Anonym (Utpekad) skrev 2025-04-08 16:07:40 följande:
Förvånar mig inte det minsta. Vi tror att vi är jämnställda men tyvärr så är det ju inte alls så.
Jag känner inte att jag behöver bli omtyckt av alla (har väl stålsatt mig då ingen verkar göra det) men att bli det av sin egen familj vore ju trevligt. Eller av någon överhuvudtaget.
Anonym (UT) skrev 2025-04-08 15:45:06 följande:
Gällande exemplet med pizzauppskärningen så kan du upplysa dom (lugnt) att det inte är något fel med det jag säger och om de inte har något snällt att säga så kan de vara tysta i stället. Öppnar någon munnen så kan du spänna blicken i dom. Om nödvändigt så kan du fråga dom om det var snällt sagt?
Börja aldrig försvara dig själv. Rikta saken till dom det hör hemma hos i stället. Använd alltså inte ord som att "men jag är inte"
Angående pizzan så tycker jag inte att jag var det minsta otrevlig. På en pizzeria så skär man ju pizzan i åtta delar, inte fyra. Om mannen hade skurit den i fyra så hade inte alla kunnat smaka på pizzan vilket vi kunde när den var i åtta delar. Det jag sa är fullt logiskt och jag var inte otrevlig när jag sa det men ändå så blev det tjafs och jag fick sätta mig till bords och känna mig liten och ledsen inombords när jag bara hade försökt göra det bra för alla. Sen när jag inte deltog i samtalet under lunchen så började dom hoppa på mig för att jag "tjurade" och inte pratade och så gjorde dom en grej av det istället.
Har du ork att förklara lite mer hur du menar med att jag inte ska försvara mig själv? Hänger inte med riktigt i det.
Kvinnor förväntas vara "glada" och behagliga för sin omgivning, mer eftergivna. Männen förväntas styra och bli respekterade, lite fjäskade för. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Det jag menar med att du ska upplysa dom att det inte är något fel i det du säger och uppmana dom att vara trevliga i stället handlar om att du ska påminna dig själv och andra om att du inte gör något fel. Dvs tekniskt och lungt
När jag pratar om att du inte ska försvara dig själv så menar jag att du inte ska "försvara" dig själv utan rikta strålkastarljuset på de som är otrevliga i stället. Undvik att prata i "jag"-termer om det handlar om känslor, spela offensivt i stället för defensivt. Flytta saken från dig själv. Betrakta saken från ett utifrånperspektiv och var teknisk.
Vad vet du?
-du har inte gjort något fel, du skulle kunna fråga personen "tycker du jag säger något fel här?" Då flyttar du fokus. Personen kanske säger att du är ett kontrollfreak, då kan du kontra med att om du inte har något snällt att säga så kan du vara tyst. Om någon vill att du ska vara tyst genom att kalla dig för det nedlåtande uttrycket kontrollfreak så är det också en form av kontroll eller bemästrande. Man kan fundera om personerna projicerar.
Om din man tycker att du valt fel verktyg så kan du säga "nej, den här är lämplig" alternativt fundera om det fanns något annat alternativ, dvs inte vara stoisk för att du blev bemästrad tidigare. Sitt inte och sura heller, det är ett tecken på att de vunnit. Fortsätt och börja säg åt dom. Ni befinner er i en dålig dynamik. Börja betrakta dom som om du vore förälder. Man får inte uppföra sig på vissa sätt helt enkelt.