• Anonym (Kyrkråttan)

Deprimerad över ekonomin

Jag är sur, bitter och deprimerad efter att väldigt mycket av mitt sparande försvunnit de senaste veckorna. Jag var fullt medveten om riskerna men trodde inte det skulle göra så här ont. Hur kan jag ändra fokus på mitt tänkande? Jag har hälsan med mig och egentligen ett väldigt priviligerat liv. Tänk om jag kunde känna tacksamhet för det istället...

• Svar på tråden Deprimerad över ekonomin
  • Anonym (M)

När är det tänkt att du ska använda pengarna du har investerat? 

• Anonym (P)

Om du har tänkt att använda pengarna snart så har du placerat dumt. På börsen placerar man på minst 5 års sikt. Det är lite tidigt att säga hur börsen är om 5 år. Behöver du pengar till sommarsemestern har du dessvätre gjort bort dig. Pengar man behöver ha inom en nära tid placerar man annorlunda. Och är det långsiktigt du sparar är det alldeles för tidigt att oroa sig.

• FredrikLiksom

Det är inte konstigt att du mår dåligt över det. Dock är läget samma för de flesta av oss nu.

Själv tänker jag sitta still i båten och köpa fonder precis som vanligt.

• Anonym (Kyrkråttan)

En stor del av pengarna var tänkta till en kontantinsats på drömhuset.
    Huset kom i förra veckan ut på marknaden. Tror ni att man kan "tjäna på" att ta ett blanco lån på 300 000 kr nu som man sedan kan lösa om 2-3 år när mina fonder och aktier förhoppningsvis är tillbaka i värde igen?

• Anonym (Yconoma)
    Anonym (Kyrkråttan) skrev 2025-04-07 18:29:03 följande:

Huset kom i förra veckan ut på marknaden. Tror ni att man kan "tjäna på" att ta ett blanco lån på 300 000 kr nu som man sedan kan lösa om 2-3 år när mina fonder och aktier förhoppningsvis är tillbaka i värde igen?

Om du behöver blancolån för att köpa har du nog inte råd egentligen, och vad händer om börsen droppar 25% till i år?

Ibland kan man ana vart det barkar men med Trump- inte en chans. Han kan lika gärna säga "asch jag bara skojade" om en vecka till, ta bort tarifferna och snacka upp börsen 15%, som att fortsätta putta världen mot en recession.
  • Anonym (Jo)

Blancolån är ingen bra lösning.

• Anonym (W)

Det är förmodlingen det mest korkade du kan göra.
  • Postman

Ja tråkigt som fn men det kommer nog rätta till sig även om det kommer ta ett tag. Ställ om ditt sparande till ett sparkonto, du får börja om med en annan strategi istället.

Själv kommer jag fortsätta som vanligt att spara på konto, fonder och aktier.

• Aliona

Jag har också stora delar av mitt sparande på börsen och jag tänker så här: så länge man inte harsplt så har man inte gjort en förlust. Att det går upp och ner vet vi ju, och nu när det redan hått ner så gäller det att vara uthållig tills det blir bättre igen. Under tiden fortsätter jag att spara i fonder och glädjer mig åt att det blir billigare och billigare att köpa. Tids nog kommer det att gå upp igen.  

• FredrikLiksom

Det tråkiga med ett blancolån är att du inte kan veta innan om du tjänade på det. Det bästa är ju om du kan låna av en släkting. 

Jag köpte mitt första hus med ett blancolån på topplånet men det var helt andra tider och helt andra priser på bostäder. Idag hade jag nog Inte gjort det. Särskilt inte i din situation. Jag tror ju att dina pengar kommer vara tillbaka om inte alltför lång tid. Det finns många hus. Du kommer säkert hitta fler drömhus.
  • FredrikLiksom

Tillägg:
    att låna av en släkting är heller inte optimalt. Stor risk för sabbade relationer eller oklarheter som ställer till det.

• Anonym (G.k)
    Anonym (Kyrkråttan) skrev 2025-04-07 16:40:43 följande:
    Deprimerad över ekonomin

Jag är sur, bitter och deprimerad efter att väldigt mycket av mitt sparande försvunnit de senaste veckorna. Jag var fullt medveten om riskerna men trodde inte det skulle göra så här ont. Hur kan jag ändra fokus på mitt tänkande? Jag har hälsan med mig och egentligen ett väldigt priviligerat liv. Tänk om jag kunde känna tacksamhet för det istället...

Börsen går upp och ner och det behöver man inte vara raketforskare för att lista ut. Så länge du inte säljer så har du ju inte förlorat någonting. Idags läget är det bara att gilla läget. Hur länge har du haft pengarna på börsen? Har du varit ute efter ett hus den sista tiden så skulle du haft pengarna på ett räntekostnader med bra ränta och insättningsgarantin. Att ta blancolån är ingenting jag rekommenderar. Tänk på att du ska ha pengar till lagfart ev pantbrev etc etc  och även besiktning av huset. Det kan sluta med avgift runt 50000-70000 kr.
  • Anonym (G.k)

Räntesparande konto  ska det vara

• Anonym (Ab)

Bag känner med dig. Jag har tappat nästan 1.5 miljon. 
    Jag tänker inte för mycket på det. Jag sparar på längre sikt och har tänkt använda pengarna om 15-20 år. 

Jag funderar mer på att investera mer pengar nu. Jag har 100000 som jag får av min mamma som jag tänkte investera i aktier åt min son nu. Nvidia har gått ned en hel del och ser ut som en vettig investering. Han fyller 10 snart så det är på ca 8 års sikt. 

Svar på tråden Deprimerad över ekonomin