• Anonym (Jahapp)

2 veckor ”ensamsemester”…

Hur hade ni känt? Jag och lin sambo har i princip alltid haft vår sommarsemester tillsammans. Något år hade vi 3 veckor ihop och varsin ensamvecka. min sambo jobbar just nu på en arbetsplats där han behöver anpassa sin semester efter andra (alla kan inte alltid få de bra veckorna osv) och jag måste i min yrkesroll anpassa efter det som behöver göras på jobbet och kan bara ha semester under juli. Jobbar också på en skola och där bestäms det varje år veckor då skolan är helt stängd och då behöver man ta semester eller jobba hemifrån (Om man kan). 

i år verkar det som att vi bara får 2 veckor ihop. 2 veckor ska alltså spenderas själv. För mig känns det jättetråkigt. Vad hade ni gjort om ni hade 2 veckor ?ensamsemester?? Jag bor i lägenhet i stan så att vara hemma är ju inte ett dugg roligt. 

Vet att det finns singlar som alltid har sin semester ?själv? så klart. 

• Svar på tråden 2 veckor ”ensamsemester”…
  • Anonym (Lovis)

Strunta i att ta ledigt de veckorna och ta sedan strödagar under hösten, då man brukar vara lite trött och det är ont om helgdagar. 

• Anonym (Lovis)
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-03 17:17:44 följande:
    Jag gör det varje sommar, i stort sett. Manfår testa något nytt, manfår mat sju gånger om dagen, manfår eget rum, man träffar andra människor med liknade intresse. Jag älskar folkhögskolornas sommarkurser. Skrivkurs, foto, bvetongkonst och akvarellmålning är några jag provat. Och naturfoto. 

Det är roligare att gå kurs än att bara vara "ledig".

Det kostar runt 6.000, med "all inclusive". Det får du inte en hotellvecka för...
    Håller helt med! Men är det inte för sent att söka nu? 
  • Cheers

Åk till Grekisk ö i två veckor, t.ex. Naxos. Fantastiska stränder, bästa i Grekland. Trevlig stad också med massor av restauranger och caféer. Två veckor är perfekt. Du träffar folk hela tiden som du kan snacka med om du är social av dig.

Eller åk till en stad och turista. Köpenhamn är en skön stad på sommaren. Där finns också massor att se och göra. Glyptoteket, Statens museum för konst, Kongens Have och Rosenborgs slott, Nyhavn, Amalienborg. Den lille havsfrue och mycket mer. Härliga smörrebröd!

Veckan därpå kan du åka iväg till London och där finns hhur mycket om helst. Chilla i de fina parkerna mellan alla sevärdheter. Du får fullt upp!  

Cool

• huala igen

Varför ska du ligga hemma i lägenheten bara för att din sambo jobbar? Fattar inte? Låser han in dig? Hoppas inte det!

Om jag hade två veckor skulle jag hitta på något. Det är utvecklande att umgås med sig själv. Och man träffar nya människor, om man är lite öppen. 

Jag skulle åka till en ny stad och gå på upptäcktsfärd. Det gör jag ofta i tjänsten, och jag ser till att få en halvdag extra, senast gick jag runt en sjö i Småland och fotograferade vårtecken. Eller så skulle jag boka in en vandringsresa. Eller ta en roadtrip. Eller en kurs. Möjligheterna är oändliga.    

När mannen hade en längre tjänsteresa bokade jag flyg till Sydamerika och pluggade spanska och vandrade i Anderna. Men jag är nog mer än vanligt äventyrlig.  

• Cheers
    huala igen skrev 2025-04-03 17:57:04 följande:

Varför ska du ligga hemma i lägenheten bara för att din sambo jobbar? Fattar inte? Låser han in dig? Hoppas inte det!

Om jag hade två veckor skulle jag hitta på något. Det är utvecklande att umgås med sig själv. Och man träffar nya människor, om man är lite öppen. 

Jag skulle åka till en ny stad och gå på upptäcktsfärd. Det gör jag ofta i tjänsten, och jag ser till att få en halvdag extra, senast gick jag runt en sjö i Småland och fotograferade vårtecken. Eller så skulle jag boka in en vandringsresa. Eller ta en roadtrip. Eller en kurs. Möjligheterna är oändliga.    

