:32 följande:

Jag vet inte själv så jag frågade chatgpt. Håll till godo!

Djuret du tänker på är vombaten (wombat)!

Wombater är pungdjur från Australien, och de är kända för att deras bajs är kubformat ? ja, alltså fyrkantigt. Det liknar små kanelbullar eller tärningar, vilket är ganska unikt i djurvärlden. Formen hjälper bajset att inte rulla bort.

Hahaha, läste detta för ett tag sedan. Rätt fränt och unikt med kubformat bajs.
    Man undrar ju hur evolutionen "tänker". Det borde ju finnas en ultimat form och konsistens på bajs, eller? 
    Kanske olika beroende på om du är carnivor, herbivor eller omnivor. Men inom grupperna borde det råda likhet kan man tycka
    Har vegetarianer olika bajs gentemot oss som äter blandkost?
    Spännande frågor.
  • Anonym (X)
    Anonym (Poop) skrev 2025-04-04 20:50:57 följande:
    Hahaha, läste detta för ett tag sedan. Rätt fränt och unikt med kubformat bajs.
    Man undrar ju hur evolutionen "tänker". Det borde ju finnas en ultimat form och konsistens på bajs, eller? 
    Kanske olika beroende på om du är carnivor, herbivor eller omnivor. Men inom grupperna borde det råda likhet kan man tycka
    Har vegetarianer olika bajs gentemot oss som äter blandkost?
    Spännande frågor.
    Det är kubformat för att de bygger murar med dem till sina hålor för att markera revir.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kanadagås)

Låter som en kanadagås på beskrivningen.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Vem bajsar på min altan?