• Anonym (Ts)

Darrighet och yrsel av stress?

Har en längre tid haft mycket stress i livet, små barn, mycket med jobbet, oro för föräldrar, sömnbrist deluxe i ett par år.

Är detta något någon varit med faktiskt ger fysiska problem? Från ingenstans idag blev jag yr, darrig, hög puls, fick stanna bilen när jag körde. 

Har någon varit med om att kroppen sagt ifrån så? Blir ju orolig att det är något annat fel liksom, men stress och sömnbrist (inte sovit mer än 2-3 h åt gången i ett par år pga barnen) kanske kan påverka så?

• Svar på tråden Darrighet och yrsel av stress?
  • Anonym (försök)
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-03 12:55:07 följande:

Har en längre tid haft mycket stress i livet, små barn, mycket med jobbet, oro för föräldrar, sömnbrist deluxe i ett par år.

Är detta något någon varit med faktiskt ger fysiska problem? Från ingenstans idag blev jag yr, darrig, hög puls, fick stanna bilen när jag körde. 

Har någon varit med om att kroppen sagt ifrån så? Blir ju orolig att det är något annat fel liksom, men stress och sömnbrist (inte sovit mer än 2-3 h åt gången i ett par år pga barnen) kanske kan påverka så?

Ja, man kan reagera så på långvarig stress. 

Försök att se över din tillvaro om du kan skala ner någonstans så att du kan hantera din stress bättre. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (försök) skrev 2025-04-03 13:13:15 följande:
    Ja, man kan reagera så på långvarig stress. 

Försök att se över din tillvaro om du kan skala ner någonstans så att du kan hantera din stress bättre. 
    Ok. Blir ju orolig. 
  • Anonym (Sofie)

Ja kroppen kan reagera så. Har själv haft det så i många år nu. Det började så för mig. Nu återkommer det. Du behöver varva ner.
  • Anonym (Stress)

Det är vanliga symtom på långvarig stress. Du behöver se över din livssituation så att du inte blir utmattad. Det tar många år att komma tillbaka från det och risken finns att du kanske inte ens kan försörja dig. Du behöver prioritera din hälsa nu, om inte annat så för dina barna skull. Vårdcentralen kan kanske hjälpa dig men jag tycker nog att jag har fått bättre hjälp av olika poddar, böcker och bloggar om utmattning.

• Zoegazz

Råder dig också att ta blodvärden. Jag hade liknande och hade järnbrist. Det är väldigt vanligt att avfärda kroppsliga symtom med att det alltid är psykiskt. Gått inflation. Säger inte att det inte kan vara psykiskt men viktigt att först utesluta någon brist. 

• Anonym (Ts)
    Zoegazz skrev 2025-04-03 13:46:31 följande:

Råder dig också att ta blodvärden. Jag hade liknande och hade järnbrist. Det är väldigt vanligt att avfärda kroppsliga symtom med att det alltid är psykiskt. Gått inflation. Säger inte att det inte kan vara psykiskt men viktigt att först utesluta någon brist. 

Det kanske inte är en så dum ide, har legat på den nedre gränsen förr men då blev jag mest trött.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Stress) skrev 2025-04-03 13:30:27 följande:

Det är vanliga symtom på långvarig stress. Du behöver se över din livssituation så att du inte blir utmattad. Det tar många år att komma tillbaka från det och risken finns att du kanske inte ens kan försörja dig. Du behöver prioritera din hälsa nu, om inte annat så för dina barna skull. Vårdcentralen kan kanske hjälpa dig men jag tycker nog att jag har fått bättre hjälp av olika poddar, böcker och bloggar om utmattning.

Jo. Jag vet inte vad jag kan göra bara. Mer än att byta jobb, det är ju en konkret sak men det i sig känns otroligt svårt. 
  • Anonym (försök)
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-03 14:23:29 följande:
    Jo. Jag vet inte vad jag kan göra bara. Mer än att byta jobb, det är ju en konkret sak men det i sig känns otroligt svårt. 
    Om du fortfarande sover dåligt så kanske du ska försöka börja där. Antingen att gå till läkare och få medicin, eller något annat som kan hjälpa dig, som nåt kosttillskott, avslappningspodd eller annat.

Om man börjar med att få ordning på sömnen så kan det andra bli tydligare sen. Och att man blir mer tålig mot stress om man åtminstone får sova. 
  • Anonym (Mannen)

Det du beskriver är inget ovanligt. Kan vara en panikattack men kan också vara att din kropp är fast i fly-eller-fäkta.

Du behöver stressa ned och sova mer. Annars kommer du gå in i väggen eller få permanenta hälsoproblem.

• Anonym (Ts)
    Anonym (försök) skrev 2025-04-03 14:29:23 följande:
    Om du fortfarande sover dåligt så kanske du ska försöka börja där. Antingen att gå till läkare och få medicin, eller något annat som kan hjälpa dig, som nåt kosttillskott, avslappningspodd eller annat.

Om man börjar med att få ordning på sömnen så kan det andra bli tydligare sen. Och att man blir mer tålig mot stress om man åtminstone får sova. 
    Problemet är mer att vi har småbarn med sömnproblem, så jag sover uselt. Ett av barnen accepterar bara mig nattetid och vaknar 2-5 ggr per natt och behöver nattas om. Vi har testat att min man tar barnet flera gånger men då har det slutat med att barnet helt enkelt skrikit till alla vaknat. Han har vyssjat, lekt, matat, gått promenader (skriken fortsatte när de kom in).
  • Zoegazz
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-03 14:21:56 följande:
    Det kanske inte är en så dum ide, har legat på den nedre gränsen förr men då blev jag mest trött.
    Har själv aldrig haft kroppsliga symtom förut, vad jag vet iaf. Men denna gången kom jag nog lägre än jag gjort förut med kraftiga blödningar och fick domningar, skakningar och kraftig yrsel. Snart 40 år gammal och aldrig upplevt tidigare så som sagt, kolla dina värden. 
  • burleskburkläsk

Negativ stress är vidrigt och vi alla reagerar olika.
    Har jobbat i vården, ibland 7 dagar i veckan och som mest jobbade jag vid ett tillfälle 19 dagar i följd.
    Sov 1-2 timmar per natt, hände att jag fick 3 timmar men sällsynt...alltid i följd!
    Jag var alltid först på jobb och fixade frukost och kaffe och jag var den enda som aldrig klagade.
    10-11 år i vården, kommit försent två gånger.
    Tog alltid semester från mitten av Augusti till September.
    Jag drunknade i delegationer.

Människan klarar mycket...men vad blir resultatet?

Tänk dig soldater i krigsdrabbade länder...där har du stress...och stress dödar det med.
  • Anonym (försök)
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-03 15:36:49 följande:
    Problemet är mer att vi har småbarn med sömnproblem, så jag sover uselt. Ett av barnen accepterar bara mig nattetid och vaknar 2-5 ggr per natt och behöver nattas om. Vi har testat att min man tar barnet flera gånger men då har det slutat med att barnet helt enkelt skrikit till alla vaknat. Han har vyssjat, lekt, matat, gått promenader (skriken fortsatte när de kom in).
    Då kanske ni ska dela upp nätterna så att en av er får sova åtminstone några nätter i veckan. Och barnet som bara accepterar dig får öva på att acceptera sin andra förälder. 

Eller så kanske ni behöver se över sömnen för barnet, om det vaknar så många gånger och måste nattas om. Hur gammalt är barnet?
Svar på tråden Darrighet och yrsel av stress?