• Anonym (Resenären)

Resa från södern till norra Sverige

Hej!
    jag söker tips på hur man kan ta sig från södra Sverige till norra Sverige tur och retur på bästa sätt.

Förslag mottages tacksamt på avreseorter i Västergötland, Östergötland och Småland. Vad det gäller destination så tar jag också gärna förslag. Gärna så långt norrut som möjligt.

Tåg och Flyg är att föredra framför buss.

Jag har max en vecka till förfogande och jag siktar på slutet av juni.

• Svar på tråden Resa från södern till norra Sverige
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Norrlänning i södra Sverige) skrev 2025-04-25 13:03:49 följande:
    V v avstå från att uttala dig om andra. Använd inte "vi" och generalisera inte så som du gör.

I ett lite större perspektiv har vi extremt lite turism i Sverige.
    Det som du påstår vara problem är mer petitesser än problem om man är ärlig och om man sätter det i proportion till något.

De enda platser i "Norrland" som har någon turism av betydelse är Sälen-området och Åre. Mycket små orter och geografiskt väldig små områden. Det är bara ett extremt litet antal bofasta i dessa små områden som berörs av turismen.
    Däremot har dessa få bofasta turismen att tacka för en stor andel av inkomsterna.

Norrland är så extremt vidsträckt och i jämförelse så extremt glest befolkat så turismen, t ex räknat per kvadratkilometer, är i de allra flesta områden näst intill obefintlig,
    i jämförelse med länder och områden som faktiskt har många besökare och en betydande turistindustri.

Sverige är ett till ytan väldigt stort land men med bara 16 miljoner utländska turister.
    Det är i verkligheten väldigt få besökare i jämförelse med riktiga turistländer.

Och sanningen är att det är fler turister som besöker G-kås i Ullared än som besöker hela Norrland! Även om vi räknar in allt norr om Dalälven (alltså ca 2/3 av Sverige).

De mycket få turister som t ex använder vandringsleder i Norrland är antalsmässigt inget som helst problem. Problemet är bara begränsat till att ingen är konstruktiv, ingen ens försöker lösa de extremt få och begränsade problemen på en extremt liten del som utgör vandringsleder.
    I riktiga turistländer, med tusenfalt större antal besökare, ofta på en mycket mindre yta, så har man på konstruktivt sätt brytt sig om att praktiskt lösa sådana små, begränsade och obetydliga problem.

I Sverige och i synnerhet i Norrland är det absolut inte ett högt antal besökare som är problemet, utan det är att ingen bryr sig om att konstruktivt och rent praktiskt lösa de mycket små och begränsade detaljproblem som finns, men som är små och begränsade i jämförelse.
    Däremot är den lilla turismen viktig för Norrland och det ger ändå lite intäkter som så väl behövs och som kommer till nytta för dig och för alla som bor i Norrland.

Frankrike är till ytan ungefär lika stort som Sverige.
    Sverige har 16 miljoner utländska besökare.
    Frankrike har 118 miljoner utländska besökare!!!

I Sverige och i Norrland finns det alltså i jämförelse utrymme att femdubbla eller tiodubbla turismen innan det skulle bli några större problem.
    Men det skulle ge mycket goda intäkter till människor som bor i Sverige och i Norrland och intäkter för att försörja vår sjukvård, välfärden som vård/skola/omsorg, också i områden (t ex Norrlands inland) som har mycket lågt eget skatteunderlag.

