• Anonym (Nervös)

Flytta till eget, blir inte fett...Har jag glömt något viktigt?

Får ut 15500:- i månaden

Vet inte än om bostadsbidrag och bostadsersättning går igenom, så räknar inte med de pengarna.
    Det är jag och min 15-åriga son på halvtid som ska bo där.
    Har inte räknat i barnbidraget i min inkomst men
    Sonen får 700 i månadspeng och 550:- kommer sättas in på ett gemensamt konto så både jag och pappan kan köpa kläder/saker till honom.
    7122:- hyra
    143:- parkeringsplats
    1000:- el (har ingen aning om vad det landar på, kommer ha en 3a på 80 m2, någon som har liknande?)
    4000:- mat och allt på Ica.
    299:- fiber
    134:- hemförsäkring
    59:- olycksfallsförsäkring
    75:- delat Netflix
    40:- delat hbo
    35:- delat prime video 
    170:- sonens försäkring, delad
    66:- min mobil
    60:- sonens mobil, delad
    250:- tandläkarförsäkring
    220:- ex-sambons livförsäkring
    550:- busskort
    --------------------------
    Kvar: 1277:- 
    Har jag missat någon viktig räkning att tänka på? Jag är sjukpensionerad så behöver inte a-kassa.
    Utav de 1277:- som är kvar ska jag kunna köpa linser, batterier till hörapparat, läkarbesök, skapa ett buffertspar, äta pizza, gå på bio, fika... Det är inte fett att bo ensam...
  • Svar på tråden Flytta till eget, blir inte fett...Har jag glömt något viktigt?
  • EpicF
    Aniiee skrev 2025-04-25 17:36:51 följande:

Delat netflix kan gu glömma, i alla fall i längden. Om det nu inte är sonen du delar med förstås. De är stenhårda med det numera. HBO är på väg åt samma håll. Prime vet inte.

Vad elen landar på beror ju lite på. Varmhyra? Hemma mycket framför stationär dator? Mycket lämpor (även om lmpor idag inte drar särskilt mycket). Gamla vitvaror? Vå el går på runt en femhundring i månaden, men vi bor mindre. Å andra sidan har vi datorer igång 24/7 i princip och lagar rätt mycket mat.

Bostadsersättning? Menar du bostadstillägg? Jag tror jag sett en annan tråd från dig, nämligen. Så, antar att du har sjukersättning och därmed någon slags funktionsnedsättning? Kommer du klara dig själv eller kommer du behöva någon slags stöd nu när du bor själv? För beroende på kan ju det kosta (här  i min kommun tex kostar hemtjänst för unga under 65, men inte boendestöd)

Varför skulle ts behöva hemtjänst bara för att hon är sjukpensionär och bor själv med sonen? Snacka om att ha fördommar. 

Det går utmärkt att dela på både på Netflix och HBO. Går att komma runt utan att bli "påkommen". 
  • Aniiee
    EpicF skrev 2025-04-25 20:52:50 följande:
    Varför skulle ts behöva hemtjänst bara för att hon är sjukpensionär och bor själv med sonen? Snacka om att ha fördommar. 

Det går utmärkt att dela på både på Netflix och HBO. Går att komma runt utan att bli "påkommen". 
    En öppen fråga innehåller inga fördomar. De kommer du själv släpande på, med den kommentaren.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • EpicF
    Aniiee skrev 2025-04-25 17:36:51 följande:

Delat netflix kan gu glömma, i alla fall i längden. Om det nu inte är sonen du delar med förstås. De är stenhårda med det numera. HBO är på väg åt samma håll. Prime vet inte.

Vad elen landar på beror ju lite på. Varmhyra? Hemma mycket framför stationär dator? Mycket lämpor (även om lmpor idag inte drar särskilt mycket). Gamla vitvaror? Vå el går på runt en femhundring i månaden, men vi bor mindre. Å andra sidan har vi datorer igång 24/7 i princip och lagar rätt mycket mat.

Bostadsersättning? Menar du bostadstillägg? Jag tror jag sett en annan tråd från dig, nämligen. Så, antar att du har sjukersättning och därmed någon slags funktionsnedsättning? Kommer du klara dig själv eller kommer du behöva någon slags stöd nu när du bor själv? För beroende på kan ju det kosta (här  i min kommun tex kostar hemtjänst för unga under 65, men inte boendestöd)

Aniiee skrev 2025-04-25 20:58:51 följande:
    En öppen fråga innehåller inga fördomar. De kommer du själv släpande på, med den kommentaren.

