• Anonym (Desperat)

Hur långt gick det innan ni separerade?

Jag lever med min fru sedan 31 år, men börjar fundera på att separera. Vårt förhållande har inneburit minskande lust i 20 års tid, från min frus sida. Vi har haft sex en gång i år. Min fru tar inte heller initiativ till kramar så ofta heller, hon vill gärna bli värmd av mig när hon fryser men kramar inte tillbaka.

Vårt gemensamma liv har varit stormigt i perioder med barn som haft psykisk ohälsa, och när barnen var små upplevde hon att hon fick den närhet hon behövde där. Hon har också haft en pressad situation på jobbet i perioder. Den sak som hon hävdar är en stor del av problemet är att hon skäms över hur vårt hem ser ut, hon tycker att det är för ostädat och tycker inte att jag gör nog och att hon inte orkar själv. Hennes vardag består av gym två gånger i veckan och körsång en gång i veckan med hennes ensamstående mamma. I övrigt städa så mycket hon orkar och därefter titta på filmer/serier tills efter midnatt. Det sätt hon ser mig på är att säga tack ibland när jag gör saker eller ger komplimanger för mitt utseende.

Jag är inte nöjd med att aldrig få kramar, bara ge. Inte heller med att aldrig ha sex, eller kyssas vilket hon tycker är äckligt.
    Vad gör jag åt situationen? Jag försöker ta mer ansvar för städning, låter henne ha egentid, frågar/erbjuder att göra saker tillsammans, föreslår familjeterapi, föreslår att hon kan försöka väcka lusten i hjärnan med att läsa sexnoveller som hon gått igång på förut, försöker hålla mig så snygg och fräsch jag kan men inget hjälper. Hur långt kämpade nu innan ni separerade? Några tips till mig?

• Svar på tråden Hur långt gick det innan ni separerade?
  • Anonym (Hennes)

Du kommer till att börja med troligtvis att må sämre psykiskt efter en separation, det är rätt påfrestande att skilja sig. Men du behöver tänka på att du bara har ett liv och att du troligtvis kommer att vara missnöjd i resten av ditt liv om du stannar. 

Tänk igenom de olika alternativen noga.

Du kan bli piggare med tiden och då lättare klara att hjälpa ditt barn. Du slipper oroa dig flr städning t.ex., din nivp räcker då.

Om din fru orkar gå till gymmet så skulle hon ju också orka ha sex någon gång ibland, även om sexintresset ofta avtar lite i alla förhpllanden. 

När du är separerad behöver du sedan vara aktiv för att finna någon ny. Använd dejtingsidor som Mötesplatsen, gå en kurs och/eller gå med i en förening för något som du är intresserad av. Lär dig dansa bugg (om du inte redan kan det) och gå på danser. 

• Krocko

Men hur stökigt/smutsigt kan det bli när ni bara är två vuxna, du skriver att det är så stökigt att hon skäms för att ta hem vänner?

• Anonym (Mini)
    Anonym (Hennes) skrev 2025-07-13 07:39:40 följande:

Du kommer till att börja med troligtvis att må sämre psykiskt efter en separation, det är rätt påfrestande att skilja sig. Men du behöver tänka på att du bara har ett liv och att du troligtvis kommer att vara missnöjd i resten av ditt liv om du stannar. 

Du kan bli piggare med tiden och då lättare klara att hjälpa ditt barn. Du slipper oroa dig flr städning t.ex., din nivp räcker då.

Om din fru orkar gå till gymmet så skulle hon ju också orka ha sex någon gång ibland, även om sexintresset ofta avtar lite i alla förhpllanden. 

När du är separerad behöver du sedan vara aktiv för att finna någon ny. Använd dejtingsidor som Mötesplatsen, gå en kurs och/eller gå med i en förening för något som du är intresserad av. Lär dig dansa bugg (om du inte redan kan det) och gå på danser. 

Håller med om det första, det gäller att kunna "stå ut" med att må dåligt efter separationen, det blir bättre.

Sex som är bra med någon man är attraherad av har man, det handlar inte om att det skulle vara fysiskt jobbigt.

Varför behöver han hitta en ny, varför prioriteten på det? En miss många gör, inte minst jag själv är att direkt hoppa in i nästa förhållande. Det blir bättre om man lär sig att leva själv och att bearbeta det tidigare förhållandet. Men som sagt, jag har gjort så många gånger.
  • Anonym (Hennes)
    Anonym (Mini) skrev 2025-07-13 09:20:37 följande:
    Håller med om det första, det gäller att kunna "stå ut" med att må dåligt efter separationen, det blir bättre.

