• Anonym (Trött)

Charmiga män kommer undan sitt ansvar?

Känner mig något bitter då pappan till mina barn sen vi separerade har varit fullkomligt värdelös som pappa och i princip bara brytt sig om sin nya familj. Allt som har med barnen, vad de behöver, skola, läxor, möten osv, ALLT får jag stå för. Jag märker ändå hur han liksom kommer undan, i alla fall vad gäller kvinnor runt oss. Alltså kompisar till barnens mammor, lärarna. Han blir ursäktad och inte riktigt dömd för att han tex inte sköter det han ska. Han är en(utåt) väldigt glad och charmig person men vi som levt nära honom vet det döljer sig en mörk sida bakom med ett fruktansvärt humör och mycket manipulation.
    Detta retar mig något fruktansvärt. Tex en av barnens vänner lyser riktigt upp när barnens pappa kommer på tal men mig gillar hon märkbart inte. Det är som att det spelar ingen roll vad han gör, det är jag som är den onda om jag skulle kräva något eller påtala något han gjort. Gissar detta inte är ett ovanligt fenomen? 
  • Svar på tråden Charmiga män kommer undan sitt ansvar?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (intebara) skrev 2025-04-10 12:21:40 följande:
    Påmind hurdå, att mamman tar upp pappans förträfflighet med dig, eller att det dyker upp i ditt huvud hur hon lyser upp när hon tänker på pappan?
    Nej men detta har ju varit under många år och är märkbart hon inte gillar mig när jag hämtar. Ska du fråga om detaljer gällande hur jag märker det också? Jo, så man känner in när någon inte tycker om en i kroppsspråk osv. 
  • Anonym (Äckliga fördomar)

Gamla fördomar att barn mest är mammans ansvar lever dessvärre kvar, trots att vi påstås vara jämställda. Ett exempel är skillnaden om en mamma lämnar sitt barn, jämfört med en pappa. Mamman döms mycket hårdare, trots att båda är föräldrar, medan folk knappt höjer ögonbrynen när en man gör det för en annan kvinna.

Det låter som din man har lite narcissistiska tendenser. ( o.b.s inte diagnosen). Han har lyckats charma in sig hos andra, och barnets kompis mamma låter lite betuttad i honom. Kanske därför hon ogillar dig, men gillar din man.

• Anonym (intebara)
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-10 12:38:33 följande:
    Nej men detta har ju varit under många år och är märkbart hon inte gillar mig när jag hämtar. Ska du fråga om detaljer gällande hur jag märker det också? Jo, så man känner in när någon inte tycker om en i kroppsspråk osv. 
    Nej, jag tycker att du ska släppa detta och fokusera på ditt eget föräldraskap.

Såklart det är irriterande att hon inte verkar gilla dig, men gillar pappan. Men sånt är ju livet, det är ju inget du behöver göra till en sån stor grej i ditt liv? 

Om hon ständigt påpekar det så kan du ju fräsa ifrån, men om detta bara händer i ditt eget huvud, som en tolkning av hennes beteende, då måste du ju jobba med dig själv och lära dig att hantera tillvaron som den är. Det blir ju ohållbart att låta hennes uppfattning om din exman ta så stort utrymme som det verkar göra här. 
    Anonym (Äckliga fördomar) skrev 2025-04-10 12:42:03 följande:

Gamla fördomar att barn mest är mammans ansvar lever dessvärre kvar, trots att vi påstås vara jämställda. Ett exempel är skillnaden om en mamma lämnar sitt barn, jämfört med en pappa. Mamman döms mycket hårdare, trots att båda är föräldrar, medan folk knappt höjer ögonbrynen när en man gör det för en annan kvinna.

Det låter som * din man* har lite narcissistiska tendenser. ( o.b.s inte diagnosen). Han har lyckats charma in sig hos andra, och barnets kompis mamma låter lite betuttad i honom. Kanske därför hon ogillar dig, men gillar din man.

Sorry
    *ditt ex*
  • Anonym (Trött)

Det låter som din man har lite narcissistiska tendenser. ( o.b.s inte diagnosen). Han har lyckats charma in sig hos andra, och barnets kompis mamma låter lite betuttad i honom. Kanske därför hon ogillar dig, men gillar din man.

Ja men han har absolut narcissistiska tendenser. Är ju tydligt nu i efterhand men då blev jag så kär. Lovebombade till max. Sen med åren märkte jag hur han ljög om småsaker, skrek och kallade en fula saker. Så lämnade till slut. Men söker mig hur andra inte ser det. Har hört om ett fåtal som tydligen blev oroliga för mig när jag var i relationen som tyckte han utstrålade något dåligt men de flesta köper det tyvärr vad jag märkt iaf.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (intebara) skrev 2025-04-10 12:43:00 följande:
    Nej, jag tycker att du ska släppa detta och fokusera på ditt eget föräldraskap.

