Kan anteckningar räknas som personligt påhopp?
Mitt barn har blivit anklagad av en lärare i skolan för personligt påhopp.
Utan att gå in på detaljer så var det nyligen en incident i klassen där läraren blev arg på mitt barn. Enligt mitt barn så var det frågan om ett missförstånd/orättvis behandling. Och om mitt barns version av händelsen stämmer, så håller jag med om att det var orättvist.
Nu har jag inte ännu talat med läraren, så jag har inte hört hens version. Men det kanske är irrelevant i detta skede. För mitt barn upplevde situationen som orättvis och blev frustrerad.
Mitt barn berättade åt mig idag, att frustrationen och irritationen gjorde hen arg, så för att ventilera skrev hen en "dikt" i sitt skolhäfte. I dikten skrev hen en rad om incidenten, att hen inte tycker om läraren samt avslutade med ett lite fult rim på lärarens namn. Väldigt oskyldigt dock, rimmet var typ i klass med "bajs".
Idag hade läraren sett denna dikt under lektionen, då mitt barn gjorde anteckningar i häftet. Läraren hade läst dikten och blivit mycket arg. Det bästa hade ju varit om jag kunnat dela med mig av dikten. men då lämnar jag ut personlig information. Så ni får nu bara hålla till godo med min beskrivning om att det värsta i dikten var "jag tycker inte om läraren, *lärarens namn*, hen är lite "bajs" (*bajs* var ett ord i samma still som rimmade på lärarens namn)
Idag fick jag ett meddelande från läraren om att detta var oacceptabelt och för att hens gräns går vi personliga påhopp. Alltså kan jag inte annat än tolka det som att läraren ansåg att denna dikt var ett personligt påhopp.
Själv anser jag att läraren är orättvist sträng i detta. Så där har vi av väldigt olika åsikter.
Det som jag undrar är, sådär rent juridiskt, att var går gränsen för vad som kan kallas för personligt påhopp?
Kan privata anteckningar anses vara personligt påhopp?
Visst, det var ett skolhäfte, men jag har förstått att de inte behöver lämna in sina häften till läraren t.ex. för att kontrollera anteckningar eller uppgifter. Så även om det är ett skolhäfte som läraren kan se, så kan det väl ändå anses vara ett personligt föremål. Så kan privata anteckningar verkligen räknas som personligt påhopp?