• Anonym (Jag)

Lån utan jobb / fast inkomst?

Skulle behöva ta ett lån på kanske 15-20 000 till en oväntad utgift. Tyvärr jobbar jag inte nu utan är mammaledig och får lägsta föräldrapenningen eftersom jag pluggade innan.
    Är det helt omöjligt att få ta ett lån då? 

Går det i värsta fall att ta ett typ snabblån eller sms-lån eller vad det kallas? Eller går inte ens det? Har inga betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden. Och har tyvärr inte heller hus eller bostad som jag äger. 

• Svar på tråden Lån utan jobb / fast inkomst?
  • Anonym (XX&)
    Anonym (Jag) skrev 2025-04-11 07:25:07 följande:

Det är till dubbelhyror efter att vi var tvungna att flytta på en gång på grund av att avloppet slutade fungera. Tyvärr tycker hyresvärden inte att det är tillräckligt skäl att få nedsatt hyra under uppsägningstiden. Och inte heller att det var något som behöver fixas akut trots att jouren sa att rören är så dåliga så det inte går att bo där. Det var översvämning med grannarnas avloppsvatten 3 gånger under en vecka och jag har en nyfödd bebis. 

Ska kontakta hyresgästföreningen också. 

Hyr ut lägenheten under uppsägningstiden! 
  • Anonym (Hej)

Ta inget lån, framför allt inte när du inte har någon inkomst. De kommer lägga på skapligt med ränta om du tar ett sms lån. Sen kanske du känner att du vill låna mer o mer... en väg in i skuld

• Anonym (Jag)
    Anonym (XX&) skrev 2025-04-11 10:21:11 följande:
    Hyr ut lägenheten under uppsägningstiden! 
    Tyvärr går nog inte ens det just nu, avloppet funkar knappt. Rören är katastrof både i kök och badrum, lägenheten skulle egentligen stambytas i sommar men det blev uppskjutet (kanske flera år) pga att hyresvärden inte har pengar. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (XX&) skrev 2025-04-11 10:19:44 följande:

Låna från vänner och familj istället. 

Kan nog låna litegrann men kanske inte allt. Nu verkar det iallafall som att det inte blir så stort glapp med bostadsbidraget, pratade med Försäkringskassan idag .. Så då blir det lättare. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Krass) skrev 2025-04-11 10:11:07 följande:

Jag rekommenderar inte att du tar lån, såvida du inte ser att tydligt att du kommer att ha mer pengar i framtiden, t.ex genom att du har en anställning på gång. Du måste dock ha någonstans att bo och äta isht när du har barn.

Det finns icke-politiska korrekta metoder att få in pengar. Om du gör det för att du och bebisen skall överleva har du ett rent samvete.

Jo det finns ju sätt när man är kvinna. Hyrorna måste ju in och vi måste ha mat på bordet så i värsta fall får det väl bli nått sånt, det skadar ju ingen annan.

Men hoppas att det inte ska behövas.
    Jag har gjort liknande när jag var yngre men bara under en kort period. Inget man ska behöva göra egentligen.. men man ska inte heller behöva bo med en bebis i en lägenhet där det blir översvämmat med avloppsvatten flera gånger i veckan. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2025-04-11 08:38:12 följande:

När jag var föräldraledig behövde jag ett lån kring 50000 kr som jag fick via Santander. Räntorna var lägre då. Jag kunde välja på hur många år jag skulle betala och valde 10 år. Det blev omkring 700 kr i månaden vilket såklart innebar att jag fick betala tillbaka nästan dubbla summan av lånet. För dig kanske det är ok att betala 30000 för ett lån på 15000 om det tar många år?

Bäst är naturligtvis att strida för att slippa betala.

Tack för svar, ja jag ska kolla upp det. Ja det skulle vara ok i värsta fall om inget annat funkar, 700 eller någon tusenlapp i månaden skulle jag absolut klara. 

Men ska först prata med hyresgästföreningen också. Tycker inte jag borde behöva betala full hyra för gamla lägenheten när det inte går att bo där. 

