• Anonym (Jahapp)

2 veckor ”ensamsemester”…

Hur hade ni känt? Jag och lin sambo har i princip alltid haft vår sommarsemester tillsammans. Något år hade vi 3 veckor ihop och varsin ensamvecka. min sambo jobbar just nu på en arbetsplats där han behöver anpassa sin semester efter andra (alla kan inte alltid få de bra veckorna osv) och jag måste i min yrkesroll anpassa efter det som behöver göras på jobbet och kan bara ha semester under juli. Jobbar också på en skola och där bestäms det varje år veckor då skolan är helt stängd och då behöver man ta semester eller jobba hemifrån (Om man kan). 

i år verkar det som att vi bara får 2 veckor ihop. 2 veckor ska alltså spenderas själv. För mig känns det jättetråkigt. Vad hade ni gjort om ni hade 2 veckor ?ensamsemester?? Jag bor i lägenhet i stan så att vara hemma är ju inte ett dugg roligt. 

Vet att det finns singlar som alltid har sin semester ?själv? så klart. 

• Svar på tråden 2 veckor ”ensamsemester”…
  • Lynx123
    Anonym (Jahapp) skrev 2025-04-03 15:11:00 följande:

För vissa är det kanske drömmen, men för mig är det ingen dröm att ligga hemma i en lägenhet själv i 2 veckor. Orkar av vissa anledningar inte spendera 2 veckor (knappt ens en vecka) med tex mina föräldrar och syster med barn, på landstället. 
    De vänner jag har (tyvärr har jag ingen stor vänskapskrets) är upptagna med eget och har barn osv. Har en kollega som är singel som alltid reser själv. Jag har aldrig rest själv och vet inte heller om jag skulle trivas med att göra det. 

Fast man får ju göra det bästa av situationen. Varför behöver du ligga hemma i lägenheten när det finns en hel värld därute?
  • Anonym (1 v)

Jag hade nog bara tagit en av de veckorna och sparat en vecka till jullovet som ju verkar bli finfint i år. 

Jag älskar att vara hemma och bara drälla. Man kan ju vara turist i sin egen stad. Gå på alla museum, utställningar och grejer som finns i området och kanske ta en helg hos en kompis på annan ort eller med mamma. 

• Anonym (Jahapp)
    Anonym (J) skrev 2025-04-03 15:32:55 följande:

Måste du ta ledigt så länge? 

Fast ja det vill man ju ändå på så vis. Så tråkigt.

Anonym (J) skrev 2025-04-03 15:32:55 följande:

Måste du ta ledigt så länge? 

Fast ja det vill man ju ändå på så vis. Så tråkigt.

Ja man vill ju det. Bara ta ledigt i 3 veckor tex eller bara 2 och sen jobba igen i minst 5 månader till känns inte så kul. Då är hag nästan hellre hemma och läser blcker, tar promenader osv på dagarna. 
  • Anonym (H)

Åka på någon resa med aktivitet? Yoga, vandring, träningsresa?
    Rundresor  i grupp brukar vara rätt sociala också, man lär känna andra under resans gång.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Jahapp) skrev 2025-04-03 15:11:00 följande:

För vissa är det kanske drömmen, men för mig är det ingen dröm att ligga hemma i en lägenhet själv i 2 veckor. Orkar av vissa anledningar inte spendera 2 veckor (knappt ens en vecka) med tex mina föräldrar och syster med barn, på landstället. 
    De vänner jag har (tyvärr har jag ingen stor vänskapskrets) är upptagna med eget och har barn osv. Har en kollega som är singel som alltid reser själv. Jag har aldrig rest själv och vet inte heller om jag skulle trivas med att göra det. 

Ok här frodar negativiteten.

Om du inte klarar av att göra kul saker under några veckor så får du ha det tråkigt. 

• Anonym (Jahapp)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-04-03 16:51:26 följande:

Ok här frodar negativiteten.

Om du inte klarar av att göra kul saker under några veckor så får du ha det tråkigt. 

Roliga saker? Så klart jag gör, men att umgås med mina föräldrar och syster är tyvärr inte kul, det tar väldigt mycket energi och jag vill inte spendera min lediga tid så. Du kanske syftade på fler saker jag var ?negativ? mot?
    Resa själv skulle jag kanske kunna göra. Jag tänker mest att jag kanske skulle känna mig ensam att inte ha någon att prata med (jag vet att gruppresor finns). Nu är det så att min sambo och jag kommer åka på en solsemester när vi har senester ihop. 
  • Anonym (E)

Gå en sommarkurs på en folkhögskola

• Anonym (Eget liv)

Det är ibland väldigt bra och utvecklande att faktiskt göra saker själv. När man kan umgås med sig själv och faktiskt har trevlig, då har man kommit en bra bit. Vad är det som är så hemskt att upptäcka själv? Vad är du rädd att möta? 

Jag var en gång fastklistrad vid min sambo. Varje ledig tid var med honom. Sedan kom ett tillfälle då han inte kunde vara ledig samtidigt som mig, så jag åkte en helg på SPA själv. Åt trerätters i mitt eget sällskap och njöt av behandlingar. Alltså! Det var helt ljuvligt. 

Vid senare tillfälle åkte jag iväg en vecka till Medelhavet, helt själv. Den veckan blev senare till ytterligare två. Jag tränade, snorklade, åkte på båtutflykter, gick på museum och åt det jag ville äta, utan kompromiss. En stor bonus var alla nya vänner jag fick hos lokalbefolkningen. Nyfikenheten har aldrig varit så stor för mig som då jag rest ensam, och det var av båda könen ska tilläggas. 

Börja i det lilla, sen prova det stora. Det som dock genomsyrar dina svar är att du helt enkelt inte vill. Om du har den inställningen, då kommer inga råd hjälpa. Så, börja inom dig, varför vill du inte? Du ska inte svara här, men inom dig. Då blir det kanske enklare att jobba på ditt mindset och det som ligger bakom. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Jahapp) skrev 2025-04-03 17:05:20 följande:
    Roliga saker? Så klart jag gör, men att umgås med mina föräldrar och syster är tyvärr inte kul, det tar väldigt mycket energi och jag vill inte spendera min lediga tid så. Du kanske syftade på fler saker jag var ?negativ? mot?
    Resa själv skulle jag kanske kunna göra. Jag tänker mest att jag kanske skulle känna mig ensam att inte ha någon att prata med (jag vet att gruppresor finns). Nu är det så att min sambo och jag kommer åka på en solsemester när vi har senester ihop. 

Vem har sagt att du ska umgås med folk du inte vill umgås med? 

Du har fått förslag men dissat det mesta. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (E) skrev 2025-04-03 17:07:09 följande:

Gå en sommarkurs på en folkhögskola

Jag gör det varje sommar, i stort sett. Manfår testa något nytt, manfår mat sju gånger om dagen, manfår eget rum, man träffar andra människor med liknade intresse. Jag älskar folkhögskolornas sommarkurser. Skrivkurs, foto, bvetongkonst och akvarellmålning är några jag provat. Och naturfoto. 

Det är roligare att gå kurs än att bara vara "ledig".

Det kostar runt 6.000, med "all inclusive". Det får du inte en hotellvecka för...
Svar på tråden 2 veckor ”ensamsemester”…