• Anonym (Sur)

Syrran säger nej till att fira min son student för att hennes barn har vanlig avslutning

Är detta inte superego?
    Hennes barn är 9 och 10 och har en helt vanlig avslutning. Å bara för att hennes barn vill gå på den så säger hon att hon inte kan komma på min sons student!

Känns jättetaskigt mot min son. Studenten tar man bara en gång och avslutningar är varje år i grundskolan.

Jag sa bara jaha ok vad synd som svar,  men är jättebesviken!

Hur skulle ni känt?

Vi har bra relation men bor 10 mil bort.

• Svar på tråden Syrran säger nej till att fira min son student för att hennes barn har vanlig avslutning
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Svennis) skrev 2025-04-20 22:12:35 följande:
    Tror som dig. Att de inte har värdefulla och viktiga relationer med familj och släkt. 
    Eller så har dom inte tagit studenten alls. Slutat efter nian.
  • Anonym (Va?)

Ursäkta men hur tänker du nu? Antingen så ska hennes barn missa sin egna skolavslutning för att komma på en studentfest eller så ska barnen stå på sin egna skolavslutning utan sin egna mamma för att mamma är på sitt syskonsbarns studentfest?? Nej jag skulle tycka att detta skulle vara fett orimligt. Man väljer självklart sina barn.

• Anonym (SA)

Alltså, en äkta "stud-zilla'! 🤣 Helt jäkla otroligt!! Och vadå "studenten betyder mer idag"?? Tänk, det är precis tvärtom! Studenten betyder inte ett skit längre!! 3 års ytterligare lekskola är över! För de flesta normala väntar ytterligare 3-5 års studier! Sen ja, det upplevs större idag för att det blivit ett skryt-jippo in absurdum! Liseberg ska hyras och Kolmården ska hyras och Cirkus Scott ska hyras och Marcus & Martinus ska hyras, Kocklandslaget ska hyras! *puuh* "Studenten tar man bara en gång". Säg mig, vilken årskurs går man ut två gånger...?? Alla skolavslutningar har sin charm! Speciellt de när man säger adjö till sin lärare och klasskamrater. Jag har alltid uppträtt och spexat och grejat och hade vägrat att missa en enda skolavslutning! Hade aldrig förlåtit min mamma om hon dragit iväg och gått på nån annan unges avslutning istället för att se mig uppträda! (Ska tilläggas att hennes enda syskonbarn dessutom tog en halvdan student efter två år på IV och en misslyckad sejour på Barn & Fritid och fick köpa mössa på KappAhl).

Man gör så som man känner för själv, utan att behöva bli kallad saker för det! Vad skulle barnen ha för behållning av ett utspring eller en mottagning....?? Det finns INGET konstigt i att prioritera sin egen familj framför släkten!! Så heter det ju alltid annars??
    Däremot tror jag inte att ts och systern har speciellt nära relation för fan vilket humör den människan verkar ha! Förstå vilka duster de måste haft genom livet så fort ts inte fick som hon ville! Vojne, vojne....!

• Anonym (Lisa)

Jösses vilka otroligt märkliga svar. Det är klart att det är stort att ta studenten. En gång i livet gör man det.. När mina syskonbarn tog studenten åkte vi 40 mil för att kunna vara med. Mitt barn fick ta ledigt från skolan och det var inga problem. Jag har följt mina syskonbarn genom hela uppväxten och de betyder mycket för mig och även för min dotter. Att vara med på studenten var roligt och festligt för oss alla, att träffa familjen och släkten och fira. Det betyder också något för studenten att de nära anhöriga kommer. Det är väl självklart. Nu krockar det olyckligtvis med skolavslutningen och den kan se olika ut i olika skolor. På min dotters skola är den tex på fm för endast barnen. Jag hade åkt själv på studenten om inte mitt barn hade velat följa med, dock är jag säker på att hon hade valt att följa med till sin kusins student. 

• Anonym (men)
    Anonym (Sur) skrev 2025-04-18 18:13:38 följande:
    Syrran säger nej till att fira min son student för att hennes barn har vanlig avslutning

Är detta inte superego?
    Hennes barn är 9 och 10 och har en helt vanlig avslutning. Å bara för att hennes barn vill gå på den så säger hon att hon inte kan komma på min sons student!

Känns jättetaskigt mot min son. Studenten tar man bara en gång och avslutningar är varje år i grundskolan.

Jag sa bara jaha ok vad synd som svar,  men är jättebesviken!

Hur skulle ni känt?

Vi har bra relation men bor 10 mil bort.

Jag skulle också vara besviken. I vår familj är studenten en stor dag och alla vill vara med och fira. Jag har gått på mina syskonbarns studenter och de har alla kommit på mitt barns. Vi har åkt längt för att vara med på ett av syskonbarnens student, kändes helt självklart för oss.

