Hur långt gick det innan ni separerade?
Jag lever med min fru sedan 31 år, men börjar fundera på att separera. Vårt förhållande har inneburit minskande lust i 20 års tid, från min frus sida. Vi har haft sex en gång i år. Min fru tar inte heller initiativ till kramar så ofta heller, hon vill gärna bli värmd av mig när hon fryser men kramar inte tillbaka.
Vårt gemensamma liv har varit stormigt i perioder med barn som haft psykisk ohälsa, och när barnen var små upplevde hon att hon fick den närhet hon behövde där. Hon har också haft en pressad situation på jobbet i perioder. Den sak som hon hävdar är en stor del av problemet är att hon skäms över hur vårt hem ser ut, hon tycker att det är för ostädat och tycker inte att jag gör nog och att hon inte orkar själv. Hennes vardag består av gym två gånger i veckan och körsång en gång i veckan med hennes ensamstående mamma. I övrigt städa så mycket hon orkar och därefter titta på filmer/serier tills efter midnatt. Det sätt hon ser mig på är att säga tack ibland när jag gör saker eller ger komplimanger för mitt utseende.
Jag är inte nöjd med att aldrig få kramar, bara ge. Inte heller med att aldrig ha sex, eller kyssas vilket hon tycker är äckligt.
Vad gör jag åt situationen? Jag försöker ta mer ansvar för städning, låter henne ha egentid, frågar/erbjuder att göra saker tillsammans, föreslår familjeterapi, föreslår att hon kan försöka väcka lusten i hjärnan med att läsa sexnoveller som hon gått igång på förut, försöker hålla mig så snygg och fräsch jag kan men inget hjälper. Hur långt kämpade nu innan ni separerade? Några tips till mig?