• Anonym (Siellerså)

Alkohol vid grillfest med vänner inklusive barn?

Vi ska snart bjuda över våra vänner en solig dag på grillbuffe. Många tar med sig barn och även våra barn är med på 2 respektive 4 år. Jag tycker det är trevligt att servera en öl eller ett glas vin till maten till de vuxna men jag är osäker vad andra tänker om det? Jag tänker att har man ett bra förhållande till alkohol så är det inget problem utan väldigt gott till maten (tilläggas att bara en av oss föräldrar kommer dricka ett eller max två glas vin) men jag undrar vad ni andra anser då detta verkar vattendelat? 

• Svar på tråden Alkohol vid grillfest med vänner inklusive barn?
  • Kammen320
    Elin pelin skrev 2025-04-23 22:00:02 följande:

Ett/två glas vin tycker jag är ok. Däremot ska mina barn aldrig se mig full, men jag tror inte att de mått dåligt av att se mig dricka ett glas vin.

Precis. Jag tror att det kan vara bra att barn ser att man kan dricka med måtta, ett glas vin för att det är gott och att man inte bara dricka för att bli full.
  • Anonym (M)
    Anonym (Siellerså) skrev 2025-04-23 20:59:34 följande:

Vi ska snart bjuda över våra vänner en solig dag på grillbuffe. Många tar med sig barn och även våra barn är med på 2 respektive 4 år. Jag tycker det är trevligt att servera en öl eller ett glas vin till maten till de vuxna men jag är osäker vad andra tänker om det? Jag tänker att har man ett bra förhållande till alkohol så är det inget problem utan väldigt gott till maten (tilläggas att bara en av oss föräldrar kommer dricka ett eller max två glas vin) men jag undrar vad ni andra anser då detta verkar vattendelat? 

Ni känner väl era vänner? Vad vi andra tycker spelar ju ingen roll. 
  • Anonym (Elsa)

Absolut inga problem med att det erbjuds, så länge det finns genomtänkta alternativ för den som önskar alkoholfritt.
    (Isvatten, kyld cider, ett gott bål, alkoholfritt vin tex, inte bara slänga fram en ljummen trocadero)

• Anonym (Med måtta)

Jag är uppvuxen med att det serverats alkohol på tillställningar där vissa vuxna blev fulla, även mina egna föräldrar ibland. Jag är 30 år idag och har inte tagit någon som helst skada av det medans min kusin tagit enorm skada av det. 

Så kan man bara dricka med måtta så man ej ändrar sinnesstämning så ser jag inget problem med det. Vet man där emot med sig att det kommer närvara vuxna som ej kan dricka med måtta så hade jag isåfall valt att inte servera alkohol för barnens skull. 

Är intressant hur annorlunda man kan växa upp snarlikt men ändå uppleva det helt annorlunda. Vill tillägga att hennes föräldrar aldrig var våldsamma eller elaka utan det var att hon tyckte att deras personlighetsändring var obehaglig. 

• Mentat
    Anonym (Siellerså) skrev 2025-04-23 20:59:34 följande:

Det finns ju alltid renlevnadsmänniskor och fanatiker som ser ordet "alkohol" och går i taket. Lättöl är också alkohol och vore givetvis totalt okontroversiellt, bland mer sansade människor. Det handlar om hur stora mängder vi talar om. Ett glas prosecco som välkomstdrink och en öl till maten är inget problem alls. Flera snapsar och grogg på det vore en helt annan sak.
  • Anonym (.)

I min umgängeskrets så tar vi ett par öl på grillkvällarna och umgås vi vuxna medan barnen leker, det är ingen som dricker sig full. Hade jag blivit inbjuden på en grillkväll hos en ny kompis så hade jag nog undrat om de var nykterister ifall ingen öl/vin serverades vid maten, men inget fel i det, jag kan dricka cola en kväll om det är så, skulle någon däremot dricka sig redlös hade jag nog inte haft fler sammankomster där barnen är inblandade 

• Anonym (??)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-23 22:27:53 följande:

Som du skriver är det tudelat. 
    Jag bjuder aldrig på alkohol när barn är med.
    Jag dricker inte det själv heller sedan jag blev mamma.
    Men jag har varit hos vänner som bjudit på öl/cider till maten och då har en av parterna varit körbar.
    Finns väl inget rätt eller fel, huvudsaken att man dricker med måtta.

Körbar?
    Tror du att alla föräldrar har körkort eller för den delen har bil?
  • Anonym (?)
    Anonym (??) skrev 2025-04-24 21:31:52 följande:
    Körbar?
    Tror du att alla föräldrar har körkort eller för den delen har bil?
    Vad är så svårt att förstå?
    Att vara körbar inbegriper väl att - A- man har körkort. B- man har bil.
    Annars hade det inte varit någon mening med att vara körbar?
    Taxi kan man åka även om man är full som en ny-packad postcykel?
  • Anonym (??)
    Anonym (?) skrev 2025-04-24 21:46:06 följande:
    Vad är så svårt att förstå?
    Att vara körbar inbegriper väl att - A- man har körkort. B- man har bil.
    Annars hade det inte varit någon mening med att vara körbar?
    Taxi kan man åka även om man är full som en ny-packad postcykel?
    Oh, that irony!
  • Anonym (.)

Det här jävla tramset med att man måste kunna köra till sjukan känns rätt utdraget, det finns en jävla massa föräldrar som inte har körkort av olika anledningar, bor man tex  i en storstad så är det inte ett stort och direk behov 

• Anonym (??)
    Anonym (.) skrev 2025-04-24 21:57:03 följande:

Det här jävla tramset med att man måste kunna köra till sjukan känns rätt utdraget, det finns en jävla massa föräldrar som inte har körkort av olika anledningar, bor man tex  i en storstad så är det inte ett stort och direk behov 

Exakt.
  • septembermamma2022

Gör som ni brukar. Fullt normalt även för föräldrar att dricka några glas vin eller öl under en kväll med vänner. De flesta kan hantera det och om ni känner någon som inte kan det så vet ni nog det redan.

Trams och moralpanik detta med att en förälder alltid måste vara spiknykter "för att kunna köra till akuten". Om en nödsituation uppstår är åtminstone jag fullt kapabel att hantera det även efter två glas vin. Man tar då en taxi, ber en nykter vän eller släkting att köra, alternativt ringer 112 om det blir bråttom.

• Tukt

Väcker det här oro hos er kanske det är bättre att ni inte går vidare med de här tankarna. Det låter som det skulle bli en rätt ängslig sammankomst. 

• Anonym (?)
    Anonym (??) skrev 2025-04-24 21:47:11 följande:
    Oh, that irony!
    Ironi hur då?
Svar på tråden Alkohol vid grillfest med vänner inklusive barn?