Tydliga fördomar. 
  • Anonym (f)
    EpicF skrev 2025-04-25 21:36:25 följande:
    Aniiee skrev 2025-04-25 20:58:51 följande:

Tydliga fördomar. 

Så folk brukar ha sjukersättning utan funktionsnedsättningar?

hahah...

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Nervös) skrev 2025-04-25 16:06:04 följande:
    Flytta till eget, blir inte fett...Har jag glömt något viktigt?

Får ut 15500:- i månaden

Vet inte än om bostadsbidrag och bostadsersättning går igenom, så räknar inte med de pengarna.
    Det är jag och min 15-åriga son på halvtid som ska bo där.
    Har inte räknat i barnbidraget i min inkomst men
    Sonen får 700 i månadspeng och 550:- kommer sättas in på ett gemensamt konto så både jag och pappan kan köpa kläder/saker till honom.
    7122:- hyra
    143:- parkeringsplats
    1000:- el (har ingen aning om vad det landar på, kommer ha en 3a på 80 m2, någon som har liknande?)
    4000:- mat och allt på Ica.
    299:- fiber
    134:- hemförsäkring
    59:- olycksfallsförsäkring
    75:- delat Netflix
    40:- delat hbo
    35:- delat prime video 
    170:- sonens försäkring, delad
    66:- min mobil
    60:- sonens mobil, delad
    250:- tandläkarförsäkring
    220:- ex-sambons livförsäkring
    550:- busskort
    --------------------------
    Kvar: 1277:- 
    Har jag missat någon viktig räkning att tänka på? Jag är sjukpensionerad så behöver inte a-kassa.
    Utav de 1277:- som är kvar ska jag kunna köpa linser, batterier till hörapparat, läkarbesök, skapa ett buffertspar, äta pizza, gå på bio, fika... Det är inte fett att bo ensam...
    Parkeringsplats? Om du har bil så är det kostnad för försäkring, skatt, drivmedel mm.
    Om du inte har bil, hyr ut p-platsen.

Kostnad för busskort, är det till dig eller sonen?

Säg upp en eller ett par av streamingtjänsterna, ni behöver inte så många.

Elkostnaden varierar beroende på vart i landet du bor, Norrland är billigt och skåne är skitdyrt.

Kostnader för kläder och skor till dig själv, om du inte söker bortskänkes.

Säsongsvaror, ex solkräm på sommaren och lypsyl på vintern, behovsmediciner alvedon att ha hemma osv
  • EpicF
    Anonym (f) skrev 2025-04-25 21:39:57 följande:

hahah...

Ja, självklart.

Funktionsnedsättning är inte enda kravet för att få sjukersättning. 

Alla sjukdomar get inte funktionsnedsättning. 

Här kommer fördomar fra igen, sjukersättning = funktionsnedsättning. 
  • EpicF
    Anonym (f) skrev 2025-04-25 21:39:57 följande:

hahah...

www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning
    EpicF skrev 2025-04-26 07:46:45 följande:
    Ja, självklart.

• Anonym (f)
    EpicF skrev 2025-04-26 07:47:14 följande:
    www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning
    EpicF skrev 2025-04-26 07:46:45 följande:
    Ja, självklart.

Långvarig sjukdom som ger... nedsättning i funktionen
  • Anonym (f)

Aniiee tar upp både hemtjänst och boendestöd för TS som hn tror har haft andra trådar. Det är inte ett dugg konstigt, fördomsfullt eller på annat sätt fel att ta itu med den aspekten.

• EpicF
    Anonym (f) skrev 2025-04-26 16:14:15 följande:
    Långvarig sjukdom som ger... nedsättning i funktionen
    Det är skillnad på sjukdom och/eller funktionsnedsättning. Man kan ha båda samtidigt, eller en av de. 
  • Anonym (f)
    EpicF skrev 2025-04-26 17:05:24 följande:
    Det är skillnad på sjukdom och/eller funktionsnedsättning. Man kan ha båda samtidigt, eller en av de. 

Funktionsnedsättning definieras som nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga hos en person

En funktionsnedsättning är en funktionsnedsättning hur du än vrider på det som kan komma av sjukdom eller vara medfödd. Poängen kvarstår. Det finns inget fördomsfullt i att ta upp aspekten att stöd av olika typer kan kosta pengar.

Svar på tråden Flytta till eget, blir inte fett...Har jag glömt något viktigt?