• Anonym (N)

Ge mig tips på bra jobb hemifrån, alternativt "lättare" arbete på kontor

Hej alla.
    Jag har psykisk och fysisk ohälsa. Extrema sömnproblem, lider av ångest och stresskänslighet osv, vilket gör de flesta jobb svåra för mig. antingen klarar jag av dem rent mentalt, men de är då extremt uttröttande fysiskt, eller så klarar jag av dem rent fysiskt, men de tröttar ut mig mentalt. 

Jag har alltid haft svårt för att lära mig under press... multitaska när saker är nya osv. (Men det funkar när jag fått in rutinen oftast).
    De flesta jobbplatser är för krävande på ALLA sätt... långa timmar, mycket ljud, för mycket komplexitet som tröttar ut mig. 

Jag önskar så att det fanns ett jobb som går att utföra hemifrån, men jag förstår att det finns få sådana som man kan leva på. Har man tur kan man bli känd youtuber eller bloggare... men det är få förunnat. 
    Observera, det här har inte med lathet att göra. Jag VILL klara ett jobb, men hjärnan blir överväldigad av alla intryck och all stress på de flesta jobb, så jag presterar dåligt. Jag skulle garanterat prestera mycket bättre om jag fick vila från alla ljud och synintryck dagarna i ända. 
    Tyvärr verkar ju även kontorsjobb nu för tiden vara i öppna kontorslandskap, vet inte om jag skulle klara ett sådant jobb.

Finns det något jag kan göra? 

• Svar på tråden Ge mig tips på bra jobb hemifrån, alternativt "lättare" arbete på kontor
  • Anonym (Kanske)

Det finns massor av jobb du kan göra hemifrån. Majoriteten är dock inga fasta anställningar och ger ingen timlön utan är provisionsbaserade. Och lönerna är ofta väldigt låga. Några exempel är:

- Skriva seo-optimerade artiklar
    - Utföra telefonintervjuer
    - Jobba som chattagent
    - Jobba med kundtjänst (vanlig)
    - Jobba med kundtjänst (säljande)
    - Mötesbokare
    - Säljare
    - Diverse IT jobb
    - Djurpassare
    - Uberförare 
    - Foodora leverantör

Dom sistnämnda gör du ju inte hemifrån, men är enkla och ger mer frihet.. 

• Anonym (SEO)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-04-21 22:01:10 följande:

Det finns massor av jobb du kan göra hemifrån. Majoriteten är dock inga fasta anställningar och ger ingen timlön utan är provisionsbaserade. Och lönerna är ofta väldigt låga. Några exempel är:

- Jobba som chattagent
    - Mötesbokare
    - Säljare
    - Diverse IT jobb
    - Djurpassare
    - Uberförare 
    - Foodora leverantör

Inte SEO, eller iaf snart inte längre. Fler och fler SEO-artiklar tar AI över. 
  • Anonym (A)

- Jobba som chattagent
    - Mötesbokare
    - Säljare
    - Diverse IT jobb
    - Djurpassare
    - Uberförare 
    - Foodora leverantör

Så du menar att dessa arbeten är stressfria? 

Med de problem TS verkar ha så finns nog inga arbeten som passar. 
  • Anonym (K)

- Jobba som chattagent
    - Mötesbokare
    - Säljare
    - Diverse IT jobb
    - Djurpassare
    - Uberförare 
    - Foodora leverantör

Kundtjänst och säljare är ett säkert kort om man vill förvärra sin psykiska ohälsa
  • Anonym (X)
    Anonym (N) skrev 2025-04-21 21:24:42 följande:

Hej alla.
    Jag har psykisk och fysisk ohälsa. Extrema sömnproblem, lider av ångest och stresskänslighet osv, vilket gör de flesta jobb svåra för mig. antingen klarar jag av dem rent mentalt, men de är då extremt uttröttande fysiskt, eller så klarar jag av dem rent fysiskt, men de tröttar ut mig mentalt. 