Kan då turismen vara ett problem i Sverige och i Norrland???
    Uppenbarligen har du inte varit upp på länge. Givetvis är norrland stort och överallt finns inte dessa problem. Men där jag bor är turismen ett stort problem för oss lokalbor. Givetvis inte för entreprenörer som tjänar på turism. Förra sommaren behövde jag åka in till akuten då jag hade brutit fingret, men blev ombedd att åka hem igen då akuten var fullproppad av turister som stukat fötter på deras vandring. Så hurvida turister hjälper eller belastar vår skattefinansierade sjukvård kan mycket väl debatteras. De turister som besöker oss för att vandra i fjällen ger dessutom inga vidare inkomster till kommunen. De bara förstör vandringslederna, skrämmer renarna och skräpar ner. Förra sommaren hade vi ett stort problem med människobajs i naturen. Något som att gjort vissa fjälljokkar odrickbara. I övrigt så bidrar det till bostadsbristen här uppe och skenande priser. Hundspannen har kommit till att bli ett stort problem för många hundägare. Sen för att komma till de mer abstrakta problemen då många inklusive jag själv upplever det ovärdigt att vara en kuliss för turister i sitt eget hem. Att ens hem, natur och kultur har förminskats till att bli upplevelser för turister som några få tjänar pengar på.
  • Anonym (Norrlänning i södra Sverig)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-25 13:17:20 följande:
    Uppenbarligen har du inte varit upp på länge. Givetvis är norrland stort och överallt finns inte dessa problem. Men där jag bor är turismen ett stort problem för oss lokalbor. Givetvis inte för entreprenörer som tjänar på turism. Förra sommaren behövde jag åka in till akuten då jag hade brutit fingret, men blev ombedd att åka hem igen då akuten var fullproppad av turister som stukat fötter på deras vandring. Så hurvida turister hjälper eller belastar vår skattefinansierade sjukvård kan mycket väl debatteras. De turister som besöker oss för att vandra i fjällen ger dessutom inga vidare inkomster till kommunen. De bara förstör vandringslederna, skrämmer renarna och skräpar ner. Förra sommaren hade vi ett stort problem med människobajs i naturen. Något som att gjort vissa fjälljokkar odrickbara. I övrigt så bidrar det till bostadsbristen här uppe och skenande priser. Hundspannen har kommit till att bli ett stort problem för många hundägare. Sen för att komma till de mer abstrakta problemen då många inklusive jag själv upplever det ovärdigt att vara en kuliss för turister i sitt eget hem. Att ens hem, natur och kultur har förminskats till att bli upplevelser för turister som några få tjänar pengar på.
    Jag har rent praktiskt vistats en hel del i Norrland under de senaste fyra åren, genom såväl arbete som genom många långa resor och genom skidåkning, skoteråkning och vandring.
    Och jag har under de senaste tio åren vistats en hel del i Frankrike.

Jag har dessutom rent teoretiskt på både högskole- och universitetsnivå bedrivit studier inom turism.

Jag står för allt jag har skrivit i mitt inlägg, oavsett om just du inte delar mina åsikter.

De mycket begränsade delproblem som du beskriver är små i sammanhanget och de är dessutom enkla att lösa till minst 80%,
    om man bara ägnar sig åt att praktiskt lösa problemen på ett konstruktivt sätt.

Att det saknas inrättning att bajsa på för ett extremt litet antal besökare är ju bara ett praktiskt problem som alla normalbegåvade människor relativt enkelt kan lösa. Eller hur?
    Jag tror att mänskligheten under historien har lyckats lösa bra mycket större och mer komplexa problem...

Hur tror du annars att t ex Frankrike med tiofalt fler besökare, på ungefär samma yta, skulle kunna fungera?

Hur tror du att t ex Ullared och Gekås skulle kunna fungera med väldigt många fler besökare på ett extremt litet geografiskt område, i jämförelse med HELA Norrland?
    Jag vågar lova dig att det finns många fler akut skadade personer i Ullared, och väldigt många fler som bajsar, än vad det finns på någon ort som ligger i närheten av våra vandringsleder. Många fler!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Norrlänning i södra Sverig) skrev 2025-04-25 13:41:09 följande:
    Jag har rent praktiskt vistats en hel del i Norrland under de senaste fyra åren, genom såväl arbete som genom många långa resor och genom skidåkning, skoteråkning och vandring.
    Och jag har under de senaste tio åren vistats en hel del i Frankrike.

Jag har dessutom rent teoretiskt på både högskole- och universitetsnivå bedrivit studier inom turism.

Jag står för allt jag har skrivit i mitt inlägg, oavsett om just du inte delar mina åsikter.

De mycket begränsade delproblem som du beskriver är små i sammanhanget och de är dessutom enkla att lösa till minst 80%,
    om man bara ägnar sig åt att praktiskt lösa problemen på ett konstruktivt sätt.

