• justice09

Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?

Ja det är så att jag är gift med en kvinna från utlandet i (hennes land). Hon bor inte i Sverige och det kommer ta 1-2 år tills hon får komma hit via anknytning till mig.

Då jag tänkte registrera mig som gift vilket man måste enligt svensk lag om är gift utomlands. Så har jag frågor till er som kanske kan hjälpa mig. Vad jag bör tänka på för att undvika fällor? 

Jag äger inga fordon och vi ska bo i en hyresrätt som står på mig. Så på den delen kanske jag inte behöver oroa mig så mycket för. Men jag har en hel del pengar sparade på banken sedan tidigare då jag jobbat länge och sparat samt arv. Så kan hon om vi är gifta och hon kommer hit och sedan efter några eller flera år ta halva pengarna jag har på kontot?

Samt så väntar jag med att köpa nya fina möbler tills hon kommer då jag vill att hon ska vara med och välja och vara lycklig med mig. Om vi då skiljer oss kommer vi behöva dela på möblerna? För hon har inte en krona här i Sverige och jag kommer köpa allt. Jag kommer dessutom försörja henne första tiden och betala hyran. Tills hon kanske framöver börjar jobba. 

Så vad bör jag göra tänka på innan jag registrerat mig som gift?

Tack I förhand!
    /Mvh

• Svar på tråden Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?
  • Anonym (Zzzz)

Du måste ansöka om att få äktenskapet godkänt i Sverige, och registrera det om det godkänds. 

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskap/attgiftasigisverigeelleriutlandet.4.76a43be412206334b89800020579.html?q=VIgsel

Hon kan inte ta hälften av dina pengar, efter giftemål äger var och en fortfarande vad de ägde innan, och skulder är personliga. 

Men om ni skiljs har hon rätt till hälften av pengar, möbler etc. Era tillgångar läggs ihop, efter att era skulder dragits av, och delas 50/50. Det spelar ingen roll om du köpte soffan eller fick arvet innan ni gifte er, allt delas. 

Som flera påpekat kan ni skriva ett äktenskapsförord, underskriven av båda och registrerat hos Skatteverket. 

Om ni inte har äktenskapsförord och skiljs innan fem år, eller du bidragit mycket mer till era tillgångar, kan du ansöka om jämkningen och då blir fördelningen kanske inte 50/50. 

Du kan alltid hoppas på att giftermålet godkänns i Sverige, då kan du fixa äktenskapsförord först. Hon kanske inte vill skriva på ett sånt. 

• Anonym (Zzzz)
    justice09 skrev 2025-04-22 19:20:21 följande:
    Så fast hon inte bor här och vi är inte gifta i Sverige så kan hon ta halva pengarna jag har på kontot alltså?
    Om äktenskapet godkänds i Sverige och ni skiljer er, ja.
  • Anonym (äktenskapsförord!)
    justice09 skrev 2025-04-22 19:20:21 följande:
    Så fast hon inte bor här och vi är inte gifta i Sverige så kan hon ta halva pengarna jag har på kontot alltså?
    Vänd dig till Skatteverket.

Flyttar hon till Sverige ska ni registrera äktenskapet.
    Antar att hon kommer till Sverige just på premisserna att ni är gifta
    och att hon är din fru, annars kan hon få problem med uppehållstillstånd
    och då gäller ju erat äktenskap enligt svensk lag och dom reglerna om ni inte har äktenskapsförord.
    Ni måste diskutera gemensamt hur och vad ni ska skriva och att ni båda är med på vad ni skriver under. 

Utländskt äktenskap utomlands

När två personer har ingått äktenskap utomlands och äktenskapet är giltigt enligt utländsk lag kan äktenskapet gälla också i Sverige. För det krävs enligt 1 kap. 7 § IÄL att äktenskapet gäller i

landet där äktenskapet ingicks, det vill säga vigsellandet

landet som har gett en utländsk vigselförrättare ett förordnande att viga, eller

landet där personerna var medborgare eller hade hemvist.

Personerna kan ingå det utländska äktenskapet på olika sätt, till exempel genom en vigsel eller genom att underteckna ett äktenskapskontrakt. Avgörande för giltigheten i Sverige är att äktenskapet gäller utomlands och att rättsverkningarna motsvarar ett äktenskap enligt svensk rättsordning.

• justice09
    Anonym (Zzzz) skrev 2025-04-22 19:33:20 följande:
    Om äktenskapet godkänds i Sverige och ni skiljer er, ja.
    Så då är det väl bra att vi inte är gifta här i Sverige. Jag ska prata med henne och försöka få henne att skriva under äktenskapsförord. Så att jag inte blir blåst om det skulle ske en skilsmässa i framtiden.

