• Anonym (Besöker ni manliga vänner när ni har mens?)

Besöker ni som är kvinnor era manliga vänner när ni har mens?

Besöker ni som är kvinnor era manliga vänner när ni har mens? Då tänker jag på besök som ni har möjlighet att tacka nej till och inte viktiga besök. Jag undrar hur kvinnor resonerar under sin mens när det handlar om att besöka manliga vänner? När det gäller kvinnliga vänner så tänker jag att det kanske är en annan sak eftersom kvinnor kanske pratar med varandra om sin mens.

• Svar på tråden Besöker ni som är kvinnor era manliga vänner när ni har mens?
  • EpicF
    Anonym (T) skrev 2025-04-17 15:04:19 följande:
    Va? Seriöst, märker hundarna? Visst att de har superbra luktsinne och märker mycket. Men det här var ny vetskap för mig. Intressant!
    Jepp
  • EnAnonumius
    Va? Seriöst, märker hundarna? Visst att de har superbra luktsinne och märker mycket. Men det här var ny vetskap för mig. Intressant!
    Mensen är ju knappast "doftfri", även vi människor med vårat "dåliga luktsinne" (  i jämförelse med djurs luktsinne) så kan man känna mensdoften.

De håller på med forskning kring hundars doftsinne och det har visat sig att hundar kan lukta till sig cancer hos en människas urin.
    Det finns faktiskt  diabeteshundar. De märker av människan diabetiker om socker nivån är för hög/låg snabbare än deras blodprov mätare gör..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (T)
    EnAnonumius skrev 2025-04-17 22:30:30 följande:
    Mensen är ju knappast "doftfri", även vi människor med vårat "dåliga luktsinne" (  i jämförelse med djurs luktsinne) så kan man känna mensdoften.

De håller på med forskning kring hundars doftsinne och det har visat sig att hundar kan lukta till sig cancer hos en människas urin.
    Det finns faktiskt  diabeteshundar. De märker av människan diabetiker om socker nivån är för hög/låg snabbare än deras blodprov mätare gör..
    Ja det kanske inte är så konstigt då egentligen. Hade bara aldrig hört det förut.
    Hundar är fantastiska och hjälper människan med mycket.

Hunden tänker säkert att matte bara löper: ) Inget konstigt.
  • Anonym (Annelie)
    Jag jobbade ett tag på ett ställe där det fanns en hund som sprang efter oss kvinnor och sniffade oss i baken när vi hade mens. Husse, som annars hade bra pli på sin hund, verkade inte fatta vad det handlade om...

Jag slutade rätt snart efter att hunden, en ung hane, lagt sig till med den där ovanan. Jag hoppas att någon vågade säga ifrån sedan. Det var inte så kul att få utannonserat till alla kollegorna att man hade mens.
  • Anonym (Q)

Tyvärr finns det män som fortfarande tror att kvinnor är orena när de har mens. Historiskt och religiösa har man försökt begränsa kvinnor och mens har varit bra att skylla på då de flesta kvinnor har mens och det är frekvent och förhållandevis ofta. Det är den mest naturliga kroppsfunktionen för en kvinna. Visar att allt fungerar som det ska. Du golvade mig med en så enormt inskränkt och världsfrånvänd fråga. Jag uppfattar och gissar att du skulle kunna vara en ung muslimsk man som tutats i antika idéer om kvinnor och deras kroppar. Djupt tragiskt. 

• Anonym (T)
    Anonym (Annelie) skrev 2025-04-18 06:12:55 följande:
    Jag jobbade ett tag på ett ställe där det fanns en hund som sprang efter oss kvinnor och sniffade oss i baken när vi hade mens. Husse, som annars hade bra pli på sin hund, verkade inte fatta vad det handlade om...

Jag slutade rätt snart efter att hunden, en ung hane, lagt sig till med den där ovanan. Jag hoppas att någon vågade säga ifrån sedan. Det var inte så kul att få utannonserat till alla kollegorna att man hade mens.
    Ja det kan inte ha varit roligt att bli snifftrakasserad varje gång vid den tiden i månaden, på jobbet där man vistas hela tiden dessutom.
  • Anonym (T)
    Anonym (Q) skrev 2025-04-18 07:29:04 följande:

Tyvärr finns det män som fortfarande tror att kvinnor är orena när de har mens. Historiskt och religiösa har man försökt begränsa kvinnor och mens har varit bra att skylla på då de flesta kvinnor har mens och det är frekvent och förhållandevis ofta. Det är den mest naturliga kroppsfunktionen för en kvinna. Visar att allt fungerar som det ska. Du golvade mig med en så enormt inskränkt och världsfrånvänd fråga. Jag uppfattar och gissar att du skulle kunna vara en ung muslimsk man som tutats i antika idéer om kvinnor och deras kroppar. Djupt tragiskt. 