Såklart det är irriterande att hon inte verkar gilla dig, men gillar pappan. Men sånt är ju livet, det är ju inget du behöver göra till en sån stor grej i ditt liv? 

Om hon ständigt påpekar det så kan du ju fräsa ifrån, men om detta bara händer i ditt eget huvud, som en tolkning av hennes beteende, då måste du ju jobba med dig själv och lära dig att hantera tillvaron som den är. Det blir ju ohållbart att låta hennes uppfattning om din exman ta så stort utrymme som det verkar göra här. 

Det tar inte stor plats. Jag har stört mig på det just nu för jag nyligen träffade henne. Det är inget jag bär med mig. Tråden handlar inte om henne specifikt det var ett exempel på trådstarten. 

Och om någon fokuserar på sitt föräldraskap i den här konstellationen är det jag, så det behöver du inte säga till mig tack. 

• KimLinnefeldt

Vem påstår att vi är jämställda? När det gäller barn och hem så gäller fortfarande att mamman sköter det, till största del.

TS valde uppenbarligen fel pappa till sina barn. 
  • Anonym (Trött)
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-10 13:29:20 följande:
    Vem påstår att vi är jämställda? När det gäller barn och hem så gäller fortfarande att mamman sköter det, till största del.

Fast det var svårt att se. Han var superengagerad så länge vi höll ihop och det var i många år.  Verkar inte ovanligt att en del mäns engagemang egentligen ligger hos kvinnan han lever med. Barnen blir sekundära.
  • Anonym (intebara)
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-10 12:46:23 följande:

Det tar inte stor plats. Jag har stört mig på det just nu för jag nyligen träffade henne. Det är inget jag bär med mig. Tråden handlar inte om henne specifikt det var ett exempel på trådstarten. 

Och om någon fokuserar på sitt föräldraskap i den här konstellationen är det jag, så det behöver du inte säga till mig tack. 

Du fokuserar ju en hel del på detta i din tråd. En irritation över att andra gillar din exman, trots att de ser egenskaper hos honom som inte är trevliga. Och en irritation över att andra inte gillar dig trots att du, enligt dig själv, har mer trevliga egenskaper.

Det är detta du måste släppa och inte låta ta så stort fokus. 

Det är svårt att se bakom fasaden på någon som är som han, man ser det han visar när man inte umgås intimt. Så att du dömer den här kvinnan för att hon inte vet och ser allt du vet och ser, det är orimligt. Och att hon borde gilla dig, nä, hon kan ha helt egna skäl till att inte gilla dig, det är fritt för henne att gilla eller ogilla vem hon vill. 
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-10 12:44:33 följande:
    Ja men han har absolut narcissistiska tendenser. Är ju tydligt nu i efterhand men då blev jag så kär. Lovebombade till max. Sen med åren märkte jag hur han ljög om småsaker, skrek och kallade en fula saker. Så lämnade till slut. Men söker mig hur andra inte ser det. Har hört om ett fåtal som tydligen blev oroliga för mig när jag var i relationen som tyckte han utstrålade något dåligt men de flesta köper det tyvärr vad jag märkt iaf.

Ja, det där är tyvärr vanligt. De flesta med narcissistiska tendenser överkompenserar trevlighet utåt och då är det svårt att bli trodd, för - han är ju så trevlig!! Och, om han är så trevlig, artig m.m är han antagligen lika underbar och duktig hemma. 

Trist, att de kan komma undan med det. Om han verkar för bra för att vara sann, så är det ju oftast så.

KimLinnefeldt skrev 2025-04-10 13:29:20 följande:

Du har rätt. Men svenskar anses vara ett av världens mest jämställda folk. Tyvärr finns en del kvar att jobba på.
  • Anonym (Skolbok)

Förstår att det kan vara irriterande och en form av trigger för dig. Du kan ju inte göra något åt saken annat än att reglera dig själv. Jag är övertygad om att karma kommer i kapp någon. Du kan ju trösta dig med det.

Tycker det också är vanligt att folk identifierar såna som ditt ex. Kallas väl i allmänhet för snackpåsar. En sk snackis brukar landa på en mellanchefspost men kommer inte längre pga brist på verklig kompetens.

Svar på tråden Charmiga män kommer undan sitt ansvar?