Att det saknas inrättning att bajsa på för ett extremt litet antal besökare är ju bara ett praktiskt problem som alla normalbegåvade människor relativt enkelt kan lösa. Eller hur?
    Jag tror att mänskligheten under historien har lyckats lösa bra mycket större och mer komplexa problem...

Hur tror du annars att t ex Frankrike med tiofalt fler besökare, på ungefär samma yta, skulle kunna fungera?

Hur tror du att t ex Ullared och Gekås skulle kunna fungera med väldigt många fler besökare på ett extremt litet geografiskt område, i jämförelse med HELA Norrland?
    Jag vågar lova dig att det finns många fler akut skadade personer i Ullared, och väldigt många fler som bajsar, än vad det finns på någon ort som ligger i närheten av våra vandringsleder. Många fler!
    Kan tycka det är konstigt att jämför ullared och natur. Ska vi stoppa upp utedass över hela naturen, vem ska tömma dem? Poängen är ju liksom att natur ska vara natur, dvs utan mänskliga lämningar överallt. På samma sätt att det fel att jämföra turism och storstäder vs natur. Lappland har Europas sista vildmark. Någonting åtminstone jag högaktar. Låt det förbli vildmark och inte en temapark för turister. Det är ovärdigt.
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-25 14:11:44 följande:
    Kan tycka det är konstigt att jämför ullared och natur. Ska vi stoppa upp utedass över hela naturen, vem ska tömma dem? Poängen är ju liksom att natur ska vara natur, dvs utan mänskliga lämningar överallt. På samma sätt att det fel att jämföra turism och storstäder vs natur. Lappland har Europas sista vildmark. Någonting åtminstone jag högaktar. Låt det förbli vildmark och inte en temapark för turister. Det är ovärdigt.
    Om du tycker detta, sätt då igång att göra så utfallet blir så som du vill ha det.

Eller sätt igång att vara konstruktiv för att lösa de pyttesmå problem som finns, i stället för att sitta här och tycka och hoppas/inbilla dig/ kräva att någon annan ska göra det.

Om något ska bli så som man vill att det ska bli, om något problem ska bli löst, så krävs det att någon människa av kött och blod sätter igång att vara konstruktiv och agerar så att problemen blir lösta.

Den där "Nån" som du och andra inbillar sig ska komma och lösa problemen åt sig, denna "Nån" existerar inte.

Det finns jättemycket natur i och omkring Ullared. Men du kanske uttalar dig trots att du aldrig varit i Småland? Kolla på Google maps, satellitläge, så får du se, extremt  liten del av ytan som är bebyggd men massor av natur!

Och du, bajs är naturligt, det finns i naturen, såväl människobajs som djurbajs, och det har alltid funnits så länge det har funnits levande liv på jorden.

Det ger inte ett särskilt begåvat intryck när du försöker påstå att det skulle finnas "lämningar överallt" när sanningen är att i Norrland finns det nästan inga lämningar någonstans, om man ser till hela dess vidsträckta yta som nästan helt består av vildmark.
    Om det finns några lämningar alls så är sanningen givetvis att det i verkligheten finns extremt lite lämningar på en extremt liten del av Norrland. 

Om du har problem med en i jämförelse pytteliten mängd bajs på ett i jämförelse ännu mindre geografiskt område, sätt då igång att lösa problemet.

Den lilla turism vi har i Sverige behövs, och den pyttelilla turism som finns i Norrland behövs ännu mer.
    Detta t ex om du vill att det ska finnas en akut för dig att besöka under hela året. Och då får du stå ut med att det under några få veckor varje år, någon enstaka dag, vid något enstaka tillfälle, blir lite kö till akuten.
  • Anonym (k)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-25 13:17:20 följande:

Ja, det är ganska exakt upplevelsen hos de som bor på ett "turistställe".

Det är samma fenomen oavsett om det är Jämtlandsfjällen, Gotland, skärgården eller Venedig.

