• Anonym (Felsökning)

Miljöaktivister - vad är fel på dem?

Limma fast sig på E4:an, storma tv-program och nu idag klättrat runt på Wasa-skeppet.
    Hur i hela h-e kan de inbilla sig att de ska bli tagna på allvar? Vore det inte bättre att framföra sina åsikter på ett sätt där man faktiskt kan bli lyssnade på.
    Jag är helt ombord på att vi behöver tänka på planetens hälsa men deras anarkistiska metoder är INTE rätt väg
    De gör sig ju till fullkomligt åtlöje.
    Vad är er synpunkt?

• Svar på tråden Miljöaktivister - vad är fel på dem?
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2025-04-18 17:35:28 följande:
    Ja men detta ska inte förknippas med vanlig gatulimning där ingen störs
    Jag har bara hört talas om de som limmar fast sig på stora vägar.
    Men oavsett så förstår jag inte hur man kan tro att man ska få folk att lyssna med ett sådant tillvägagångssätt.
    Är det inte bättre att försöka påverka politikerna,dela ut flygblad eller hålla föreläsningar på skolor än att irritera folk eller riskera att andra kommer till skada?
  • Anonym (Felsökning)
    Anonym (Li) skrev 2025-04-18 17:35:28 följande:
    Ja men detta ska inte förknippas med vanlig gatulimning där ingen störs
    Och vad är "vanlig" gatulimning? Där man inte riskerar att stoppa en ambulans eller brandbil? Att inte hindra morgontrafik och orsaka att hundratals bilar sitter i kö. Är ju skitbra för miljön.
    Som att åka till returstationen och låta bilen stå på tomgång när man sorterar sina sopor - häpp!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Återställ Våtmarker (ÅV))

Klimathotet är här och nu, det är skarpt läge och då behöver man upplysa alla människor om det bokstavlingen brinner i knutarna.

Alla behöver vara med och klimatkämpa!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (S)

Jag vet inte ens vad de vill, vad de är ute efter, bara att de beter sig helt hjärndött och jag skulle inte ansvara för följderna om de kom i vägen för mig privat eller på arbetet. Så man kan ju inte direkt säga att de får fram sitt budskap med sitt totalt efterblivna beteende!

• Anonym (Felsökning)
    Anonym (Återställ Våtmarker (ÅV)) skrev 2025-04-18 19:56:09 följande:

Klimathotet är här och nu, det är skarpt läge och då behöver man upplysa alla människor om det bokstavlingen brinner i knutarna.

Yepp, det är här och nu men välj då för i h-e en annan väg till målet. De gör sig enbart till åtlöje, ingen ser motivet utan bara de hjärndöda "aktiviteterna"
    Vill man ha respekt för sina åsikter är lagbrott och sabotage inte rätt metod.
  • Mentat

Visst får de uppmärksamhet, men den består rimligen mest av avsky och förakt när aktivister riskerar att skada det oersättliga kulturarvet, regalskeppet Vasa.

Inser de inte att detta är kontraproduktivt? Jag vill bara ta avstånd från sådana fanatiker. Jag kan knappast vara ensam eller ens ovanlig i den reaktionen.

• nattuw
    Anonym (Felsökning) skrev 2025-04-16 16:05:30 följande:

Vad är er synpunkt?

Det har alltid funnits domedagssekter och klimathysterin är bara den senaste varianten.
  • molly50
    Anonym (Återställ Våtmarker (ÅV)) skrev 2025-04-18 19:56:09 följande:

Javisst,men varför inte försöka påverka de som kan göra något istället? Politikerna t ex?
    Varför ha klimataktioner som enbart irriterar folk? Det får ju knappast människor att lyssna. Snarare tvärtom. Det motverkar ju sitt syfte.
    Och som någon skrev så kan det ju inte vara särskilt bra för miljön att orsaka långa bilköer genom att limma fast sig på vägar.
    Det motverkar ju verkligen sitt syfte.
  • Anonym (Rebellmamman)

Det är frustrerande hur lätt politiken tar på klimatfrågan. Att man skippar att nå klimatmålen för att gulla med den bilburna delen av befolkningen. Att klimatarbetet inom EU och Nato håller på att urvattnas. Att USA styrs av ett gäng clowner helt utan ambition på klimatområdet.

Jag trodde för några år sedan att världen var på väg att vända utvecklingen på klimatområdet. Tyvärr lever vi i tidernas största backlash. Samtidigt som klimathändelserna blir värre för varje år. Värmeböljor, översvämningar, smältande glaciärer etc. Jag tror inte längre att vi kommer kunna fixa detta. Vi kommer snart leva i en värld som ser väldigt annorlunda ut än den vi är vana vid. 

Det är helt rimligt att medborgare utnyttjar sin demokratiska rättighet att demonstrera och protestera mot denna undfallenhet. Tyvärr är det svårt att få genomslag för protester. För ett år sedan tågade 1 500 rebellmammor genom Stockholm bärande på en 4,2 km lång röd halsduk för att markera att gränsen är nådd. En väldigt fredlig demonstration som tyvärr inte fick den uppmärksamhet dem förtjänande i media.

Uppmärksamhet får aktioner som stoppar trafiken eller som klättrar upp på Vasa. Aktioner som egentligen är tvivelaktiga. Helt klart ett dilemma. 

Alla ni som förfäras över klimataktioner. Hur tycker ni att man ska hantera politikens (nationellt, globalt) ohörsamhet kring en värld där klimatförändringarna blir allt mer påtagliga? En världs som bokstavligt och bildligt brinner. 

Svar på tråden Miljöaktivister - vad är fel på dem?