Anonym (Sedan) skrev 2025-04-19 12:14:56 följande:
Jag funderar på om han, trots att han säger att BUP är nonsens om man inte är psykopat, ändå funderar över sitt eget sätt att vara på och på mänskliga relationer. Det kan vara därför som han funderar på socionom, ett ofarligt sätt att närma sig det hela.
Varje npf-diagnos har en gråzon. Det betyder att man kan ha en del drag av diagnosen, men ändå inte helt uppfyller kriterierna.Det är inte helt ovanligt att ha både ADHD och autism. Eller bara den ena diagnosen fullt ut, och sedan drag av den andra.
Ja, försök att få honom att gå till BUP!
Berätta att de, förutom att behandla människor som har psykologiska besvär, också gör de här npf-utredningarna. Att det är ett eget spår med en egen kö, och att den kön är lång, så det gäller att vara snabb att kontakta dem.
Det han kan vinna är längre skrivtid, om han sedan läser eftergymnasiala studier (vid ADHD). Han kan också få hjälp av kommunen till egen bostad (vid autism som gör det jobbigt att skaffa arbete på egen hand och däeigenom gör det svårare med bostad).
Fråga honom om han kan koncentrera sig när en text han måste läsa är lite halvtråkig.
Hur har han det med kompisar? För killar med autism brukar den saken bli kärvare när de når slutet av mellanstadiet och sedan på högstadiet. Om de inte har hittat kompisar som är lika dem själva.
Jag har inte tagit upp någonting med hans stora intresse för tjejer/kvinnor, för jag vet inte hur jag ska göra det. Tyvärr, fanns det ingen fader figur vid uppväxten och ingen fader figur idag heller och jag själv vet inte hur jag ska prata med honom om tjejer.
MEN! Jag tycker att han har stora intresse för tjejer/kvinnor - Jag tror att han vill bli socionom för att vara duglig för tjejer. Vara en ''god lyssnare'' och ''häftig'' på det viset. Men kanske vill han lära sig om mänskliga relationer genom utbildningen, som du säger?
Skolan gick och går inte alls bra, speciellt när det kommer till läsning och skrivning. Han klarar nog inte heller av muntliga presentationer, men oftast vill visa att han har bra självförtroende, genom att vara kaxig. Men han är egentligen osäker och hatar att stå inför klassen. Istället har han valt att vara nonchalant.
Jag noterade dock en enda liten skymt av intresse ifrån honom om ett skolarbete. Det var om att skriva en uppsats och man skulle välja ut en diagnos att välja och sätta det på en person.
Sonen förstod inte riktigt uppgiften och jag kommer inte exakt ihåg vad uppgiften handlande om, men vad min son gjorde var att han skrev uppsats om en psykopat. Och gav en lång dramatiskt berättelse. Eftersom läraren har förstått att min son har ett ointresse för skolan, men la tid och kraft i detta, försökte man ge bästa kritik, men det gick inte eftersom han blev besviken i alla fall och tyckte att läraren var ''idiot''.
Jag försökte ge honom ett fortsatt kritik. Jag sa att han kunde väl ha valt ut sin lillebror att intervjua för hans tvångsyndrom och frågade honom varför han inte gjorde det. Då hade han verkligen kunnat visa upp sig att han la till extra arbete, genom att intervjua en riktig person. Om lillebrodern skulle godkänt det.
Jag försökte samtidigt få honom att förstå att respektera sin lillebrors tvångssyndrom och sa att intervju med honom, inte bara skulle gynna skolarbetet, men också att han visar sin lillebror om respekt för hans tvångssyndrom, då han tidigare kritiserat på ett elakt sätt att OCD inte är en ''riktig diagnos''.
Han gjorde bara ett jättefel med sin berättelse/uppsats. Men att han la tid och kraft, var något ovanligt ändå. Det tråkiga var bara att han inte förstod uppgiften.