• Anonym (knäpp)

Mitt samvete tar kål på mig. Jag mår dåligt fast jag inte gör fel (tycker jag)

Jag hatar mitt samvete. Jag får dåligt samvete fast jag vet innerst inne att jag inte gjort fel. Eller har jag det? 

Ex: 
    Jag bjuder över min familj på min födelsedag i lördags. (Syser och bror med familj). Min syster vill inte för det är lördag, då vill hon ta det lugnt (som att det är jobbigt att komma och äta tårta) min bror vill inte heller för hans 5-åring vill leka med en kompis. Ok, fine. Det är dock inte första gången.
    Igår åkte min syster till stan med sin man, jag bor 10 min därifrån. De ringer när de redan är där (vi bor 1 h ifrån) och då är jag i simhallen. Detta är typiskt att hon säger till precis i sista sekund. Känns som att man då inte är så angelägen om att ses. 
    Efter detta har jag varit lite sur. Men känner samtidigt JÄTTEDÅLIGT samvete för att jag är sur. Jag har ju samitidigt rätt att ha känslor och känna mig besviken. Men jag känner mig elak och taskig att jag känner så här. Flera gånger har jag frågat om jag och min syster kan flyga tillsammans till våra föräldrars sommarstad (i Spanien), vi åker dit varje år. Trots det bokar hon bara resor utan att fråga mig. Vi flyger ibland dagen efter varandra. Det är också något hon gjorde förra veckan. Helt plötsligt säger hon att hon har bokat resa. Frågar aldrig om vi kan flyga tillsammans. 

En annan sak är en kollega på jobbet som faktiskt gått bakom min rygg tycker jag och pratat emot ett förslag som skulle göra min arbetssituation bätttre. Detta ledde till att mitt förslag inte godkändes. Kollegan och jag äter lunch varje dag ihop. Efter det har jag ingen lust att äta lunch med henne känner mig besviken. Hon har då sagt att hon tycker det är tråkgit att vi inte har samma kontakt längre, vilket det ju såklart är. Jag är inte ett dugg otrevlig mot henne, men har som sagt ingnen lust att ujmgås på min rast som förr. Samma sak här, mina känslor. Å jag känner mig ofta som en elak person nu på jobbet. Fast jag är trevlig och även tom tar en kaffe i bland me dhenna, men hinte som förr att jag skickar sma och frågar om vi ska fika. Jag kännner mig elak och får dåligt samvete fast jag innerst inne vet att jag inte har gjort något dumt. Det var ju hon som var taskig rent utav. Hon hade inget att göra med mitt förslag men satt ändå och talade emot det framför chefen, av någon konstig anledning. Är jag konstig, knäpp? Är det rätt att jag ska få dåligt samvete?? Mår piss så fort jag blir arg/sur på någon. Känner alltid sen att jag måste skärpa mig, att jag måste anstränga mig för att få en "glad relation" med folk sen, fast jag tycker att det är dem som betett sig dåligt. Jag blir helt snurrig.

• Svar på tråden Mitt samvete tar kål på mig. Jag mår dåligt fast jag inte gör fel (tycker jag)
  • Anonym (knäpp)
    Anonym (Def) skrev 2025-04-25 12:17:58 följande:

Du har nog blivit uppfostrad på det viset. Om du varit arg över något som liten så har den känslan blivit bestraffad. Kanske förlöjligad. Därför känner du skam.

Inte vad jag minns. Minns dock att jag alltid haft mycket samvete. 
  • Anonym (knäpp)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-04-25 12:20:21 följande:
    Ja du, med det resonemanget så får väl ditt samvete ta kål på dig då.
    Bra sagt faktiskt. 
  • Jemp
    Anonym (knäpp) skrev 2025-04-25 12:17:05 följande:
    1. Det är återkommande och inte en engångsföreteelse. Det sker hela tiden.
    2. Jag har inte frågat precist men sagt mer i stil med "skulle vara kul om vi kunde åka tillsammans", eller "när tänkte ni boka" men får ändå inte veta innan. 
    3. Kollegan är kompis med chefen och allt hon säger får genomslag. Det vet hon själv så därav mitt missnöje.
    2. Jag har inte frågat precist men sagt mer i stil med "skulle vara kul om vi kunde åka tillsammans", eller "när tänkte ni boka" men får ändå inte veta innan. 
    3. Kollegan är kompis med chefen och allt hon säger får genomslag. Det vet hon själv så därav mitt missnöje.