• Goneril

Mannen övergav dig när du var gravid, TS. Känner han ingen skuld i detta, är han inte så pass karl för sin hatt att han kan hjälpa dig? Antingen ge dig pengarna eller låna ut dem till dig på förmånliga villkor? Det är ju på grund av honom du sitter i den sits du gör. Hm, jag hade blivit mycket förbannad över detta svek, hade nog anlitat Hells Angels. Nej, visst, du lär inte kunna betala dem, de jobbar inte gratis med hotande verksamhet. I och för sig tror jag det räcker att de ringer på hemma hos någon iförda sina västar...

• Anonym (Krass)
    Anonym (Jag) skrev 2025-04-11 14:32:06 följande:
    Jo det finns ju sätt när man är kvinna. Hyrorna måste ju in och vi måste ha mat på bordet så i värsta fall får det väl bli nått sånt, det skadar ju ingen annan.

Jag har gjort liknande när jag var yngre men bara under en kort period. Inget man ska behöva göra egentligen.. men man ska inte heller behöva bo med en bebis i en lägenhet där det blir översvämmat med avloppsvatten flera gånger i veckan. 

Ja, tufft med dubbla hyror som skall in. De flesta tjejer har nog gjort det. Det är egentligen ingenting konstigt. 
    Många har nog gjort utan att ha de svåra förutsättningar du har drabbats av.

• Anonym (M2)
    Anonym (morot) skrev 2025-04-11 07:58:49 följande:

Har du inga föräldrar, syskon, vänner? Någon som kan låna dig privat och låta dig betala tillbaka långsamt? 

Kan du få hjälp av din arbetsgivare med något förskott på lön som de sen växlar av?

Det kan vara att man måste förnedra sig lite i krislägen i livet, men hellre försöka alla utvägar än att ta lån med ockerränta och fastna i den karusellen.

Och absolut ska du överklaga till hyresgästföreningen. Fråga dom om du ens ska betala den hyran som du bråkar om medan tvist pågår, det är inte säkert att du ska det, du kanske bara ska betala hyran för det du nu bor i som är okej.

Så du tänker att ts ska söka jobb, gå på intervjun, få jobb,  få förskott på lön men ändå fortsätta att vara föräldraledig.... Och allt detta inom loppet av någon vecka.
  • Anonym (M2)
    Goneril skrev 2025-04-11 15:12:37 följande:

Mannen övergav dig när du var gravid, TS. Känner han ingen skuld i detta, är han inte så pass karl för sin hatt att han kan hjälpa dig? Antingen ge dig pengarna eller låna ut dem till dig på förmånliga villkor? Det är ju på grund av honom du sitter i den sits du gör. Hm, jag hade blivit mycket förbannad över detta svek, hade nog anlitat Hells Angels. Nej, visst, du lär inte kunna betala dem, de jobbar inte gratis med hotande verksamhet. I och för sig tror jag det räcker att de ringer på hemma hos någon iförda sina västar...

Sedan när blev det ts ex fel att lägenheten belv översvämmad av grannens avloppsvatten?
  • Anonym (Bu)
    Anonym (Jag) skrev 2025-04-11 14:32:06 följande:

Prostitution skadar givetvis även dina barn. Det borde du förstå.
    Kontakta socialtjänsten.
  • Anonym (morot)
    Anonym (M2) skrev 2025-04-11 23:15:15 följande:
    Så du tänker att ts ska söka jobb, gå på intervjun, få jobb,  få förskott på lön men ändå fortsätta att vara föräldraledig.... Och allt detta inom loppet av någon vecka.
    Nej, där läste jag slarvigt, fick det bara till mammaledig och inte arbetslös.

TS är i en maximalt utsatt situation, lite som jag när jag hastigt fick avsluta stipendiefinansierad forskning och inte omfattades av några skyddsnät, men då hade jag inte barn.

Så då blev det att rota i containrar och fixa till grejer att sälja, samt bli springvikarie i skolan.

Tyvärr finns det inget som gör så mycket skit i en kvinnas  liv som fel val av pappa till barnen, och då är det alltid hon som får skit och inte den ljugande svekfulle mannen som överger sitt barn.

Och sen undrar dessa dyngkorkade män varför kvinnor ställer krav och är försiktiga med att dejta... Obestämd
Svar på tråden Lån utan jobb / fast inkomst?