• Anonym (Jaget)

Är det rent generellt naiva kvinnor som faller för svin?

Tyvärr är det min uppfattning. När varningsklockorna redan ringer alltså, tidigt! 

Har vänner som vart ihop med riktiga galningar och det har tyvärr visar sig för sent, när det är svårare att ta sig hur hans klor. Inte alls lätt att veta när han är världens trevligaste. 

detta är ingen träd för att skuldbelägga kvonnor, men när man själv ser precis alla 🚩🚩🚩 utan att dessa personer aldrig ens verkar reflektera över det? och dessutom vart ihop med kvinnomisshandlare innan. Väljer att kasta sig in i ett nytt förhållande med första bästa man som är snygg och verkar snäll. 

hur kan man gång på gång utsätta sina barn för det? Då är man naiv och faktiskt korkad när man inte ser direkt att killen t.ex. har kontrollbehov och ett jäkla humör mot andra. 

obs...jag menar alltså när det visar sig tidigt. När man är i datingstadiet. 

min man inte är naiv och dum, är det nån form av självdestruktivitet? När man gång på gång haft med dessa "bad guys" att göra. Och när barn är inblandade. Är det sexet som driver eller vad är det???

• Svar på tråden Är det rent generellt naiva kvinnor som faller för svin?
  • flemens
    Anonym (Skefen) skrev 2025-04-30 19:40:37 följande:
    Det krävs inte två för att dansa tango i de här fallen. Psykologin bakom kvinnomisshandel handlar om en slags grooming. De flesta människor är sårbara för sånt, oavsett vad de varit med om. Därför ska man också skilja mellan våld ute på gatan och våld inom hemmets väggar. 

Fokuset idag ligger på kvinnan som blir misshandlad. Det finns kvinnojourer, skyddat boende osv. Man ska inte bortse från hur viktiga såna saker är. Men ingenting görs för att förebygga problemet och försöka utröna vad det finns för koppling mellan könet man och kvinnomisshandel. Lyfts frågan så blir det ett herrans liv och ganska hatiska, nedlåtande kommentarer (finns att läsa i tråden) för att ens tysta försök till att prata om saken.

Man kan ställa frågan varför? Visst, man kan ju gissa att de som är hatiska kanske själva är kvinnomisshandlare, eller vill att män ska kunna fortsätta på samma bana. Tydligt är i alla fall att beteendet ska försvaras. Både män och kvinnor kan vara aktiva i att försvara det här beteendet. Ett sätt att försvara det är ju att rikta strålkastarljuset på offren.

Jag ska inte förneka att du har en poäng. Kanske är det så att det inte finns några som helst samband med hur man väljer en (destruktiv respektive "slav") partner och erfarenheterna man har omedvetet.

Jag har levt dryga ett halvt sekel och har år efter år hört talas om detta problem och sett vilka åtgärder som tagits från typ förskoleåldern sen åtminstone 40 år tillbaka om att vi alla är "lika mycket värda", men ändå har inte fallen minskat nämnvärt under den tiden (om vi ska tro medieuppgifter, och AI som jag kollade med nu) och det alltså bara i den öppna statistiken, det så kallade "mörkertalet" är ju alltid stort.

Men det skulle vara intressant och höra vad du anser skulle vara adekvata åtgärder för att förhindra att vissa pojkar växer upp till män som misshandlar kvinnor?

Handlar det om den allmänna synen på kvinnor som vi får till oss via medierna och samhället? Så som det påståtts i minst 50 år. Eller kan det finnas andra, som jag ser det, djupare orsaker med det undermedvetna som sker i sk "närområdet" där barn växer upp?

Eller kan det vara så att det faktiskt inte är så enkelt att människan faktiskt av naturen ialltid är "god" att hon programmeras till att bli ond. Kan det inte vara så att vi är olika helt enkelt, kanske rent genetiskt?

Att det inte är så enkelt att vi är produkter av samhällets "uppfostran" För fakta är ju att oavsett om samhället uppfostrar män till att bli misshandlare och kvinnomördare eller inte så är det ju en liten del av männen som blir såna. Just kvinnomisshandel, eller styrandet av kvinnor är ju någonting som finns i alla kulturer, det är inget unikt för oss i väst. Man kan ju fundera på varför det är så? Är det så enkelt att det handlar om fysisk styrka eller någonting annat i den mänskliga tillvaron?

• Anonym (Skefen)
    flemens skrev 2025-04-30 20:22:38 följande:

Jag ska inte förneka att du har en poäng. Kanske är det så att det inte finns några som helst samband med hur man väljer en (destruktiv respektive "slav") partner och erfarenheterna man har omedvetet.