Eller ung romsk man. De har väldigt knasiga idéer när det kommer till kvinnor och mens!
  • Anonym (,.-l öLÖ BjklB)
    Anonym (Besöker ni manliga vänner när ni har mens?) skrev 2025-04-16 21:57:15 följande:

Besöker ni som är kvinnor era manliga vänner när ni har mens? Då tänker jag på besök som ni har möjlighet att tacka nej till och inte viktiga besök. Jag undrar hur kvinnor resonerar under sin mens när det handlar om att besöka manliga vänner? När det gäller kvinnliga vänner så tänker jag att det kanske är en annan sak eftersom kvinnor kanske pratar med varandra om sin mens.

Vad är det för konstig fråga? Jag lever som vanligt när jag har mens, det är ingen 'big deal'. 

Jag är otroligt glad att min dotter har så fina vänner, både manliga och kvinnliga. Några av hennes manliga vänner har köpt hem bindor och tamponger utifall att någon av deras kvinnliga vänner behöver. Fantastiskt att även män idag kan ta det som den naturliga sak det är och också visa hänsyn nog att se till att deras vänner har allt de kan behöva. 

• Anonym (Inte då)

Nej, såklart inte. Gör jag det måste jag rulla in mig i skyddsplast och sätta på mig skyddsskor. Det blir så jobbigt och omständigt att jag låter bli.

• Anonym (Absolut_inte)

Vill absolut helst inte ha med någon man att göra överhuvudtaget under mina röda perioder. Det är under de perioderna, som ofta innebär ett stort lidande i form av bland annat irrationella humörsvängningar hos många av oss kvinnor, som vi märker hur oförstående och korkade många män är.inför vårt lidande, och hur man måste förklara saker i detalj för att de ska förstå.

• nihka
    Anonym (Besöker ni manliga vänner när ni har mens?) skrev 2025-04-16 21:57:15 följande:

Hur kan man ens komma på frågan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Q)
    Anonym (T) skrev 2025-04-18 07:47:11 följande:
    Eller ung romsk man. De har väldigt knasiga idéer när det kommer till kvinnor och mens!
    Det var du alldeles rött i. Bra tänkt. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Inte då) skrev 2025-04-18 14:04:44 följande:

Nej, såklart inte. Gör jag det måste jag rulla in mig i skyddsplast och sätta på mig skyddsskor. Det blir så jobbigt och omständigt att jag låter bli.

Skrattande
  • EpicF
    Anonym (Inte då) skrev 2025-04-18 14:04:44 följande:

😅
  • Anonym (Besöker ni manliga vänner när ni har mens?)

Jag är varken en muslim eller en romsk man och jag tycker inte att någon kvinna ska undvika att besöka sina manliga vänner när de har mens baserat på vad någon annan person tycker. Jag bara undrade hur damer resonerar angående det och för mig får gärna alla kvinnor som menstruerar komma hem till sina manliga kompisar under den perioden. Skulle någon kvinna fråga mig om jag tycker att de ska besöka en man när de har mens eller ej så skulle jag självklart säga att jag tycker att hon ska göra det om hon själv känner för det. Jag äcklas heller inte av menstruerande kvinnor, det är självklart naturligt att ha mens och ingenting att skämmas över.

• Anonym (Annelie)
    Anonym (Besöker ni manliga vänner när ni har mens?) skrev 2025-04-18 23:11:03 följande:

Jag är varken en muslim eller en romsk man och jag tycker inte att någon kvinna ska undvika att besöka sina manliga vänner när de har mens baserat på vad någon annan person tycker. Jag bara undrade hur damer resonerar angående det och för mig får gärna alla kvinnor som menstruerar komma hem till sina manliga kompisar under den perioden. Skulle någon kvinna fråga mig om jag tycker att de ska besöka en man när de har mens eller ej så skulle jag självklart säga att jag tycker att hon ska göra det om hon själv känner för det. Jag äcklas heller inte av menstruerande kvinnor, det är självklart naturligt att ha mens och ingenting att skämmas över.

Det märkliga är att du ens fick för dig att ställa frågan.

Varifrån kommer de idéerna? Hur fick du för dig att menstruerande kvinnor kanske undviker att besöka män? 

Man får intrycket att du kommer ifrån, eller haft mycket kontakt med, en kultur där menstruerande kvinnor anses orena.
  • Anonym (va?!)

Jag förstår inte frågan.

• Anonym (va?!)
    Anonym (Besöker ni manliga vänner när ni har mens?) skrev 2025-04-16 22:15:03 följande:
    Självklart så tycker jag inte att det är fel att besöka manliga vänner eller att arbeta när man har mens. Jag bara undrar hur kvinnan själv upplever det? Vill hon besöka manliga vänner under mensen om hon inte måste eller känner hon sig kanske obekväm med det? Skillnaden mellan att besöka manliga vänner och att arbeta är ju att hon är tvungen att arbeta, men inte alltid tvungen att besöka sina vänner som är män.
    Men asså, är planen att man ska ha sex med vännen eller vad har mensen för betydelse öht?
Svar på tråden Besöker ni som är kvinnor era manliga vänner när ni har mens?