Det lilla övertramp just denna enskilda turist gör kan ju inte vara så farligt - tycker den turisten. och glömmer bort att 1000 andra turister gjort samma sak innan och 1000 turister kommer att göra samma sak efter

• Anonym (Nej)
    Anonym (Norrlänning i södra Sverig) skrev 2025-04-25 15:14:07 följande:
    Om du tycker detta, sätt då igång att göra så utfallet blir så som du vill ha det.

Eller sätt igång att vara konstruktiv för att lösa de pyttesmå problem som finns, i stället för att sitta här och tycka och hoppas/inbilla dig/ kräva att någon annan ska göra det.

Om något ska bli så som man vill att det ska bli, om något problem ska bli löst, så krävs det att någon människa av kött och blod sätter igång att vara konstruktiv och agerar så att problemen blir lösta.

Den där "Nån" som du och andra inbillar sig ska komma och lösa problemen åt sig, denna "Nån" existerar inte.

Det finns jättemycket natur i och omkring Ullared. Men du kanske uttalar dig trots att du aldrig varit i Småland? Kolla på Google maps, satellitläge, så får du se, extremt  liten del av ytan som är bebyggd men massor av natur!

Och du, bajs är naturligt, det finns i naturen, såväl människobajs som djurbajs, och det har alltid funnits så länge det har funnits levande liv på jorden.

Det ger inte ett särskilt begåvat intryck när du försöker påstå att det skulle finnas "lämningar överallt" när sanningen är att i Norrland finns det nästan inga lämningar någonstans, om man ser till hela dess vidsträckta yta som nästan helt består av vildmark.
    Om det finns några lämningar alls så är sanningen givetvis att det i verkligheten finns extremt lite lämningar på en extremt liten del av Norrland. 

Om du har problem med en i jämförelse pytteliten mängd bajs på ett i jämförelse ännu mindre geografiskt område, sätt då igång att lösa problemet.

Den lilla turism vi har i Sverige behövs, och den pyttelilla turism som finns i Norrland behövs ännu mer.
    Detta t ex om du vill att det ska finnas en akut för dig att besöka under hela året. Och då får du stå ut med att det under några få veckor varje år, någon enstaka dag, vid något enstaka tillfälle, blir lite kö till akuten.
    Konstigt hur du så säkert kan uttala dig när du inte har något aning om, eller kanske inte ens besökt, platsen jag pratar om. Hur kan du så självsäkert berätta för mig att de problemen jag berättar om i MIN hemort är "minimala"? För dig kanske de är det. För andra människor, vi som bor här, utgör det en ganska stort problem. Detta handlar inte om hela Norrland. Ska vi lokalbor behöva åka 3 timmar för att komma undan turisterna menar du? Har vi inte rätt att få trivas i vår närmiljö, och ha det rent omkring oss. Det är som att säga till en stockholmare som klagar över låt oss säga gängvåldet, att det är ju bara för dig att öka till Falun. Gängvåld är ett minimalt problem sett till södra Sveriges yta.
  • Anonym (k)
    Anonym (Norrlänning i södra Sverig) skrev 2025-04-25 13:41:09 följande:
    De mycket begränsade delproblem som du beskriver är små i sammanhanget 
    Det där är ju en oerhört förminskande inställning.

Problemen blir inte "små" på en ort bara för att de inte finns överhuvudtaget på andra orter.
  • Anonym (!)

Nä, gängvåld är nog ett mindre problem i Sketnabäck och Yllenbyxi och är en helt klart haltande jämförelse. Det är ett nationellt samhällsproblem även om det mestadels är koncentrerat till storstäder. 
    Dessutom undrar jag vilken typ av turister som dras till just din del av Norrland.
    De som är ute och vandrar är ju till majoritet friluftsmänniskor som brukar visa respekt för djur och natur.
    Gäller förvisso inte alla men ..

• Anonym (Nej)
    Anonym (!) skrev 2025-04-25 16:19:20 följande:

Nä, gängvåld är nog ett mindre problem i Sketnabäck och Yllenbyxi och är en helt klart haltande jämförelse. Det är ett nationellt samhällsproblem även om det mestadels är koncentrerat till storstäder. 
    Dessutom undrar jag vilken typ av turister som dras till just din del av Norrland.
    De som är ute och vandrar är ju till majoritet friluftsmänniskor som brukar visa respekt för djur och natur.
    Gäller förvisso inte alla men ..