Jag har alltid haft svårt för att lära mig under press... multitaska när saker är nya osv. (Men det funkar när jag fått in rutinen oftast).
    De flesta jobbplatser är för krävande på ALLA sätt... långa timmar, mycket ljud, för mycket komplexitet som tröttar ut mig. 

Jag önskar så att det fanns ett jobb som går att utföra hemifrån, men jag förstår att det finns få sådana som man kan leva på. Har man tur kan man bli känd youtuber eller bloggare... men det är få förunnat. 
    Observera, det här har inte med lathet att göra. Jag VILL klara ett jobb, men hjärnan blir överväldigad av alla intryck och all stress på de flesta jobb, så jag presterar dåligt. Jag skulle garanterat prestera mycket bättre om jag fick vila från alla ljud och synintryck dagarna i ända. 
    Tyvärr verkar ju även kontorsjobb nu för tiden vara i öppna kontorslandskap, vet inte om jag skulle klara ett sådant jobb.

Finns det något jag kan göra? 

Hej TS, jag har samma problematik som du. Jag jobbar natt som undersköterska på ett äldreboende, det är perfekt för mig!
    Eftersom det är natt är det högre lön och man jobbar färre antal pass eftersom passen är några timmar längre. Så du får bra lön och ledigt mycket. Det är många lugna timmar när man kan sitta och titta på TV, fika, läsa en bok mm. Det brukar vara en person som ber om ett glas vatten på natten, annars händer inget förrän på morgonen. Då ska man hjälpa patienter upp och klä på sig, men vi har en takhiss så det går väldigt snabbt. Annars ska du bara fixa frukost, dvs koka kaffe och bre smörgåsar. Rutinerna är alltid samma. 

Allt ansvar ligger på sjuksköterskan så det är inget psykiskt stressande jobb.

Så det tror jag skulle passa dig.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (A) skrev 2025-04-22 09:15:33 följande:
    Så du menar att dessa arbeten är stressfria? 

Med de problem TS verkar ha så finns nog inga arbeten som passar. 
    Beror väl på. Alla är olika. Kom med nått förslag själv vettja istället för att bara se allt negativt!
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (K) skrev 2025-04-22 09:20:05 följande:
    Kundtjänst och säljare är ett säkert kort om man vill förvärra sin psykiska ohälsa
    Kom med nått eget förslag då istället?
  • Anonym (Snygg?)

Är du snygg ts? I så fall kanske Only Fans kan vara nåt. Det kan funka även om du inte är snygg.

• Anonym (123)

Olika typer av administratörsjobb borde du kunna arbeta med i alla fall en viss del hemifrån. Kan det funka att ha hörlurar i ett kontorslandskap? Det har många som jag jobbar med.

Ekonomiassistent, handläggare på myndighet osv (gissar dock att många sådana jobb kommer försvinna med AI). 

Eller skulle det funka att jobba som typ bibliotikarie eller receptionist (på kontor, inte hotell)? Det är visserligen 100% på plats skulle jag tro, men kanske inte så stressiga.

• Anonym (SEO)
    Anonym (123) skrev 2025-04-22 22:03:56 följande:

Eller skulle det funka att jobba som typ bibliotikarie eller receptionist (på kontor, inte hotell)? Det är visserligen 100% på plats skulle jag tro, men kanske inte så stressiga.

Många tänker att bibliotek är rofyllt och skönt men det är inte sanningen längre på de allra flesta biblioteken. Det är "öppet för alla" vilket gör att många ser det just så.

Ungdomsgård, bråk, ja till och med knarkaffärer har jag hört folk försöka göra upp om på biblioteket. Bor i en medelstor kommun och känner en som jobbar på centralbiblioteket. Hon sa en gång att folk skulle bli förvånade om de visste hur ofta de fick ringa dit polisen, både akut och mindre akut. 

Det är enormt mycket mer jobb än att göra bokuppsättningar och lalla runt i ergonomiska skodon som de flesta tror de bara gör.  Skulle inte säga att biblioteket är en plats för TS. Inte ens ett skolbibliotek. 
  • Grässtrå77

Vad får du för hjälp från vården? Du behöver hjälp därifrån. Sen undrar jag om du har ett jobb idag eller om du är arbetslös? Sjukskriven? 