Jag har levt dryga ett halvt sekel och har år efter år hört talas om detta problem och sett vilka åtgärder som tagits från typ förskoleåldern sen åtminstone 40 år tillbaka om att vi alla är "lika mycket värda", men ändå har inte fallen minskat nämnvärt under den tiden (om vi ska tro medieuppgifter, och AI som jag kollade med nu) och det alltså bara i den öppna statistiken, det så kallade "mörkertalet" är ju alltid stort.

Men det skulle vara intressant och höra vad du anser skulle vara adekvata åtgärder för att förhindra att vissa pojkar växer upp till män som misshandlar kvinnor?

Handlar det om den allmänna synen på kvinnor som vi får till oss via medierna och samhället? Så som det påståtts i minst 50 år. Eller kan det finnas andra, som jag ser det, djupare orsaker med det undermedvetna som sker i sk "närområdet" där barn växer upp?

Eller kan det vara så att det faktiskt inte är så enkelt att människan faktiskt av naturen ialltid är "god" att hon programmeras till att bli ond. Kan det inte vara så att vi är olika helt enkelt, kanske rent genetiskt?

Att det inte är så enkelt att vi är produkter av samhällets "uppfostran" För fakta är ju att oavsett om samhället uppfostrar män till att bli misshandlare och kvinnomördare eller inte så är det ju en liten del av männen som blir såna. Just kvinnomisshandel, eller styrandet av kvinnor är ju någonting som finns i alla kulturer, det är inget unikt för oss i väst. Man kan ju fundera på varför det är så? Är det så enkelt att det handlar om fysisk styrka eller någonting annat i den mänskliga tillvaron?

Just det här vet jag inte. Men tycker att man borde i alla fall kunna göra det acceptabelt att forska runt. Men det finns krafter som motarbetar såna insatser. Jag tror personligen att de krafterna som aktivt hindrar såna saker är en del av samma sak.

Det jag opponerar mig mot i tråden handlar om att saken betraktas som en naturkraft och att fokus i stället ligger på offren genom allt som oftast en dubbelbestraffning. Först blir hon misshandlad, sen får hon höra att hon valt fel karl och får skylla sig självt. Sen ska misshandeln också betraktas som något som låtsat inte existerar och därför får hon svårt att både be om och få hjälp. Trådstarten är ett exempel på det tankesättet.

Det minsta gemene man borde kunna vara kapabel till är just det här: Inte betrakta en person som misshandlar någon i ett förhållande som en absolut nämnare. Det är en bra start.

• Anonym (Gogo)
    Anonym (Skefen) skrev 2025-05-01 00:29:53 följande:

Just det här vet jag inte. Men tycker att man borde i alla fall kunna göra det acceptabelt att forska runt. Men det finns krafter som motarbetar såna insatser. Jag tror personligen att de krafterna som aktivt hindrar såna saker är en del av samma sak.

Det jag opponerar mig mot i tråden handlar om att saken betraktas som en naturkraft och att fokus i stället ligger på offren genom allt som oftast en dubbelbestraffning. Först blir hon misshandlad, sen får hon höra att hon valt fel karl och får skylla sig självt. Sen ska misshandeln också betraktas som något som låtsat inte existerar och därför får hon svårt att både be om och få hjälp. Trådstarten är ett exempel på det tankesättet.

Det minsta gemene man borde kunna vara kapabel till är just det här: Inte betrakta en person som misshandlar någon i ett förhållande som en absolut nämnare. Det är en bra start.

Det är bara du själv som pratar upp den nidbilder av tråden. Det har inget med sanningen att göra. Finns inga sådana inlägg i tråden att citera.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Gogo) skrev 2025-05-01 06:19:53 följande:
    Det är bara du själv som pratar upp den nidbilder av tråden. Det har inget med sanningen att göra. Finns inga sådana inlägg i tråden att citera.
    "Skefen" försöker inte ens ljuga lite snyggt
  • Anonym (Denise)
    flemens skrev 2025-04-30 20:22:38 följande:

Nu vill jag motsäga en myt. Det har inte alls alltid varit så att kvinnor misshandlas och att män styrt kvinnor i alla tider.

Jag läste en bok för länge sedan (som jag tyvärr har glömt namnet på), som handlar om barns uppväxt i 7 olika jägar- och samlarsamhällen.

Den sammanfattade olika forskningsstudier där forskningen hade gjorts under första halvan av 1900-talet. (Då det fortfarande fanns några sådana grupper kvar, de är ju nästan helt borta nu.)

Det gällde äkta jagar- och samlarfolk. Inget odlande med vanliga åkrar eller ägande av en flock djur som skulle vallas. De kunde t.ex. istället följa vilda flockar djur och jaga. Eller gräva efter ätbara rötter. 

Forskarna uttryckte ofta sin förvåning över att de samhällena inte var så hierarkiskt uppbyggda, utan mer jämlika, med en avspänd behandling av barn och jämbördig behandling mellan könen. De såg ingen slå någon annan inom gruppen.  