Väldigt många som inte visar respekt. Sen spelar de inte så stor roll om man visar respekt. Tusentals människor på en liten yta natur är inte hållbart oavsett. 
  • Anonym (!)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-25 16:28:25 följande:
    Väldigt många som inte visar respekt. Sen spelar de inte så stor roll om man visar respekt. Tusentals människor på en liten yta natur är inte hållbart oavsett. 
    Så summan av kardemumman är alltså - lägg ner turistnäringen i Norrland, låt vandringslederna växa igen och skicka turisterna någon annan stans?
    Jag vill gärna ha turister dit jag bor, de ger ett tillskott för lokala näringsidkare.
    Dock - går lite på den fantastiska Sörmlandsleden och kunde under pandemin konstatera att många icke "naturvana" vandrare tillkommit.
    Det lämnades sopor överallt och det eldades på berghällar m.m
    Vi har ett vackert land och en unik allemansrätt och jag håller med dig att den ska respekteras - av både turister och "infödingar"
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-25 15:55:08 följande:
    Konstigt hur du så säkert kan uttala dig när du inte har något aning om, eller kanske inte ens besökt, platsen jag pratar om. Hur kan du så självsäkert berätta för mig att de problemen jag berättar om i MIN hemort är "minimala"? För dig kanske de är det. För andra människor, vi som bor här, utgör det en ganska stort problem. Detta handlar inte om hela Norrland. Ska vi lokalbor behöva åka 3 timmar för att komma undan turisterna menar du? Har vi inte rätt att få trivas i vår närmiljö, och ha det rent omkring oss. Det är som att säga till en stockholmare som klagar över låt oss säga gängvåldet, att det är ju bara för dig att öka till Falun. Gängvåld är ett minimalt problem sett till södra Sveriges yta.
    Du kommer med helt osannolika och helt verklighetsfrämmande uttryck.

Förra gången kommenterade jag detta med:
    Det ger inte ett särskilt begåvat intryck när du försöker påstå att det skulle finnas "lämningar överallt"

Nu kommer du med en lika osannolik och verklighetsfrämmande fråga, som ger ett inte särskilt begåvar intryck:
    Ska vi lokalbor behöva åka 3 timmar för att komma undan turisterna menar du?
    Sanningen är självfallet närmare att oavsett var du befinner dig i Norrland så räcker det i de allra flesta fall (alltid?) om du bara åker i 10-20 minuter för att komma undan turisterna, om du önskar det.

Och sanningen är också att det på de allra flesta platser (alla?) är bara ett litet fåtal dagar av årets 365 som det finns någon mängd turister att ens tala om. Oavsett var i Norrland du befinner dig.

Du verkar inte fatta att jag är född och uppvuxen i Norrland och jag har av många olika anledningar rest och vistats mer i det vidsträckta Norrland, på fler platser, än vad de allra flesta har gjort.
    Och dessutom har jag återigen gjort detta under de senaste fyra åren.
    Jag har både rent praktiskt upplevt mer av Norrland än de allra flesta och utöver detta har jag dessutom bedrivit omfattande turism-studier på både högskola och universitet.

Jag tänker att det skulle kanske kunna vara möjligt att just du tillhör en av de väldigt få som har motsvarande erfarenheter och kunskaper som jag?
    Men du borde nog också vara öppen för att tänka dig att jag faktiskt kan ha både erfarenheter och kunskaper som är på minst samma nivå som du.

Jag tycker att din och min diskussion kanske inte är helt On Topic. Därför avstår jag helt från att resonera med dig om gängvåld etc, för det är ändå fullkomligt Off Topic.
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-25 15:55:08 följande:
    vi som bor här, utgör det en ganska stort problem.  Har vi inte rätt att få trivas i vår närmiljö, och ha det rent omkring oss. 

Jag upprepar det självklara:

• Anonym (Luleå)

Jag tycker du skall åka till Luleå, en jättefin stad vid havet. Därifrån kan du göra utflykter tex Storforsen eller med turbåt i Luleå skärgård. 

Svar på tråden Resa från södern till norra Sverige