• Anonym (Ines)

Äldre människor som vägrar hjälp

Jag har en äldre släkting som är 95 år gammal som ska klara sig själv. I familjen försöker vi ställa upp och hjälpa hen så mycket vi bara kan. Vi försöker göra massa anpassningar i den personens hem. Detta är något hen vägrar. I praktiken betyder detta att hen konstant ska klättra upp på höga höjder, på en stol och vet inte hur många gånger hen ramlat och vi fått komma dit och ringa ambulans. Vi säger att hen inte får klättra på stolar och liknande, att hen behöver ett larm så vi vet om hen ramlat. Hen vägrar att ha på sig larmet? 

Detta är enormt påfrestande för familjen. Tidigare generationer på hens sida har blivit 105 i snitt. Hen vägrar hemtjänst och äldreboende. Hen gör precis som hen vill och tar inte hänsyn till någon annan. 

Vad kan vi göra? 

• Svar på tråden Äldre människor som vägrar hjälp
  • Anonym (förvirring)
    molly50 skrev 2025-04-09 13:24:31 följande:
    Jag undrar också vad det är för sorts larm,för det är inget jag har hört talas om och då har jag själv jobbat inom äldreomsorgen.
    De larm jag känner till är kopplade till kommunen/hemtjänsten så att de kan komma och titta till.
    I andra länder är det vanligt med såna larm. Där det inte finns trygghetslarm så som vi har det i Sverige har man ofta larm som går till en dotter eller svärdotter...
  • Anonym (90+)
    Anonym (Ines) skrev 2025-04-08 20:32:18 följande:
    Personen vägrar ju ha på sig larm och telefon så att vi måste åka dit om personen inte svarar på flera timmar? det blir väldigt jobbigt för oss. Men människan ska göra precis som den själv vill? om hen skadat sig riktigt rejält så kan den ju ligga mellan 21 på kvällen till 10 på morgonen och plågats till döds? nu har vi mer haft tur att ha kommit i tid. 
    Alla ska vi dö. Väldigt snart om man är 95.
    Jag antar att personen är klar i huvudet och förstår vad det innebär att bli liggande på golvet i timmar eller dagar? 
    Det går ju också att ropa på hjälp eller banka i golvet ner till grannen. Om 95åringen inte bor i villa förstås, då är det lite svårare att påkalla hjälp. Släpa sig till telefonen över golvet funkar kanske?

Sen får du inte glömma att bara för att man ramlat och dött så betyder inte det att personen plågats ihjäl. Man kan ha svimmat eller blivit medvetslös för att sen träda in i döden, fått hjärtattack vid fall, ett kärl som brister och döden går fort, eller vad som.

Vägrar personen larm för att dens "larmfrihet" står högre än att bli liggande på golvet i dagar? Eller räknar denne kallt med att ni släpper allt och kommer så fort hen inte svarar?
    Meddela att ni inte kan hålla på och åka dit och kolla hela tiden. Att det kan ta många dagar mellan varven och be släktingen att ha larmet på. Åtminstone en mobiltelefon kan väl släktingen ha i någorlunda närhet och hålla laddad så att det blir lättare att ta sig till den vid fall än till en fast telefon?
  • Agda90
    Anonym (Ines) skrev 2025-04-08 13:32:48 följande:
    Äldre människor som vägrar hjälp

Jag har en äldre släkting som är 95 år gammal som ska klara sig själv. I familjen försöker vi ställa upp och hjälpa hen så mycket vi bara kan. Vi försöker göra massa anpassningar i den personens hem. Detta är något hen vägrar. I praktiken betyder detta att hen konstant ska klättra upp på höga höjder, på en stol och vet inte hur många gånger hen ramlat och vi fått komma dit och ringa ambulans. Vi säger att hen inte får klättra på stolar och liknande, att hen behöver ett larm så vi vet om hen ramlat. Hen vägrar att ha på sig larmet? 

Detta är enormt påfrestande för familjen. Tidigare generationer på hens sida har blivit 105 i snitt. Hen vägrar hemtjänst och äldreboende. Hen gör precis som hen vill och tar inte hänsyn till någon annan. 

Vad kan vi göra? 

Du har fått många goda råd. Jag skulle vilja lägga till följande. Om personen är klar i huvudet så prata med personen om säkerhet. Förklara läget att ni inte kan komma och se att allt är ok om inte den äldre tar någon form av egen ansvar! Ställ krav att det finns ett trygghetslarm - via kommunen och inte er - och att det används. 