Kvinnor och män hade olika sysslor, någon gång kunde man göra vissa uppgifter tillsammans för att det var praktiskt. Men det fanns inga uppgifter om att männen lade sig i kvinnors arbete, uppgifterna var fördelade och var och en av könen skötte sitt. 

Däremot kunde t.ex. kvinnorna i en kultur fiska, medan männen i en annan kultur gjorde just det. Allt förmodligen uppdelat för optimal praktiskhet just för den gruppen. 

Om kvinnor egentligen är skapade för underordning under mannen, så skulle de inte klaga alls.

På 50-talet och tidigare ska det ha funnits ett talesätt som sa "Kvinnans list övergår mannens förstånd". Det innebär att när makten för kvinnorna är begränsad, så ser hon till att manipulera istället, för att ändå få vara med och bestämma. 

Dagens läge är något annat. Det kan ha att göra med att vi äger saker idag, då levde vi bara av naturen och konkurrerade bara med grupper som inte tillhörde vår egen kultur. Så helt idylliskt tycks det aldrig ha varit. 
  • Anonym (Skefen)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-05-01 06:19:53 följande:
    Nu antar jag att du menar 
    "Det jag opponerar mig mot i tråden handlar om att saken betraktas som en naturkraft och att fokus i stället ligger på offren genom allt som oftast en dubbelbestraffning. Först blir hon misshandlad, sen får hon höra att hon valt fel karl och får skylla sig självt. Sen ska misshandeln också betraktas som något som låtsat inte existerar och därför får hon svårt att både be om och få hjälp. Trådstarten är ett exempel på det tankesättet."

Det jag menar med exempel på det tankesättet är att kvinnor som blir misshandlade blir dubbelbestraffade med nedlåtande uttryck. Det är något fel på henne. -trådstarten-

Har du förstått?
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (Skefen) skrev 2025-05-01 14:23:20 följande:
    Nu antar jag att du menar 
    "Det jag opponerar mig mot i tråden handlar om att saken betraktas som en naturkraft och att fokus i stället ligger på offren genom allt som oftast en dubbelbestraffning. Först blir hon misshandlad, sen får hon höra att hon valt fel karl och får skylla sig självt. Sen ska misshandeln också betraktas som något som låtsat inte existerar och därför får hon svårt att både be om och få hjälp. Trådstarten är ett exempel på det tankesättet."

Det jag menar med exempel på det tankesättet är att kvinnor som blir misshandlade blir dubbelbestraffade med nedlåtande uttryck. Det är något fel på henne. -trådstarten-

Har du förstått?
    Det är en kvinna som uttrycker sig om andra kvinnor vilket gör att din teori om männen som skuldbelägger kvinnor faller platt.
  • Anonym (Skefen)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-05-01 15:25:26 följande:
    Det är en kvinna som uttrycker sig om andra kvinnor vilket gör att din teori om männen som skuldbelägger kvinnor faller platt.
    Både män och kvinnor hjälps åt att upprätthålla det här. Du har nog missförstått mig i så fall. Det här är inte ett könskrigande (från mitt håll i alla fall)
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (Skefen) skrev 2025-05-01 15:43:18 följande:
    Både män och kvinnor hjälps åt att upprätthålla det här. Du har nog missförstått mig i så fall. Det här är inte ett könskrigande (från mitt håll i alla fall)
    Du ser inte skogen för alla träden. 

Detta gäller oavsett brott. Spelar ingen roll om det är misshandel, rån, mord eller något annat våldsbrott. Det finns alltid ett mått av ansvar som vissa kommer att lägga på den drabbade. 
  • Anonym (Skefen)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-05-01 16:04:22 följande:
    Du ser inte skogen för alla träden. 

Detta gäller oavsett brott. Spelar ingen roll om det är misshandel, rån, mord eller något annat våldsbrott. Det finns alltid ett mått av ansvar som vissa kommer att lägga på den drabbade. 
    När det gäller andra former av brott så läggs inte samma fokus på brottsoffret. När det gäller våld inom hemmets väggar så uppfattas det i vissa kretsar t o m som något acceptabelt.
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (Skefen) skrev 2025-05-01 16:37:47 följande:
    När det gäller andra former av brott så läggs inte samma fokus på brottsoffret. När det gäller våld inom hemmets väggar så uppfattas det i vissa kretsar t o m som något acceptabelt.
    Det där skulle jag hävda är rent trams. Tvärtom skulle jag hävda att det är betydligt mer skambelagt att t.e.x. slå sin fru än att slå någon på stan man råkar vara förbannad på.

Det är det du och dina gelikar inte förstår. Det finns få saker som är så skambelagda som att slå sin fru. Skulle vara pedofili eller dylikt i så fall. Men vi pratar i båda fallen om vad samhället ser som den lägsta formen av beteenden.
  • Anonym (Skefen)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-05-01 18:09:28 följande:
    Det där skulle jag hävda är rent trams. Tvärtom skulle jag hävda att det är betydligt mer skambelagt att t.e.x. slå sin fru än att slå någon på stan man råkar vara förbannad på.