Med dina stora besvär så behöver du en anpassad anställning, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen behöver samarbeta. Det är inte alltid lätt att få korrekt hjälp, har du någon anhörig eller vän som kan hjälpa dig/följa med på möten?

• Anonym (Jula)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-04-22 15:48:35 följande:
    Kom med nått eget förslag då istället?
    Så det är bara att föreslå vilka dumheter som helst, menar du, bara man föreslår något?
  • Anonym (123)
    Anonym (SEO) skrev 2025-04-23 00:09:49 följande:
    Många tänker att bibliotek är rofyllt och skönt men det är inte sanningen längre på de allra flesta biblioteken. Det är "öppet för alla" vilket gör att många ser det just så.

Ungdomsgård, bråk, ja till och med knarkaffärer har jag hört folk försöka göra upp om på biblioteket. Bor i en medelstor kommun och känner en som jobbar på centralbiblioteket. Hon sa en gång att folk skulle bli förvånade om de visste hur ofta de fick ringa dit polisen, både akut och mindre akut. 

Det är enormt mycket mer jobb än att göra bokuppsättningar och lalla runt i ergonomiska skodon som de flesta tror de bara gör.  Skulle inte säga att biblioteket är en plats för TS. Inte ens ett skolbibliotek. 
    Der beror nog väldigt mycket på var man bor. Biblioteken i mitt närområde är definitivt lugna (villaförort i stockholm)

Kan bli hög ljudvolym när skolklasser kommer, men i övrigt är de knäpptysta och rofyllda. I alla fall det stora fina huvudbiblioteket och det mindre biblioteket  som är max lika stort som vårt vardagsrum på 70 kvm som är halvtid skolbibliotek och halvtid "vanligt" bibliotek som jag tycker mest om. Där brukar bibliotekatien sitta och läsa när jag kommer.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Jula) skrev 2025-04-23 03:07:12 följande:
    Så det är bara att föreslå vilka dumheter som helst, menar du, bara man föreslår något?
    Men vilket jäkla gnäll... !

I ts framgår att personen vill ha ett jobb som kan göras hemifrån då hen inte klarar alla ljud och synintryck på ett "vanligt" jobb. 
    Ni vet väl inget om persones förutsättningar eller potential mer än det som framgår i ts? 

Sluta klaga på mina förslag och kom med NÅGRA EGNA  FÖRSLAG ISTÄLLET som kan hjälpa ts. 

Transkribering är ett annat förslag från mig för övrigt..
  • Anonym (N)

Tack för alla svar.
    Håller med angående bibliotek, det är nog inte en så lugn miljö som det "borde" vara alltid.

Jo men visst... jag märker också att många gånger blir jag extra känslig för ljud just för att jag är på helspänn och oroar mig mycket när jag är ny på ett jobb.
    Kanske kommer jag må bättre med tiden, när man blir lite mer varm i kläderna. 
    Det tar ju ändå en tid att komma in i rutiner, hur människorna man jobbar med är och fungerar och så.... 

Jag har jobb just nu.

• Anonym (X)
    Anonym (N) skrev 2025-04-26 12:08:05 följande:

Tack för alla svar.
    Håller med angående bibliotek, det är nog inte en så lugn miljö som det "borde" vara alltid.

Jo men visst... jag märker också att många gånger blir jag extra känslig för ljud just för att jag är på helspänn och oroar mig mycket när jag är ny på ett jobb.
    Kanske kommer jag må bättre med tiden, när man blir lite mer varm i kläderna. 
    Det tar ju ändå en tid att komma in i rutiner, hur människorna man jobbar med är och fungerar och så.... 

Jag har jobb just nu.

Som sagt, undersköterska på natten är ett jobb som verkligen ger allt du behöver, du kan jobba heltid och ändå ha vilotid även under arbetstid.
    Lycka till TS
Svar på tråden Ge mig tips på bra jobb hemifrån, alternativt "lättare" arbete på kontor