Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?
Ja det är så att jag är gift med en kvinna från utlandet i (hennes land). Hon bor inte i Sverige och det kommer ta 1-2 år tills hon får komma hit via anknytning till mig.
Då jag tänkte registrera mig som gift vilket man måste enligt svensk lag om är gift utomlands. Så har jag frågor till er som kanske kan hjälpa mig. Vad jag bör tänka på för att undvika fällor?
Jag äger inga fordon och vi ska bo i en hyresrätt som står på mig. Så på den delen kanske jag inte behöver oroa mig så mycket för. Men jag har en hel del pengar sparade på banken sedan tidigare då jag jobbat länge och sparat samt arv. Så kan hon om vi är gifta och hon kommer hit och sedan efter några eller flera år ta halva pengarna jag har på kontot?
Samt så väntar jag med att köpa nya fina möbler tills hon kommer då jag vill att hon ska vara med och välja och vara lycklig med mig. Om vi då skiljer oss kommer vi behöva dela på möblerna? För hon har inte en krona här i Sverige och jag kommer köpa allt. Jag kommer dessutom försörja henne första tiden och betala hyran. Tills hon kanske framöver börjar jobba.
Så vad bör jag göra tänka på innan jag registrerat mig som gift?
Tack I förhand!
/Mvh