Studenten är ju en helt annan milstolpe och festlighet än en vanlig avslutning i mellanstadiet. 

Jag tycker din syster låter ego och detta skulle påverka relationen för framtiden om det var min syster. När hennes egna barn tar studenten kommer det nog att låta annorlunda ifall du väljer att inte komma. 
  • Anonym (men)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-04-22 08:21:34 följande:

Jösses vilka otroligt märkliga svar. Det är klart att det är stort att ta studenten. En gång i livet gör man det.. När mina syskonbarn tog studenten åkte vi 40 mil för att kunna vara med. Mitt barn fick ta ledigt från skolan och det var inga problem. Jag har följt mina syskonbarn genom hela uppväxten och de betyder mycket för mig och även för min dotter. Att vara med på studenten var roligt och festligt för oss alla, att träffa familjen och släkten och fira. Det betyder också något för studenten att de nära anhöriga kommer. Det är väl självklart. Nu krockar det olyckligtvis med skolavslutningen och den kan se olika ut i olika skolor. På min dotters skola är den tex på fm för endast barnen. Jag hade åkt själv på studenten om inte mitt barn hade velat följa med, dock är jag säker på att hon hade valt att följa med till sin kusins student. 

Exakt! Jag tycker också att det är otroligt konstiga svar, att prioritera en skolavslutning i mellanstadiet framför en studentmottagning. 
  • Anonym (Vibes)

Sjukt obehaglig vibe i denna tråden, jag skulle självklart prioritera min systersons student framför en vanlig skolavslutning, det är ju en milstolpe i livet att ta studenten! det normala är väl inte att man ser systersonen som ?syrrans unge? som det låter i denna tråden, utan som en älskad familjemedlem. 

jag hade dock inte begärt att mina barn skulle missa sin egen skolavslutning, den kan väl deras pappa gå på eller någon annan släkting på pappans sida om någon vuxen behöver vara med? När jag själv hade skolavslutning var föräldrarna verkligen inte alltid med (är 40 år), dagens förväntningar på föräldrars ständiga närvaro alltså?.

ja, du har all rätt att vara besviken och arg på din syster, det hade jag varit. 

• EpicF
    Anonym (Sur) skrev 2025-04-20 22:38:41 följande:
    Det vill jag inte skriva i detalj då jag vill vara anonym. Men vi bor 10 mil ifrån varandra och min syster saknar körkort. Så de måste åka kommunalt till mig vilket inte är det optimala då en av oss bor lite mot glesbygd
    Och du tycker fortfarande att hon med barn ska stressa fram och tillbaka? 
  • EpicF
    Anonym (Sur) skrev 2025-04-20 23:13:31 följande:
    Som sagt

Ni är så trångsynta

Tröttsamt

De får givetvis sova kvar som alltif

Lämnar denna tråd nu den tar bara energi

Adjö alla som vägrar fira sina syskonbarn student
    De ska också hinna med sin egna skolavslutning, så sova över blir svårt. 
  • elmadumle

Jag skulle också har prioriterat mina egna barns skolavslutningar. Jag hade försökt komma efter avslutningen eller dagen efter och firat, eller så får man ta det vid annan tidpunkt. Skolavslutningar är det skolplikt att närvara på om man inte är sjuk, och varför ska barnen missa allt det de säkerligen har övat på till avslutningen?

• Anonym (men)
    elmadumle skrev 2025-04-23 17:47:28 följande:

Jag skulle också har prioriterat mina egna barns skolavslutningar. Jag hade försökt komma efter avslutningen eller dagen efter och firat, eller så får man ta det vid annan tidpunkt. Skolavslutningar är det skolplikt att närvara på om man inte är sjuk, och varför ska barnen missa allt det de säkerligen har övat på till avslutningen?

Att fira student är dock en helt godtagbar anledning. Min dotter var ledig vid två tillfällen förra året, för att fira sin storasysters student och sen sin kusins. Kusinen bor rätt långt bort så det blev två dagar frånvaro. Inget svårt val, för oss känns det självklart att fira kusinens stora dag. Kusinen var även med och firade vår stora tjej veckan innan sin egen student. 

Vem minns sin avslutning i fyran jämfört med studenten? Skulle inte missa nåns student för en sån sak. 
  • Anonym (L)

Kan inte din systers man ta skolavslutningarna hemmavid och din syster åka till dig och vara med på studenten? Så hade nog jag löst det om det var min systerson som tog student och det krockade med egna avslutningar. 

Svar på tråden Syrran säger nej till att fira min son student för att hennes barn har vanlig avslutning