När mannen hade en längre tjänsteresa bokade jag flyg till Sydamerika och pluggade spanska och vandrade i Anderna. Men jag är nog mer än vanligt äventyrlig.  

Själv har jag vandrat i Katalonien.

D.v.s. mellan barerna i Barcelona.
  • Anonym (R)

Jag har inget emot det. Jag har ett eget liv, man måste inte sitta ihop jämt. 
    När barnen var små hade vi 1-2 veckor tillsammans, så barnen kunde vara hemma hela sommarlovet.

• elmadumle

Jag jobbar i vården och då har jag tidig semester vartannat år, mannen har alltid samma veckor så när jag har tidig semester är jag ledig fyra veckor själv, han går på semester när jag börjar jobba igen. Trist men inget att göra åt. Nu har jag barn och barnbarn att åka och bada med, göra saker osv men har inga problem att vara hemma själv på dagarna och greja i trädgården, sitta på altan och läsa osv.

• Anonym (1 v)

Min syster åkte med Rolfs buss häromåret - fast med flyg - till norra Italien på nån gruppresa där de cyklade runt och kollade på saker och åt god mat. Jättetrevligt. Hon kände ingen. 

• Anonym (1 v)

Ta en ledig fredag varannan vecka hela hösten är ett annat alternativ om du får för chefen. 

• Anonym (E)
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-03 17:17:44 följande:
    Jag gör det varje sommar, i stort sett. Manfår testa något nytt, manfår mat sju gånger om dagen, manfår eget rum, man träffar andra människor med liknade intresse. Jag älskar folkhögskolornas sommarkurser. Skrivkurs, foto, bvetongkonst och akvarellmålning är några jag provat. Och naturfoto. 

Det är roligare att gå kurs än att bara vara "ledig".

Det kostar runt 6.000, med "all inclusive". Det får du inte en hotellvecka för...
    Jag med. otroligt kul och utvrcklande!
  • huala igen
    Cheers skrev 2025-04-03 18:12:09 följande:
    Själv har jag vandrat i Katalonien.

D.v.s. mellan barerna i Barcelona.
    Inte helt fel. Fantastiskt i Barcelona.
  • Grässtrå77

Hur ser din bekantskapskrets ut? Kan det finnas kompisars kompisar som är sugna på att umgås någon vecka i sommar?

• Fjäril kär

Ingen säger att du måste umgås 2 veckor i sträck med dina föräldrar  - men NÅN natt borde väl vara ett alternativ? 

Samma med dina vänner, boka 1-2 nätter på ett SPA-hotell tex vore kul.

Eller ta med nån vän på nåt event en natt och tälta? Typ Roskilde?  Sweden rock? 

Boka en kryssning?  

Kolla vad din stad/kommun erbjuder för evenemang när du är ledig och se om du kan gå på det? Sommartid brukar det ju finnas diverse marknader , stadsfester etc som håller på i flera dagar eller en vecka .  

Har du bil och körkort har du ju ett helt land utanför dörren att utforska.  Packa matsäck och badkläder och åk till havet ,  shoppa i nån stad 10 mil bort , hitta loppisar att besöka ,  gå på museum,  hitta roliga vandringsleder,  gå på slottsvisningar, osv 

Din sambo är väl ändå hemma kvällar och helger om han nu måste jobba ? Då kan du passa på att ta med honom ut en lördag och visa nya upptäckter tex eller boka middag på nån uteservering och njut av sommarvärmen.  

Varför har du sån panik på att vara själv några timmar på dagen? 

• Anonym (Sofi)

Låter rätt skönt faktiskt med två veckor själv. Hade jag nog behövt... Jag skulle:ta cykelturer, och picknicka och lägga mig på ett fint ställe och läsa, kolla serier, gå och träna, gå promenader/vandra, bada/simma, träffa någon vän, shoppa, åka till en stad i närheten, ta bilen på en utflykt, tagit sovmorgon, fixat i trädgården, rensat i garderoben, städat undan det som inte hinns med i vardagen, målat/tvättat väggar, åkt till Ikea, handlat och lagat god mat, bakar, suttit på altanen och njutit, gått ut och ätit när sambon kommit hem eller åkt och badat, träffat släkt osv osv. Kan göra listan lång. 

Svar på tråden 2 veckor ”ensamsemester”…