• Anonym (Någon)

Någon lika?

Drar mig lite för att skriva, men mår inte bra. Behöver ventilera. Har ingen att prata med om detta längre. Och ja, jag har skrivit förr, men inte så här. Jag vänder mig främst till er, om ni finns, som varit eller är i en liknande sits. Kvinna eller man. Ung eller äldre.

För många år sedan träffade jag en man yngre än jag själv. Vi utvecklade en kk relation. Vi sågs hyfsat ofta. I perioder mycket, i andra mindre. Jag tyckte väldigt mycket om honom. På vårt tredje år som kks träffade han en jämnårig tjej och blev kär. Vi avslutade då. Ett halvår in i deras relation kom han tillbaka till mig under några månader. Hade mig vid sidan av. Sedan lämnade han mig igen. Skulle bli seriös med tjejen. Det gick inte lång tid förrän han kontaktade mig igen. Dumt nog tog jag emot honom. Han har haft mig vid sidan av sitt förhållande under alla de år de har varit tillsammans. I somras fick hon nys om oss. Tog oss på barn gärning. Han lyckades övertyga henne om 

• Svar på tråden Någon lika?
  • Anonym (Någon)

Att vi bara var vänner. Han hade smugit ut på natten och vi satt på en parkbänk. Pratade. Hon såg på maps var han var. En jobbig period blev det. För dem. För mig. Vi ville fortfarande ha varandra, men det gick inte längre. Vi märkte att vi hade blivit goda vänner. Båda var ledsna över att inte kunna ha det så längre. Vi hördes varje månad första tiden. Utan hennes vetskap. Vi hörs lite nu och då även nu. Han har mått väldigt dåligt pga både det som hänt, men även pga annat. Vi kan prata om det. Han anförtror sig i mig. Och jag i honom. Hon har satt stopp för allt och jag vill ibland bara trycka till henne med sanningen. Men skulle inte skada honom på det sättet. Han betyder fortfarande för mycket för mig. Det jag ibland inte förstår är hur han vågar ha kvar mitt nr osv. Även om jag står under annat namn. Hur kan han våga? Varför? Jag vet att jag betytt en hel del för honom, men tillräckligt även nu? Skulle hon komma på honom är det kört. Är han rädd för mig? Jag har så många tankar som snurrar. Mår dåligt av allt, men kan inte säga hej då till honom.

• Anonym (Hm)

Jo det kan du. Han är bara någon som passerar i ditt liv och han kommer inte vara kvar länge till. Det låter hårt och även om jag hatar otrohet så känner jag med dig på en viss plan. Han är bara en tillfällig person i ditt liv där du har massor kvar att uppleva. Han använder sig när han behöver dig, men En relation är du inte värd. Gå vidare.

Jag kan garantera att du gått vidare från saker förr som du trodde skulle förgöra dig. 

• Anonym (Japp)

Kan säga att jag och min partner träffades sådär. utifrån vad du verkar vilja så lever jag nu din dröm. Jag kan säga att vi varit tillsammans i tre år. Och de första året var underbart. Men sen kom misstankarna och alla känslor bara kastades emot mig som en storm. Vad han hade gjort och utsatt sitt ex för. I vår historia visste hon ingenting. men det började gnaga i mig. Hur mycket lögner han skapade för att vara med mig och mina misstankar att han skulle göra samma emot mig en dag var hemska. Vi lever fortfarande med det där. de blir lättare men fortfarande kan jag inte begripa hur jag inte slog näven i bordet. Medans andra par bråkar om renovering så bråkar vi om hans lojalitet. så mitt tips till dig är att gå vidare, gräset kommer set grönt ut men där under förmultnar det.

• Anonym (Någon)
    Anonym (Japp) skrev 2025-04-20 15:20:40 följande:

Kan säga att jag och min partner träffades sådär. utifrån vad du verkar vilja så lever jag nu din dröm. Jag kan säga att vi varit tillsammans i tre år. Och de första året var underbart. Men sen kom misstankarna och alla känslor bara kastades emot mig som en storm. Vad han hade gjort och utsatt sitt ex för. I vår historia visste hon ingenting. men det började gnaga i mig. Hur mycket lögner han skapade för att vara med mig och mina misstankar att han skulle göra samma emot mig en dag var hemska. Vi lever fortfarande med det där. de blir lättare men fortfarande kan jag inte begripa hur jag inte slog näven i bordet. Medans andra par bråkar om renovering så bråkar vi om hans lojalitet. så mitt tips till dig är att gå vidare, gräset kommer set grönt ut men där under förmultnar det.

Det har aldrig varit tal om att bli vi. För stor åldersskillnad mellan oss. Det jag vet är att han och hans sambo hade en turbulent tid efter att hon upptäckte oss. Att han ljugit om vår vänskap och varit förtrolig med mig, och inte henne. Men jag tror hon misstänker att vi varit mer. Om jag själv hade sett det hon såg hade jag aldrig gått på att "bara goda vänner". Hon blundar. Hon har hållit honom kort länge tycker jag genom att kräva att han delar plats med henne sedan några år tillbaka. Frågade honom vid ett tillfälle varför han gick med på det och han svarade "jag måste". Kanske han rumlat runt med fler. Hur som vet jag att jag borde släppa honom, men det går inte. Jag får panik vid tanken. Riktig panik. I nästan 10 år har han varit en del av mitt liv. 
  • Anonym (Någon)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-19 17:40:12 följande:

Jo det kan du. Han är bara någon som passerar i ditt liv och han kommer inte vara kvar länge till. Det låter hårt och även om jag hatar otrohet så känner jag med dig på en viss plan. Han är bara en tillfällig person i ditt liv där du har massor kvar att uppleva. Han använder sig när han behöver dig, men En relation är du inte värd. Gå vidare.