Min morfar gjorde likadant och vägrade använda larm. Jag vägrade besöka honom så länge han inte använde sitt larm. 
  • molly50
    Anonym (förvirring) skrev 2025-04-09 13:27:27 följande:
    I andra länder är det vanligt med såna larm. Där det inte finns trygghetslarm så som vi har det i Sverige har man ofta larm som går till en dotter eller svärdotter...
    Ok. Men det finns inte här i Sverige,vad jag vet,utan då är det kopplat till kommunen/hemtjänsten.
  • Anonym (Biståndshandläggare)
    Anonym (förvirring) skrev 2025-04-09 13:27:27 följande:
    Fast nu lever vi inte i ett annat land där denna typ av larm är det man skaffar, utan just i ett land som erbjuder äldre människor en annan lösning. 

Jag vet faktiskt inte varför du lägger tid på att rekommendera dåliga lösningar till TS. Vill du att hen inte ska klara lösa situationen, så att du kan gnälla på välfärden, eller varför hänvisar du till usla lösningar.
  • Anonym (eh)
    Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2025-04-09 18:32:03 följande:
    Fast nu lever vi inte i ett annat land där denna typ av larm är det man skaffar, utan just i ett land som erbjuder äldre människor en annan lösning. 

Jag vet faktiskt inte varför du lägger tid på att rekommendera dåliga lösningar till TS. Vill du att hen inte ska klara lösa situationen, så att du kan gnälla på välfärden, eller varför hänvisar du till usla lösningar.
    Är det inte lättare att läsa i stället för att gå på direkt? Personen rekommenderar inget utan förtydligade vad TS pratar om för larm.
  • Anonym (förvirring)
    Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2025-04-09 18:32:03 följande:

Det var inte en rekommendation, jag bara svarade på ett annat inlägg av en person som inte visste att det finns såna larm. Eller tycker du att jag har skrivit att jag tycker att det är en bra idé? 

Visst, jag har dåliga erfarenheter av biståndshandläggare själv och det färgar väl det jag skrev först i tråden. Min släkting hade hjärntumör och svimmade av hemma regelbundet. Biståndshandläggaren tyckte att hon skulle larma när hon var avsvimmad. Som anhörig behöver man visa extremt tydligt att man inte kan åka 10 mil varje dag för att titta till och ta hand om en gammal släkting samtidigt som man ska sköta jobb och egen familj. I vårt fall fick vi helt enkelt säga att vi inte tänkte åka dit mer och då till slut tog kommunen sitt ansvar. Vår släkting ville också vara hemma utan hjälp helst. Såklart hon ville klara sig själv, men det gick ju inte längre. Och hon lyssnade mer på andra än oss i den diskussionen.
  • Anonym (Biståndshandläggare)

Nja, du svarade inte bara på en kommentar, utan kom ju också i ett tidigare inlägg med åsikten om att din åsikt är att man bör lämna personen till sjukhuset och kommunens handläggare när personen är på sjukhus efter ett fall nästa gång. Dvs man meddelar kommunens handläggare att man inte längre mäktar med att ha ansvaret för personen. 

Vilket jag också tolkade som ett dåligt och missvisande råd, utifrån att det riskerar förtroendet för vården.

När du också ger dig in och förklarar en larmtyp som knappt används i Sverige, drar jag naturligtvis slutsatsen att du är inne och rådgör i något där det är rimligt att anta att det kan finnas en anledning till dina råd.

Nu svarar du ifrån din erfarenhet, och jag svarar ifrån min.

Ibland är det oerhört svårt att få in stöd när anhöriga tjatat, för det har liksom förstärkt åsikten om stöd. Speciellt när anhöriga själva är stressade och vill bli av med denna stress.

De tycker jag det är dumt att kommunen ska ta sitt ansvar, utifrån att de knappast kan hjälpa att människor i all välmening gjort att det är ännu svårare att få in hjälp.

• Anonym (förvirring)
    Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2025-04-09 20:10:08 följande:

Nja, du svarade inte bara på en kommentar, utan kom ju också i ett tidigare inlägg med åsikten om att din åsikt är att man bör lämna personen till sjukhuset och kommunens handläggare när personen är på sjukhus efter ett fall nästa gång. Dvs man meddelar kommunens handläggare att man inte längre mäktar med att ha ansvaret för personen. 

Vilket jag också tolkade som ett dåligt och missvisande råd, utifrån att det riskerar förtroendet för vården.

När du också ger dig in och förklarar en larmtyp som knappt används i Sverige, drar jag naturligtvis slutsatsen att du är inne och rådgör i något där det är rimligt att anta att det kan finnas en anledning till dina råd.

Nu svarar du ifrån din erfarenhet, och jag svarar ifrån min.

Ibland är det oerhört svårt att få in stöd när anhöriga tjatat, för det har liksom förstärkt åsikten om stöd. Speciellt när anhöriga själva är stressade och vill bli av med denna stress.

De tycker jag det är dumt att kommunen ska ta sitt ansvar, utifrån att de knappast kan hjälpa att människor i all välmening gjort att det är ännu svårare att få in hjälp.