Sex som är bra med någon man är attraherad av har man, det handlar inte om att det skulle vara fysiskt jobbigt.

Varför behöver han hitta en ny, varför prioriteten på det? En miss många gör, inte minst jag själv är att direkt hoppa in i nästa förhållande. Det blir bättre om man lär sig att leva själv och att bearbeta det tidigare förhållandet. Men som sagt, jag har gjort så många gånger.
    Håler med, man behöver en period att sörja och hitta fotfästet på.

Men de flesta mår bättre av nära relationer i det långa loppet. Det kan vara nära vänner eller en partner. Så man ska definitivt börja leta när man börja känna "fast mark under fötterna" efter separationen..
  • Anonym (Desperat)
    Kirenaj68 skrev 2025-07-13 00:12:31 följande:
    Har det gått så långt att du ska ha hennes tillstånd för att få onanera har det gått mer än tillräckligt långt. Här finns inget kvar att rädda...
    Jag behöver inte hennes tillstånd, men hon har sagt rakt ut att onanera du för jag har ingen sexlust.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Hennes) skrev 2025-07-13 07:39:40 följande:

Jo, nog har jag också tankar på hur en tillvaro som ensamstående skulle vara. Men just nu har hon uttryckt vilja till viss förändring så vi kanske kan rädda detta. Men har inget hänt på 3 månader så kommer jag att ta initiativet till att skiljas.
  • Anonym (Desperat)
    Krocko skrev 2025-07-13 09:01:40 följande:

Men hur stökigt/smutsigt kan det bli när ni bara är två vuxna, du skriver att det är så stökigt att hon skäms för att ta hem vänner?

Vi är två vuxna och två tonåringar. Gränsen för vad som är för stökigt/ostädat är olika för mig och min fru. Framför allt är ytan viktigast för henne, vad ska gäster säga om de ser att det är damm i finporslinet 7 vitrinskåpet, jag skulle skämmas ihjäl. Ett typiskt uttryck från min fru.
  • Mandel

Hur gamla är barnen?
    Du skriver att ni har ett barnbarn så tolkar det som att barnen passerat småbarnsstadiet i alla fall, så hur kan ni ha problem med stök hemma så ni skäms för att ta hem folk?

Hur svårt kan det vara att plocka undan efter sig när man gjort något och lägga tillbaka saker direkt där de ska vara?
    Jag har torrmoppar som jag kör med en i köket för att hålla undan smulor och en i sovrummet för att hålla undan dammråttorna dagarna mellan dammsugandet.
    Har man ordning tar det inte lång tid att dammsuga och torka av golven ibland.
    Jag har katt som får gå in och ut som den vill och jag lägger inte mycket tid på städning för jag kör lite varje dag i farten liksom. Borstar jag tänderna torkar jag av handfatet och toastolen, lagar jag mat torkar jag av bänkar och drar med moppen för att stoppa smulor osv. 
    Saker som ska upp på övervåningen går jag antingen upp med direkt eller så lägger jag det i trappen och tar faktiskt med mig det när jag går upp!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Samma skor)

Jag är ledsen och säga det men hon har nog sedan länge ledsnat på erat förhållande.
    Du beskriver henne som jag tror mina ex skulle beskrivit mig på slutet.
    Hon är kvar bara för bekvämligheten och att ni redan varit tsm i 30 år så då kan hon lika gärna fortsätta.
    Dumpa så ni båda kan bli lyckliga.

• Kirenaj68
    Anonym (Desperat) skrev 2025-07-15 07:45:07 följande:
    Jag behöver inte hennes tillstånd, men hon har sagt rakt ut att onanera du för jag har ingen sexlust.
    Det var du som använde ordet tillstånd, men sak samma. Funderat på att skaffa en KK? Vad hade hon sagt om det, tror du? 
  • Anonym (Hennes)

Bra att du ger det en tidsfrist TS! För annars kan det ju pågå hur länge som helst!

• Kirenaj68
    Anonym (Hennes) skrev 2025-07-15 20:46:50 följande:

Bra att du ger det en tidsfrist TS! För annars kan det ju pågå hur länge som helst!

Har tydligen missat något. Hur lång tidsfrist fick hon?
  • Krocko
    Kirenaj68 skrev 2025-07-15 21:25:25 följande:
    Har tydligen missat något. Hur lång tidsfrist fick hon?
    Tre månader enligt inlägg 26.
Svar på tråden Hur långt gick det innan ni separerade?