Jag kan garantera att du gått vidare från saker förr som du trodde skulle förgöra dig. 

...Och han kommer inte vara kvar länge till...? Hur tänker du då? 
    Det har aldrig varit prat om att bli vi. Jag är för gammal. Kan inte ge honom barn etc. Jag har gjort att det redan. Ja jag har gått vidare från mycket och jag skulle klara även detta, men nej jag vill inte. 
  • Anonym (One)
    Anonym (Någon) skrev 2025-04-19 17:21:19 följande:
    Någon lika?

Drar mig lite för att skriva, men mår inte bra. Behöver ventilera. Har ingen att prata med om detta längre. Och ja, jag har skrivit förr, men inte så här. Jag vänder mig främst till er, om ni finns, som varit eller är i en liknande sits. Kvinna eller man. Ung eller äldre.

För många år sedan träffade jag en man yngre än jag själv. Vi utvecklade en kk relation. Vi sågs hyfsat ofta. I perioder mycket, i andra mindre. Jag tyckte väldigt mycket om honom. På vårt tredje år som kks träffade han en jämnårig tjej och blev kär. Vi avslutade då. Ett halvår in i deras relation kom han tillbaka till mig under några månader. Hade mig vid sidan av. Sedan lämnade han mig igen. Skulle bli seriös med tjejen. Det gick inte lång tid förrän han kontaktade mig igen. Dumt nog tog jag emot honom. Han har haft mig vid sidan av sitt förhållande under alla de år de har varit tillsammans. I somras fick hon nys om oss. Tog oss på barn gärning. Han lyckades övertyga henne om 

Man ska aldrig låta folk behandla en illa. Du bör bryta kontakten med honom omedelbart. Acceptera aldrig att vara nummer 2.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Någon) skrev 2025-04-21 07:34:01 följande:
    ...Och han kommer inte vara kvar länge till...? Hur tänker du då? 
    Det har aldrig varit prat om att bli vi. Jag är för gammal. Kan inte ge honom barn etc. Jag har gjort att det redan. Ja jag har gått vidare från mycket och jag skulle klara även detta, men nej jag vill inte. 
    Att inte vilja är en annan sak. 

Det jag menade med den meningen är att han kommer, inom sinom tid, att värdesätta sin relation eller äktenskap mer än er vänskap. Det är så människor gör. Han kan bilda en framtid och en familj med sin partner, medan du blir en vän som han hela tiden vet att han varit otrogen med. Han har större värde hos dig än vad du har hos honom och det slutar aldrig bra. 
  • Anonym (Drip)

Det du behöver inse är att han är en dålig och egotrippad människa. Han bryr sig inte om någon annans välmående än sitt eget, hans tillfredsställelse är viktigare än allt och alla andra. 

Du behöver sluta förskjuta skuld till hans sambo (att hon skulle blunda osv). Du vet egentligen inget om vad hon vet eller vilka val hon gör. Hon har inget med sitt och den här snubbens relation att göra. Du väljer däremot varje dag att vara en leksak för den här mannen. Så vem är det som blundar, egentligen?

• Anonym (Drip)
    Anonym (Drip) skrev 2025-04-21 09:21:42 följande:

Det du behöver inse är att han är en dålig och egotrippad människa. Han bryr sig inte om någon annans välmående än sitt eget, hans tillfredsställelse är viktigare än allt och alla andra. 

Du behöver sluta förskjuta skuld till hans sambo (att hon skulle blunda osv). Du vet egentligen inget om vad hon vet eller vilka val hon gör. Hon har inget med sitt och den här snubbens relation att göra. Du väljer däremot varje dag att vara en leksak för den här mannen. Så vem är det som blundar, egentligen?

"..din och den här snubbens relation" ska det stå. Inte "sitt".
  • Anonym (Någon)
    Anonym (Drip) skrev 2025-04-21 09:21:42 följande:

Nej jag kan bara anta. Eftersom de fortfarande är ett par är det ju troligt att hon gått på storyn om att vi bara varit vänner. Annars förnedrar hon sig själv. Hade jag fått veta att min sambo haft en annan vid sidan av hela ens förhållande hade jag inte accepterat det. Jag ser henne inte som en svag kvinna. Hon är högutbildad osv. De är unga och kan lätt träffa någon ny tex. Men som sagt, jag kan bara spekulera. 
  • KimLinnefeldt

Låter som ett typiskt fall av "andra kvinnan-syndromet". Han vill ha henne vid sidan om, frun vet inte, älskarinnan tror och hoppas att han ska skilja sig. Det gör han inte. Älskarinnan är frustrerad och ledsen, men för bunden vid honom för att lämna och gå vidare i livet. Tragiskt, ofta.

• Anonym (Drip)
    Anonym (Någon) skrev 2025-04-21 11:16:16 följande:
    Nej jag kan bara anta. Eftersom de fortfarande är ett par är det ju troligt att hon gått på storyn om att vi bara varit vänner. Annars förnedrar hon sig själv. Hade jag fått veta att min sambo haft en annan vid sidan av hela ens förhållande hade jag inte accepterat det. Jag ser henne inte som en svag kvinna. Hon är högutbildad osv. De är unga och kan lätt träffa någon ny tex. Men som sagt, jag kan bara spekulera. 
    Men varför funderar du ens på hur hon tänker och resonerar? Du bryr dig ju uppenbarligen inte om henne alls, vad som försiggår i hennes huvud är inte relevant för dig. Vadan detta fokus på henne?
    Du bör fråga dig varför DU accepterar att bli behandlad som en leksak av ett as till man. Är DU inte värd mer? 
Svar på tråden Någon lika?