På tvåan är det kanske dags att ta upp det och vara tydligare med systern då. 

Att behöva passa sina ord så noga att man inte kan ställa frågor på ett möte, för att inte kollegorna ska ta avstånd, låter inte som ett bidrag till en god arbetsmiljö.

• Anonym (knäpp)
    Jemp skrev 2025-04-25 12:26:15 följande:

På tvåan är det kanske dags att ta upp det och vara tydligare med systern då. 

Att behöva passa sina ord så noga att man inte kan ställa frågor på ett möte, för att inte kollegorna ska ta avstånd, låter inte som ett bidrag till en god arbetsmiljö.

Vad menar du med din sista kommentar, vem ska anpassa sin fråga
  • Jemp
    Anonym (knäpp) skrev 2025-04-25 12:46:35 följande:
    Vad menar du med din sista kommentar, vem ska anpassa sin fråga
    Ingen. Jag tycker du verkar ha krav/förväntningar som kan bidra till en dålig arbetsmiljö, eftersom du gör såpass stor grej av en fråga från kollegan. 
  • Anonym (knäpp)
    Jemp skrev 2025-04-25 13:14:44 följande:
    Ingen. Jag tycker du verkar ha krav/förväntningar som kan bidra till en dålig arbetsmiljö, eftersom du gör såpass stor grej av en fråga från kollegan. 
    Det var ingen fråga av kollegan. Hon motsatte sig mitt förslag i en diskussion. Du vet inte all bakgrund. Jag hade haft massa förslag om hur jag ville jobna och hon visste om det. Hon visste om att jag laddat upp med argument för att lyckas få ja från chefen. När vi väl har diskussionen lägger hon sig i utan att hon hade behövt. 
  • Anonym (Rör inte min lördag, snälla)
    Anonym (knäpp) skrev 2025-04-25 12:14:59 följande:
    Söndag vägrar min syrra. Det bli isåfall en vartdag efter jobbet så inte någon av hennes lediga dagar "drabbas"
    Det tycker jag låter lite övermaga som krav.

Då gissar jag att hon inte åker på många födelsedagar, alternativt att folk slutar bjuda henne efter ett tag...
  • Dexter dot com
    Anonym (knäpp) skrev 2025-04-25 14:34:08 följande:
    Det var ingen fråga av kollegan. Hon motsatte sig mitt förslag i en diskussion. Du vet inte all bakgrund. Jag hade haft massa förslag om hur jag ville jobna och hon visste om det. Hon visste om att jag laddat upp med argument för att lyckas få ja från chefen. När vi väl har diskussionen lägger hon sig i utan att hon hade behövt. 
    Vad gjorde hon ens på ditt möte med chefen ang att du ville ändra dina arbetstider? Jobbar du på en verksamhet där alla anställda kan jobba efter dom tider som passar dom utan att nån annan blir drabbad?
  • Jemp
    Anonym (knäpp) skrev 2025-04-25 14:34:08 följande:
    Klart jag inte vet allt utan går efter vad du skriver. Du skrev att det hon gjorde var att fråga om det inte var bättre med jämn arbetsbelastning.
  • Anonym (knäpp)
    Dexter dot com skrev 2025-04-25 15:00:44 följande:
    Vad gjorde hon ens på ditt möte med chefen ang att du ville ändra dina arbetstider? Jobbar du på en verksamhet där alla anställda kan jobba efter dom tider som passar dom utan att nån annan blir drabbad?
    Jag var dum och lyfte mina önskemål i ett annat forum där vi satt flera. Det hade jag inte behövt men det som dishuterades då var mötesrider med kunder och mitt projekt som bara jag ansvarar för rör ingen annan i nuläget och det fattade övriga i rummet som inte sade mågpt.
  • Anonym (knäpp)
    Jemp skrev 2025-04-25 15:09:18 följande:
    Klart jag inte vet allt utan går efter vad du skriver. Du skrev att det hon gjorde var att fråga om det inte var bättre med jämn arbetsbelastning.
    Ja jag utvecklade inte eftersom jag inte tyckte det var relevant. Men jo, hon har betett sig fel enligt mig då hon visste om mina önskemål. Jag hade dessutom klagat på hur trött jag var på mina rådande arbetstider med möten dagligen och hellre ville få en dag med mindre sådant kxc en dag med mer. Så hon visste precis hur jag kände och trots det sade hon emot mig framför sin kompis chefen.
Svar på tråden Mitt samvete tar kål på mig. Jag mår dåligt fast jag inte gör fel (tycker jag)