Om vi skiljer oss nu så är det hennes lands lagar som gäller alltså Marockos lagar. Där tror jag kvinnor inte får så mycket än det dem skrev under på hos en så kallad adoul. Alltså en typ av religiös advokat. Vi skrev då att hon skulle få 8000 kr ungefär för det var det hon sa.
  • Anonym (äktenskapsförord!)
    justice09 skrev 2025-04-22 20:10:28 följande:
    Så då är det väl bra att vi inte är gifta här i Sverige. Jag ska prata med henne och försöka få henne att skriva under äktenskapsförord. Så att jag inte blir blåst om det skulle ske en skilsmässa i framtiden.

Om vi skiljer oss nu så är det hennes lands lagar som gäller alltså Marockos lagar. Där tror jag kvinnor inte får så mycket än det dem skrev under på hos en så kallad adoul. Alltså en typ av religiös advokat. Vi skrev då att hon skulle få 8000 kr ungefär för det var det hon sa.
    Fast hon ska ju komma till dig om ett par pga anknytning och anknytningen är ju att ni är gifta så du måste ju registrera äktenskapet för att hon ska få komma hit genom anknytning.
    Eller hur tänkte du annars att anknytningen skulle gälla?
  • Anonym (Volvo)
    justice09 skrev 2025-04-22 20:10:28 följande:

Du måste registrera äktenskapet om hon ens ska kunna få komma hit .
    Annars har hon ju ingen anknytning hit . 
  • justice09
    Anonym (Volvo) skrev 2025-04-22 20:24:37 följande:
    Du måste registrera äktenskapet om hon ens ska kunna få komma hit .
    Annars har hon ju ingen anknytning hit . 
    Jag tänkte prata med henne om äktenskapsförordet först. Om hon inte vill skriva under så gör jag slut med henne och hon och jag får skilja oss i Marocko. 

Då blir vi aldrig registrerade som gifta här. Hon kan inte komma till Sverige då heller. Så då kanske hon inte kan ta min halva.
  • justice09
    Anonym (äktenskapsförord!) skrev 2025-04-22 20:19:00 följande:
    Fast hon ska ju komma till dig om ett par pga anknytning och anknytningen är ju att ni är gifta så du måste ju registrera äktenskapet för att hon ska få komma hit genom anknytning.
    Eller hur tänkte du annars att anknytningen skulle gälla?
    Jag tänkte prata med henne om äktenskapsförordet först. Om hon inte vill skriva under så gör jag slut med henne och hon och jag får skilja oss i Marocko. 
    Då blir vi aldrig registrerade som gifta här. Hon kan inte komma till Sverige då heller. Så då kanske hon inte kan ta min halva.
  • Anonym (Volvo)
    justice09 skrev 2025-04-22 21:05:52 följande:
    Älskar du inte henne? 

Varför annars gifte du dig med henne?  Är pengarna viktigare än kärlek? 

Äktenskapsförord är en rättighet men inte en skyldighet att skriva under. Det gäller även om du gifter dig med en svensk kvinna 
  • Anonym (A)

Anknytning gäller även om man planerar att bo ihop som par eller planerar att gita sig.
    Det är inget krav att man redan skall vara gift för att få uppehållstillstånd pga anknytning. 
    Däremot kan giftermål snabba på processen att bli svensk medborgare när man redan bor här.

• justice09
    Anonym (Volvo) skrev 2025-04-22 21:11:49 följande:
    Älskar du inte henne? 

Varför annars gifte du dig med henne?  Är pengarna viktigare än kärlek? 

Äktenskapsförord är en rättighet men inte en skyldighet att skriva under. Det gäller även om du gifter dig med en svensk kvinna 
    Vet inte riktigt om hon älskar mig eller bara vill komma hit och få ett bättre liv. Om du bara visste hur mycket pengar jag lagt på henne. Varför skulle jag då gifta mig med henne och lägga pengar på henne. Jo gör jag älskade henne men efter att ha sett en del sidor av henne som gjort mig misstänksam så vill jag därför ordna det här med äktenskapsförord nu så att det inte blir strul framöver. 
  • justice09
    Anonym (Med) skrev 2025-04-22 18:23:51 följande:

Kan tycka att om du gifter dig så borde du också dela allt med den personen. Även ekonomiskt. Hon tar en stor risk när hon flyttar från sitt land och behöver känna en trygghet i ett lagspelande här.

Självklart, jag skickar pengar till henne månadsvis och har till och med gett henne mitt bankkort nummer så hon kan beställa saker från mitt kort. Kommer hon hit ska jag försörja henne och betala allt samtidigt behandla henne bra. Men har man en del pengar på kontot och känner folk som blivit blåsta av kvinnor som dom gift sig med från utlandet och sedan när kvinnan fått PUT eller medborgarskap har lämnat dem. Så vill man vara försiktig med att bli av med halva sin förmögenhet.

Kolla på 90 days fiance så förstår du mig nog.
  • Anonym (Zzzz)
    justice09 skrev 2025-04-22 21:05:52 följande:
    Antar att hon är muslim då. Hoppas du har koll på detta om du inte är muslim, hon får inte gifta sig med icke-muslim och kan bli avskuren från sin familj om hon gör det. 
Svar på tråden Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?