Jaja jag tycker du vantolkar det jag skriver och lägger till underförstådda meningar som jag inte alls har skrivit. Men, men, oavsett om du gör det medvetet eller inte så spelar det ingen större roll. 

Förslag från mig är att du ger konstruktiva råd till TS istället. 

TS - jag förstår att det är en jättejobbig situation, hoppas att det löser sig till det bästa för er alla!
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Biståndshandläggare) skrev 2025-04-09 10:55:18 följande:
    Det är lite destruktivt att sprida förhoppningar om att vården kommer gripa in och "hantera" den äldre, utifrån att anhöriga bestämt sig för att inte fortsatt stötta. 

Likaså att kommunen kommer fånga upp och "se till att någon inte lever i misär". För så är det ju inte.

Frivillighet gäller både vård och omsorg och acceptans kring att man behöver hjälp kommer inte alltid på de sätt man tror. 

Då kanske släktingen inte lämnar samtycke till kontakt med anhöriga. Byter lås i bostaden och vägrar söka vård nästa gång....

Så även om man menar väl så kan det bli ännu svårare att få in hjälp, när man försöker utan att den det berör vill.

Vi har inte den där "lex demens" som folk verkar inbilla sig. 
    Förhoppningar? Tycker det är bra att rådfråga samt kolla om den äldre går med på ett möte. Jo de kan ingripa om hemtjänst eller annan upptäcker att någon lever i misär, svälter, kletar bajs, går ut och går vilse i kanske tunna kläder. Man kan om man inte är personal göra orosanmälningar.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (eh) skrev 2025-04-09 18:41:53 följande:
    Är det inte lättare att läsa i stället för att gå på direkt? Personen rekommenderar inget utan förtydligade vad TS pratar om för larm.
    Ja, håller med. "Biståndshandläggaren" har ganska onödigt dryg ton.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (förvirring) skrev 2025-04-09 20:21:36 följande:
    Jaja jag tycker du vantolkar det jag skriver och lägger till underförstådda meningar som jag inte alls har skrivit. Men, men, oavsett om du gör det medvetet eller inte så spelar det ingen större roll. 

Förslag från mig är att du ger konstruktiva råd till TS istället. 

TS - jag förstår att det är en jättejobbig situation, hoppas att det löser sig till det bästa för er alla!
    Håller med dig. Om "biståndshandläggaren" är biståndshandläggare i yrket får man hoppas hen bemöter angöriga och äldre på ett mindre drygt sätt.
  • EpicF
    Anonym (Känner med släktingen) skrev 2025-04-09 13:26:33 följande:
    Trygghetslarm! Det måste du väl känna till? En liten mottagare placeras i bostaden och man får en larmknapp på armen. 
    Trygghetsalarm ja. Som är kopplade till kommunen/hemtjänsten/någon typ av alarm/svartjänst. Men inte som är kopplade till de anhöriga. Vad jag vet finns inte sådant i Sverige. 
  • Anonym (Ines)
    EpicF skrev 2025-04-09 23:29:43 följande:
    Trygghetsalarm ja. Som är kopplade till kommunen/hemtjänsten/någon typ av alarm/svartjänst. Men inte som är kopplade till de anhöriga. Vad jag vet finns inte sådant i Sverige. 
    Vi har det iaf, men hen vägrar ju att ha på sig larmet på armen? 
  • EpicF
    Anonym (Ines) skrev 2025-04-09 23:32:45 följande:
    Vi har det iaf, men hen vägrar ju att ha på sig larmet på armen? 
    Så ni bor inte i Sverige då. Då kan process runt framtida bistånd se annorlunda ut. 
  • Anonym (Ines)
    EpicF skrev 2025-04-10 00:24:31 följande:
    Så ni bor inte i Sverige då. Då kan process runt framtida bistånd se annorlunda ut. 
    Vi bor i Sverige? 
  • Anonym (B)

Du kan göra en orosanmälan via kommunens växel. Det är inte säkert att biståndsenheten heller lyckas få släktingen att gå med på att ta emot hjälp, men då är hen iaf känd där.

• elmadumle
    Anonym (B) skrev 2025-04-10 06:41:27 följande:

Du kan göra en orosanmälan via kommunens växel. Det är inte säkert att biståndsenheten heller lyckas få släktingen att gå med på att ta emot hjälp, men då är hen iaf känd där.

Orosanmälan för vad? personen vill inte ha hjälp, man får ramla och slå sig och tom dö 
  • EpicF
    elmadumle skrev 2025-04-10 14:15:33 följande:
    Orosanmälan för vad? personen vill inte ha hjälp, man får ramla och slå sig och tom dö 
    Vilket man kan orosanmäla för. 
Svar på tråden Äldre människor som vägrar hjälp