Det är det du och dina gelikar inte förstår. Det finns få saker som är så skambelagda som att slå sin fru. Skulle vara pedofili eller dylikt i så fall. Men vi pratar i båda fallen om vad samhället ser som den lägsta formen av beteenden.
    Jag håller inte med. Det är till och med lagligt i vissa länder att slå sin fru. (Förutom de hätska rösterna som höjs när frågan ens kommer upp på tapeten här)

Tar vi ts som exempel så är det en ganska aggressiv ton mot offren i ekvationen. Skulle en oskyldig man bli rånad på gatan så är det inte alls samma ton. Blir en kvinna våldtagen så läggs fokus på vad hon gjorde för fel (vilka kläder hon hade etc) Lite samma tänk. Mannen är normen och kvinnan borde förstått bättre.

Dvs cirkulera runt och anpassa samhället runt det egentliga problemet. 
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (Skefen) skrev 2025-05-01 18:21:08 följande:
    Jag håller inte med. Det är till och med lagligt i vissa länder att slå sin fru. (Förutom de hätska rösterna som höjs när frågan ens kommer upp på tapeten här)

Tar vi ts som exempel så är det en ganska aggressiv ton mot offren i ekvationen. Skulle en oskyldig man bli rånad på gatan så är det inte alls samma ton. Blir en kvinna våldtagen så läggs fokus på vad hon gjorde för fel (vilka kläder hon hade etc) Lite samma tänk. Mannen är normen och kvinnan borde förstått bättre.

Dvs cirkulera runt och anpassa samhället runt det egentliga problemet. 
    De värderingar du talar om har inget med Sverige att göra.  Du pratar upp något som inte existerar.
  • Anonym (Denise)

Alla sorters kvinnor kan fastna för en misshandlande man, av många olika anledningar! Absolut.

Det läser man ibland om: "jag trodde aldrig att det skulle hända mig" brukar det bl.a. stå då. Det är självständiga kvinnor med ett hyggligt liv, som har gått på en sådan fullständig olycka till karl.

Men om en kvinna gång på gång bara träffar den här sortens män, trots att det finns massor med varningsflaggor som andra ser. Ja, då kanske kvinnan måste ta hjälp av stödsamtal eller terapi för att undersöka vad som gör att hon inte ser det som hennes vänner ser. INTE för att det var hennes fel att mannen slog, utan för att skydda henne i framtiden!

Sedan behöver man ha olika insatser på olika nivåer i samhället mot de män som slår. Och allmänt stöd och utbildning i att hantera svåra känslor för t.ex. alla ungdomar som går i skolan. 

Så att hjälpa offren betyder inte att man godkänner att vissa män slår!

• Anonym (Skefen)
    Anonym (Denise) skrev 2025-05-01 21:13:02 följande:

Alla sorters kvinnor kan fastna för en misshandlande man, av många olika anledningar! Absolut.

Det läser man ibland om: "jag trodde aldrig att det skulle hända mig" brukar det bl.a. stå då. Det är självständiga kvinnor med ett hyggligt liv, som har gått på en sådan fullständig olycka till karl.

Men om en kvinna gång på gång bara träffar den här sortens män, trots att det finns massor med varningsflaggor som andra ser. Ja, då kanske kvinnan måste ta hjälp av stödsamtal eller terapi för att undersöka vad som gör att hon inte ser det som hennes vänner ser. INTE för att det var hennes fel att mannen slog, utan för att skydda henne i framtiden!

Sedan behöver man ha olika insatser på olika nivåer i samhället mot de män som slår. Och allmänt stöd och utbildning i att hantera svåra känslor för t.ex. alla ungdomar som går i skolan. 

Så att hjälpa offren betyder inte att man godkänner att vissa män slår!

Det är självklart att man ska hjälpa offren. Psykologin bakom våldet brukar förvisso göra så att offret blir isolerad.  Situationen offret befinner sig i blir normaliserad.

Det jag opponerar mig mot handlar om dubbelbestraffningen. Offret förväntas på något sätt ta ansvar över misshandeln den får utstå och skuldbeläggas. Förutom det så oroar det mig också att somliga har så aggressiv ton över det hela när man synliggör problematiken och riktar strålkastarljuset på de som står för misshandeln.

Jag tror att det beteendet är en del av samma mynt och en av anledningarna till att kvinnor blir misshandlade.

Skulle det finnas en gemensam målsättning dit alla strävade och uppmärksammade i stället för att skydda, sminka och bortförklara så kanske våldet skulle upphöra. 
Svar på tråden Är det rent generellt naiva kvinnor som faller för svin?