• Anonym (SnapChat Noob)

Snapchat "regler"

Hejsan, jag är förälder till ett gäng tonåringar i åldern 14-19 år (två egna, två familjehemsbarn + alla deras kompisar som är här i tid och otid). 

Jag försöker lära mig Snapchat, inte för eget bruk men för att kunna hänga med i deras konversationer. En av tjejerna försöker flirta med en kille men de båda kör "igga-leken" just nu och jag fattar inte grejen. 

Någon tonåring eller mer hipp förälder som kan upplysa mig? Flört skulle vara kul att kunna imponera på kidsen eller åtminstone hänga med i snacket lite mer. 

/SnapChat Noob

• Svar på tråden Snapchat "regler"
  • Anonym (J)

Iggs betyder väl ignorera? 

• Anonym (J)

Du kan inte se deras konversationer där, inget sparas och allt är privat 

• Anonym (SnapChat Noob)
    Anonym (J) skrev 2025-04-07 10:48:50 följande:

Iggs betyder väl ignorera? 

Ja, så mycket har jag förstått. 

Att igga betyder att ignorera ... nutidens spela svårflirtad. Hur bryter man en sån sak på SnapChat då?
  • Anonym (J)
    Anonym (SnapChat Noob) skrev 2025-04-07 10:50:01 följande:
    Ja, så mycket har jag förstått. 

Att igga betyder att ignorera ... nutidens spela svårflirtad. Hur bryter man en sån sak på SnapChat då?
    Menar dom att killen skickar snap men att dom inte svarar? Dvs ignorerar 

då är det ju svårt att göra något åt 
  • Anonym (J)

Låter som att man bara spelar svår att fånga 

• Anonym (SnapChat Noob)

Ja precis, jag tolkar det som att det är att spela svårfångad. Ungarna själva säger att det handlar om att ta sig in i huvudet på personen så att man inte är en i mängden. 

Tex: X skickar en snap till Y, men Y öppnar inte denna på 3 timmar trots att Y är inne på Snap. Efter 3 timmar öppnar Y meddelandet och snappar tillbaka. Nu iggar X minst lika lång tid innan svar. Och så håller det på. 

Ett annat exempel är att lämna på öppnad: X skickar en snap som Y öppnar men inte svarar på, dvs lämnar på öppnad. Y väntar i många timmar med förhoppningen att X ska dubbel-snappa, men svarar timmar senare och då är X irriterad över dissen. 

Alltså jag fattar inte det här. Varför gör de så? Skrikandes och hur bryter de denna grej och faktiskt börjar prata på riktigt?

• Fjäril kär

Kanske dags att prata relationer överlag och förklara det dåliga med såna här idéer och ta upp fenomenet ghosting och vad det gör med självförtroendet tex och att det är ett farligt spel att spela svårfångad eftersom det mer visar röda flaggor än vettiga människor. 

• Fjäril kär
    Fjäril kär skrev 2025-04-07 11:06:55 följande:

Kanske dags att prata relationer överlag och förklara det dåliga med såna här idéer och ta upp fenomenet ghosting och vad det gör med självförtroendet tex och att det är ett farligt spel att spela svårfångad eftersom det mer visar röda flaggor än vettiga människor. 

Tillägg...en dag blir dessa tonåringar ghostad på riktigt med hjärtekross och vad kommer då hända nästa gång nån kör igge-leken?
  • Anonym (Tinder)
    Anonym (SnapChat Noob) skrev 2025-04-07 10:59:29 följande:

Ja precis, jag tolkar det som att det är att spela svårfångad. Ungarna själva säger att det handlar om att ta sig in i huvudet på personen så att man inte är en i mängden. 

Tex: X skickar en snap till Y, men Y öppnar inte denna på 3 timmar trots att Y är inne på Snap. Efter 3 timmar öppnar Y meddelandet och snappar tillbaka. Nu iggar X minst lika lång tid innan svar. Och så håller det på. 

Ett annat exempel är att lämna på öppnad: X skickar en snap som Y öppnar men inte svarar på, dvs lämnar på öppnad. Y väntar i många timmar med förhoppningen att X ska dubbel-snappa, men svarar timmar senare och då är X irriterad över dissen. 

Alltså jag fattar inte det här. Varför gör de så? Skrikandes och hur bryter de denna grej och faktiskt börjar prata på riktigt?

Låter som en del håller på på Tinder Snacka med dom om att beteendet inte är OK. Bra att mota Olle i grind i tid så dom lär sig något om relationer.
  • Anonym (Schnappi krokodil)
    Anonym (J) skrev 2025-04-07 10:49:27 följande:

Du kan inte se deras konversationer där, inget sparas och allt är privat 

Man ställer själv in om det sparas eller inte, per kontakt.

Antingen allt kvar, eller radering om 24 timmar, eller radering direkt när den andra läst.
Svar på tråden Snapchat "regler"